Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.

Έτσι η συναυλία δικαιολογεί την ένταξή  της στον φετινό θεματικό κύκλο της  Ορχήστρας «Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί» και, επιπλέον, εγγυάται μία πραγματική απόλαυση για τους λάτρεις του πληθωρικού, λαμπερού συμφωνικού ήχου και των μακρόπνοων μουσικών διαδρομών. Αντιστοίχως, στην ίδια συναυλία, οι λάτρεις της κλασικής διαύγειας και λιτότητας θα έχουν την ευκαιρία να χαρούν ένα ακόμα δείγμα της απαράμιλλης τελειότητας και ευαισθησίας του Μότσαρτ , το Κοντσέρτο του για όμποε, με σολίστ έναν ακόμα διακεκριμένο και πολυβραβευμένο μουσικό που προέρχεται από την «οικογένεια» της Κ.Ο.Α., τον κορυφαίο της ομποϊστα δηλαδή, Δημήτρη Βάμβα.

Όσο για το Κοντσέρτο για όμποε, αν και θεωρείται πλέον ένα από τα σημαντικότερα του ρεπερτορίου για όμποε, ήταν μέχρι το πρώτο ήμισυ του 20ου αιώνα σχεδόν άγνωστο. Και αυτό γιατί η χειρόγραφη παρτιτούρα θεωρείτο χαμένη μέχρι το 1920, όταν ανακαλύφθηκε στα αρχεία   του Mozarteum στο Ζάλτσμπουργκ. Γνωστή ήταν, όμως, η μικρή ιστορία που αφορά το Κοντσέρτο: Ο Μότσαρτ το είχε συνθέσει για τον ομποΐστα Τζουζέπε Φερλέντις  το 1777 και λίγο καιρό αργότερα το μετέγραψε  (αλλάζοντας απλά την τονικότητα και προβαίνοντας στις ελάχιστες δυνατές τροποποιήσεις στη σολιστική γραμμή) για φλάουτο, κατόπιν  παραγγελίας ενός ερασιτέχνη Ολλανδού φλαουτίστα.

Ο «Μακμπέθ» είναι το δεύτερο από τα μεγαλεπήβολα συμφωνικά ποιήματα του Ρίχαρντ Στράους. Γράφτηκε καταρχάς μεταξύ των ετών 1887-1888, αλλά μετά την πρώτη του εκτέλεση στη Βαϊμάρη (1890), ακολούθησε η αναθεώρησή του. Με την οριστική του μορφή ο «Μακμπέθ»  παίχτηκε για πρώτη φορά από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, τον Φεβρουάριο του 1892, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Η μουσική του δεν ακολουθεί μία κλασική μουσική φόρμα, αλλά υπακούει σε μία ανεξάρτητη δραματουργική λογική συνυφασμένη με τους χαρακτήρες, τα πάθη και τις συγκρούσεις των ηρώων του ομώνυμου αριστουργήματος του Σαίξπηρ.

Η Πέμπτη Συμφωνία απασχόλησε τον Γιαν Σιμπέλιους περισσότερο από κάθε άλλη: τα πρώτα της σχεδιάσματα ανάγονται στο 1912, η πρώτη της ολοκληρωμένη μορφή δίνεται το 1915 κι ακολουθεί την επόμενη χρονιά μία πρώτη αναθεώρησή της. Ο Σιμπέλιους συνεχίζει ωστόσο να επεξεργάζεται το υλικό του, σχεδόν ξαναγράφοντας το έργο εξαρχής. Η, γνωστή μέχρι σήμερα, τελική του μορφή, αποκρυσταλλώνεται το 1919 κι ακούγεται για πρώτη φορά το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, από τη Φιλαρμονική του Ελσίνκι υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Η αργή διαδικασία της σύνθεσης οφείλεται τόσο στην τελειομανία του συνθέτη, όσο και σε εξωγενείς παράγοντες, όπως ήταν οι οικονομική δυσχέρεια και τα σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε, αλλά και ο προσωρινός, αναγκαστικός ξεριζωμός από την εστία του (1918), λόγω του εμφυλίου πολέμου που ακολούθησε την ανεξαρτητοποίηση της Φινλανδίας (1917).

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864–1949)
Μακμπέθ, συμφωνικό ποίημα , έργο 23

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
Κοντσέρτο για όμποε και ορχήστρα σε ντο μείζονα, K. 314

ΓΙΑΝ ΣΙΜΠΕΛΙΟΥΣ (1865–1957)
Συμφωνία αρ.5 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 82

Σολίστ: Δημήτρης Βάμβας, όμποε
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Χαράλαμπο Γωγιό για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί IV: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
05.05.2016 13:42
Πολυσχιδής αρχιμουσικός και παιδαγωγός, ο Γερμανός Κρίστοφ Πόππεν είναι πλέον, όχι μόνον ένας συχνός συνεργάτης, αλλά κι ένας μεγάλος φίλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, η οποία τον ευγνωμονεί για την προσφορά του και την παρουσία του που αναμένεται πάντα με μεγάλο ενδιαφέρον.
Αμερικανική βεντάλια: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
28.03.2016 10:33
Έντονοι χορευτικοί ρυθμοί, τζαζ αρμονίες και γνωστές, αισθαντικές μελωδίες συνθετών του 20ου αιώνα από την αμερικανική ήπειρο, κυριαρχούν στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 1η Απριλίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη και με σολίστ έναν λαμπρό εκπρόσωπο της νέας γενιάς πιανιστών, τον 27χρονο Αλέξανδρο Σαρακενίδη.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
12.02.2016 15:46
Η διεθνούς φήμης Κινέζα βιολονίστα Τιάνγουα Γιανγκ, μία από τις ακμαιότερες σολίστ του βιολιού στον κόσμο, η οποία είχε συμπράξει πέρυσι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι, επιστρέφει ξανά για να αναμετρηθεί με ένα ακόμα απαιτητικό έργο του βιολιστικού ρεπερτορίου: Το Κοντσέρτο του Μπέντζαμιν Μπρίτεν.