«Επιβάτης στην υστερία αυτού του τόπου που τα κόκαλα τσακίζει και τα όνειρα του ανθρώπου». 43 χρόνια πέρασαν από το 1981 που κυκλοφόρησε ο «Ο Επιβάτης» και το «Ραντάρ», σε στίχους Κώστα Τριπολίτη και ενορχηστρώσεις του Μίκη Θεοδωράκη και ο ευθύς πολιτικός λόγος του ποιητή ακούγεται ανατριχιαστικά επίκαιρος. Γι’ αυτό και ο Μ. Θεοδωράκης, που έχει σημάδεψει με τον μουσικό του “θησαυρό” μία ολόκληρη εποχή, αποφάσισε να δημιουργήσει δύο νέους δίσκους, υπογράφοντας ο ίδιος τις ενορχηστρώσεις και να φέρει τον στιχουργικό κόσμο του Τριπολίτη πιο κοντά στην Ελλάδα του σήμερα.

Τρεις μεγάλες φωνές στην ερμηνεία των πρώτων εκτελέσεων: Μαρία Φαραντούρη στον πρώτο «Επιβάτη» που βγήκε από τη LyraΜαργαρίτα Ζορμπαλά στον δεύτερο που κυκλοφόρησε με άλλη ενορχήστρωση από την Minos και Γιώργος Νταλάρας στο «Ραντάρ».

2014. Ο Μίκης Θεοδωράκης επιλέγει την Φωτεινή Δάρρα για να ερμηνεύσει τα τραγούδια των νέων μουσικών κύκλων που ο ένας («Ο Επιβάτης») ήδη κυκλοφόρησε από την Sui Generis Music και ο άλλος («Ραντάρ») αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα.

Ο 105,5 Στο Κόκκινο και ο Σταυρός του Νότου πρόκειται να παρουσιάσουν τον Μίκη Θεοδωράκη του 2014 με τη φωνή της Φωτεινής Δάρρα, σε πρώτη παρουσίαση των δύο εμβληματικών έργων «Επιβάτης» και «Ραντάρ», με τη λαϊκή ορχήστρα“Μίκης Θεοδωράκης και τον Όθωνα Μεταξά.

Με αφορμή την επικείμενη εμφάνισή της στο Σταυρό του Νότου, η καλλιτέχνις, που έχει διαγράψει μία λαμπρή πορεία μέχρι τώρα, ερμηνεύοντας από λαϊκά και ρόκ μέχρι όπερα, απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Για να δούμε τι μας είπε!

Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου

Culturenow.gr: Πριν φτάσουμε στο σήμερα, θα ήθελα να μας μιλήσετε για τα ερεθίσματα που σας έφεραν στον κόσμο της μουσικής. Ποια ήταν τα πρώτα σας ακούσματα;

Φωτεινή Δάρρα: Μουσική της ιδιαίτερης πατρίδας μου της Ζακύνθου, ανατολίτικη μουσική από τα χρόνια που ζήσαμε στη Λιβύη όπου δούλευε ο πατέρας μου, κλασική μουσική και όπερα που άκουγαν οι γονείς μου αλλά και ροκ της εποχής της εφηβείας μου.

Cul. N.: Από το 2004, που ξεκίνησε η προσωπική σας διαδρομή στην δισκογραφία, που εντοπίζετε το κομβικό σημείο, το οποίο σημάδεψε την μουσική σας περιπλάνηση μέχρι τώρα;

Φ. Δ.: Η έναρξη της δισκογραφικής μου πορείας βρίσκεται λίγο πριν το 2004 όταν τραγούδησα τη μουσική της ταινίας  “Το φως που σβήνει”  και λίγο αργότερα τα τηλεοπτικά  “Φεύγα” και “ΛΕΝΗ”. Ο πρώτος προσωπικός δίσκος ήρθε το 2004 με μελοποιημένα ποιήματα και στιχουργήματα από τον Δημήτρη Παπαδημητρίου. Νομίζω ότι η αρχή είναι κάτι που πάντα θα θυμάμαι. Όμως και στη συνέχεια υπήρξαν στιγμές που με καθόρισαν: η συνάντησή μου με σπουδαίους δημιουργούς και ερμηνευτές έλληνες και ξένους: τον Νίκο Μαμαγκάκη, τη Βίκυ Μοσχολιου, τη Μαρία Δημητριάδη, τη Μαρία Φαραντούρη,τον Μίμη Πλεσσα, τον Rolando Villazon, τον Angel Parra κ.α. Οι ιεροί χώροι στους οποίους τραγούδησα: Ηρώδειο, Επίδαυρος, Αγία Ειρήνη στην Κωνσταντινούπολη.

Και για να φτάσουμε στο σήμερα, η συνεργασία μου με τον μεγάλο Μίκη Θεοδωράκη.

Cul. N.: Ερχόμαστε λοιπόν στο 2014..που σας βρίσκει στο στούντιο να ηχογραφείτε με τον Μίκη Θεοδωράκη δύο μουσικούς κύκλους, οι οποίοι φέρουν την υπογραφή του από την αρχή μέχρι το τέλος, τον «Επιβάτη» και το «Ραντάρ» του σήμερα. Το 1981 «Ο Επιβάτης» κυκλοφόρησε σε δύο εκτελέσεις, με την ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη και της Μαργαρίτας Ζορμπαλά, αντίστοιχα, και το «Ραντάρ» με την φωνή του Γιώργου Νταλάρα. Ποια συναισθήματα και ευθύνες ενδεχομένως σας δημιουργεί η επιλογή του Μίκη Θεοδωράκη να διαλέξει, την δεδομένη χρονική στιγμή, εσάς για να ερμηνεύσετε αυτές τις δύο -όπως ο ίδιος έχει αποκαλέσει- «ωρολογιακές βόμβες”;

Φ. Δ.: Ο Μίκης Θεοδωράκης δημιούργησε μια εντελώς καινούργια εκδοχή του “Επιβάτη” και του “Ραντάρ” , αυτήν του 2014. Ενορχήστρωσε ξανά τους δύο κύκλους τραγουδιών σε μια εντελώς καινούργια, σαφώς πιο ροκ εκδοχή αλλά κλασικά θεοδωρακική. Με δίδαξε το ύφος και το ήθος των τραγουδιών του και στάθηκε δίπλα μου από την αρχή. Υπηρετούμε μαζί το ίδιο καλλιτεχνικό όραμα.

Τα έργα αυτά είναι υψίστης σημασίας ειδικά την δεδομένη ιστορική στιγμή που έρχονται να εκφράσουν απόλυτα τις δυσκολίες της εποχής μας, σε μια Ελλάδα που συγκλονίζεται.

Με τιμά ιδιαίτερα η επιλογή του και η εμπιστοσύνη του.

Cul. N.: «Ο Επιβάτης» έχει ήδη κυκλοφορήσει από την εταιρεία Cobalt και το «Ραντάρ» αναμένεται να κυκλοφορήσει. Όλοι γνωρίζουμε πως οι πωλήσεις των δίσκων έχουν μειωθεί σημαντικά σήμερα. Δεν πιστεύετε πως οι δύο αυτοί μουσικοί κύκλοι επανεκδίδονται σε μία πολύ δύσκολη εποχή για την δισκογραφία;

Φ. Δ.: Ναι είναι δύσκολη η εποχή, η δυσκολότερη που υπήρξε μέχρι σήμερα. Όταν όμως δεν έχει κανείς να περιμένει μεγάλες πωλήσεις, μιας και η εποχή δεν τις επιτρέπει, αυτό τον αποδεσμεύει εντελώς  από την αγωνία της εμπορικής επιτυχίας και είναι δυνατόν να ανοίξει το δρόμο για πιο ουσιαστική καλλιτεχνική προσέγγιση του έργου σου.

Cul. N.: Την Τρίτη 20 Μαΐου θα «ρίξετε άγκυρα», για μία μοναδική βραδιά, στο «Σταυρό του Νότου», μαζί με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», την ορχήστρα που ίδρυσε ο ίδιος ο συνθέτης, όπου θα παρουσιάσετε για πρώτη φορά τους δύο δίσκους στην νέα τους εκτέλεση. Τι πρόκειται να ακούσει και να δει το κοινό που θα παρευρεθεί; Δώστε μας μία εικόνα γι’ αυτή την «εκρηκτική» μουσική παράσταση…

Φ. Δ.: Θα ακούσει μια επιλογή από τον “Επιβάτη” και το “Ραντάρ” που δημιουργήσαμε, αλλά και τραγούδια από το συνολικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη σε μια σημερινή ενορχήστρωση. Θα θυμηθούμε, θα συγκινηθούμε, θα τραγουδήσουμε μαζί. Θα δούμε τον συνθέτη κατά τη διάρκεια των προβών και της ηχογράφησης των δύο δίσκων με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Cul. N.: Τα επαναστατικά ποιητικά κείμενα του Κώστα Τριπολίτη, ντυμένα με τις νέες ενορχηστρώσεις του Μίκη Θεοδωράκη, «ταξιδεύουν» στο σήμερα με την δική σας φωνή. Τα τραγούδια αυτά 33 χρόνια πριν δεν ευδοκίμησαν, αντίθετα τέθηκαν στο περιθώριο, από ερμηνευτές και κοινό και παρέμειναν άγνωστα. Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η ανταπόκριση του κόσμου τώρα;

Φ. Δ.: Σήμερα  είναι πιο επίκαιρα παρά ποτέ. Μιλούν για τη σημερινή  Ελλάδα  εκφράζοντας τις αγωνίες και τα προβλήματα των ελλήνων. Κι όλα αυτά μέσα απο τη μοναδική  μουσική του Θεοδωράκη και τον εκρηκτικό λόγο του Τριπολίτη.

Είναι δύο δίσκοι που αφορούν όλους μας.

Cul. N.: «Επιβάτης στην υστερία αυτού του τόπου που τα κόκαλα τσακίζει και τα όνειρα του ανθρώπου». Ο ευθύς πολιτικός λόγος του Τριπολίτη, που ακούγεται ανατριχιαστικά επίκαιρος, είναι ικανός να κινητοποιήσει τον σημερινό ακροατή;

Φ. Δ.: Βεβαίως, αρκεί να τον ακούσει, να φτάσει σε αυτόν. Αρκεί δηλαδή να “παιχτούν” από τα ραδιόφωνα.

Cul. N.: Κάποτε τα τραγούδια έβγαζαν τον κόσμο στους δρόμους γιατί πίστευε πως κάτι θα αλλάξει. Σε μία γκρίζα εποχή, όπως αυτή που βιώνουμε, μπορεί η μουσική να αφυπνίσει και να διαμορφώσει νέες αντιστάσεις;

Φ. Δ.: Η τέχνη, σε όλες τις εποχές, έχει τη δύναμη να μας ξυπνήσει, να μας παρηγορήσει και να μας ξεσηκώσει. Οι καλλιτέχνες μιλούν και μέσα από την τέχνη τους πολλές φορές δίνουν λύσεις. Αρκεί να τους ακούσουμε.

Cul. N.: Με όχημα τους στίχους και τις μελωδίες, μετά τον Σταυρό του Νότου, ποιοι είναι οι επόμενοι προορισμοί σας; Τι ονειρεύεστε καλλιτεχνικά για το μέλλον;

Φ. Δ.: Αυτή τη στιγμή έχουμε μπροστά μας τη μεγάλη συναυλία που κάνουμε στο Σταυρό του Νότου την Τρίτη 20 Μαΐου. Ταυτόχρονα ηχογραφούμε μαζί με το συνθέτη και την Ορχήστρα “Μίκης Θεοδωράκης” το “Ραντάρ”.

H παρουσίαση των Δίσκων του Μίκη Θεοδωράκη “Ο επιβάτης” και το “Ραντάρ” του 2014  με τη Φωτεινή Δάρρα και τη Λαϊκή ορχήστρα του, που διοργανώνει ο σταθμός 105,5 Στο Κόκκινο, μετατίθεται μετά το πέρας της εκλογικής περιόδου σε νέα ημερομηνία που θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες μέρες.