Η Ιωάννα Παππά και ο Δημήτρης Λάλος πρωταγωνιστούν στην παράσταση Αλεπούδες, το έργο που επέλεξε η Ελένη Σκότη και η ομάδα ΝΑΜΑ για τη φετινή θεατρική σεζόν στο θέατρο Επί Κολωνώ.

Οι δύο ηθοποιοί μας μιλούν για το έργο της Dawn King και μας δίνουν τις δικές τους ερμηνείες πάνω σε αυτό.

Culturenow: Τη φετινή θεατρική σεζόν πρωταγωνιστείτε στην παράσταση Αλεπούδες (Foxfinder) της Αγγλίδας συγγραφέα Ντων Κινγκ. Πρόκειται για ένα σχετικά καινούριο και σύγχρονο έργο το οποίο απέσπασε πολύ θετικές κριτικές, ενώ απέκτησε και το βραβείο Papatango (διαγωνισμός νέων συγγραφέων). Εκτός από τα θετικά του σχόλια, ποια είναι τα στοιχεία που σας τράβηξαν στο έργο;

Ιωάννα Παππά – Δημήτρης Λάλος: Πρόκειται για ένα έργο, ιδιαίτερα επίκαιρο, αρκετά σκοτεινό και παράλληλα εξαιρετικά κωμικό που σχολιάζει σε βάθος ανθρώπινα ζητήματα όπως: η πίστη, η ευθύνη, η αγάπη, ο πόνος, ο φόβος, η εξουσία- η χρήση και η κατάχρηση της. Οι θεατές παρακολουθούν μια απλή ιστορία με ιδιαίτερη έμφαση στο στοιχείο του παραλόγου.

C. N.: Θέλετε να μας περιγράψετε με λίγα λόγια από που ξεκινά η ιστορία, που τοποθετείται το έργο χρονικά, σε ποια περιοχή και τι μας μαρτυρούν οι πρωταγωνιστές για την ζωή τους και την κοινωνική τους κατάσταση;

Ι. Π. – Δ. Λ.: Η ιστορία ξεκινά με ένα ζευγάρι αγροτών οι οποίοι λόγω της απώλειας του 4χρόνου γιου τους έχουν μείνει πίσω στην παραγωγή. Από στιγμή σε στιγμή αναμένεται η έλευση του ειδικού ανιχνευτή για να “εξετάσει” τα πιθανά αίτια. Το έργο διαδραματίζεται σε μια συνθήκη μη ρεαλιστική οπότε ο χρόνος και ο χρόνος δεν ορίζονται.

C. N.:  Ο Γουίλιαμ Μπλορ, που αναλαμβάνει το ρόλο του “ανιχνευτή αλεπούδων”, είναι απεσταλμένος της Κεντρικής Εξουσίας, για να “σώσει” το ζευγάρι, και στη συνέχεια την ανθρωπότητα, από την απειλή των “αλεπούδων”, που είναι υπεύθυνες για όλα τα κακά, παρόλο που έχουν χρόνια να εμφανιστούν κοντά στις φάρμες. Ποιος είναι ο τρόπος που λειτουργεί ο Μπλορ για να φέρει την αποστολή του εις πέρας, να καταστρέψει τον “εχθρό”;

Ι. Π. – Δ. Λ.: Ουσιαστικά χρησιμοποιεί όλες τις μεθόδους που έχει διδαχθεί στο Ινστιτούτο – στο οποίο ξεκίνησε την εκπαίδευση του σε ηλικία 5 ετών-α) ανάκριση, β)εκφοβισμό, γ) μεθοδική έρευνα ανά τακτά διαστήματα δ)ανίχνευση αποδεικτικών στοιχείων και συμβόλων.

C. N.:  Ο Σαμουήλ και η Ιουδίθ πως τον αντιμετωπίζουν; Τον εμπιστεύονται; Τον αντιμετωπίζουν ως σωτήρα ή είναι δυσαρεστημένοι από την παρουσία του, δεδομένου ότι ήδη έχουν χάσει τον γιο τους και ο Σαμουήλ είναι και ο ίδιος ασθενής;

Ι. Π. – Δ. Λ.: Θα μπορούσαμε να πούμε ότι συμβαίνουν όλα αυτά παράλληλα. Οι τρεις αγρότες της ιστορίας είναι πρόσωπα μιας μικρογραφίας της κοινωνίας μας. Κάθε πρόσωπο αντιπροσωπεύει και μια άλλη μερίδα της. Το ζευγάρι σε σχέση με την απώλεια του παιδιού τους αντιδρά διαφορετικά. Η Ιουδίθ αρνείται να πιστέψει ότι ήταν κάτι άλλο, παρά ένα ατύχημα, ενώ ο Σαμουήλ έχοντας πάρει άδικα την ευθύνη του ατυχήματος αποτελεί το εύκολο θύμα και μπαίνει στην διαδικασία να υπερασπιστεί την στρεβλή εκδοχή του ανιχνευτή για το περιστατικό.

C. N.: Ποια είναι η δική σας ερμηνεία προσωπικά για το κύριο σύμβολο της παράστασης, την Αλεπού; Οι Αλεπούδες τελικά υπάρχουν και αν ναι πως θα μπορούσαμε να τις αντιστοιχίσουμε στην πραγματικότητα;

Ι. Π. – Δ. Λ.: Αλεπούδες είναι όλοι οι κατασκευασμένοι εχθροί που χρησιμοποιεί η εκάστοτε εξουσία για να χειραγωγεί τον λαό. Το στοιχείο του εκφοβισμού είναι το βασικό χαρακτηριστικό αυτής της μεθόδου.

C. N.: Ένα τόσο συμβολικό κείμενο όπως αυτό, που μιλά για τους πολίτες και την φροντίδα τους από κάθε μορφή εξουσίας σε περιόδους κρίσης σας θυμίζει καθόλου τη σύγχρονη Ελλάδα; Η εξουσία μας πλασάρει “αλεπούδες” ως τους πρώτους υπαίτιους για τα δεινά που περνάμε; Όταν αντιμετωπίζουμε προσωπικά και κοινωνικά προβλήματα είναι εύκολο να κατηγορήσουμε τον πρώτο που θα μας υποδείξουν ως φταίχτη;

Ι. Π. – Δ. Λ.: Όσο πιο εξελιγμένος είναι ένας λαός τόσος δυσκολότερα παρασύρεται από στρεβλές θεωρίες. Το μοναδικό όπλο ενάντια στην χειραγώγηση είναι η σωστή παιδεία.

C. N.: Αν και είναι πολύ νωρίς, καθώς η θεατρική σεζόν μόλις ξεκινά, θα θέλατε να μας πείτε γαι τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;

Ι. Π. – Δ. Λ.: Ευχόμαστε να έχουμε μια καλή θεατρική χρονιά, η βασική μας προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι οι Αλεπούδες.