Ο αγαπημένος συνθέτης Γιώργος Καζαντζής έχει γράψει μουσική για το θέατρο, για τον κινηματογράφο, αλλά για μερικές από τις πιο επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές- φέτος απολαμβάνουμε τις δικές του Μέλισσες που με μοναδικό τρόπο ερμήνευσε η Φωτεινή Βελεσιώτου στην νέα σειρά του Αντέννα “Άγριες Μέλισσες”, ενώ παράλληλα έχει καταθέσει στη δισκογραφία μεγάλα τραγούδια.

Τον Νοέμβριο, ο Γιώργος Καζαντζής, έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για μια εντελώς προσωπική συναυλία,  εφ΄όλης της ύλης, που περιλαμβάνει αγαπημένα τραγούδια και οργανικά κομμάτια από την μέχρι σήμερα δισκογραφική του πορεία. Με αφορμή την επικείμενη συναυλία του, ο εξαιρετικός καλλιτέχνης μάς μιλάει για την ιδιαίτερη πατρίδα του, για τις κατακτήσεις μιας ζωής και  σχολιάζει μία φράση που είχε πει στο παρελθόν: «στην Ελλάδα υποβαθμίζεται η μουσική εις βάρος του στίχου».

Τέλος, δηλώνει πως η συναυλία του στο Μέγαρο είναι «μια ευκαιρία ύστερα από 34 χρόνια δισκογραφίας και 18 προσωπικούς δίσκους, να συστηθώ εφ’όλης της ύλης με τους ανθρώπους που αγάπησαν τα τραγούδια και τις μουσικές μου».


-Το Νοέμβριο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ετοιμάζεται μία συναυλία εφ’ όλης της ύλης, που περιλαμβάνει αγαπημένα τραγούδια και οργανικά κομμάτια από την μέχρι τώρα δισκογραφική σας πορεία. Πώς νιώθετε γι’ αυτή την ιδιαίτερη στιγμή;

Χαίρομαι που θα δοθεί μια ευκαιρία ύστερα από 34 χρόνια δισκογραφίας και 18 προσωπικούς δίσκους, να συστηθώ εφ’όλης της ύλης με τους ανθρώπους που αγάπησαν τα τραγούδια και τις μουσικές μου. Επίσης, νιώθω μεγάλη χαρά που συνεργάζομαι με ένδεκα υπέροχους συναδέλφους μουσικούς και με τιμούν με τη συμμετοχή τους τέσσερις από τους πιο σημαντικούς συνεργάτες μου τραγουδιστές, Ο Γιώργος Νταλάρας, ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Φωτεινή Βελεσιώτου και η Λιζέτα Καλημέρη.

– Το πρόγραμμα της συναυλίας ξεκινά με την Κική Δημουλά να διαβάζει από βίντεο τα ποιήματά της “Μαύρη γραβάτα” και “Χαίρε ποτέ”. Πώς οδηγηθήκατε σε αυτή την επιλογή και τι συμβολίζει για εσάς;

Με την Κική Δημουλά συνεργαστήκαμε γόνιμα στο διπλό CD “Μικρή σουίτα”. Διάβαζα την ποίησή της πολλά χρόνια πριν, ήταν διακαής μου πόθος μία συνεργασία μαζί της και μετά από αυτήν, όπως είπε και η ίδια, “ενώσαμε πλέον τα αίματά μας”. Όπως θα γνωρίζετε ένα κομματι της δημιουργίας μου αφιερώνεται στην οργανική μουσική. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε οργανική μουσική που ψηλαφεί και συναντά την ποίηση. Αυτό σαν αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς μου, δεν θα έπρεπε πιστεύω να λείπει από μια εφ’όλης της ύλης παρουσίαση.

-Πείτε μας λίγα λόγια για τους συντελεστές αυτής της συναυλίας, αλλά και τους μουσικούς που θα σας “συντροφεύουν” επί σκηνής.

