Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Μαρία Κολιοπούλου: Η μοναδικότητα του χορευτή είναι αναπόσπαστο στοιχείο της σύνθεσης

Μαρία Κολιοπούλου: Η μοναδικότητα του χορευτή είναι αναπόσπαστο στοιχείο της σύνθεσης

Με αφορμή το εργαστήρι χορογραφίας 7 + 1 που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του 17ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το Culturenow.gr ζήτησε από τις ομάδες σύγχρονου

χορού που συμμετέχουν σε αυτό να απαντήσουν σε κάποιες κοινές ερωτήσεις δίνοντάς μας το στίγμα του σεμιναρίου αλλά και το ερέθισμα στους ενδιαφερόμενους να παρακολουθήσουν την ξεχωριστή αυτή πρόταση για την τέχνη του χορού.


 

4 ερωτήσεις στη Μαρία Κολιοπούλου (Ομάδα Χορού Πρόσχημα)

 


CultureNow: Από τις 13/7 μέχρι τις 21/07 η ομάδα σας συμμετέχει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στο εργαστήρι χορογραφίας 7 συν 1 /«7 πρόβες + 1 παράσταση». Πείτε  μας λίγα λόγια γι’ αυτό το σεμινάριο. Τι σκοπό έχει και σε ποιους απευθύνεται;


Μαρία Κολιοπούλου: Η πρόταση για ένα χορογραφικό εργαστήρι ξεκίνησε με το σκεπτικό να δώσει ευκαιρία συνεργασίας και απόκτησης πρακτικής εμπειρίας σε νέους χορευτές και χορογράφους καθώς και να βοηθήσει στην ενδυνάμωση της ελληνικής χορευτικής κοινότητας αποτελώντας σημείο συνάντησης και αφορμή για νέες ιδέες και διάλογο.

 

Ο σκοπός του εργαστηρίου είναι να προσεγγίσουν οι συμμετέχοντες την διαδικασία της χορογραφίας, υπό το πρίσμα της κάθε ομάδας, γνωρίζοντας τις τεχνικές και την μεθοδολογία της. Το εργαστήριο απευθύνεται σε χορευτές, χορογράφους ερμηνευτές και εραστές του χώρου των παραστατικών τεχνών που επιθυμούν να βρεθούν σε ένα περιβάλλον πρόβας και να δοκιμαστούν σε αυτό.

 

 

Cul.N.: Ποιο θα είναι το αντικείμενο της διδασκαλίας της δικής σας ομάδας; Ποιος θα είναι ο βασικός θεματικός άξονας και ποια τα μέσα ή η μέθοδος;


Μ.Κ.: Οι παραπάνω ομάδες αποφάσισαν, πριν ένα χρόνο, να  ενώσουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας ένα σύνδεσμο με σκοπό να συνδιαλεχτούν, να ανταλλάξουν ιδέες και πόρους, να κάνουν πράξη την ιδέα της συλλογικότητας και να δράσουν για την προώθηση της τέχνης του χορού στη χώρα μας. Χαρακτηριστικό του συνδέσμου σε καλλιτεχνικό επίπεδο είναι η πολυμορφία και η διαφορετικότητα.

 

Η αισθητική κατεύθυνση και το χορογραφικό ύφος των ομάδων μπορεί να διαφέρει αυτό όμως που τις ενώνει είναι η έρευνα ως αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργικής τους διαδικασίας. O Θεματικός άξονας διαφέρει σε κάθε ομάδα αλλά η συνεργασία μιας τέτοιας στιγμιαίας σύνθεσης, καλλιτεχνικά μας προκαλεί.


Η [πράξη] 13 – on survival αποτελεί μέρος της σειράς [πράξεις]
 

Οι [πράξεις] διηγούνται άχρoνες, άτοπες και μη ορισμένες λογικά καταστάσεις. Εμπνευσμένες από το ασυνείδητο  κομμάτι της ύπαρξής μας, που είναι ο κατεξοχήν φορέας των παραπάνω ιδιοτήτων, επιθυμούν να μας μεταφέρουν σε έναν άλλο χωροχρόνο.

