Το «Πεδίο Δράσης Κόδρα» είναι μία από τις σημαντικότερες μη-μουσειακές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, συνυφασμένη απόλυτα με την εικαστική ζωή της Θεσσαλονίκης. Άνοιξε τις πύλες του για πρώτη φορά, το 2001 σε ένα σπάνιο για την ελληνική καλλιτεχνική δραστηριότητα περιβάλλον, που κάθε Σεπτέμβρη, συνδέει τον πολίτη με τη φύση, τη μνήμη και τον σύγχρονο πολιτισμό.

Από τα πρώτα του βήματα το «Πεδίο Δράσης Κόδρα» ήταν προσανατολισμένο στους νέους δημιουργούς. Σήμερα, αποτελεί έναν σπουδαίο θεσμό, καθώς έχει φιλοξενήσει το σύνολο σχεδόν, των καλλιτεχνών, επιμελητών και θεωρητικών της νέας γενιάς, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην εδραίωση της εικαστικής σκηνής στην Ελλάδα.

Mind the Gap, o φετινός τίτλος του Πεδίου Δράσης Κόδρα 2016. Δεύτερη φορά που -(η πρώτη το 2009)-  ανατέθηκε στη Μαρία Κενανίδου να ηγηθεί ενός νεοσυσταθέντος «Kόδρα Team» και σε αυστηρά χρονικά πλαίσια, να καταφέρουν όλοι μαζί να συνεχίσουν το μεγαλεπήβολο project Mind the Gap.

Μέσα στην πολύχρονη πορεία του, ο θεσμός αυτός αγαπήθηκε από το κοινό του και ανήκει πλέον σ’ αυτό. Με συνέργιες μέσα σε ένα πλαίσιο «κατάστασης εξαίρεσης», στόχος μιας ομάδας καλλιτεχνών και θεωρητικών κλήθηκε για να ανταποκριθεί εποικοδομητικά και επινοητικά στην επιτακτική ανάγκη συμπαραγωγής νοήματος με μια στάση κριτική και επίκαιρη.

Βιώνουμε ήδη την οδύνη της εποχής της κρίσης. Η εποχή των ουτοπιών έχει περάσει. Οι μεγάλες αφηγήσεις έχουν καταρρεύσει. Ο αποπροσανατολισμός και το χάος που επέφεραν δημιούργησε ρήξεις, ρωγμές και κενά στο συλλογικό ασυνείδητο, οδηγώντας τελικά στην εξορία της κοινής συνείδησης.

Μέσα στο πλαίσιο αυτής της αναγκαιότητας το Κόδρα 2016, «Mind the Gap», σε αυτές τις συνθήκες εξαίρεσης, αποτελεί ακριβώς μια απόπειρα κάλυψης των κενών μας,  απέναντι στις ασφυκτικές αντικειμενικές συνθήκες, με ανασχηματιστικές λύσεις, ως μήτρα κυοφορίας του γονιμοποιημένου επερχόμενου.



Αναλυτικά το φετινό πρόγραμμα έχει ως εξής:

◊ Κόδρα Fresh. Η συγκεκριμένη έκθεση του φεστιβάλ αποτελεί μία από τις καθιερωμένες δράσεις που έχουν χαράξει την πορεία του θεσμού και έχει αγκαλιαστεί από κοινό και συμμετέχοντες από την αρχή του θεσμού. Στο Διοικητήριο του πρώην στρατοπέδου Κόδρα θα εκθέσουν το έργο τους νέοι απόφοιτοι (που δεν έχουν ξεπεράσει τα 5 έτη από το έτος κτήσης πτυχίου) και τελειόφοιτοι φοιτητές Σχολών Καλών Τεχνών. Φέτος για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε κάλεσμα σε Σχολές Καλών Τεχνών του εξωτερικού σε μία προσπάθεια εξωστρέφειας του θεσμού. Η πρόσκληση έχει ανακοινωθεί  σε Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία, Πολωνία, Αλβανία και Ιταλία. Τα έργα επιλέχθηκαν από ειδική επιτροπή επιμελητών και ιστορικών τέχνης. 

