Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Transitions 3: Central Europe στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Transitions 3: Central Europe στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Στις πατρίδες του «χαμένου» κομουνισμού, την Πολωνία, την Τσεχία και την Ουγγαρία, χτυπάει η καρδιά του τρίτου και τελευταίου κύκλου του γεωπολιτικού φεστιβάλ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, από 11 έως 29 Νοεμβρίου 2015.

Ο διάλογος με τη θεατρική πρωτοπορία της κεντροευρωπαϊκής σκηνής εκπέμπει ισχυρό ιστορικό και πολιτικό σήμα, τόσο μέσα από κλασικά κείμενα της τοπικής λογοτεχνικής παράδοσης όσο και από ερευνητικές φόρμες.

Σύλληψη και καλλιτεχνική διεύθυνση φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά
Γενική διεύθυνση παραγωγής: Δήμητρα Δερνίκου
Γενική τεχνική διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας
Εκτέλεση παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος
Έρευνα και συντονισμός παράλληλων δράσεων: Μαρίνα Τρουπή
Συντονισμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων: Μυρτώ Λάβδα

Σημείωμα καλλιτεχνικής διευθύντριας φεστιβάλ Transitions

Το εναλλακτικό θέατρο δίπλα στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της Ζιλίνα στη Σλοβακία, κατασκευασμένο το 2009 από εθελοντές, με καφάσια μπύρας και οροφή τη γέφυρα του… αυτοκινητόδρομου∙ ο μεταβιομηχανικός χώρος της Łaźnia Nowa, στριμωγμένος ανάμεσα στα τεράστια μπλοκ σοσιαλιστικών κατοικιών της Νόβα Χούτα, του πάλαι ποτέ βιομηχανικού κέντρου της κομουνιστικής Πολωνίας, λίγα χιλιόμετρα έξω από την Κρακοβία∙ η Komuna Warszawa, δραστήρια ακτιβιστική σκηνή στο υποβαθμισμένο προάστιο της Πράγκα, στη δεξιά όχθη του ποταμού Βιστούλα, εκεί από όπου το 1944 ο σοβιετικός στρατός παρακολουθούσε αμέτοχος τη Βαρσοβία να μετατρέπεται σε σωρό ερειπίων από τους Ναζί…

Στα ταξίδια που έκανα για την έρευνά μου στην Ουγγαρία, την Πολωνία, την Τσεχία και τη Σλοβακία, τις τέσσερις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης που συνασπίστηκαν το 1991 δημιουργώντας το περίφημο Visegrad Group, η Ιστορία ήταν παρούσα σε κάθε μου βήμα. Πέρα από τους συχνά αμφιλεγόμενους χώρους μνήμης που δημιουργήθηκαν στη μετα-κομουνιστική περίοδο, σε μια προσπάθεια εθνικής διαχείρισης των τραυμάτων του παρελθόντος, όπως στο Μουσείο για την Εξέγερση της Βαρσοβίας ή το Μουσείο Τρόμου στον αριθμό 60 της οδού Andrássy στη Βουδαπέστη, λίγα μόλις μέτρα από την Πλατεία των Ηρώων, οι ιστορικές αφηγήσεις βρίσκονταν πάντα στον πυρήνα της ανεξάρτητης κεντροευρωπαϊκής σκηνής.

Μαζί τους, θέματα όπως ο εθνικισμός, η ελευθερία της έκφρασης, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ανεργία και ο ρατσισμός, η απομυθοποίηση των εθνικών συμβόλων, η υπονόμευση των ταμπού, η ενοχή και η θυματοποίηση.

Η νέα γενιά δημιουργών της Κεντρικής Ευρώπης, τους οποίους προσκαλεί στην Αθήνα το τρίτο φεστιβάλ Transitions, ισορροπεί ανάμεσα στα κλασικά κείμενα της στιβαρής λογοτεχνικής τους παράδοσης και σε πειραματικές, μεικτές φόρμες που κινούνται στα όρια του κινηματογράφου, της θεατρικής εγκατάστασης, της περφόρμανς και του θεάτρου ντοκουμέντου. Για τους καλλιτέχνες του Transitions 3, οι οποίοι βίωσαν την απότομη μετάβαση στον «άγριο καπιταλισμό» και τον κόσμο της ελεύθερης αγοράς, το θέατρο αποτελεί μια πράξη κατεξοχήν πολιτική, καθώς μετέχει ενεργά στο δημόσιο διάλογο παίρνοντας θέση στα σύγχρονα κοινωνικά, ιδεολογικά και οικονομικά αδιέξοδα.

