Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2017

Δημήτρης Ξανθόπουλος: Δεν πρέπει να ψάξεις μακριά για να βρεις που ζουν οι ήρωες του έργου

Δημήτρης Ξανθόπουλος: Δεν πρέπει να ψάξεις μακριά για να βρεις που ζουν οι ήρωες του έργου

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη

 

Ο Δημήτρης Ξανθόπουλος, ο σκηνοθέτης του «Γλάρου» του Άντον Τσέχωφ που παρουσιάζεται αυτό τον καιρό στη KnotGallery, μιλά στο CultureNow.gr, για την ομάδα Pequod, ...

την παράσταση και το σπουδαίο κείμενο του Μεγάλου Ρώσου Συγγραφέα, υποστηρίζοντας πως τα έργα έχουν αξία, αν καταφέρνουν να συνδιαλλαγούν με τα προβλήματα του ανθρώπου και να τα κάνουν πιο υποφερτά στο χρόνο.

 

CultureNow.gr: Αυτή την περίοδο παρουσιάζεται στη ΚΝΟΤGallery ο Γλάρος του Άντον Τσέχωφ από την ομάδα θεάτρου Pequod, δηλαδή από εσάς και την Αγγελική Παπαθεμελή. Πείτε μας δυο λόγια για το έργο και την παράσταση.

Δημήτρης Ξανθόπουλος: Το έργο μας έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με ένα σπουδαίο κείμενο που προσεγγίζει με πολύ ιδιαίτερο τρόπο θέματα όπως οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια, τον έρωτα, την επιθυμία για αναζήτηση, τη σχέση με την τέχνη, τα όνειρα και την πραγμάτωση ή τη ματαίωσή τους, και τη δυσκολία των διαπροσωπικών σχέσεων. Η παράσταση προσπαθεί να κρατά ανοιχτό ένα διάλογο με όλα αυτά τα θέματα και να επιτρέπει στους ηθοποιούς να εμβαθύνουν τη σχέση τους με το κείμενο αλλά και μεταξύ τους. Θέλω να επισημάνω πως μπορεί η ομάδα να δημιουργήθηκε από τους δύο μας και με την υποστήριξη του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, αλλά η παράσταση ανήκει σε όλους τους συμμετέχοντες. Αυτό δεν είναι σχήμα λόγου. Η παράσταση χτίστηκε με τη συνεργασία όλων.

 

 


 

Cul.N.: Θα λέγατε πως η παράσταση του Γλάρου, ενός έργου του κλασικού δραματολογίου, έχει χαρακτηριστικά εναλλακτικής παρουσίασης; Αν ναι, ποια είναι αυτά και πώς κατά τη γνώμη σας υποστηρίζουν το έργο;

Δ.Ξ.: Δε θα έλεγα πως η παράσταση έχει εναλλακτικό χαρακτήρα. Η μάλλον όλες οι παραστάσεις έχουν αφού μήτρα δεν υπάρχει. Εναλλακτική ή όχι η παράσταση προσπαθεί να είναι ειλικρινής στις προθέσεις της και να αναδεικνύει τα θέματα που θέτει ο συγγραφέας.

 

 

Cul.N.: Ο Τσέχωφ συχνά θεωρείται από τους σκηνοθέτες ως ένας από τους δυσκολότερους θεατρικούς συγγραφείς και πολλοί μάλιστα διστάζουν να καταπιαστούν με τα έργα του. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα «προβλήματα» στο ανέβασμα ενός έργου του Τσέχωφ και πώς τα αντιμετωπίσατε εσείς σκηνοθετικά στον «Γλάρο»;

Δ.Ξ.:  Τα προβλήματα είναι μάλλον κοινά στο ανέβασμα οποιουδήποτε συγγραφέα. Ίσως με τον Τσέχωφ κάποια πράγματα να γίνονται ευκολότερα, αφού καταφέρνει να περιγράφει πολύ αδρά την κατάσταση των προσώπων. Αυτό που είναι πάντα δύσκολο είναι να καταφέρεις να αποδώσεις αυτή την κατάσταση και να έχεις ένα πολύ ισχυρό λόγο να ασχοληθείς με ένα έργο. Κατ’ επέκταση να είσαι προσωπικός... Νομίζω πάντως πως δεν πρέπει να ψάξεις μακριά για να βρεις που ''ζουν'' οι ήρωες. Αν είσαι ειλικρινής καταλαβαίνεις πως όλοι αυτοί δεν είναι παρά οι άνθρωποι γύρω μας.

