Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Ηλιοδώρα Μαργέλλου: Συνυφαίνοντας διεξόδους

Ηλιοδώρα Μαργέλλου: Συνυφαίνοντας διεξόδους

«Σήμερα είναι οι παλιές καλές εποχές του αύριο»
Karl Valentin

Όταν ξεκίνησα τις σπουδές μου στις Η.Π.Α., αμφιταλαντευόμουν μεταξύ δύο διαφορετικών κατευθύνσεων, της Ιατρικής και των Καλών Τεχνών και έτσι με δέχτηκαν στο Γέιλ για διπλό πτυχίο. Από παιδί με τραβούσαν τα χειροτεχνήματα που δίνουν υλική υπόσταση στη φαντασία ή τη φαντασίωση, αλλά με συγκινούσε και το ανθρώπινο σώμα , η φυσιολογία του, οι «κρυφές» λειτουργίες του, αόρατες για το γυμνό μάτι. Τελικά, υπερίσχυσε η τέχνη και η εφηβική μου επιθυμία να γίνω καρδιοχειρουργός μεταλλάχτηκε και τέθηκε στην υπηρεσία της.

Βασικοί άξονες στη δουλειά μου από τα πρώτα μου καλλιτεχνικά βήματα μέχρι σήμερα, εξακολουθούν να είναι η μελέτη διαφόρων λειτουργιών του ανθρώπινου οργανισμού και η αισθητική αποτύπωσή τους, με μια έντονη προσήλωση στη λεπτομέρεια. Κατά κάποιο τρόπο, τα έργα μου «προδίδουν» την τελειοθηρία του χειρουργού που ονειρευόμουν να γίνω, του γιατρού που θέλει ακόμη και πάντα να διορθώσει τα λάθη της φύσης. Ταυτόχρονα, η μετάλλαξη των ιστών, των οργάνων, των χυμών και της χημείας του σώματος, σε εικαστική δημιουργία, μπόρεσε να μου επιτρέψει την ανασύνθεση και τη μετουσίωση ενός παρελθόντος, που πασχίζει και αυτό να επουλωθεί. Χρησιμοποιώ υλικά με έντονες αντιθέσεις μεταξύ οικιακού και βιομηχανικού, μαλακού (κλωστής ή μαλλιού) και σκληρού (σύρμα, καλώδιο). Τα δουλεύω με εμμονική σχολαστικότητα, σαν να προσπαθώ να ξορκίσω την τελειοθηρία που εξακολουθεί να εισβάλει στην καθημερινή μου ζωή.

Στις προηγούμενες δουλειές μου, όπως η Fovea και το Scotoma (Blindspot) (2013), οι τίτλοι υπέβαλαν μια ορισμένη ερμηνεία των συνθέσεων, παραπέμποντας τον θεατή στις λειτουργίες του ανθρώπινου ματιού, της τύφλωσης και της διαύγειας. Αντίθετα, η τωρινή μου έκθεση, με τον αυτο-ακυρωτικό τίτλο Άτιτλο (2016), αφήνει στον θεατή περιθώρια επιλογής της δικής του ερμηνείας, όπως έδωσε και σ’ εμένα πολύ μεγαλύτερη ευελιξία: και εγώ η ίδια ξεκίνησα να δουλεύω γι' αυτήν την έκθεση εστιάζοντας στο ιερό πλέγμα και στη λειτουργία του εντέρου, έχοντας κατά νου τον τίτλο Shitshow –που στα Αγγλικά σηματοδοτεί συνθήκες χάους, σύγκρουσης και ζόφου–, ενώ στη πορεία το «shitshow» είχε εξελιχθεί σε εκρηκτικό «colorshow» αισιοδοξίας και ελπίδας.

Η ατομική έκθεση Άτιτλο, που παρουσιάζω στη γκαλερί a.antonopoulou.art από την Τετάρτη 9 Μαρτίου έως το Σάββατο 16 Απριλίου, συνοδεύεται από ηχητικές και φωτιστικές παρεμβάσεις που ανακαλούν παρελθόντα βιώματα παγίδευσης και εγκλεισμού, αλλά και τα μεταπλάθουν –όπως τα «μεταπλέκουν» τα πλεκτά μου έργα– σε παρόν εικαστικής λύτρωσης και σε μέλλον δημιουργικής ελευθερίας.