Με τον Γιώργο Νταλάρα συνεργαστήκαμε υπέροχα στον πρόσφατο δίσκο μας ¨Έρωτας ή Τίποτα”. Θα μας τραγουδήσει έξι τραγούδια από αυτόν το δίσκο. Με τον Μίλτο Πασχαλίδη είχαμε συνεργασία στο CD Πήτερ Παν, έκανε τον κάπταιν Σμι. Διακαής πόθος και των δυο η συνεργασία και σε άλλα τραγούδια. Θα μας τραγουδήσει Χειμωνανθό, Μαρμαρυγή κ.α. Η Φωτεινή Βελεσιώτου, η “Μέλισσά” μας, θα τραγουδήσει και μερικά τραγούδια μου σε στίχους Μάνου Ελευθερίου. Η Λιζέτα η Καλημέρη που μας συνδέουν τα περισσότερα χρόνια συνεργασίας εκτός από το Ἡτανε αέρας”θα μας τραγουδήσει και το “φωτιά κι αλμύρα” κ.α.

Οι ένδεκα υπέροχοι μουσικοί που θα αποτελέσουν την ορχήστρα είναι: Θοδωρής Κουέλης κοντρα μπάσο, Κώστας Νικολόπουλος ακ. Κιθάρα, Κώστας Ματσίγκος κλ. Κιθάρα-μαντολίνο, Θάνος Καζαντζής τύμπανα, Παναγιώτης Τσεβάς ακκορντεόν, Παύλος Παφρανίδης μπουζούκι, Γιώργος Καραμφίλης μπουζούκι-τζουρά, Γιώργος Παναγιωτόπουλος Α βιολί, Βασίλης Ραψανιώτης Β βιολί, Ελευθερία Τόγια βιόλα, Μιχάλης Πορφύρης τσέλο.

-Γιατί επιλέξατε το στούντιο σας να είναι στην Καλαμαριά; Έχει κάποια ξεχωριστή σημασία για εσάς αυτή τη τοποθεσία σε σχέση με τη δημιουργική διαδικασία;

Γεννήθηκα στην Καλαμαριά ακριβώς στο σημείο που είναι το στούντιο, στο πατρικό μου σπίτι. Αυτό τα λέει όλα νομίζω. Εκεί λοιπόν γεννήθηκα, εκεί άρχισα να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο, εκεί μεγάλωσα, και εκεί άρχισα να γράφω τη μουσική μου. Ηταν μοιραίο να γίνει εκεί και ο χώρος δουλειάς μου, το καταφύγιο και πολλές φορές, όποτε το είχα ανάγκη, το ησυχαστήριό μου. Το κοντρόλ του επάνω στούντιο όπου περνάω τις περισσότερες δημιουργικές ώρες μου, είναι το παιδικό μου δωμάτιο. Το παράθυρό του δεν είναι ένα τυχαίο παράθυρο. Είναι μια πύλη εισόδου συναισθημάτων και αναμνήσεων από τα παιδικά μου χρόνια μέχρι σήμερα. Ο τόπος μου είναι πηγή έμπνευσης και αυτός πιστεύω είναι ο λόγος που δεν μπόρεσα να ακολουθήσω το κύμα μετανάστευσης των συναδέλφων μου στην Αθήνα.

-Είχατε κάποτε δηλώσει πως «στην Ελλάδα υποβαθμίζεται η μουσική εις βάρος του στίχου». Πώς εξηγείται αυτό το γεγονός; Πιστεύετε πως επηρεάζει τους σημερινούς Έλληνες συνθέτες;