 


 

Cul.N.: Ο χώρος διαδραματίζει έναν ιδιαίτερο ρόλο στην παράσταση. Πείτε μας γιατί επιλέξατε να τοποθετήσετε τη σκηνική δράση σ’ έναν ενιαίο χώρο;


Δ.Ξ.:  Ήταν μια αρχική προϋπόθεση για το ανέβασμα. Χωρίς ακόμα να ξέρουμε πολλά για την μορφή της παράστασης πιστέψαμε πως έπρεπε να βρεθεί κάτι που θα επέτρεπε στη δράση όχι να τοποθετηθεί απέναντι από το κοινό αλλά να συμβαίνει δίπλα του, μαζί του, εδώ και τώρα.  Επίσης η από το έργο συνθήκη ύπαρξης θεάτρου μέσα στο θέατρο μας έδινε τη δυνατότητα να ερευνήσουμε αυτή την περιοχή. Ίσως και να την επέβαλε.


 

Cul.N.: Πόσο και πώς κατά τη γνώμη σας τα έργα ενός συγγραφέα όπως ο Τσέχωφ, με χαρακτηριστικά όπως η εσωτερική δράση μπορούν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να εκφράσουν τον σύγχρονο άνθρωπο της ταχύτητας και ίσως της υπερβολής;

Δ.Ξ.:  Ο σύγχρονος άνθρωπος που περιγράφετε, βασανίζεται από τα ίδια προβλήματα που βασανίζουν τον άνθρωπο ανά τους αιώνες. Και τα έργα έχουν αξία αν καταφέρνουν να συνδιαλλαγούν με αυτά τα προβλήματα και να τα κάνουν πιο υποφερτά. Με αυτήν την έννοια δεν υπάρχουν σύγχρονα ή κλασσικά κείμενα. Σκεφτείτε τις τραγωδίες. Τι πραγματικά έχει αλλάξει από τότε στην ανθρώπινη κατάσταση; Τί θα αλλάξει μετά από χρόνια;


 

«...Και τα έργα έχουν αξία αν καταφέρνουν να συνδιαλλαγούν με αυτά τα προβλήματα και να τα κάνουν πιο υποφερτά».


Cul.N.: Πείτε μας δυο λόγια για την ομάδα Pequod. Πότε δημιουργήθηκε και ποιά τα επόμενα σχέδιά της;


Δ.Ξ.: Η ομάδα δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2009 από τους ηθοποιούς Δημήτρη Ξανθόπουλο και Αγγελική Παπαθεμελή με την υποστήριξη του συγγραφέα Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη. Ο «Γλάρος» είναι η πρώτη μας παράσταση και τα επόμενα σχέδια... σχεδιάζονται... το πιο άμεσο και ανακοινώσιμο είναι πως θα παρουσιάσουμε ένα κεφάλαιο από το «Διπλό Βιβλίο» του Δημήτρη Χατζή, με τίτλο " Από το φίφτυ φίφτυ στον έρωτα ", στα πλαίσια του Low budget festival, στο ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη στις 23,24,25 Νοεμβρίου 2010.