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: ILARIO CALIENDO, ΑΝΔΡΕΟΣΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΒΑΒΟΥΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΒΡΑΤΣΑΝΟΥ ΜΥΡΤΩ, ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ ΗΛΙΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ, ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ ΕΡΗ, ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ, ΚΑΡΑΜΠΑΜΠΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΚΟΛΟΦΩΤΙΑΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ, ΚΟΤΣΑΛΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΚΟΤΣΑΛΑ ΝΑΤΑΣΣΑ, ΜΑΡΙΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ, ΜΑΥΡΟΚΕΦΑΛΟΥ ΑΛΚΗΣΤΙΣ, ΝΕΟΦΥΤΙΔΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΟΛΣΕΦΣΚΙ ΦΙΛΗ, ΠΑΓΩΝΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ, ΡΟΥΝΤΟΛΦ ΙΩΝ, ΣΜΥΡΝΑΚΗ ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ, ΤΖΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΤΣΑΛΤΑ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΕΛΕΣΑ, ΤΣΟΥΓΚΑΡΗ ΕΜΗ, ΧΑΤΖΗΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΕΛΕΝΑ, ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ

 

◊ Κεντρικός Κορμός. Οι κοιτώνες  του πρώην στρατώνα θα φιλοξενήσουν έργα σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών μέσα από τη σύγχρονη εικαστική παραγωγή. Πρόκειται για την επιμελητική πρόταση που διαπραγματεύεται τη φετινή θεματική «Mind the Gap». 


Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: ILIR KASO, LAMOLLER MICHEL, WOLFGANG BRENNER, ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΛΕΝΑ, ΑΜΕΛΑΔΙΩΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΒΑΓΙΑΤΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΒΑΣΙΛΑΚΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΒΕΝΕΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΠΑΜΠΗΣ, ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ, ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΔΗ ΠΟΠΗ, ΓΕΡΟΝΤΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, ΓΚΑΒΑΪΣΕ ΒΑΣΩ, ΓΚΑΓΚΑΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ, ΓΚΟΚΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ, ΓΚΟΥΝΤΖΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ, ΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ΔΡΟΣΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ ΜΑΡΙΟΣ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ ΡΑΝΙΑ, ΕΦΕΟΓΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ, ΖΜΠΟΥΝΟΥ ΜΑΡΘΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΛΕΝΗ, ΚΑΛΑΡΑ ΝΑΝΤΙΑ, ΚΑΝΑΡΕΛΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΛΑΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ, ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ ΚΛΕΩΝΗ, ΜΑΡΑΖΙΩΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΑΚΗ ΒΙΡΓΙΝΙΑ, ΜΑΥΡΟΓΙΩΡΓΗ ΚΥΡΙΑΚΗ, ΜΙΧΑΗΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ΝΑΥΡΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΝΤΕΛΑΚΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, ΠΑΝΟΥΣΑΚΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ, ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΜΑΡΙΑ, ΠΑΤΣΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΠΙΠΕΡΙΔΟΥ ΧΑΡΑ, ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ ΑΡΤΕΜΙΣ, ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΗΣ ΘΟΔΩΡΗΣ, ΡΙΖΟΣΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, ΣΚΟΥΡΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, ΤΑΒΛΑΡΙΔΗΣ ΣΤΡΑΤΗΣ, ΦΑΜΕΛΗΣ ΠΑΝΟΣ, ΧΡΥΣΙΔΟΥ ΕΛΛΗ.

 

◊ Παρουσίαση Performances. Την ημέρα των εγκαινίων και κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα παρουσιαστούν performances και εικαστικά δρώμενα, όπως της Κλεόνης Μανουσάκη και του Αλέξανδρου Μιχαήλ. 


    • • Την ημέρα των εγκαινίων και κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα παρουσιαστούν performances και εικαστικά δρώμενα, όπως: «Fragment #2» του Αλέξανδρου Μιχαήλ, «Σπορά στο χρόνο 2093» της Κλεωνή Μανουσάκη, 20:30, στο πλαίσιο της έκθεσης την κεντρικής επιμελητικής έκθεσης «Mind the Gap».
    • • Και «A Guide to the Anatographica Paradox» της Άλκηστις Μαυροκεφάλου 20:30, «The Impossibility of Permanence» της Κατερίνας Νεοφυτίδου 20:45, και «Εικαστικό Κοάν» του Δημήτρη Ανδρεοσόπουλου 20:50, στο πλαίσιο της έκθεσης Κόδρα Fresh.

 

◊ Στο θεατράκι των κοιτώνων θα παρουσιαστεί η εγκατάσταση «Η Σιωπή και ο Ποιητής». Ο Γιώργος Αλισάνογλου επιλέγει και ανθολογεί ποιήματα (που αρχίζουν εκεί που τελειώνει ο λόγος) φτιάχνοντας ένα ιδιότυπο επιτοίχιο ποιητικό βίντεο – κολάζ. Πώς μιλά σήμερα η ποίηση μέσα στην τόση φλυαρία, στην τόση κυριαρχία του κενού λόγου; Με μια φοβερή κραυγή τριγύρω, που συνήθως την ονομάζουμε Σιωπή.

 

◊ Την ημέρα των εγκαινίων σε ένα κοινό τόπο ποίησης και εικαστικών τεχνών η Σταυρούλα Γάτσου και η Γεωργία Τρούλη παρουσιάζουν το δρώμενό τους με τίτλο «2Χ2 Ποίηση και Εικόνα». Απαγγελία [Μύρισαι το Άριστον] και περφόρμανς διερευνούν μέσα από στοχασμό και διάδραση τη δυναμική λόγου-εικόνας, πομπού-δέκτη, ως συν-ύπαρξη, με αφορμή εικόνες και λέξεις του Οδυσσέα Ελύτη προσδοκώντας να ανιχνεύσουν νέα μετα-πεδία έκφρασης και προβληματισμού.


◊ Συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στη διάρκεια της 1ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, ο Ρώσος καλλιτέχνης Nikita Alexeev πραγματοποίησε performance κατά την οποία τοιχοκόλλησε στους δρόμους της Θεσσαλονίκης 80 πρωτότυπα σχέδια, φιλοτεχνημένα και υπογεγραμμένα από τον ίδιο. Στο πλαίσιο της συνεργασίας τουΠεδίου Δράσης Κόδρα 2016 με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα παρουσιαστεί στο κοινό για πρώτη φορά η βιντεοσκοπημένη performance του καλλιτέχνη μαζί με υλικό τεκμηρίωσης. Η αποσταθεροποίηση της αντίληψής μας για το χώρο και την υλικότητά του, πολλαπλασιάζει τις ευκαιρίες για τη διάνοιξη του αστικού χώρου προς απροσδόκητες επιτελέσεις και χρήσεις του, εντός της καθημερινότητας.

◊ Η Ελένη Τζιρτζιλάκη με το Σύριο σκηνοθέτη Δημήτρης Σαμίρ, στις 24 Σεπτεμβρίου παρουσιάζουν στο δασάκι «Θραύσματα από το Ημερολόγιο Μετανάστευσης Εξορίας». Αραβική ποίηση, διηγήσεις από τον πόλεμο στη Συρία, ποιήματα από τη Μακρόνησο, ειδήσεις για τα στρατόπεδα (hot spots), μαρτυρίες προσφύγων από την Ειδομένη και το Καλαί, ποιήματα του Παζολίνι (Pasolini), είναι τα θραύσματα ενός έργου σε εξέλιξη, του Ημερολογίου Μετανάστευσης-Εξορίας. Ένα έργο που ξεπροβάλλει καθώς το ίδιο το σώμα των προσφύγων γίνεται το σύνορο, σε μια περίοδο εγκλεισμού και σιωπής. Μέσα από την αφήγηση και τις μαρτυρίες αναγνωρίζεται το δικαίωμα του ανήκειν εναντία στη βιοπολιτική βία και οι ευάλωτες ζωές ως ζωές άξιες να προστατευθούν, να θρηνηθούν και να αγαπηθούν.

◊ Το Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών της Ελλάδας – Athens Digital Arts Festival (ADAF), σε συνεργασία με το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2016 συμμετέχει με μια συλλογή έργων Video Art και Animation προβάλλοντας τη δημιουργική σχέση του ανθρώπου με τον αστικό χώρο αφιερωμένη στην φετινή θεματική του «Mind the Gap».

◊ Την ημέρα των εγκαινίων το κουαρτέτο εγχόρδων xPause σε σύμπραξη με τον κιθαριστή Φώτη Κουτσοθόδωρο θα παρουσιάσει αγαπημένα έργα των Mozart και Boccherini στην κεντρική σκηνή του πρώην στρατοπέδου Κόδρα. Η συναυλία εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Παρά θιν’ αλός.

◊ Στις 25 Σεπτεμβρίου το Πεδίο Δράσης Κόδρα κλείνει τις πύλες του με την συναυλία των M.A.t.E ή αλλιώς Μeetings Along the Edge είναι η συνάντηση του ηλεκτρονικού και του ακουστικού ήχου με τη μορφή διάδρασης live electronics, live drumming και φωνητικών δημιουργώντας ετερόκλητα ηχητικά τοπία. Στις συνθέσεις τους εναλλάσσονται Drum ‘n bass, Dubstep και Trip hop στοιχεία, τα οποία οδηγούν τον ακροατή από μια τελετουργική εσωστρέφεια σ ένα εκστασιακό κρεσέντο.

Επιτροπή Κόδρα fresh 2016, Mind the Gap/Προσοχή στο Κενό:

  1. Βασίλης Βασιλακάκης, Εικαστικός Καλλιτέχνης- Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ
  2. Μάριος Teriade Ελευθεριάδης, Εικαστικός Καλλιτέχνης- Καθηγητής Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Λιμόζ, Γαλλία.
  3. Βασίλης Ζωγράφος, Εικαστικός Καλλιτέχνης
  4. Γιάννα Καλή, Εικαστικός Καλλιτέχνης
  5. Μαρία Κενανίδου, Ιστορικός Τέχνης- Επιμελήτρια
  6. Γεωργία Κουρκουνάκη, Μουσειολόγος- Υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης
  7. Θούλη Μισιρλόγλου, Ιστορικός Τέχνης- Επιμελήτρια Εκθέσεων και  Συλλογών ΜΜΣΤ
  8. Λυδία Χατζηιακώβου, Επιμελήτρια


Χαιρετισμός Καλλιτεχνικής Διευθύντριας ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 2016:


ΜΑΚΜΠΕΘ:

 […] Τολμάω να κάνω όσα ταιριάζουν στον άντρα· όποιος τολμάει πιο πέρα δεν ειν΄άντρας ΛΑΙΔΗ ΜΑΚΜΠΕΘ:

[…]Τότε που τόλμαες να το κάνεις τότε ήσουν άντρας· Κι όσο τολμάς πιο πέρα τόσο πιο πολύ θα είσαι άντρας. […] (Πράξη Ι, Σκηνή 7)[1]

Mind the Gap, o φετινός τίτλος του Πεδίου Δράσης Κόδρα 2016. Δεύτερη φορά που , (η πρώτη το 2009), μου αναθέτεται σε ελάχιστο χρόνο να αναλάβω το εγχείρημα ώστε να καταφέρουμε να συνεχιστεί, εκτεθειμένοι σε αυτονόητες ανεπάρκειες, δυσκολίες και απροσδόκητα εμπόδια, Mind the Gap.

Μέσα στην πολύχρονη πορεία του ο θεσμός αυτός αγαπήθηκε από το κοινό του και ανήκει πλέον σ αυτό. Η ύπαρξή του, όπως αναφέρει ο Agamben, ενέχει τη συγκινησιακή τονικότητα του «self enjoyment»(αυτό- απόλαυση) κατά Deleuze και κατά Πλωτίνο ανήκει σε εκείνες τις «μικρές χαρές που το να είμαστε ευχαριστημένοι από αυτές σημαίνει να βρούμε σ αυτές καθαυτές τη δύναμη να αντισταθούμε στην αισχρότητα».[2]

Με συνέργειες μέσα σε ένα πλαίσιο «κατάστασης εξαίρεσης», στόχος μιας ομάδας καλλιτεχνών και θεωρητικών κλήθηκε για να ανταποκριθεί εποικοδομητικά και επινοητικά στην επιτακτική ανάγκη συμπαραγωγής νοήματος με μια στάση κριτική και επίκαιρη. Βιώνουμε ήδη την οδύνη της εποχής της κρίσης. Η εποχή των ουτοπιών έχει περάσει. Οι μεγάλες αφηγήσεις έχουν καταρρεύσει. Ο αποπροσανατολισμός και το χάος που επέφεραν δημιούργησε ρήξεις, ρωγμές και κενά στο συλλογικό ασυνείδητο, οδηγώντας τελικά στην εξορία της κοινής συνείδησης. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι να η επιθυμία να υπάρχει η ελπίδα εξόδου από την Κόλαση αυτή. Αλλά όσο αυτό «μοιάζει με αδύνατη προσπάθεια, ακριβώς αυτή η αδυνατότητα αποκαλύπτει την αποτελεσματικότητά της. Είναι η ακραία δυσκολία του έργου της απελευθέρωσης, η τραχύτητα της αντίστασης και η αρχέγονη δύναμη της επιβίωσης που μας αποκαλύπτουν το δρόμο που μέσα στο χάος μας φέρνει εναντίον του χάους.» Βλέπουμε καλά αυτό το αίσθημα αναγκαιότητας οικοδόμησης και «δημιουργίας ενός παραγωγικού φαντασιακού».[3]

Μέσα στο πλαίσιο αυτής της αναγκαιότητας το Κόδρα 2016, «Mind the Gap», σε αυτές τις συνθήκες εξαίρεσης, αποτελεί ακριβώς μια απόπειρα κάλυψης των κενών μας, απέναντι στις ασφυκτικές αντικειμενικές συνθήκες, με ανασχηματιστικές λύσεις, ως μήτρα κυοφορίας του γονιμοποιημένου επερχόμενου. Η επιθυμία, η διαφορά, το σώμα, το ασυνείδητο, η ηδονή, το ολισθηρό σημαίνον, η βιωμένη εμπειρία, το πολιτικό, το καθημερινό, οι μεταμφιεσμένοι και μη μύθοι, αποτελούν πάντα τον πρώιμο σπόρο και θα οδηγήσει στον τελικό καρπό μέσα από την κατά Ντίουι διαδικασίες θέασης, ισορροπίας, ανιδιοτέλειας, αποδέσμευσης της αισθητικής εμπείρωσης με την ενσωμάτωση των πνευματικών και πρακτικών εμπειριών.[4]

Ένα εγχείρημα για να λάβει σάρκα και οστά, χρειάζεται μία συνθήκη που θα οδηγήσει στην έκλυσή του. Και αυτή η συνθήκη προφανώς, προκύπτει μέσα από τον διάλογο, τις αντινομίες, τις αντιθέσεις, την αναίρεση της αυταπάτης της, τον επαναπροσδιορισμό του, σε μια τέχνη που ακόμη και σήμερα κινείται ανάμεσα στο δίπολο: τελικά ο αυτοκράτορας είναι γυμνός και στην ευπροσήγορη παραίνεση του Richard Rorty: «Μη ξύνεσαι εκεί που δεν έχεις φαγούρα». Ο Χέρμαν Κοέν αναφερόμενος στην μοίρα αναφέρει «η τάξη των πραγμάτων είναι αυτή που προκαλεί και επιφέρει αυτήν την παράβαση, αυτή την πτώση»[5]Ενώ ο Terry Eagleton αναφέρει πως από τη στιγμή που κάποιος έχει τη δυνατότητα να εμπλακεί ώστε η προσπάθειά του να έχει δημόσια απήχηση, μπορούμε να αναμένουμε την διαμάχη, την αντιδικία, τη διαφορά, την σύγκρουση, μία κατάσταση ακριβώς το αντίθετο από κάποια ανώδυνη ουτοπία.[6]«Γιατί: κάθε άγγιγμα δίχως αιμορραγία είναι σαν play station: χάνεις-κερδίζεις, μετά γυρνάς στο ζεστό σου κρεβάτι»[7]

Μαρία Κενανίδου

Καλλιτεχνική Διευθύντρια

Πεδίου Δράσης Κόδρα 2016

[1] Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Μάκμπεθ, μτφρ. Β Ρώτα, Επικαιροτητα, Αθήνα,1997, σελ 39 , Προσεγγίζοντας το γνωστό απόσπασμα του Σαίξπηρ με όρους «κλειστής ανάγνωσης» (close Reading: αποφεύγεται η αναζήτηση των προθέσεων του συγγραφέα (πλάνη προθέσεων – intentional fallacy) και εδώ χρησιμοποιείται μία υποκειμενική ερμηνεία μέσω των συναισθημάτων του αναγνώστη (πλάνη συναισθημάτων – affective fallacy). Το θέμα του θάρρους χρησιμοποιείται σε αυτούς τους στίχους, κατά ένα παράξενο τρόπο, σαν σε ένα στρατιώτη – πολεμιστή από μία γυναίκα. “Το θάρρος είναι η αρετή που ξεχωρίζει έναν στρατιώτη, και η κατηγορία της δειλίας από την πλευρά της γυναίκας, δεν μπορεί να γίνει ανεκτή από έναν άνδρα.” Courage is the distinguishing virtue of a soldier, and the reproach of cowardice cannot be borne by any man from a woman, without great impatience.” “Dr Johnson’s works – Miscellaneous pieces”, Oxford, by Talboys and Wheeler and W.Pikering, London. σ.69. Εδώ απλά τονίζει το τολμηρό του εγχειρήματος.

[2] Giorgio Agamben, Derive Approdi, τευχ. 9/10, 1996

[3] Α. Negri, Χάοσμος, El Mundo, 1991 και συλλογή «Ο χειμώνας τελείωσε», εκδόσεις Castelvecchi, Ρώμη, 1996

[4] Monroe C. Beardsley, Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, εκδ. Νεφέλη,Αθήνα,1989,σελ.327

[5] Hermann Cohen, Ethnik de reines Willens, 2η έκδοση, Βερολίνο 1907, σελ 362

[6] Terry Eagleton, Μετά τη Θεωρία, εκδ. Μεταίχμιο ,Η Ηθική, σελ 231

[7] Θανάσης Τριαρίδης, επιμ. Σαλώμη, Μονόπρακτη Τραγωδία του Oscar Wilde, εκδ. Gutenberg, σελ.213


*****

Κόδρα Fresh 2016 ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΣΗΜΟ

 

