Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Η Εβδόμη του Μπρούκνερ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η Εβδόμη του Μπρούκνερ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Με το «δωρικό μεγαλείο ενός επιβλητικού καθεδρικού ναού», αλλά και με ρέουσα μελωδικότητα κι ευγένεια, η Εβδόμη Συμφωνία του Άντον Μπρούκνερ παραμένει μέχρι σήμερα η δημοφιλέστερη συμφωνική του δημιουργία.

Για την εκτέλεσή της, την Πέμπτη 10 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έχει τη χαρά να υποδεχτεί στο πόντιουμ της ξανά, τον αρχιμουσικό και τέως Διευθυντή της Βασίλη Χριστόπουλο. Μαζί τους συμπράττει ο βιρτουόζος Ιταλός πιανίστας Φραντσέσκο Νικολόζι που θα είναι είναι ο σολίστ στο εικοστό και κατά πολλούς κορυφαίο Κοντσέρτο για πιάνο του  Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ .

Ο Νικολόζι που θεωρείται διεθνώς ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή πιανίστες αναλαμβάνει  να αναδείξει με τη «φωτεινότητα του ήχου» για την οποία είναι γνωστός, ένα κοντσέρτο το οποίο ανήκει σ΄εκείνη την κατηγορία των έργων , που εύλογα δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό του Μότσαρτ ως «πρώτου ρομαντικού συνθέτη». Το κοντσέρτο γράφτηκε -ταχύτατα και με μεγάλη βιασύνη- το 1785 και η πρεμιέρα του δόθηκε στη Βιέννη στις 10 Φεβρουαρίου της ίδιας χρονιάς, με σολίστ τον ίδιο τον συνθέτη. Αργότερα, το 19ο αιώνα όταν ο Μότσαρτ θεωρείτο μάλλον ξεπερασμένος, το Κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα ήταν το μόνο ουσιαστικά κοντσέρτο του για πιάνο που παρουσιαζόταν σε συναυλίες διατηρώντας την απήχηση και τη γοητεία του…

Ο Άντον Μπρούκνερ στράφηκε συστηματικά στη σύνθεση ώριμος πια κι αφού είχε πρώτα έρθει σε επαφή και επηρεαστεί καθοριστικά από το έργο του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Το 1868, στα 44 του πια και μετά από πολλά χρόνια που ζούσε και εργαζόταν (ως απλός δάσκαλος μουσικής και οργανίστας) στη Βόρεια Αυστρία, εγκαταστάθηκε στη Βιέννη. Ο εκεί μουσικός κόσμος δεν τον υποδέχτηκε πρόθυμα ως συνθέτη, λόγω των «επαρχιώτικων» τρόπων του, της υπερβολικής συστολής του και της φήμης του ως «βαγκνερικού».

Η Έβδομη Συμφωνία που γράφτηκε το διάστημα 1881-1883 υπήρξε, ως εκ τούτου,  μία από τις ελάχιστες μεγάλες επιτυχίες του. Η πρεμιέρα της δόθηκε το Δεκέμβριο του 1884 από την Ορχήστρα Γκεβάντχαους της Λειψίας υπό τη μουσική διεύθυνση του 29χρονου Άρθουρ Νίκις. Η επόμενη εκτέλεση, στο Μόναχο, το Μάρτιο του 1885, υπό τη μουσική διεύθυνση του σπουδαίου μαέστρου Χέρμαν Λέβι καθώς και το γεγονός, ότι ο βασιλιάς Λουδοβίκος Β’ της Βαυαρίας είχε αποδεχτεί να του αφιερωθεί η Συμφωνία, συνέτειναν καθοριστικά στην πάνδημη αναγνώριση της αξίας του έργου.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.20 σε ρε ελάσσονα, K.466

ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824–1896)
Συμφωνία αρ.7

Σολίστ: Φραντσέσκο Νικολόζι, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από το Νίκο Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Με την ευγενική υποστήριξη του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Τα Carmina Burana του Καρλ Ορφ, από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
10.11.2016 14:38
Μετά την επιτυχία στο Ηρώδειο, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, το γνωστότερο συμφωνικό - χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα: τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Κάρλ Όρφ.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.