Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Χάρης Λάμπερτ: Η Τέχνη είναι για όλους...

Χάρης Λάμπερτ: Η Τέχνη είναι για όλους...
Η Τέχνη είναι ταγμένη για να γεννά πολιτισμό...

Ο καλλιτέχνης, δεν μπορεί να μένει στα «εκτός». Εφόσον ζει σε μία κοινωνία, είναι υποχρεωμένος να αντλεί έμπνευση και ιδέες μέσα απο αυτή, Έχει υποχρεώσεις. Δεν μπορεί να είναι αμέτοχος, ένα εγωιστικό ον που εργάζεται απομακρυσμένος απο τις εξελίξεις της καθημερινότητας. Πρέπει να λέει τη γνώμη του, να την επικοινωνεί μέσα από τα έργα του προς τους θεατές .

 

Αλλά να μην παραμένει μόνο ένας απλός καθρέφτης της κοινωνίας, αλλά και ένας οδηγητής, δηλαδή να είναι σαν ένα φάρος, να είναι μπροστά και να δείχνει τον δρόμο. Αυτό πρέπει να είναι κατά τη γνώμη μου το καθήκον του καλλιτέχνη. Κάτι που δε σπανίζει στις μέρες μας δυστυχώς. Ο καλλιτέχνης δεν έχει λόγο, δεν του απευθύνεται καμία ερώτηση και γι’ αυτό άρα δε του δίνεται και ο λόγος. Έτσι μέσα απο το έργο του και μόνο προσπαθεί σήμερα να δώσει την δική του οπτική για τα κοινωνικά ζητήματα, πράγμα που δεν είναι εύκολο.

 

Ο καλλιτέχνης υπογράφει ένα κοινωνικό συμβόλαιο, που μπορεί εύκολα να παρεξηγηθεί. Ο λόγος; Υπάρχει η κοινωνία και η ανθρωπότητα. Η Τέχνη εργάζεται μέσα στην κοινωνία αλλά έχει έναν παναθρώπινο χαρακτήρα. Αυτός είναι και ο ρόλος της. Να εξυψώνει τον άνθρωπο, να τον καθοδηγεί και να τον αφυπνίζει. Ο καλλιτέχνης λειτουργεί απο μία άποψη ως φιλόσοφος . Πρέπει να είναι ξεκάθαρος, να ανεβάζει τον άνθρωπο και όχι να τον ρίχνει.

 

Ακόμη και τώρα, μέσα στην κρίση που δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και αξιών, η Τέχνη μπορεί να αλλάξει τα πράγματα, αν έχει αξίες, ηθική και φιλοσοφία . Στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε ένα σοβαρό ζήτημα. Ενώ στο εξωτερικό υπάρχει μεγάλος αριθμός εκθέσεων όπου το κοινό, απο τον φιλότεχνο μέχρι και μικρά παιδιά, που μπορούν να επισκεφθούν. Στον τόπο μας δυστυχώς η Τέχνη είναι μόνο για τα σαλόνια. Και αν το έργο είναι να μπει πάνω απο τον καναπέ, τότε τα χέρια του καλλιτέχνη δένονται. Αλλά δεν μπορεί να γίνει και διαφορετικά.

 

Η Τέχνη δεν είναι για να κοσμεί τα σαλόνια. Η Τέχνη είναι η πρόταση του καλλιτέχνη προς την κοινωνία. Και δεν κάνουν οι γκαλερί την Τέχνη. Και ο καλλιτέχνης δημιουργεί την Τέχνη του ανάλογα με το που θα στηθεί το έργο. Αν γνωρίζω ότι το έργο μου θα φιλοξενηθεί σε κάποιο μουσείο τότε θα έχω τη δυνατότητα να δημιουργήσω διαφορετικά πράγματα, ώστε να δίνε δύναμη και ελπίδα στον άνθρωπο στον απλό θεατή.

 

Στην Ελλάδα δυστυχώς τα πράγματα είναι περιορισμένα. Δεν έχουμε ένα κανονικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης ανάλογο με αυτών του εξωτερικού- και πρέπει να σημειώσω πως ένα μουσείο και μόνο δεν θα είναι αρκετό στην Αθήνα- ώστε να μπορέσουν διάφοροι καλλιτέχνες να έχουν το βήμα τους, ώστε να εκφραστούν και αυτό θα επιφέρει μια εξέλιξη στον πολιτισμό μας. Σίγουρα υπάρχουν πολλές γκαλερί, αλλά ο απλός πολίτης δεν μπορεί να τις επισκεφθεί εύκολα. Αν υπήρχαν όμως μουσεία, ο κόσμος θα ήταν πιο κοντά στην Τέχνη. Πρέπει να τη θέσουμε σε πρώτο πλάνο. Γιατί η Τέχνη είναι ταγμένη για να γεννά πολιτισμό.

