Με το πρόσχημα μιας αστυνομικής ιστορίας ο Νίκος Δαββέτας ξετυλίγει το κουβάρι μιας, κατά βάση, πολιτικής ιστορίας, για να αναδείξει τις πολιτικές διαστάσεις μιας επώδυνης ιστορικής περιόδου, τα γεγονότα της οποίας συντάραξαν τον κόσμο σε ελληνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Με μια ευφάνταστη πλοκή ο Δαββέτας συνταιριάζει την ιστορία με την πολιτική και τη ζωγραφική, τον προβληματισμό με την κριτική απόσταση που μοιραία φέρνει ο χρόνος.

Όταν ο Έλληνας διανοούμενος της αριστεράς βρίσκεται δολοφονημένος έχοντας προλάβει να αφήσει στη Ντενίζ, τη νεαρή βαφτισιμιά του δυο σχέδια του Πικάσο με τη μορφή του Μπελογιάννη, μια ιδιάζουσα ιστορία ξεκινά για να φωτίσει στιγμές μιας πέτρινης εποχής μέσα από την ανάγκη να καθοριστεί η γνησιότητα των σχεδίων αυτών που έχουν γίνει σε όλο τον κόσμο γνωστά και προσδιορίζουν έκτοτε τη μορφή ενός μεγάλου αγωνιστή τη δημοκρατίας. Ο Δαββέτας καταφέρνει να στρέψει την προσοχή του αναγνώστη στον ίδιο τον Μπελογιάννη και ταυτόχρονα να ανασυστήσει την ίδια την εποχή επικεντρώνοντας την προσοχή του στους Έλληνες του Παρισιού και στην ανάγκη τους να επαναπροσδιορίσουν τα όρια της επανάστασης και του έρωτα, κυρίως όμως την ανάγκη να υπάρξουν ως ήρωες σε μια εποχή γεμάτη αγώνα για την επιβίωση της ελεύθερη συνείδησης, της αξιοπρέπειας, της πολιτικής και ιδεολογικής προτίμησης, της δημοκρατικής ελευθερίας.

Ο Μπελογιάννης είναι το σύμβολο της πάλης και της θυσίας για όλα αυτά. Ένα παγκόσμιο σύμβολο του αγώνα για την επικράτηση της δημοκρατίας μετά τον εμφύλιο. Γι’ αυτό και ο Δαββέτας επιλέγει να ασχοληθεί μαζί του. Και παράλληλα ανατρέχει στην τέχνη και στην Ιστορία συμπαρασύροντας τον αναγνώστη του σε μια πορεία από τις δίκες των αριστερών μετά τον εμφύλιο στη Χούντα και στη μεταπολίτευση μέσα από μια ευρηματική πλοκή που κάνει την αφήγηση εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Ο Δαββέτας οικοδομεί την ιστορία του φέρνοντας στο φως ερωτηματικά που ζητούν την απάντησή τους ακόμα και τόσα χρόνια μετά. Με συνεχείς αναδρομές στο παρελθόν καταδεικνύει τα ιστορικά προβλήματα μιας ολόκληρης εποχής, τον ρόλο των οικονομικών, ιδεολογικών, πολιτικών και κοινωνικών συμφερόντων που οδήγησαν στα γεγονότα και αναζητά τα αίτια αλλά και τα αιτιατά των γεγονότων αυτών στο μέλλον. Ο ρόλος των Ελλήνων διανοουμένων, οι σχέσεις που ανέπτυξαν με τις μεγάλες πνευματικές μορφές της Γαλλίας, η ζωή στην εξορία, τα μυστικά που αποκαλύπτονται, οι ίντριγκες και οι δολιοφθορές και ο Μπελογιάννης με τη ρωμαλέα στάση του σε μια δίκη που συγκλόνισε τον κόσμο και τον οδήγησε στο εκτελεστικό απόσπασμα, ο χαμένος έρωτάς του για την Έλλη και ο προσωπικός και εντελώς ανθρώπινος αγώνας του να αποδεχτεί τις ίδιες του τις αμφιβολίες παρουσιάζουν έναν ήρωα βαθιά ανθρώπινο και γι’ αυτό άκρως συγκινητικό και γοητευτικό.

Ο Δαββέτας στο μικρό αυτό βιβλίο του αναδεικνύει τον άνθρωπο πέρα από τα σύμβολα, την αναζήτηση του στην ανθρωπιά και στην προσωπική του πορεία στον χρόνο. Και το κάνει με έναν πολύ οικονομικό τρόπο γλωσσικής εκφραστικής που δεν κουράζει αλλά αναδεικνύει του προβληματισμούς του και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκέψη όταν η αναγνωστική διαδικασία τελειώσει, υπογράφοντας μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία.

Διαβάστε επίσης:

Ο ζωγράφος του Μπελογιάννη: Το βιβλίο του Νίκου Δαββέτα σε επανέκδοση