Δίνοντας τον τίτλο «Προθέσεις, θέσεις και αντιθέσεις», ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρης Λιγνάδης πραγματοποίησε χθες το απόγεμα της Πέμπτης 4 Ιουνίου, ενημερωτική συζήτηση όπου θίχτηκαν θέματα που αφορούν ολόκληρο το φάσμα της καλλιτεχνικής παραγωγής του Εθνικού Θεάτρου σε αυτές τις πρωτόγνωρες στιγμές που διανύουμε.

Νέο Θέατρο 1.200 θέσεων και Επίδαυρος

Τα μεγάλο νέο της χθεσινής συζήτησης είναι πως το Εθνικό θέατρο θα αποκτήσει καινούργια θερινή σκηνή 1.200 θέσεων με χορηγία του Ιδρύματος Λάτση, η οποία θα στεγάζεται στο «Σχολείον της Αθήνας – Ειρήνη Παπά», στην Πειραιώς 52.

Αυτή τη στιγμή το θέατρο βρίσκεται υπό κατασκευή, ωστόσο στα τέλη Ιουλίου θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί τις  παραστάσεις «Πέρσες»του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη  και «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου. Και οι δύο παραστάσεις θα παρουσιαστούν πρώτα στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με μειωμένη προσέλευση κοινού στο πλαίσιο της προστασίας των μέτρων για την εξάπλωση του Covid- 19.

Ο Δημήτρης Λιγνάδης μας ξενάγησε ο ίδιος με ενθουσιασμό στον ατμοσφαιρικό βιομηχανικό χώρο υπό το φως του φεγγαριού, όπου οι πρώτες τοποθετημένες κερκίδες μας έδιναν μία πρώτη γεύση για το πως θα μετασχηματιστεί ο χώρος μετά. Μάλιστα, σκοπός του οργανισμού είναι το θέατρο -αφότου ολοκληρωθεί- να μπορεί να φιλοξενεί και άλλες παραγωγές του Εθνικού, και ίσως να υπάρχει η δυνατότητα να δίνεται προς ενοικίαση. Σημειώνεται πως στον ίδιο χώρο στεγάζεται και η δραματική σχολή.

Πρόβες και Covid – 19

Ενημερώνοντας μας για τις δύο παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου που θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ Αθηνών, μίλησε για τις παράδοξες καταστάσεις που επικρατούν λόγω πανδημίας κατά την διάρκεια των προβών, καθώς σε κάθε πρόβα υπήρχε ο ρυθμιστής σκηνής ο οποίος τους έκανε παρατήρηση μόλις σταματούσαν να έχουν την προβλεπόμενη απόσταση ασφαλείας του 1.5 μέτρου. Η απόσταση του 1,5 μέτρου θα πρέπει να διατηρηθεί και κατά την διάρκεια της παράστασης. Μιλώντας και από τη θέση του καλλιτέχνη, καθώς σκηνοθετεί τους “Πέρσες», είπε πως “στην αρχή νιώθαμε αμηχανία όταν έπρεπε να διατηρήσουμε τις αποστάσεις, ωστόσο σύντομα λύσεις βρέθηκαν. Βάλαμε τα δυνατά μας και ξεπεράσαμε τις δυσκολίες. Εγώ είχα ήδη σχεδιάσει στο μυαλό μου ένα λιτό σκηνικό, το οποίο με βοήθησε αρκετά.”

Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός

Αναφερόμενος στον νέο θεσμό «Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός» του Υπουργείο Πολιτισμού, εξέφρασε την τεράστια χαρά του για τη διάχυση της τέχνης στους αρχαιολογικούς χώρους. 

Όσον αφορά τις δράσεις του Εθνικού Θεάτρου μεταξύ άλλων ανέφερε την παρουσίαση του διηγήματος «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γεωργίου Βιζυηνού, το οποίο θα παρουσιαστεί στα αγγλικά, με σκοπό να προσελκύσει και ξένους θεατές, την «Αθηναίων Πολιτεία», σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου, που έχει να κάνει με ιστορήματα που αφορούν στις αρχές του 4ου αιώνα από τον Ηρόδοτο, τον Θουκυδίδη, τον Πλούταρχο και άλλους, και τέλος, τα «Σπουδαία ερείπια, Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος – 19ος)»  των Στέφανου Καβαλλιεράκη και Άγγελου Κουτσολαμπρόπουλου που μάς γνωρίζει την Ελλάδα μέσα από τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών.

Όλες οι in – situ παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν υπό το φως της ημέρας και με φυσικό ήχο, κάτι που ο Δημήτρης Λιγνάδης χαρακτήρισε ως “σαγηνευτικό”.

Προγραμματισμός για το 2020-2021

Ερωτώμενος σχετικά για τις παραστάσεις που ακυρώθηκαν, λόγω της πανδημίας, ο Δημήτρης Λιγνάδης δήλωσε πως πρόθεση δική του, αλλά και του οργανισμού είναι να παρουσιαστούν όλες την ερχόμενη χειμερινή σεζόν.

Χαρακτηρίζοντας τις ακυρωμένες παραστάσεις ως «Παραστάσεις έτοιμες να σερβιριστούν», είπε πως οι λόγοι που πρέπει να ανέβουν την ερχόμενη σεζόν είναι τόσο ηθικοί, καθώς ομάδες ανθρώπων δούλεψαν σκληρά για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά, όσο και οικονομοτεχνικοί, καθώς το πιο μεγάλος μέρος αυτών των παραστάσεων έχει ήδη πληρωθεί και ολοκληρωθεί τεχνικά.