Μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική πλατφόρμα με επίκεντρο την τέχνη της περφόρμανς, το Platformance κάνει την πρώτη του εμφάνιση από τις 9 έως τις 17 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη.

Η ανάδειξη, η διερεύνηση, η εκτενής μελέτη και προώθηση της περφόρμανς αποτελούν τους βασικούς στόχους αυτής της πρωτοβουλίας, του οποίου τη σύλληψη, οργάνωση και συντονισμό έχει ο καλλιτέχνης, Αλέξανδρος Πλωμαρίτης.

Καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό -ο Boris Nieslony, ο Francesco Kiàis, ο Manuel Vason, η Μαρία Σιδέρη, και οι VestAndPage- θα φιλοξενηθούν στη Θεσσαλονίκη και θα διδάξουν τις βασικές αρχές, τεχνικές και πρακτικές της περφόρμανς σε φοιτητές των Σχολών Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, Αθήνας και Φλώρινας, μετά από σχετικό κάλεσμα που έχει ήδη ολοκληρωθεί (9-12.04), ενώ το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με μια σειρά ανοιχτών δράσεων για το κοινό, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το LABattoir (13-17.04), πάντα με κεντρικό άξονα την περφόρμανς.

Το Platformance πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ΣτART, ενός προγράμματος, του Ιδρύματος Bosch (Robert Bosch Stiftung) που διεξάγεται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe Θεσσαλονίκης (Goethe-Institut Thessaloniki) και το Γερμανικό Δίκτυο Κοινοτικών Πολιτιστικών Κέντρων (Bundesvereinigung Soziokultureller Zentren e.V.). Το Platformance υποστηρίζεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Platformance, 13-17 Απριλίου:

Τετάρτη 13 Απριλίου
Boris Nieslony, MA: Version    
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21), 20:00

Το Platformance ανοίγει με την περφόρμανς του καλλιτέχνη Boris Nieslony MA: Version. Ο καλλιτέχνης αφιερώνει την περφόρμανς του σε νεκρούς ανθρώπους, ανθρώπους που δολοφονήθηκαν από άλλους ανθρώπους, από θανατική ποινή για εγκλήματα κατά του κράτους, από τραυματισμούς που προκύπτουν από το κράτος, από γενοκτονίες, από εθνικές καθάρσεις, από παγκόσμιους πόλεμους, επειδή αρνήθηκαν την μετανάστευση, επειδή μετανάστευσαν, από εμφυλίους, από σφαγές και μαζικές δολοφονίες…

Πέμπτη 14 Απριλίου
Francesco Kiàis, WE ARE THE NATIVES – exercises of citizenship
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21), 18:00

Ποια είναι η σχέση μεταξύ του μύθου του σπηλαίου, του Πλάτωνα,  και η σημερινή σκλαβιά στην αντίληψη της ζωής, της αλήθεια, της πραγματικότητας; Πώς συνδέεται αυτό με το χάσιμο κοινωνικών, πολιτικών και πολιτιστικών σημείων αναφοράς, το οποίο προκαλεί την παρούσα δραματική κοσμοϊστορική αλλαγή; Πώς η τέχνη λαμβάνει χώρα σε αυτή την χαοτική “νέα τάξη πραγμάτων”; Τι ακριβώς είναι avant garde σήμερα; Πέρα από εύκολους και σχολαστικούς ορισμούς για το τι μπορεί να είναι “τέχνη” σήμερα, στόχος της διάλεξης είναι να αναζητήσουμε σημεία αναφοράς και προσανατολισμού σε σχέση με το παρόν, μέσα από το ιστορικό παρελθόν.

Παρασκευή 15 Απριλίου
Περφόρμανς φοιτητών του εργαστηρίου Picture Act του Manuel Vason
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Προβλήτα Α, Λιμάνι), 19:00

Ζούμε μια πολιτιστική κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται από τον κορεσμό των εικόνων. Όλοι συλλογικά συμμετέχουμε στην υπέρ αναπαράσταση του σώματος. Η υπερφόρτωση των εικόνων δημιουργεί μεγαλύτερη αποξένωση και σύγχυση και ως αποτέλεσμα εκδηλώνουμε την επιθυμία για παραπάνω παραγωγή εικόνων, για παραπάνω συσσώρευση και παραπάνω αρχεία. Στην αναζήτηση της ορατής γνώσης καταλήγουμε να επαναλαμβάνουμε την ίδια εικόνα και καλύπτουμε τα κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης με τη μίμηση και τις αναπαραστάσεις. Η περφόρμανς που θα παρουσιαστεί είναι το αποτέλεσμα του εργαστηρίου Picture Act του Manuel Vason, στο οποίο εξερευνήθηκε η σχέση των συμμετεχόντων με την «επιτελεστική εικόνα». Μέσα από την προσπάθεια σύνδεσης και όχι διαχωρισμού από την ανθρώπινη κατάσταση, οι συμμετέχοντες θα αντιμετωπίσουν την εικόνα και θα ‘κουβαλήσουν’ το βάρος της.

Σάββατο 16 Απριλίου
Περφόρμανς φοιτητών του εργαστηρίου της Μαρίας Σιδέρη
LABattoir (26ης Οκτωβρίου 35), 20:00

Η περφόρμανς προέρχεται από το εργαστήριο της Μαρίας Σιδέρη και εμπνέεται από το βιβλίο του D. Napier με τίτλο “Foreign Bodies”. Στο εργαστήριο διερευνήθηκαν τρόποι ώστε να δημιουργηθούν εικόνες, κίνηση και ήχος επηρεασμένα από την ιδέα του ξένου όπως αυτό εμφανίζεται μέσα από την πολιτισμική ιστορία της Θεσσαλονίκης. Εξετάσθηκε πώς το ξένο διαμορφώνει και επηρεάζει την ταυτότητα με μεθόδους όπως η αντιπαράθεση και η επικάλυψη από φαινομενικά μη σχετιζόμενα μέρη, αντικείμενα και ιστορίες.

Κυριακή 17 Απριλίου
Περφόρμανς φοιτητών του εργαστηρίου IN SITU των Vest and Page  
LABattoir (26ης Οκτωβρίου 35), 20:00

Μέσα από μια διαδικαστική μεθοδολογία οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν ασκήσεις πρακτικής που στην συνέχεια εφαρμόζουν μέσω της περφόρμανς.  Το εργαστήριο αυτό έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αναπτύξει μια σωματική βασιζόμενη δουλειά, η οποία ανταποκρίνεται ψυχο-γεωγραφικά στο φυσικό περιβάλλον, τα κοινωνικά πλαίσια, τα ιστορικά μνημεία και την αρχιτεκτονική. Το In Situ εργαστήριο διερεύνησε την ατομικότητα και τη συλλογικότητα μέσα σε ένα κοινωνικό ή περιβαλλοντικό τομέα, και θα ολοκληρωθεί με την ανάπτυξη των σχέσεων και την επαγρύπνηση του ατόμου.