 

Είναι μία πολύ όμορφη γυναίκα που δεν θα πρέπει να τη βιάζουν μολυσμένοι άνθρωποι. Δεν πρέπει να την καταστήσουμε ως ένα εμπορικό προϊόν και μόνο. Αλλά όσο δεν υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης της Τέχνης θα είμαστε καταδικασμένοι να κινούμαστε σε ένα φαύλο κύκλο. Σήμερα έχουμε τους ανθρώπους της Τέχνης να διατηρούν ένα ελιτίστικο προφίλ, που δεν δείχνει τίποτε περισσότερο απο μία αλαζονεία, οι οποίοι μιλούν μια άγνωστη γλώσσα που δεν την καταλαβαίνει κανείς χωρίς να προσπαθούν να αναπτύξουν έναν κώδικα επικοινωνίας ώστε ο κόσμος να ενδιαφερθεί και να καταλάβει.
Γιατί η Τέχνη είναι για όλους και όχι για λίγους...

 

Info: Ο Χάρης Λάμπερτ γεννήθηκε το 1955. Σπούδασε ζωγραφική στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και στην Ecole Nationale des Beaux Arts στο Παρίσι, όπου και παρέμεινε για 11 χρόνια  και αντίστοιχο χρονικό στο Τόκιο της Ιαπωνίας. Είναι απο τους κύριους εκπροσώπους της Pop Art. Τα έργα του επικεντρώνονται σε τρεις ενότητες:  new pop art, spiritual pop και new renaissance. Ζει στην Αθήνα. 

 

Photo: Θάνος Ηλιόπουλος

Σχετικές ειδήσεις
Ο μυθικός David Hammons στη Συλλογή Οικονόμου
29.08.2016 16:34
Η Συλλογή Οικονόμου παρουσιάζει την έκθεση David Hammons: Give Me a Moment με έργα του Αμερικανού καλλιτέχνη μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Λαμβάνοντας υπόψη τις περιορισμένες εκθέσεις του παγκοσμίως, μια ευρεία παρουσίαση του έργου του αποτελεί μοναδική ευκαιρία για το ελληνικό κοινό, να γνωρίσει έναν εξαιρετικά σημαντικό καλλιτέχνη.
Αλέξης Βερούκας: Καλλιτέχνες αναλώσιμοι ή Τέχνη της ανακύκλωσης - Η περίπτωση CREMONINI / DOIG
22.08.2016 16:51
Με τις φροντίδες για την έκθεση έργων του Λεονάρντο Κρεμονίνι από ελληνικές συλλογές στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΥΔΡΑΣ, βλέποντας ξανά μετά από αρκετό καιρό πίνακες που είχαν στοιχειώσει την καλλιτεχνική εξέλιξη της νεότητας πολλών από τους Έλληνες συναδέλφους μου, σκέφτομαι:
Σίμων Συλαΐδης: Η τέχνη της Καλλιγραφίας σε αρμονία με τη Φύση
22.07.2016 16:33
Η καλλιγραφία είναι και εικόνα και γράμματα. Θεωρείται το απόλυτο είδος τέχνης. Ο τρόπος με τον οποίο παίρνεις έναν απλό χαρακτήρα και τον μεταμορφώνεις, δίνοντάς του ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο σε κάθε μία πινελιά, το κάνει να φαίνεται σα να μην υπάρχουν όρια στη δημιουργία. To «Urban Calligraphy» είναι η καλλιγραφία που βρίσκεται στο αστικό περιβάλλον. Είναι η καλλιγραφία που δεν παραμένει μόνο σε μία κόλλα χαρτί αλλά αυτή που μπορεί να διαφύγει σε κάποιο μεγαλύτερο καμβά.
Ai Weiwei at Cycladic: Η
22.06.2016 16:06
Αν και ο Ai Weiwei μπορεί να μην χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, ακόμα και για τους λιγότερο μυημένους, η έκθεση του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ξεκινάει ήδη από έξω. Η αφίσα και ο τίτλος προδιαθέτουν για την προσωπικότητα του πιο δημοφιλούς ίσως σύγχρονου καλλιτέχνη παγκοσμίως. Στη φωτογραφία-πορτρέτο της αφίσας, ο Ai Weiwei κοιτάζει έντονα, με εμφανείς τις ουλές που άφησε στο κεφάλι του ο ξυλοδαρμός από τις κινεζικές αρχές το 2009.
Ανθρώπινα ίχνη & μορφές στο Μουσείο Μπενάκη
25.05.2016 12:15
Στην έκθεση Ανθρωπογραφές. Η έννοια του εκμαγείου στην τέχνη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, παρουσιάζονται έργα φοιτητών του εργαστηρίου Γυψοτεχνίας- Χαλκοχυτικής της ΑΣΚΤ. Τα έργα είναι αποτέλεσμα της μαθητείας τους στο εργαστήριο κατά την τελευταία τριετία, υπό την καθοδήγηση του γλύπτη-επίκουρου καθηγητή της ΑΣΚΤ, Μάρκου Γεωργιλάκη.