Στον απελευθερωτικό αυτό μετασχηματισμό της μνήμης – μνήμης προσωπικής, αλλά και μνήμης της γυναίκας, της ιστορίας της και της παραδοσιακής της ενασχόλησης με τη χειροτεχνία– ο Paolo Colombo ανιχνεύει επιπλέον μια φεμινιστική ή μεταφεμινιστική διάσταση: «Μέσω των γλυπτών της, η Ηλιοδώρα Μαργέλλου επιστρέφει, με κάποια ειρωνεία ίσως, σε μινιμαλιστικές καλλιτεχνικές πρακτικές, επιστρατεύοντας τεχνικές που αποδίδονται παραδοσιακά στη γυναικεία σφαίρα. Με αυτό τον τρόπο, η δουλειά της ανατρέχει στη θεματική ενός καθιερωμένου κειμένου φεμινιστικής κριτικής: το ‘O μινιμαλισμός και η ρητορική της εξουσίας’ της Anna Chave.»

Info: Η Ηλιοδώρα Μαργέλλου γεννήθηκε στη Μινεάπολη, Η.Π.Α. το 1985 και μεγάλωσε στη Γενεύη και από το 1997 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Yale University το 2006 με BA in Art και, εν συνεχεία, σπούδασε φωτογραφία και χαρακτική στο Columbia University School of the Arts της Νέας Υόρκης, ενώ ταυτόχρονα εργαζόταν στο στούντιο του Peter Halley στο Chelsea της Νέας Υόρκης έως το 2007. Θέλοντας να διευρύνει το καλλιτεχνικό της πεδίο, συνέχισε σπουδές σχεδίου στο Salzburg Academy of Fine Arts. Η δουλειά της Ηλιοδώρας Μαργέλλου περιλαμβάνει ποικίλα μέσα έκφρασης, όπως κατασκευές με αντικείμενα καθημερινότητας, σχέδιο, ζωγραφική, γλυπτικές και site-specific εγκαταστάσεις, καθώς και performance. 'Έργα της έχουν εκτεθεί σε χώρους τέχνης και διεθνείς εκθέσεις: ReMap 4, Γκαλερί Eleftheria Tseliou, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Γκαλερί CAN, Χώρος Ιστορικής Μνήμης ‘Κοραή 4’ στο Μέγαρο Εθνικής Ασφαλιστικής με την ομάδα ‘Project Greek Island*’, Athens Open Studios, ROOMS 2009 της Γκαλερί Καππάτος, Casa Internazionale delle Donne στη Ρώμη, και τα Sunday Salons της Louise Bourgeois στο σπίτι της Bourgeois, Chelsea ΝY. Εκπροσωπείται από τη γκαλερί a.antonopoulou.art.

* Προδημοσίευση από το Culturenow Mag, τεύχος 35

Η Ηλιοδώρα Μαργέλλου παρουσιάζει την ατομική της έκθεση Άτιτλο, στη γκαλερί a.antonopoulou.art από την Τετάρτη 9 Μαρτίου. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε εδώ.

Σχετικές ειδήσεις
Νατάσσα Πουλαντζά: Ανασκευάζοντας τον χρόνο
27.05.2016 12:47
Το κύριο εκφραστικό μου μέσο είναι η ζωγραφική, χωρίς να τη δεσμεύω πάντα στις δύο διαστάσεις και στη χρήση κλασικών υλικών και τεχνικών. Συνήθως, ως πρώτη ύλη στη δουλειά μου, χρησιμοποιώ φωτογραφικό υλικό που προέρχεται είτε από «σκηνοθετημένες» λήψεις στον χώρο του εργαστηρίου μου είτε από υλικό το οποίο συλλέγω από τον Τύπο και το διαδίκτυο.
Αχιλλέας Πιστώνης: Αναδιατυπώνοντας ξανά και ξανά
09.05.2016 12:53
Συνήθως, όταν ζωγραφίζω, προσπαθώ να συνεχίσω το προηγούμενο έργο, αυτό συμβαίνει πάντα. Νομίζω ότι είναι ο λόγος που δεν μπορούσα ποτέ (ούτε ως φοιτητής) να κάνω δύο έργα ταυτόχρονα, η ιδέα για το επόμενο έργο έρχεται λίγο πριν τελειώσει αυτό που κάνω εκείνη τη στιγμή. Είναι κάτι που μπορεί να ειπωθεί με τόσο διαφορετικούς τρόπους που τελικά, έργο το έργο, φτάνω σε ένα σημείο να μιλάω για κάτι εντελώς άλλο. Τότε δημιουργείται ένα μονοπάτι για μια επόμενη ενότητα έργων που πάλι θα πρέπει να ειπωθεί με παραλλαγές, αυτό είναι η εμμονή μου, δεν γίνεται να μην το δω, άρα πρέπει να το κάνω.
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.
Depression Era: Κατοίκηση
13.01.2016 11:48
“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.”
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».