Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

Γιάννης Κόντος: Επάγγελμα, φωτοδημοσιογράφος

Γιάννης Κόντος: Επάγγελμα, φωτοδημοσιογράφος
Πολλοί με ρωτάνε τι προσπαθώ να πετύχω μέσα απο τίς εικόνες που \"κλείνω\"στο φακό μου,και εγώ τους απαντώ. Πως για εμένα η φωτογραφία είναι σαν φάρμακο,λειτουργεί καταπραϋντικα και σε κάνει να αισιοδοξείς στη σκέψη πως μπορείς να βάλεις ένα κιθαράκι για να γίνει αυτός ο κόσμος καλύτερος.

 

 

Η δουλειά μου είναι κάτι παραπάνω από καταγραφή, ψυχρή απεικόνιση των όσων διαδραματίζονται παρουσία μου. Αντιθέτως πιστεύω ότι φωτογραφίζω για να δώσω το στίγμα μου στα γεγονότα. Θεωρώ ότι είμαι μέρος της ιστορίας, ότι οι εικόνες μου γράφουν την ιστορία, ότι η ιστορία θα ειπωθεί με τις δικές μου εικόνες οι οποίες θα αποτελέσουν εργαλείο στα χέρια ενός μελλοντικού μελετητή, ενός ανθρώπου που θα χρειαστεί να ανατρέξει πίσω στην ιστορία για να σχηματίσει μια δική του άποψη για το πως τελικά έγιναν τα πράγματα.

 

Κατά κοινή ομολογία τα γεγονότα και οι καταστάσεις δεν είναι όπως μας τα μεταφέρουν τα media, τα οποία εξυπηρετούν διάφορα συμφέροντα, εκεί θεωρώ ότι καλούμαι εγώ ως αντικειμενικός παρατηρητής ως ένας ανεξάρτητος φωτοδημοσιογράφος να δώσω μια πιο αντικειμενική ενημέρωση.

 

Η ενασχόληση με την φωτογραφία ήρθε εντελώς τυχαία, όταν ακόμη ήμουν σπουδαστής στη Γυμναστική Ακαδημία  στη Θεσσαλονίκη αλλά μετά πολύ συνειδητά με κέρδισε ο χώρος της φωτοδημοσιογραφίας. Είδα ότι υπήρχε ένα πολύ καλό επίπεδο στο διεθνή χώρο και είχε πολύ ενδιαφέρον. Συνδύαζε την ενέργεια που είχα ως αθλητής, τη φωτογραφία ως μέσο έκφρασης, -μπορείς να πεις πολλά πράγματα μέσα απο μια φωτογραφία άλλωστε-, την ευκαιρία να ταξιδέψω, να ζήσω την ζωή σε όλες τις εκφάνσεις. Δε θα μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου κλεισμένο σε ένα στούντιο να φωτογραφίζω άψυχα αντικείμενα. Το σημαντικό εφόδιο για αυτή τη δουλειά είναι η ικανότητα της προσαρμογής, σε όποιο μέρος και κατάσταση αν βρεθείς.

 

Μεταξύ της δημοσιογραφίας και της φωτογραφίας, πιστεύω ότι πιο άμεση είναι η φωτογραφία. Ζούμε άλλωστε την εποχή της παγκοσμιοποίησης της εικόνας οπότε η φωτογραφία είναι παντού. Δεν υπάρχει έντυπο που θα παρουσιάσει ένα θέμα χωρίς φωτογραφία. Αν θέλετε η φωτογραφία είναι αυτή που  λέει τα πράγματα με το όνομα τους και το κείμενο συμπληρώνει το θέμα με περαιτέρω πληροφορίες. Βέβαια πρέπει να τηρούνται οι απαραίτητες ισορροπίες, ώστε ούτε η φωτογραφία αλλά ούτε και το κείμενο να μην χρησιμοποιηθεί με μη σωστό τρόπο. Οι παρεκτροπές στη δική μας δουλειά είναι ιδιάζουσας σημασίας, διότι μπορούν να διαμορφώσουν και να αλλάξουν συνειδήσεις και απόψεις σε πολύ επικίνδυνο βαθμό, όταν έχουμε να κάνουμε με πολύ ευαίσθητα  θέματα.

