Στον πέμπτο κατά σειρά διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, οι μικροί φίλοι προσκλήθηκαν να… “Δουν το ειδώλιο αλλιώς“. Δηλαδή να αποτυπώσουν στο χαρτί τα κυκλαδίτικα ειδώλια, ενεργοποιώντας την φαντασία και την προσωπική έμπνευση!

Όπως μας εξηγεί στην ακόλουθη συνέντευξη και η κ. Μαρίνα ΠλατήΔιευθύντρια του Τμήματος Εκπαίδευσης του ΜΚΤ, οι συμμετοχές ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, κάτι που καθιστά την διοργάνωση του διαγωνισμού απόλυτα επιτυχημένη. Αποτέλεσμα όλων αυτών, μία ιδιαίτερη και… πολύχρωμη έκθεση ζωγραφικής στους χώρους του Mουσείου, που παρουσιάζει ενδιαφέρον τόσο για παιδιά, όσο και για μεγάλους. Με αφορμή λοιπόν την συγκεκριμένη έκθεση, βρίσκουμε την ευκαιρία να πληροφορηθούμε και για τις εκπαιδευτικές δράσεις, που έχουν ως στόχο να κάνουν το μουσείο ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους.


– Τι αποτέλεσε την έμπνευση της διοργάνωσης του φετινού διαγωνισμού ζωγραφικής, όσο και της πρωτοβουλίας να πραγματοποιηθεί έκθεση με τις ζωγραφιές των μικρών φίλων;

Πρωταγωνιστής του φετινού διαγωνισμού ήταν ένα κυπριακό σανιδόμορφο ειδώλιο της 2ης χιλιετίας π.Χ. από την Κυπριακή Συλλογή του ΜΚΤ (Συλλογή Θ. Ν. Ζιντίλη). Τα ειδώλια αυτά ονομάστηκαν έτσι επειδή θυμίζουν σανίδες, στην πραγματικότητα όμως απεικονίζουν την ανθρώπινη μορφή και έχουν κατασκευαστεί από κιμωλία.

– Ποια ήταν η ανταπόκριση στους προηγούμενους διαγωνισμούς σε σχέση με τον φετινό;

Η φετινή συμμετοχή ξεπέρασε τις προσδοκίες μας! 15.300 έργα παιδιών από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό κυριολεκτικά κατέκλυσαν το μουσείο. Τα έργα αυτά καταγράφηκαν, ταξινομήθηκαν ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και περίπου 3.000 παρουσιάζονται στην Έκθεση που ξεκίνησε την Παρασκευή 18 Μαΐου και θα διαρκέσει έως τις 3 Ιουνίου στη Πτέρυγα Ντόλλη Γουλανδρή του ΜΚΤ.

– Τι πιστεύετε ότι προσφέρουν αυτοί οι διαγωνισμοί στα παιδιά; Πώς θεωρείτε ότι συμβάλλουν στην επαφή των παιδιών με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αλλά και τα μουσεία γενικότερα;

Οι διαγωνισμοί δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να δημιουργήσουν έργα που έχουν ως αφορμή ένα θέμα, χωρίς όμως να περιορίζεται η φαντασία τους. Ξέρουν από την αρχή ότι θα «διαγωνιστούν» και ότι ορισμένοι θα διακριθούν. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι μαθαίνουν να ευχαριστιούνται τη διαδικασία που δεν οδηγεί οπωσδήποτε στην κατάκτηση ενός βραβείου. Το γεγονός ότι ο διαγωνισμός έχει θέμα ένα αντικείμενο του μουσείου, το οποίο τα παιδιά καλούνται να δουν με το δικό τους τρόπο, να παίξουν μαζί του να το αλλάξουν βοηθάει τα παιδιά να δουν τα μουσεία «αλλιώς», σαν χώρους που μπορούν να μάθουν παίζοντας και έτσι τελικά, να τα αγαπήσουν και να επιστρέφουν σε αυτά και ως ενήλικες.

– Με ποιον τρόπο και ποιο σκεπτικό δημιουργούνται τα ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης;

Ένα μουσείο πρέπει να είναι ανοικτό σε όλους, μικρούς μεγάλους και σε άτομα από ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες. Έτσι, όλοι θα μπορούν να βρουν κάτι που θα τους ενδιαφέρει και θα τους εξοικειώσει με τον χώρο του πολιτισμού. Με αυτή την απλή στη βάση της σκέψη, σχεδιάζουμε όλες τις δράσεις μας στο μουσείο.

– Από την εμπειρία σας, θα λέγατε πως τα ελληνικά μουσεία έχουν επιχειρήσει να προσεγγίσουν επαρκώς και τις νεότερες ηλικίες;

Τα τελευταία χρόνια όλα τα μουσεία, άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο, ανοίγουν τις συλλογές τους σε όλες τις ηλικίες.

– Πώς θα κινηθείτε ως προς τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου την επόμενη περίοδο;

Κάθε χρόνο προσπαθούμε να κάνουμε και ένα μικρό βήμα παραπάνω. Τα προγράμματα για τα σχολεία, τα εργαστήρια τα Σαββατοκύριακα για οικογένειες και παιδιά όλων των ηλικιών, τα προγράμματα για παιδιά με αναπηρίες και ομάδες προσφύγων και προγράμματα για παιδιά σε νοσοκομεία θα συνεχιστούν, στην προσπάθειά μας το μουσείο να είναι ανοικτό σε όλους!


Διαβάστε επίσης:

Δες το ειδώλιο αλλιώς: Έκθεση παιδικής ζωγραφικής στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης!