Το Φεστιβάλ Ηλιούπολης παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο του Άλσους «Δημήτρης Κιντής» την τραγωδία του Αισχύλου, «Αγαμέμνων» σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.

 

Ο Αγαμέμνων αποτελεί το πρώτο από τα τρία έργα της τριλογίας του Αισχύλου «Ορέστεια». Τα άλλα δύο είναι oι Χοηφόροι και oι Ευμενίδες. Πρώτη παρουσίαση της τριλογίας «Ορέστεια» στην Αθήνα το 458 π.χ. στα Μεγάλα Διονύσια. Την τριλογία συμπλήρωνε το σατυρικό δράμα Πρωτεύς. Ο Αισχύλος τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο.

 Η Ορέστεια, η μοναδική τριλογία η οποία διασώθηκε ολόκληρη,  λειτουργεί ως σημείο πολλαπλών αναφορών και συμβολισμών σε σχέση με την δύναμη και την αρτιότητα του ποιητικού της μεγαλείου.

Στον Αγαμέμνονα, ο Αισχύλος σε σχέση με το μυθικό πλαίσιο, όπως αυτό παρουσιάζεται στο Ομηρικά έπη, χτίζει το δραματικό άξονα της τραγωδίας του, πάνω σε δύο ισχυρές επιλογές. Η πρώτη έχει να κάνει με τον χαρακτήρα  της Κλυταιμνήστρας ως αρχετυπικής   μητριαρχικής  persona, και η δεύτερη με τη θυσία της Ιφιγένειας.

Για τον Αισχύλο, η θυσία της κόρης του Ιφιγένειας από τον Αγαμέμνονα για να εξευμενίσει τους θεούς και να οδηγήσουν αυτόν και το Ελληνικό στράτευμα στην Τροία, είναι και ο ισχυρότερος  λόγος για την βασίλισσα Κλυταιμνήστρα και μητέρα της Ιφιγένειας , να κρατήσει άσβεστο το μίσος ενάντια στον Αγαμέμνονα και  να  κατακρεουργήσει, αυτόν και την ερωμένη του Κασσάνδρα, ιέρεια του Απόλλωνα, τη νύχτα  που  επιστρέφει θριαμβευτής  στο Άργος  έπειτα από τον  δεκαετή Τρωικό πόλεμο.

Η Κλυταιμήστρα, μια γυναίκα «που σκέφτεται σαν άνδρας» αναλαμβάνει την ευθύνη   για την εκτέλεση του φόνου του συζύγου της. Συμπαραστάτης της πιστός ο Αίγισθος, ο οποίος  με το θάνατο του Αγαμέμνονα, εκδικείται το «αποτρόπαιο κέρασμα» στον πατέρα του Θυέστη  από τον πατέρα του Αγαμέμνονα,  Ατρέα (Θυέστεια Δείπνα). Όμως η κατάρα, η Ερινύα της Εκδίκησης  και η απόδοση της Δικαιοσύνης στον Αγαμέμνονα δε θα «χορτάσουν» ποτέ..

Ο σκοτεινός Δαίμων του Οίκου των Ατρειδών, ο Αλάστωρ, δεν θα ησυχάσει  αν ο Ορέστης δεν εκδικηθεί για το φόνο του πατέρα του Αγαμέμνονα και δεν τιμωρήσει και την ίδια του τη μάνα, την Κλυταιμνήστρα…

Στον Αγαμέμνονα, η ιστορία των προσώπων είναι γνωστή κι αυτό κάνει την Τραγωδία εξαιρετικά οικεία. Στην Αισχύλεια Τραγωδία  η συλλογική συνείδηση του ανθρώπου που χαρακτηρίζεται  από Θεοσέβεια, Θεοφοβία , συνεχή αγωνία και σημάδια Ακατανίκητου Τρόμου, βρίσκει τον εκφραστή της στο  σώμα του Χορού.

Μέσα από το ποιητικό σύμπαν του , αναγνωρίζουμε την τάξη των παλαιών Αρχών και Θεών  του κόσμου, που ορίζουν και τιμωρούν την Ύβριν, και μέσα από την εξέλιξη της ίδιας της τραγωδίας την Ευθύνη και την  Αδυναμία της ανθρώπινης φύσης να ξεπεράσει το πεπρωμένο της.

Νικαίτη Κοντούρη

Διανομή:

ΚΛΥΤΑΙΜΗΣΤΡΑ: ΚΑΡΥΟΦΥΛΛΙΑ ΚΑΡΑΜΠΕΤΗ   

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ: ΜΗΝΑΣ ΧΑΤΖΗΣΑΒΒΑΣ             

ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ:ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΗΜΟΥ                 

ΑΙΓΙΣΘΟΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΙΣΜΠΙΚΗΣ            

ΚΗΡΥΚΑΣ: ΘΕΜΗΣ ΠΑΝΟΥ             

ΦΥΛΑΚΑΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΑΛΑΚΑΤΕΒΑΚΗΣ 

     

Κορυφαίοι (με αλφαβητική σειρά):

ΘΥΜΙΟΣ ΚΟΥΚΙΟΣ                     

ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΥΛΑΚΟΣ                

KΡΙΣ ΡΟΝΤΑΝΟΦ                      

ΚΩΣΤΑΣ ΦΑΛΕΛΑΚΗΣ                

ΜΕΝΕΛΑΟΣ  ΧΑΖΑΡΑΚΗΣ      

ΚΛΑΡΙΝETΟ: XΡΗΣΤΟΣ ΚΑΛΚΑΝΗΣ  

Συντελεστές:

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ   

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΝΙΚΑΙΤΗ ΚΟΝΤΟΥΡΗ          

ΣΚΗΝΙΚΑ – ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΤΣΑΣ                 

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΚΑΜΑΓΙΑΝΝΗ         

ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑ: ΕΡΜΗΣ ΜΑΛΚΟΤΣΗΣ           

ΦΩΤΙΣΜΟΙ: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΝΤΕΚΩ              

ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ-ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ    

ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΥ: ΔΩΡΑ  ΓΑΖΗ

ΜΑΚΙΓΙΑΖ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