Αυτό το διαπίστωσα παρατηρώντας τα σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα του internet. Τα σχόλια πιστώνουν το τραγούδι κατά 60% στον τραγουδιστή, 30% στο στιχουργό και 10% στο συνθέτη. Επίσης βλέπω ότι στις αναρτήσεις οργανικών κομματιών υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον μόνον από ξένους ακροατές. Δεν μπορώ να δώσω εξήγηση γιατί οι Έλληνες είμαστε κατ εξοχήν μουσικός λαός. Ίσως στην περίπτωση του τραγουδιού, η μουσική ως η πλέον αφηρημένη των τεχνών, να περνάει κατευθείαν στο υποσυνείδητο σαν φόντο του στίχου, ο οποίος λόγω της νοηματικής του αμεσότητας, να απασχολεί περισσότερο τον εγκέφαλο και να πιστώνεται όλα τα θετικά του τραγουδιού. Αυτό βέβαια είναι μία δική μου ερμηνεία και δεν νομίζω ότι οι Έλληνες συνθέτες επηρεάζονται από το φαινόμενο.

-Ποιες ήταν οι κύριες ελληνικές μουσικές μορφές που σας έχουν επηρεάσει βαθιά;

Αρχίζοντας από το παρελθόν με συγκινεί η περίπτωση του Νίκου Σκαλκώτα και του Γιάννη Κωνσταντινίδη ή Κώστα Γιαννίδη. Ερχόμενοι στην νεώτερη ιστορία μας θεωρώ ότι ο Μάνος Χατζιδάκις με κατέκτησε με τα χρώματα και τις ατμόσφαιρες της μουσικής του. Επίσης με στοίχειωσαν τα λυρικά του Μίκη Θεοδωράκη.

-Ποιες θεωρείτε ως τις μεγαλύτερες «κατακτήσεις» σας μέχρι σήμερα;

Ο φόβος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του ανθρώπου. Θεωρώ λοιπόν κατάκτησή μου ότι έχω κερδίσει μερικές μάχες μαζί του. Επίσης έχω κερδίσει και αρκετές μάχες με την ματαιοδοξία μου. Και ο αγώνας συνεχίζεται.

-Φέτος, έχετε δώσει το τραγούδι σας «Μέλισσες» για τους τίτλους αρχής της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς του Αντένα «Άγριες Μέλισσες» . Έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία για εσάς αυτό το τραγούδι και τι αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης του;

Οι μέλισσες έκαναν μια πολύ επιτυχημένη καριέρα και τώρα μάλλον με τις “΄άγριες μέλισσες” θα κάνουν και δεύτερη. Αυτό το τραγούδι έδειξε από την αρχή την δυναμική του. Το παίζαμε με την Φωτεινή ενάμισι χρόνο πριν κυκλοφορήσει και μας το ζητούσαν δύο και τρεις φορές. Δεν μπορώ να προσδιορίσω την πηγή έμπνευσής του, μπορώ όμως να σας πω πώς γράφτηκε. Ένα μεσημέρι μου τηλεφώνησε η Ελένη Φωτάκη και μου έστειλε το τραγούδι. Αμέσως ο στίχος με οδήγησε στην ατμόσφαιρα ενός θέματος που είχα κάβα. Ήταν η εισαγωγή που με οδήγησε στο κουπλέ και το ρεφρέν. Το ίδιο απόγευμα το είχα έτοιμο και σχεδόν ενορχηστρωμένο. Δεν μπορώ να πω ότι αυτό το τραγούδι θα το ξεχώριζα μεταξύ άλλων δικών μου όπως ας πούμε το “Χειμωνανθό” ή το “Ήτανε αέρας” ή το”Μυστικό” ή τον”Πολεμιστή” ή “Στα μισά του έρωτα βγαίνει ο δολοφόνος” και άλλα πολλά. Εδώ όμως μετράει η γνώμη του κόσμου και εφόσον το ξεχωρίζει, αυτήν θα πρέπει να σεβαστούμε!


Info

Τοποθεσία: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αθήνα
Ημερομηνία: 6 Νοεμβρίου, στις 20:30
Πληροφορίες: www.megaron.gr


Διαβάστε επίσης:

Μία συναυλία – αφιέρωμα στον Γιώργο Καζαντζή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών