Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Back to the basics: Uncanny: ομαδική έκθεση στη ENIA Gallery

Back to the basics: Uncanny: ομαδική έκθεση στη ENIA Gallery

Η ΕΝΙΑ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2016 το πρώτο μέρος της ομαδικής έκθεσης «Back to basics: Uncanny» σε επιμέλεια της Αρτέμιδος Ποταμιάνου. Η έκθεση θα παρουσιαστεί σε δυο μέρη.

Το Ανοίκειο (uncanny) αποτέλεσε μια πολύπλοκη έννοια που ο Sigmund Freud ανέλυσε στο βιβλίο του με τίτλο «Αrt and literature», που εκδόθηκε για πρώτη φορά το φθινόπωρο του 1919 και έχει απασχολήσει και εμπνεύσει την τέχνη και τη φιλοσοφία . Η έκθεση «Back to the basics: Uncanny» καλείται να διερευνήσει τις διαφορετικές οπτικές της έννοιας του Ανοίκειου όπως αυτή προσδιορίστηκε στο δοκίμιο του Freud μέσα από το έργο εννέα Ελλήνων και ξένων εικαστικών.

Το Ανοίκειο μεταφέρει την έννοια του ξένου , του περίεργου και του αβέβαιου αλλά η ιδιαιτερότητα του συνίσταται στην άμεση σύνδεση του με μια οικεία αίσθηση, μιας εμπειρίας όμως καλά κρυμμένης. Για τον Freud, κάτι το οποίο είναι παντελώς άγνωστο δεν μπορεί να είναι ανοίκειο και πρέπει να έχει αναφορές σε κάτι  παλαιότερο που όμως έχει αποξενωθεί.

Στο κεφαλαίο «Das unheimliche» (Uncanny), ο Freud με την ανάλυση της σχέσης μεταξύ της γερμανικής λέξης heimlich (οικείο, όχι παράδοξο) και της λογικά αντίθετης λέξης unheimlich (γερμανικός όρος για το Ανοίκειο), μέσω της αναζήτησης της ετυμολογίας των δύο λέξεων σε λεξικά διαφορετικών γλωσσών και της συλλογής ιστοριών, εμπειριών και καταστάσεων οι οποίες διεγείρουν την αίσθηση της ανοικειότητας, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το uncanny ανήκει στην κατηγορία του φοβιστικού - παράξενου που έχει υποστεί τη διαδικασία της απώθησης καταλήγοντας ανοίκειο.

Η σημασιολογική ερμηνεία λοιπόν της λέξης heimlich αναπτύσσεται προς την κατεύθυνση της αμφιθυμίας, μέχρι τελικά να συμπίπτει με την αντίθετη της, unheimlich, «Το unheimlich είναι αυτό που κάποτε ήταν heimisch, oικείο· το  πρόθεμα un είναι η υλική ένδειξη της απώθησης» (Freud, The Uncanny,’ 245). Αυτή η μετάβαση από την αίσθηση οικειότητας στην αποξένωση και την αίσθηση κινδύνου είναι θεμελιακή για τη σύσταση της ανοίκειας κατάστασης.

Πολλοί καλλιτέχνες προσπάθησαν να μεταφέρουν αυτή την ιδιαίτερη αίσθηση του Ανοίκειου με ποικίλους τρόπους μέσω της ένωσης μελών -στοιχείων ενός κειμένου ή εικόνας με παράδοξο τρόπο. Μέσα από την έκθεση ο θεατής θα έχει τη δυνατότητα να ανακαλύψει κάποιους από τους διαφορετικούς τρόπους παρουσίασης και ερμηνείας του Ανοίκειου μέσα από το έργο εννέα εικαστικών.

Επιμέλεια έκθεσης: Άρτεμις Ποταμιάνου

Καλλιτέχνες: Lanfranco Aceti, Elisabeth Penker, Simon Macewan, Micha Cattaui, Άγγελος Αντωνόπουλος, Kalos & Klio, Αύγουστος Βεινόγλου, Γιάννης Σαββίδης, Βασίλης Ζωγράφος


Έργο: Άγγελος Αντωνπουλος, Meteor

Σχετικές ειδήσεις
ABIO: ομαδική έκθεση στο Beton 7
17.10.2016 17:10
Το Beton7 Gallery παρουσιάζει την ομαδική έκθεση “ΑΒΙΟ”, τα εγκαίνια της οποίας θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2016.
Giles: ομαδική έκθεση στη Gagosian Gallery
12.09.2016 14:45
Η Gagosian Gallery παρουσιάζει την ομαδική έκθεση “Giles” σε επιμέλεια της Άρτεμις Μπαλτογιάννη, με πηγή έμπνευσης το κωμικό μυθιστόρημα “Giles Goat-Boy” που έγραψε ο John Barth το 1966.
Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος: Ομαδική έκθεση στη Λέσβο
26.07.2016 12:55
Η K-Gold Temporary Gallery παρουσιάζει από τις 8 Αυγούστου 2016 την ομαδική έκθεση Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος σε επιμέλεια του Νικόλα Βαμβουκλή σε μια νεοκλασική κατοικία στην Αγία Παρασκευή της Λέσβου.
Spaced Out: ομαδική έκθεση στη Enia Gallery
12.05.2016 10:06
Η ΕΝΙΑ GALLERY αποτελεί ένα νέο εκθεσιακό χώρο που στόχο έχει να προβάλλει τη σύγχρονη διεθνή εικαστική σκηνή, μέσω της προβολής του εικαστικού έργου αξιόλογων νέων όσο και καταξιωμένων καλλιτεχνών, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η σημασία τού να είσαι ζώο: ομαδική έκθεση στη gallery genesis
05.05.2016 10:15
Την Πέμπτη 12 Μαΐου 2016, στις 20.00 εγκαινιάζεται στη gallery genesis η έκθεση «Η σημασία τού να είσαι ζώο», σε επιμέλεια Μαρίας Γιαγιάννου. Αφορμή για την έκθεση αποτελεί το ομώνυμο δοκίμιο της επιμελήτριας στο βιβλίο «Μεταμοντέρνο Σώμα» (συλλογικό, Γαβριηλίδης 2016) όπου μελετά το φαινόμενο της θηριανθρωπίας στις εικαστικές τέχνες.