 

Ο τίτλος των έργων ξεκίνησε από την ανάγκη του «πράττειν» όπου σύμφωνα με την H. Arendt “το να πράττεις σημαίνει να αναλαμβάνεις μια πρωτοβουλία, να αρχίζεις, να θέτεις κάτι σε κίνηση”.


Οι [πράξεις] είναι έργα ανοιχτά ως προς την δομή τους και αποδεσμευμένα από ένα νόημα, ένα σκοπό, ένα τέλος ή μια ερμηνεία. Από το 2006 έχουν παρουσιαστεί οι [πράξεις] 1, 2, 3, 5 και 8. Η αριθμολογία των έργων βασίζεται στην ακολουθία Fibonacci  όπου κάθε αριθμός είναι ίσος με το άθροισμα των δύο προηγούμενων 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 κ.ο.κ.


Βασικός θεματικός άξονας του χορογραφικού έργου [πράξη] 13 – on survival: η επιβίωση. Ερωτήματα σχετικά με την επιβίωση σε καθημερινό αλλά και καλλιτεχνικό επίπεδο θα μας απασχολήσουν.
Η [πράξη] 13 – on survival έχει ήδη παρουσιαστεί σαν ερευνητική πράξη / εγκατάσταση στην πλατεία Συντάγματος την Παγκόσμια Ημέρα Χορού 2011. Σκοπός της είναι να παρουσιαστεί σε κεντρικές πλατείες σε όλη την Ευρώπη διερευνώντας την διαδικασία της επιβίωσης των καλλιτεχνών σε κάθε χώρα χωριστά.

 


Cul.N.: Υπάρχουν κάποιες «αρχές» - θα μπορούσαμε να πούμε – που πιστεύετε πως έχουν διαμορφωθεί μέσα στην ομάδα και χαρακτηρίζουν τη δουλειά σας; Αν ναι, αυτές οι αρχές θα διέπουν και το σεμινάριό σας;

Μ.Κ.: Η βασική θεματική αρχή στην σειρά των έργων [πράξεις] είναι ότι, σύμφωνα με την H. Arendt, η πράξη είναι απρόβλεπτη και αμετάκλητη. Στοιχεία που χαρακτηρίζουν την δουλειά μου είναι η διαστολή του χρόνου, η ιδιαίτερη κινητική γλώσσα, η επαναλαμβανόμενη ρυθμική κίνηση και η χρήση του σκηνικού χώρου που παίρνει την μορφή εγκατάστασης.


 

 

Cul.N.: Ποιες είναι οι δυσκολίες ενός μεμονωμένου χορευτή να συνεργαστεί και να δουλέψει με μία υπάρχουσα χορευτική ομάδα; Ο «διάλογος» είναι γόνιμος, επικίνδυνος ή και τα δύο;


Μ.Κ.: Η μοναδικότητα του χορευτή / performer / ερμηνευτή είναι αναπόσπαστο στοιχείο της σύνθεσης. Μέσα από την ιδαίτερη ματιά του καθενός και τον διάλογο όλων των συντελεστών δημιουργείται κάθε έργο ξεχωριστά.
 

 

Πληροφορίες για το εργαστήρι χορογραφίας

13.7–21.07  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑΣ 7+1
«7 πρόβες + 1 παράσταση»
με τις Ομάδες Σύγχρονου Χορού: Amorphy, Lemurius, Νταλίκα, Πρόσχημα, Φοra etc
 

 Οι ομάδες Amorphy, Lemurius, Νταλίκα, Πρόσχημα και Φora etc. προτείνουν τη δημιουργία μιας συλλογικής παράστασης. Για επτά ημέρες οι συμμετέχοντες θα δουλέψουν με τις ομάδες για να δημιουργήσουν ένα ερευνητικό έργο που θα παρουσιαστεί στις 21.7, στο Κλειστό Στάδιο της Καλαμάτας, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ. Οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα να διαλέξουν και να δουλέψουν με ΜΙΑ από τις πέντε ομάδες για τη διάρκεια των επτά προβών. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να δηλώσουν με σειρά προτεραιότητας ΤΡΕΙΣ από τις ομάδες με τις οποίες επιθυμούν να συνεργαστούν.