Το γεωπολιτικό φεστιβάλ της Στέγης ανοίγει στις 11 Νοεμβρίου με την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας δουλειάς του Árpád Schilling και της περίφημης ομάδας του Krétakör, από τη Βουδαπέστη, η οποία έχει τον τίτλο Η μέρα της οργής και είναι μια ριζοσπαστική «μουσική κωμωδία με κάθαρση» για τους εγκαταλελειμμένους πολίτες της σημερινής Ευρώπης. Ο τρίτος και τελευταίος κύκλος του Transitions περιλαμβάνει παραστάσεις, σεμινάρια , συζητήσεις, αναγνώσεις, προβολές, αλλά και δύο σημαντικές μετακλήσεις από τους δύο προηγούμενους κύκλους: o Dan Perjovschi, ηγετική μορφή του ρουμάνικου ακτιβισμού και της πολιτικοποιημένης τέχνης, τον οποίο γνωρίσαμε στο πλαίσιο του αφιερωμένου στα Βαλκάνια πρώτου Transitions, έρχεται ξανά στη Στέγη με μια νέα εικαστική παρέμβαση, ενώ η Lola Arias από το Μπουένος Άιρες, η οποία άνοιξε πέρυσι το φεστιβάλ-αφιέρωμα στη Λατινική Αμερική, επιστρέφει στις 17 Νοεμβρίου με μια παράσταση-ακρόαση, με θέμα τη συλλογική μνήμη και την πολιτική συμμετοχή.

Κάτια Αρφαρά

Πρόγραμμα:

11 - 29.11.2015 | ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Dan Perjovschi

Από τα Βαλκάνια στη Λατινική Αμερική και από εκεί στην Κεντρική Ευρώπη: O διεθνώς αναγνωρισμένος εικαστικός Νταν Περζόφσκι παρεμβαίνει με το καυστικό πενάκι του και στο 3o γεωπολιτικό φεστιβάλ της Στέγης συνδέοντας τις τρεις εκδόσεις του Transitions.

11 - 12.11.2015 | ΘΕΑΤΡΟ | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ | 21.00
The day of fury
(Η μέρα της οργής) 
Árpád Schilling

Οργισμένος αμφισβητίας των σκηνικών συμβάσεων, ο Ούγγρος σκηνοθέτης Άρπαντ Σίλλινγκ (γενν. 1974) επιστρέφει στην Αθήνα με μια παράσταση εμπνευσμένη από ένα αληθινό γεγονός: τον πρωτόγνωρα ειλικρινή δημόσιο λόγο μιας νοσηλεύτριας, στις αρχές του 2015. Η γυναίκα αυτή μίλησε όπως κανένας άλλος για τον υγειονομικό μεσαίωνα της Ουγγαρίας. Αμέσως μετά παραιτήθηκε, ντύθηκε στα μαύρα και κάλεσε τους συναδέλφους της να βγουν στους δρόμους. Η προσωπικότητά της ενέπνευσε στον Σίλλινγκ μια ιλαροτραγωδία, για τους απανταχού περιθωριοποιημένους της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας.

Σε παγκόσμια πρεμιέρα και σε συμπαραγωγή της Στέγης με το πρωτοποριακό θέατρο της Βουδαπέστης Trafo και το θίασο Krétakör.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Τετάρτη 11 και Πέμπτη 12 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

Παρασκευή 13 και Σάββατο 14 Νοεμβρίου
Workshop θεάτρου με τον Árpád Schilling

13 - 15.11.2015 | ΘΕΑΤΡΟ | ΕΚΤΟΣ ΣΤΕΓΗΣ

Frankenstein-Project
Proton Theatre
Διάρκεια παράστασης: 130 λεπτά

Ο εξεγερμένος Φράνκενσταϊν της εποχής μας, σε μια αιματοβαμμένη και περιπαικτική παράσταση από έναν σούπερ σταρ των Καννών, τον Ούγγρο σκηνοθέτη της πολυβραβευμένης ταινίας Λευκός Θεός.