 

 

Διαβάστε επίσης: http://www.culturenow.gr/Theatre/Ο_Γλάρος_του_Άντον_Τσέχωφ.html 

Σχετικές ειδήσεις
Γιώργος Παπαγεωργίου: Ο Τολστόι βάζει τους ήρωες να αναμετρηθούν με τα σκοτάδια τους
06.02.2017 15:01
Ο Γιώργος Παπαγεωργίου είναι ένας δραστήριος και ανήσυχος ηθοποιός, κάτι που έγινε αντιληπτό από τα πρώτα χρόνια που εμφανίστηκε στο προσκήνιο. Έχει συμμετάσχει σε πολλές παραστάσεις, αλλά και σε κινηματογραφικές ταινίες, μιας και έχει παρακολουθήσει επίσης μαθήματα σκηνοθεσίας κινηματογράφου. Όμως, δεν περιορίζεται σε αυτά, μιας και με την γνωστή μπάντα του, τους «Polkar», κάνουν συχνά εμφανίσεις σε μαγαζιά εντός και εκτός Αθηνών.
Σάββας Στρούμπος: Από την από-ανθρωποποίηση στην εξέγερση της Ζωής
03.02.2017 14:05
Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος μας μίλησε για την παράσταση του έργου του Χάινερ Μύλλερ, «Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση», την κοινωνική επανάσταση που είναι πάντα επίκαιρη και αναγκαία, τον μέντορά του Θεόδωρο Τερζόπουλο και τους στόχους του για την Ομάδα Σημείο Μηδέν. Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου
Χρίστος Στυλιανού: Ο κάθε πολίτης έχει ευθύνη για τη σωστή και ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας
11.07.2016 13:07
Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία, είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση ανεβαίνει σε μια νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Χρίστος Στυλιανού, που ερμηνεύει –σε διπλή διανομή με τον Γιάννη Στάνκογλου- τον ρόλο του Ετεοκλή, μας μίλησε για την επίκαιρη τραγωδία του Αισχύλου, τον ήρωά του, τη συνεργασία με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τη σκηνική συνύπαρξή με τον Γιάννη Στάνκογλου, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την άποψή του για τα χρόνια προβλήματα των απλήρωτων εργαζομένων και τα οικονομικά βάρη του παρελθόντος τα οποία «πρέπει να αφήσει πίσω του» το σπουδαίο Κρατικό Θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.
Αντώνης Αντωνόπουλος: Βρισκόμαστε σε ένα πλοίο που βουλιάζει και ανησυχούμε αν η ορχήστρα παίζει όμορφη μουσική
18.05.2016 11:45
H παράσταση του έργου «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ», του Σάμουελ Μπέκετ, ύστερα από την επιτυχία της πρώτης παρουσίασής της, επιστρέφει στο Bios για δύο μόνο εβδομάδες, από τις 20 Μαΐου 2016! Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, τη μετάφραση (μαζί με τον Δημήτρη Καραντζά) και την ερμηνεία, βρήκε λίγο χρόνο και μας μίλησε για την παράσταση, που "είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς", το παρελθόν, την έννοια της "μνήμης" και τις αντανακλάσεις του μπεκετικού έργου στο σήμερα.
Δημήτρης Μυλωνάς: Νιώθω τυχερός και ευτυχής που πραγματοποιώ το όνειρό μου
28.03.2016 16:48
Το «Διασκεδάζοντας με τον κύριο Σλόουν», ένα από τα ιδιαίτερα, σαρκαστικά κείμενα του Τζο Όρτον («Τι είδε ο Μπάτλερ», «Loot») παρουσιάζεται στο Αγγέλων Βήμα, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά, ο οποίος κρατά και έναν από τους ρόλους του έργου. Στην συνέντευξη που ακολουθεί, μας περιγράφει το τι πρέπει να περιμένουμε από την παράσταση και πόσο επίκαιρη φαντάζει σε κάθε κοινωνία και εποχή. Ωστόσο, δεν παραλείπει να αναφερθεί στο πόσο τυχερός αισθάνεται για όσα δημιουργεί καλλιτεχνικά μέσα στα χρόνια της κρίσης και σε ποια σημαντικά πρόσωπα του θεάτρου μας, χρωστά ευγνωμοσύνη για τα όσα του δίδαξαν.