 

Από τη μέχρι τώρα πορεία μου θα έλεγα ότι ξεχωρίζω την δουλειά από τη Σιέρα Λεόνε  με τίτλο “Ακρωτηριασμένη Ζωή” η οποία έχει βραβευτεί με 6 διεθνή βραβεία και μεταξύ άλλων και με το πρώτο βραβείο στην κατηγορία  «σύγχρονα θέματα» στον κορυφαίο διαγωνισμό του World Press Photo. Θεωρώ ότι πέραν από τον άμεσο αλλά και διαχρονικό αντίκτυπο των εικόνων, δημιουργήθηκε και μία πολύ ανθρώπινη σχέση με τον φωτογραφιζόμενο. Πολλές φορές λέω ότι υπάρχουν εικόνες και καταστάσεις που προσπαθείς να αποφεύγεις το βλέμμα του φωτογραφιζόμενου ώστε να αποφύγεις την συναισθηματική εμπλοκή, αλλά κάποιες φορές είναι αναπόφευκτο. Αν είσαι σωστός επαγγελματίας, λειτουργείς αμερόληπτα και έχεις εκπαιδευτεί να κρατάς κάποιες αποστάσεις, τότε μπορείς εξίσου καλά και με απόλυτο σεβασμό προς τον φωτογραφιζόμενο να μεταφέρεις φωτογραφικά μια κατάσταση χωρίς αυτό να αποτελεί άμεση εμπλοκή. Με τον συγκεκριμένο άνθρωπο στη Σιέρα Λεόνε, αναπτύχθηκε μια πολύ ανθρώπινη και φιλική σχέση.


Info: Ο Γιάννης Κόντος είναι απόφοιτος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Α.Π.Θ. και του Τμήματος Φωτογραφίας της Σχολής Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας, ενώ είναι υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Newport School of Art, Media and Design, με υποτροφία του ΙΚΥ.  Παραμένει, επίσης, μέχρι σήμερα ο μοναδικός Έλληνας που αποφοίτησε από το World Press Photo Joop Swart Masterclass της Ολλανδίας. Υπήρξε συνεργάτης των διεθνών Γαλλικών πρακτορείων SYGMA και GAMMA αλλά και του Αμερικανικού POLARIS IMAGES μέχρι σήμερα. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Έχει εκδώσει επτά λευκώματα με φωτογραφίες του.

http://www.yanniskontos.com/

 

Photo: Γιάννης Κόντος
Photo πορτραίτο: Σωτήρης Δανέζης

Σχετικές ειδήσεις
Εικόνες της Σύγχρονης Τέχνης: Η συλλογή Chtchoukine στο Παρίσι
26.01.2017 11:47
Ο Γιάννης Αντωνιάδης γράφει για την εμβληματική έκθεση «Εικόνες της Σύγχρονης Τέχνης. H συλλογή Chtchoukine», η οποία φιλοξενείται έως τις 5 Μαρτίου 2017 στο Fondation Louis Vuitton στο Παρίσι.
Ai Weiwei at Cycladic: Η
22.06.2016 16:06
Αν και ο Ai Weiwei μπορεί να μην χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, ακόμα και για τους λιγότερο μυημένους, η έκθεση του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ξεκινάει ήδη από έξω. Η αφίσα και ο τίτλος προδιαθέτουν για την προσωπικότητα του πιο δημοφιλούς ίσως σύγχρονου καλλιτέχνη παγκοσμίως. Στη φωτογραφία-πορτρέτο της αφίσας, ο Ai Weiwei κοιτάζει έντονα, με εμφανείς τις ουλές που άφησε στο κεφάλι του ο ξυλοδαρμός από τις κινεζικές αρχές το 2009.
Βασίλης Γεροντάκος: In praise of dreams
21.03.2016 15:47
Από την πολλή μας αφοσίωση στην πραγματικότητα, ο ουρανός παραμένει ουρανός και η θάλασσα θάλασσα, χωρίς τις προεκτάσεις της δυνατότητας του βλέμματος, σε σημείο που να αντιλαμβανόμαστε την παρουσία τους,άλλος από το χρώμα,άλλος από την λάμψη, αλλά η ουσία τους να μας διαφεύγει.Έτσι το νόημα υποκαθίσταται από μια στερεότυπη αντίληψη μιας ορθολογικής τοποθέτησης.Φτάνουμε στο σημείο λοιπόν, να θεωρούμε δεδομένα και αυτονόητα, όλα αυτά που συνθέτουν την ζωή μας, και τα οποία δεν έχουν αρχή και τέλος αφού είναι ανεκτίμητα.
Steven C. Harvey: Ανταποκρίσεις από το βρώμικο εργοτάξιο του νέου Πύργου της Βαβέλ
11.03.2016 14:53
Το 1963 ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας J. G. Ballard υποστήριζε ότι «Οι κόσμοι των ονείρων, τα συνθετικά τοπία και η πλαστικότητα των μορφών που είχαν επινοηθεί από τους συγγραφείς φαντασίας είναι μορφολογικά ισοδύναμα του εσωτερικού κόσμου της ψυχής».
Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων
04.03.2016 16:11
«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»