Η σκηνή είναι ένας εγκαταλελειμμένος χώρος στο κέντρο της Αθήνας. Μια ακρόαση ηθοποιών εξελίσσεται σε σκληρό οικογενειακό δράμα, με ανελέητα γκροτέσκο χιούμορ: μια κονσέρβα με κομπόστα χρησιμοποιείται αντί για γαμήλια τούρτα, αλλά και ως φονικό όπλο, ενώ το δοκιμαστικό γύρισμα μιας ταινίας μετατρέπεται σε αιματοβαμμένο θρίλερ εκδίκησης, γεμάτο σκηνές splatter, gore φονικά και μια επιτηδευμένα trash εικονοποιία.

Την Παρασκευή 13/11 θα γίνει αφιέρωμα στις ταινίες του Κορνέλ Μούντρουτσο, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ

Παρασκευή 13 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

Παρασκευή 13/11 21:00, Σάββατο 14/11 21:00. Κυριακή 15/11 17:00 & 21:00

14 - 15.11.2015 | ΘΕΑΤΡΟ | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ | 21:00
Our secrets (Τα μυστικά μας)
Béla Pintér

Μυστικά και ψέματα των ουγγρικών 80s: Στην κομουνιστική Ουγγαρία, ένας αντικαθεστωτικός και ένας χαφιές της μυστικής αστυνομίας βρίσκονται σε μια αίθουσα χορού. Δεν είναι ανέκδοτο. Είναι μια πολυβραβευμένη ιλαροτραγωδία για μια σκοτεινή εποχή του Ανατολικού Μπλοκ.

Οι ζωές μιας ομάδας ανθρώπων συνθλίβονται εν μέσω παραδοσιακών τραγουδιών, πεολειχιών, πασατέμπου, βιασμών ανηλίκων, αλκοόλ και συζητήσεων για το Σιδηρούν Παραπέτασμα...

Το πολυβραβευμένο δράμα μετ’ ασμάτων του διεθνώς αναγνωρισμένου δραματουργού, σκηνοθέτη και ηθοποιού Μπέλα Πίντερ (γενν. 1970) είναι ακατάλληλο για ανηλίκους. Με ωμό ρεαλισμό, σαρκαστικό χιούμορ, αλλά και υπόγειο λυρισμό, εκθέτει τις συλλογικές νευρώσεις και παθογένειες του πρόσφατου ουγγρικού παρελθόντος.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ

Σάββατο 14 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

17.11.2015 | ΘΕΑΤΡΟ | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ | 18:00
Audition for a demonstration
(Ακρόαση για μια διαδήλωση)
Lola Arias

Η σκηνοθέτης και συγγραφέας Λόλα Αρίας από την Αργεντινή καλεί το κοινό σε μια παράσταση με τη μορφή ακρόασης. Οι θεατές είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας και έρχονται αντιμέτωποι με το ερώτημα: «Αν μπορούσατε να γυρίσετε το χρόνο πίσω, σε ποιο ιστορικό γεγονός θα θέλατε να βρεθείτε και ποιον ρόλο θα παίζατε; Θα ήσασταν διαδηλωτής, παρατηρητής, αστυνομικός;»
Μια παράσταση-ακρόαση για τη συλλογική μνήμη, την πολιτική συμμετοχή και τη σχέση ανάμεσα στη μυθοπλασία και την ιστορία. Το έργο αυτό έχει μια νομαδική μορφή και αναδημιουργείται κάθε φορά, ειδικά για την κάθε πόλη στην οποία παρουσιάζεται. Η κάθε πόλη έχει τη δική της ιστορία και για τους κατοίκους της υπάρχει μία διαδήλωση που δεν μπορούν ποτέ να ξεχάσουν. Κεντρικό σημείο αναφοράς στην παρουσίασή της στη Στέγη είναι το ιστορικό γεγονός της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, την ημέρα της 42ης επετείου.