Το Κόδρα Fresh 2016 με ιδιαίτερη χαρά, ανακοινώνει πως το πλήθος των συμμετοχών, φέτος ξεπέρασε κάθε προσδοκώμενο. Διακεκριμένοι καλλιτέχνες και απόφοιτοι (που δεν έχουν ξεπεράσει τα 5 έτη από το έτος κτήσης πτυχίου) καθώς και τελειόφοιτοι φοιτητές Σχολών Καλών Τεχνών (Ελλάδος & Εξωτερικού), δίνουν ραντεβού από τις 17 μέχρι και τις 25 Σεπτεμβρίου, με έργα που θα «ανοίξουν» έναν ουσιαστικό διάλογο με το κοινό της Θεσσαλονίκης. Το Φεστιβάλ Κόδρα φέτος όμως, αναπτύσσει κι έναν ξεχωριστό κοινωνικό χαρακτήρα, δίνοντας την δυνατότητα σε συνανθρώπους μας με Αναπηρία, να γνωρίσουν από κοντά τα έργα και τις καλλιτεχνικές καταθέσεις των συμμετεχόντων.

 

Δύο ξεχωριστές ξεναγήσεις για ΑμεΑ, μια για συνανθρώπους μας με κινητικά προβλήματα και αναπηρία κάτω άκρων (κάτοχοι αναπηρικών αμαξιδίων) και μια δεύτερη για συμπολίτες μας που θα ενημερωθούν για τα έργα στη νοηματική χάρη στη σημαντική χορηγία υποστήριξης των Κέντρων Νοηματικής Smiyl, σηματοδοτούν το κοινωνικό πρόσημο της φετινής διοργάνωσης.

 

Με επίκεντρο τον άνθρωπο και τον αστικό χώρο, ως πεδίου ευκαιριών και αλληλεπίδρασης, η φετινή συμμετοχή σας, στο Κόδρα Fresh 2016, έρχεται ως μια δυνατότητα να λειτουργήσει η πόλη καλλιτεχνικά. Η πόλη. Ένα υλικό περιβάλλον καθορισμένο από τις θεσμικές εξουσίες που λειτουργεί ως παράγοντας διαμόρφωσης των πρακτικών των ανθρώπων επιβάλλοντας ως επί το πλείστον δεδομένες νόρμες, οι οποίες αναπαράγονται στην καθημερινότητα. Στο σημείο που κάθε άτομο κατέχει ως έναν ορισμένο βαθμό εξουσία, διαθέτει και κάποιο βαθμό δραστικότητας που του επιτρέπει να παράγει τακτικές. Οι τακτικές αυτές είναι ανώνυμες, καθώς αποσιωπώνται από τις δημόσιες αναπαραστάσεις και παίρνουν τη μορφή καθημερινών πρακτικών μικρού βεληνεκούς. Η αποσταθεροποίηση της αντίληψής μας για το χώρο και την υλική του διάσταση, πολλαπλασιάζει τις ευκαιρίες για τη διάνοιξη του αστικού χώρου προς απροσδόκητες επιτελέσεις και χρήσεις του εντός της καθημερινότητας. Ο «ενδιάμεσος χώρος» που διαμορφώνεται αποτελεί ένα διάκενο του τόπου της υπαγορευμένης ευταξίας, στον οποίο οργανώνονται πολλαπλοί τόποι με κύριο χαρακτηριστικό το αόρατο και το άφατο.

 

Οι φετινές εκδηλώσεις πλαισιώνονται από πλήθος ανθρώπων και επιχειρήσεων που αναπτύσσουν Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην πόλη και θα δώσουν την δυνατότητα στο κοινό να γνωρίσει τις υπηρεσίες τους από κοντά. Σύντομα περισσότερα ανακοινώσιμα. 

*****


Επιμελητές του Kodrafresh / Συντονιστές Πεδίου Δράσης Κόδρα

Γεωργία Κουρκουνάκη – Μουσειολόγος, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης, Γιάννα Καλή – Εικαστικός

 

Βοηθός Καλλιτεχνικής Διευθύντριας

Αθηνά Φαχαντίδου

 

Υπεύθυνος Επικοινωνίας & Συντονιστής Εθελοντών

Γεώργιος – Αλέξανδρος Τανασκίδης – Λαμπουσνάκης, δημοσιογράφος