 

Φωτογραφίες: [πράξη]8 - Singularity / φωτό Μίλτος Αθανασίου

 

 

Διαβάστε επίσης:

http://www.culturenow.gr/Dancing/17ο_Διεθνές_Φεστιβάλ_Χορού_Καλαμάτας:_Σεμινάρια_και_εργαστήρια_.html

http://www.culturenow.gr/festivals/17o_Διεθνές_Φεστιβάλ_Χορού_Καλαμάτας.html

http://www.culturenow.gr/interviews/Τζένη_Αργυρίου:_Έχω_ανάγκη_να_χρησιμοποιήσω_σαν_μοναδικό_εργαλείο_το_σώμα.html

http://www.culturenow.gr/interviews/Μέντη_Μέγα:_Σκοπεύω_να_παίξω_με_τους_κανόνες_του_παιχνιδιού.html

http://www.culturenow.gr/interviews/Γιάννης_Μανταφούνης:_Οι_ομάδες_χορού_έχουν_βάλει_ως_στόχο_μια_κοινή_λειτουργία_και_τρόπο_σκέψης_για_το_παρόν_και_μέλλον_τους.html

http://www.culturenow.gr/interviews/Βάσω_Γιαννακοπούλου:_Εργαστήριο_με_περιθώρια_δημιουργικής_έκφρασης_των_συμμετεχόντων_.html

Σχετικές ειδήσεις
Γιάννης Μεγαλακάκης: Η παράδοση έχει νόημα μόνο όταν εμπεριέχει και το παρόν
16.05.2016 10:37
Ο Γιάννης και ο Γιώργος Μεγαλακάκης είναι δύο χορευτές από τα Χανιά, που ταξιδεύουν την κρητική παράδοση ανά την Ελλάδα και την Ευρώπη, μέσα από την τέχνη τους. Αυτό το διάστημα παρουσιάζουν στο Παλλάς μία μουσικοχορευτική παράσταση όπου ο παραδοσιακός χορός παντρεύεται με τον σύγχρονο, με θέματα παρμένα από τον μύθο του μινωικού Λαβυρίνθου. Στην συνέντευξη που ακολουθεί ο Γιάννης Μεγαλακάκης μιλά με μεγάλη αγάπη για την πατρίδα του, την Κρήτη και τα όσα τους εμπνέουν, ενώ τονίζει ιδιαίτερα τη σημασία της τέχνης και της δημιουργίας σήμερα.
Χρυσηίς Λιατζιβίρη: Η ζωή είναι κίνηση!
11.05.2016 12:07
Η Χρυσηίς Λιατζιβίρη και η ομάδα Syndram επιστρέφουν με το νέο τους έργο με τίτλο Η ζωή αυτή βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, μία παράσταση εμπνευσμένη από την πραγματική ζωή...
Σταύρος Λιτίνας: Ο χορός είναι για μένα μια εκφραστική διέξοδος, μη λεκτική, μια φυγή
07.03.2016 11:23
«Μέσα σε αυτό το φοβερό κλοιό φόβου που ζούμε, δυστυχώς βλέπω όλο και περισσότερες Τζούλιες γύρω μου», μας λέει ο Σταύρος Λιτίνας, χορογράφος, σκηνοθέτης αλλά και χορευτής της παράστασης «Δεσποινίς Τζούλια», του του August Strindberg, που παρουσιάζεται για τρίτη χρονιά σε flamenco εκδοχή, στη σκηνή του Θεάτρου Άνεσις!