21 - 22.11.2015 | ΧΟΡΟΣ | ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ | 19:00
Clouds (Σύννεφα)
Handa Gote Research & Development
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Μπορούμε να μάθουμε από τα λάθη μας ή τα λάθη παλαιότερων γενεών; Μπορούν τα λάθη να μας καθορίσουν για μια ζωή; Και, εν τέλει, ξέρει κανείς σήμερα να φτιάχνει παραδοσιακά γλυκά Mraky; Η κολεκτίβα Handa Gote Research & Development, από την Πράγα, κάνει ζωντανό, υπέροχο θέατρο, με ταπεινά υλικά και ανθρώπινες ιστορίες.

Αυτή τη φορά, η ιστορία θα μπορούσε να είναι και αληθινή. Είναι η ιστορία της οικογένειας της Veronika Švábová, μέσα από την οποία περνά μπροστά από τα μάτια μας η ιστορία μιας ολόκληρης χώρας κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Παλιές φωτογραφίες, γράμματα, σημειώματα, αντικείμενα, ένα σπίτι και μια παλιά συνταγή συνθέτουν το παράξενο παζλ της μνήμης.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ

Σάββατο 21 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

21 - 22.11.2015 | ΘΕΑΤΡΟ | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ | 21:00
Magnificat
Marta Górnicka
Διάρκεια παράστασης: 50 λεπτά


Ένα πολιτιστικό μανιφέστο για τη γυναικεία φύση και τα κοινωνικά στερεότυπα που την καθορίζουν, το οποίο χαρακτηρίστηκε από το περιοδικό Teatr ως η καλύτερη εναλλακτική θεατρική παραγωγή στην Πολωνία για τη σαιζόν 2010-11. Ένας σύγχρονος Χορός γυναικών σε μια παράσταση για τη γυναικεία φύση και τα κοινωνικά στερεότυπα που την καθορίζουν, με ποιητικές και πολιτικές προεκτάσεις.
Στο έργο της, η Πολωνή σκηνοθέτης Μάρτα Γκόρνιτσκα χρησιμοποιεί σύγχρονες εκδοχές του Χορού της αρχαίας τραγωδίας, δουλεύοντας με διάφορες κοινωνικές ομάδες και συνδέοντας τη δυναμική της συλλογικότητας –σε φωνή και σώμα– με τη σύγχρονη κριτική της γλώσσας ως εργαλείου εξουσίας. Στο Magnificat –το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας– η Γκόρνιτσκα δημιουργεί έναν πρωτοποριακό Χορό γυναικών που ανατρέπει κλασικές εικονογραφήσεις της θηλυκότητας.



ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου
Workshop θεάτρου με την Marta Górnicka

Σάββατο 21 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

25 - 26.11.2015 | ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ | 21:00
Melodrama
Eszter Salamon

Η Ουγγαρέζα χορογράφος, χορεύτρια και περφόρμερ που ζει και εργάζεται στο Παρίσι και το Βερολίνο ανακαλύπτει σε μια τυχαία αναζήτησή της στο Διαδίκτυο την ύπαρξη μιας γυναίκας με το ίδιο όνομα σε ένα χωριό της Ουγγαρίας. Σε αυτή την καθηλωτική περφόρμανς-ντοκιμαντέρ ζωντανεύει μια ολόκληρη ζωή σαν να ήταν πραγματικά δική της.
Με την επανερμηνεία μιας ζωής , η χορογράφος Σάλαμον θέτει τα ερωτήματά της για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν η μνήμη και η ιστορία. Τι από όσα θυμόμαστε είναι ανάμνηση και τι είναι ερμηνεία; Πώς εγγράφονται στην Ιστορία οι ανεπίσημες ιστορίες; Τι μπορεί να είναι για τον καθένα ένα στοιχείο μνήμης και ταυτότητας; Και μπορεί άραγε ο καθένας μας να ξαναγράψει την Ιστορία;

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ

Τετάρτη 25 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

25 - 26.11.2015 | ΧΟΡΟΣ | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ | 19:00
Process
Dora Sulženko Hoštová

Η Στέγη παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια ομάδα από την Πράγα, την οποία σπάνια έχει κανείς την ευκαιρία να συναντήσει εκτός Τσεχίας. Ο χορός όπως δεν τον έχετε φανταστεί σε μια χορογραφία που αποκαλύπτει στο κοινό όλη τη διαδικασία προετοιμασίας μιας παράστασης, με την έρευνα, την επανάληψη και την κούραση που αυτή εμπεριέχει. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι κάθε σκηνή είναι και μία έκπληξη.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Τρίτη 24 Νοεμβρίου
Workshop χορού με την Dora Sulženko Hoštová

Τετάρτη 25 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

28 - 29.11.2015 | ΘΕΑΤΡΟ | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ | 21:00
Υβόννη, η πριγκίπισσα της Βουργουνδίας του Witold Gombrowicz
Krzysztof Garbaczewski

Ο διακεκριμένος Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Γκαρμπατσέφσκι αναμετριέται με ένα από τα πιο σημαντικά έργα της σύγχρονης δραματουργίας. Εκρηκτική, κυβερνοπάνκ, ανατρεπτική Υβόννη. Ένα ψυχολογικό θρίλερ με εμφανείς επιρροές από τον Χίτσκοκ, η βραβευμένη παράσταση κινείται στο μεταίχμιο μεταξύ θεάτρου και κινηματογράφου. Ακόμα και η σκηνογραφία υπόκειται στους κανόνες ενός κινηματογραφικού πλατώ. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια ταινία που γυρίζεται και μοντάρεται μπροστά στα μάτια μας. Η παράσταση βυθίζεται στη σιωπή της κεντρικής ηρωίδας για να αναδυθεί ως ένα παράλογο, άψογα εκτελεσμένο αστείο: ενοχλητικό, αναπάντεχο, αιρετικό.
Η βραβευμένη παράσταση του Γκαρμπατσέφσκι, εκπροσώπου μιας νέας γενιάς Πολωνών σκηνοθετών, έχοντας ως αφετηρία ένα κλασικό κείμενο , μιλά για τις ανείπωτες πληγές της κοινωνίας, θέτοντας επιτακτικά ερωτήματα για το παρόν, τη μνήμη, την ταυτότητα, την Ιστορία.



ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ

Σάββατο 28 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

28 - 29.11.2015 | ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ | 19:00
Small narration (Μια μικρή αφήγηση)
Wojtek Ziemilski


Η αποκάλυψη ενός οικογενειακού μυστικού μπορεί να διαταράξει τις ισορροπίες μας για πάντα. Ο Πολωνός Βόιτεκ Ζιεμίλσκι μαθαίνει ξαφνικά ότι ο παππούς του, ένας αξιοσέβαστος πολίτης, ήταν για πολλά χρόνια συνεργάτης της κομουνιστικής μυστικής αστυνομίας. Με αφορμή αυτή την αποκάλυψη, δημιουργεί μια παράσταση με τη μορφή διάλεξης, για τις μικρές και τις μεγάλες αφηγήσεις, σε μια προσπάθεια να καταλάβει τη δύναμη που έχουν καλλιτεχνικές αποφάσεις σε σχέση με μια ιστορία που δεν μπορεί πλέον να επηρεάσει.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρασκευή 27 Νοεμβρίου
Workshop με τον Wojtek Ziemilski

Σάββατο 28 Νοεμβρίου    
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τον Wojtek Ziemilski

28 - 29.11.2015 | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ | ΑΙΘΟΥΣΑ ΧΟΡΟΥ
Inventory of Powerlessness (Απογραφή της ανισχυρότητας)
Edit Kaldor

Ένα μακροχρόνιο θεατρικό και ερευνητικό πρότζεκτ (ξεκίνησε το 2012), που προσεγγίζει το ζήτημα της κατάστασης των ανίσχυρων. Συμμετέχοντες διαφορετικών ηλικιών και κοινωνικού υπόβαθρου συνευρίσκονται και συνδέουν την προσωπική τους γνώση σχετικά με την ανισχυρότητα. Αυτό δίνει αφορμή για συζήτηση πάνω στις δομές –κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές– που ορίζουν το πλαίσιο της ζωής μας και επιτρέπει να αναδυθούν ερωτήματα σχετικά με την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.
Συμμετέχοντες από κάθε πόλη, συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας, θα προσκληθούν να συμμετάσχουν στο επόμενο θεατρικό πρότζεκτ, με τίτλο Web of Trust (Ιστός εμπιστοσύνης), που εστιάζει στο επόμενο βήμα: την ανάληψη δράσης για την εξάλειψη της αδικίας, το οποίο θα παρουσιαστεί το Μάιο του 2016 στο πλαίσιο του 3oυ Fast Forward Festival στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

27 - 28.11.2015 | ΣΥΜΠΟΣΙΟ | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ
Τέλεια αρμονία
Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη

Μέχρι πρότινος, φαινόταν σαν όλα τα μεγάλα προβλήματα να είχαν μετακομίσει στην Ελλάδα. Όμως, η ατζέντα άλλαξε πάλι – και τώρα τα φώτα της δημοσιότητας είναι, για παράδειγμα, ξανά στην Ανατολική Ευρώπη, όπου η λιτότητα και η ξενοφοβία συνυπάρχουν σε «τέλεια αρμονία». Η σθεναρή αντι-μεταναστευτική στάση της περιοχής αποκαλύπτει κοινωνική αναλγησία, καθώς επίσης φόβο για τον «άλλο» και νεο-εθνικισμούς. Ίσως η διαίρεση μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Ευρώπης να είναι ακόμα βαθύτερη απ’ όσο φανταζόμασταν – και αποδεικνύεται ότι οι μετα-κομουνιστικές συνθήκες δεν αποτελούν παρελθόν.
Αυτό το διήμερο συμπόσιο, με καλλιτεχνικούς διαλόγους, μια προβολή , μια διάλεξη , μια περφόρμανς και πάνελ συζητήσεων, αντανακλά τα καλλιτεχνικά, ακτιβιστικά και πολιτικά διλήμματα της Ανατολικής Ευρώπης. Πώς αντιδρά η καλλιτεχνική κοινότητα στις σκληρές πολιτικές πρακτικές; Πώς αμφισβητεί τα καταπιεστικά και στενόμυαλα καθεστώτα; Πώς θίγει τα ζητήματα του άκρατου εθνικισμού; Μπορεί η τέχνη, και πάλι, να γίνει ο φορέας μιας κοινής πολιτικής δράσης; Ή μήπως είναι πολλά αυτά που περιμένουμε.

Παρασκευή 27/11: 16:30-22:00, Σάββατο 28/11: 15:00-21:00

Δωρεάν είσοδος (με δελτία εισόδου)

Παρασκευή 13/11 | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ, 18:00, 20:00, 22:00

Αφιέρωμα στον κινηματογράφο του Kornél Mundruczó
Eίσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου

Tender Son: The Frankenstein Project του Kornél Mundruczó
Αυστρία/ Γερμανία/ Ουγγαρία, 2010, 105΄, έγχρωμη

Πριν από πολύ καιρό, ένας νεαρός απέκτησε έναν γιο χωρίς να γνωρίζει τι απέγινε μετά. Σήμερα, στα 17 του πλέον, ο γιος του, Ρούντι, επιστρέφει σπίτι με την ελπίδα της επανασύνδεσης με την οικογένειά του ύστερα από χρόνια διαμονής σε ίδρυμα . Επιστρέφοντας στη μητέρα του, ελπίζει να βρει αποδοχή, αγάπη και, το κυριότερο, ποιος είναι ο πατέρας του, αλλά ανακαλύπτει ότι δεν είναι καλοδεχούμενος. Σχεδόν συμπτωματικά, ο Ρούντι τρυπώνει σε μια ακρόαση ηθοποιών. Ο σκηνοθέτης της ταινίας μένει αποσβολωμένος από την αθωότητά του και πιστεύει ότι έχει βρει τον πρωταγωνιστή του. Ένα τρομακτικό γεγονός, όμως, θέτει σε δοκιμασία τις καλές προθέσεις του Ρούντι. Γίνεται ένας κυνηγημένος δολοφόνος και ο σκηνοθέτης συνειδητοποιεί ότι ο Ρούντι, αυτό το περίεργο και σιωπηλό αγόρι, είναι το δικό του παιδί και το δικό του τερατούργημα. Ο σκηνοθέτης δεν έχει πλέον άλλη επιλογή παρά να συνοδεύσει τον γιο του στην αναπόδραστη, βάναυση πορεία του και στην κοινή τους αναζήτηση για λύτρωση.

Delta, του Kornél Mundruczó
Γερμανία / Ουγγαρία, 2008, 92΄, έγχρωμη

Ένας ήσυχος νεαρός επιστρέφει στο άγριο, απομονωμένο τοπίο του Δέλτα. Πρόκειται για ένα λαβύρινθο υδάτινων οδών, μικρών νησιών και οργιώδους βλάστησης, όπου οι χωρικοί είναι αποκομμένοι από τον έξω κόσμο. Ο νεαρός, ο οποίος είχε φύγει σε πολύ μικρή ηλικία, συστήνεται σε μια αδελφή του, την οποία δεν γνώριζε ποτέ ότι είχε. Εκείνη είναι εύθραυστη και δειλή, αλλά ξεκάθαρη όταν αποφασίζει να μείνει μαζί του στο χαμοκάλυβό του στην όχθη του ποταμού. Χτίζουν μαζί ένα σπίτι πάνω σε πασσάλους στη μέση του ποταμού, πολύ μακριά από οποιονδήποτε άλλον. Μια μέρα, καλούν τους χωρικούς στο σπίτι τους για να τους κάνουν το γεύμα, αλλά γρήγορα γίνεται εμφανές ότι οι άξεστοι ντόπιοι δεν αποδέχονται την αφύσικη σχέση τους.

Johanna, του Kornél Mundruczó
Ουγγαρία, 2005, 83΄, έγχρωμη

Η Τζοάνα, έχοντας λάβει τη θεία χάρη, γίνεται νοσοκόμα και θεραπεύει ασθενείς προσφέροντάς τους το σώμα της. Το προσωπικό του νοσοκομείου εξαγριώνεται με την ερωτική «θεραπεία» της, αλλά οι ευγνώμονες ασθενείς συντάσσουν μέτωπο για να την προστατεύσουν.

Σχετικές ειδήσεις
Milo Rau - «The Dark Ages»: Η σκοτεινή ιστορία της Ευρώπης στο Φεστιβάλ Αθηνών
15.07.2016 17:10
Ο Ελβετός Μίλο Ράου, πρωτοπόρος συγγραφέας, σκηνοθέτης (θεάτρου και κινηματογράφου), δημοσιογράφος, δοκιμιογράφος, πανεπιστημιακός και ιδρυτής του Διεθνούς Ινστιτούτου Πολιτικού Εγκλήματος (2007), επιστρέφει στην Ελλάδα, μετά το «Hate Radio» (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών – Μάιος 2015), για να παρουσιάσει το «The Dark Ages», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Ο Παίκτης, Εγώ στο πλαίσιο του Reload από το ΚΕΘΕΑ και τη Στέγη
14.06.2016 13:53
Στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, παρουσιάζεται η θεατρική παράσταση "Ο Παίκτης, Εγώ" στις 22 Ιουνίου 2016, στα πλαίσια του καλλιτεχνικού 2ημέρου "Reload: Η τέχνη της απεξARTησης".
3ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
03.03.2016 11:32
Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μας προσκαλεί για τρίτη χρονιά στο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων, στις 23 και 24 Μαρτίου, όπου θα δούμε τη δουλειά της Ευαγγελίας Κολύρα, του Χάρη Κούσιου και της Ιωάννας Αγγελοπούλου.
Η σύγχρονη ελληνική σκηνή στο Reims Scènes d’Europe στην Comedie de Reims
27.01.2016 12:29
Η σύγχρονη ελληνική δηµιουργία έχει την τιµητική της στο φεστιβάλ Reims Scènes d’Europe µε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν σε διάφορες αθηναϊκές σκηνές, όπως στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, στη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών, στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου καθώς και στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Το «άλλο» σπίτι, το νέο εγχείρημα της ομάδας Εν Δυνάμει στη Στέγη
17.12.2015 14:17
Η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών υποδέχεται στη Μικρή Σκηνή, την παράσταση Το «άλλο» σπίτι, το νέο εγχείρημα της Ομάδας «Εν Δυνάμει», σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου. Η ομάδα «Εν δυνάμει», που αποτελείται από άτομα με και χωρίς αναπηρίες, δημιουργεί παραστάσεις με ευαισθησία και χιούμορ, με το σύνθημα: η ζωή είναι καλύτερη όταν τη μοιραζόμαστε όλοι μαζί δημιουργικά.