Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων

Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων

«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»

Σύμφωνα με την εγκεφαλική χαρτογράφηση του Σπέρυ, το κύριο γλωσσικό κέντρο, ο υπολογισμός, η ομιλία και η γραφή εδράζονται στο αριστερό ημισφαίριο του νεοχιτώνιου του εγκεφάλου, ενώ το δεξί ημισφαίριο είναι υπεύθυνο για την ειδική κατασκευή, την απλή γλωσσική αντίληψη, τις μη προφορικές (λεκτικές) ιδέες. Το αριστερό ημισφαίριο επεξεργάζεται τις πληροφορίες διαδοχικά. Το δεξί ημισφαίριο τις επεξεργάζεται ταυτόχρονα. Το αριστερό ημισφαίριο εργάζεται σε σειρά, το δεξί παράλληλα.

Η λαμπρότητα της πρόσφατης εξελικτικής μας επαύξησης των ικανοτήτων του αριστερού ημισφαιρίου συσκοτίζει τη συνείδηση μας σχετικά με τις λειτουργίες του δεξιού ημισφαιρίου, που στους προγόνους μας πρέπει να ήταν το βασικό μέσο για να αντιλαμβάνονται τον κόσμο. Ο Σπέρυ πρότεινε την υπόθεση ότι ο διαχωρισμός των λειτουργιών στα δυο ημισφαίρια είναι η συνέπεια μιας "βασικής διαφωνίας". Μπορεί σήμερα να είμαστε σε θέση να νιώσουμε άμεσα τις λειτουργίες στο δεξί ημισφαίριο όταν κυρίως έχει "δύσει" το αριστερό, δηλαδή στα όνειρα.

Δεν είμαι από τους εικαστικούς που έχουν την δισυπόστατη ιδιότητα να εκφράζονται το ίδιο άνετα τόσο μέσα από το έργο τους όσο και από τον γραπτό λόγο. Οι εικόνες μου μιλούν για εμένα, τα βαρύγδουπα και βαρετά κείμενα σχετικά με την τέχνη στην αρχή με φόβιζαν και τώρα με θυμώνουν. Στην εξέλιξη της έρευνάς μου γύρω από τις εικόνες μου, ασυνείδητα στην αρχή και συνειδητά στην πορεία, χρησιμοποιώ το αριστερό μου ημισφαίριο. Αντίθετα για να δημιουργήσω, αφήνω να "δύσει" το αριστερό κι ενεργοποιώ το δεξί. Είμαι κι εγώ προϊόν της εποχής μου, έμφυτα κι επίκτητα.

Διαχωρίζουμε με τρόπο ενάντια στη φύση τις λειτουργίες τους, αποδίδουμε προτερήματα κι ελαττώματα στους διαφορετικούς τρόπους αντίληψης. Συγχωρούμε στο δεξί ημισφαίριο και κρίνουμε στο αριστερό. Δημιουργούμε τέχνη στο δεξί και γράφουμε κείμενα για αυτήν στο αριστερό. Έχουμε ξεχάσει την ισορροπία που μπορεί να επέλθει από τη συνεργασία τους, την παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων.

Info: H Μαργαρίτα Μυρογιάννη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Σπούδασε στο Slade School of Fine Art, U.C.L. στο Λονδίνο, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο University of Barcelona Faculty of Fine Arts (UB) και στη σχολή Βακαλό. Από το 2014 είναι μέλος του Δ. Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου. Η δουλειά τις έχει παρουσιαστεί, μεταξύ άλλων, στις εκθέσεις Illumination, the Service Point Building, Μάντσεστερ, Sinning, DIVUS gallery, Λονδίνο, Reflections on the passing of a spectacular event, Wolstenh Projects, Λίβερπουλ, Wohniador, Friedrichshain, Βερολίνο, The Voice and Nothing More, Woburn Research Centre, Λονδίνο, Setting the scene, Gallerie Bafa Foto, Γενεύη, Henji 痕迹 Sanhe Museum, Xαντζού, Κίνα, Petrosphere, ReMap 3, Αθήνα, The Newspaper Show, The Newspaper Show, The Breeder gallery, Αθήνα, Petrosphere II, Glasgow International Festival of Visual Art, Γλασκόβη, Evil, The Greek Pavilion at Palais de Tokyo, Παρίσι καθώς και Provisions, Eleftheria Tseliou gallery, Αθήνα.

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 32

Σχετικές ειδήσεις
Σίμων Συλαΐδης: Η τέχνη της Καλλιγραφίας σε αρμονία με τη Φύση
22.07.2016 16:33
Η καλλιγραφία είναι και εικόνα και γράμματα. Θεωρείται το απόλυτο είδος τέχνης. Ο τρόπος με τον οποίο παίρνεις έναν απλό χαρακτήρα και τον μεταμορφώνεις, δίνοντάς του ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο σε κάθε μία πινελιά, το κάνει να φαίνεται σα να μην υπάρχουν όρια στη δημιουργία. To «Urban Calligraphy» είναι η καλλιγραφία που βρίσκεται στο αστικό περιβάλλον. Είναι η καλλιγραφία που δεν παραμένει μόνο σε μία κόλλα χαρτί αλλά αυτή που μπορεί να διαφύγει σε κάποιο μεγαλύτερο καμβά.
Δημήτρης Τάταρης: Δημιουργική διαδικασία και μοναχικότητα
12.02.2016 14:38
Αυτό που μου προσφέρει η τέχνη, μέσα από την δημιουργική διαδικασία, είναι η μοναχικότητα και όχι η μοναξιά, η απόλυτη χωρίς περιορισμούς ελευθερία έκφρασης.
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.
Depression Era: Κατοίκηση
13.01.2016 11:48
“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.”
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».