Ο Κινητήρας προσφέρει από τις 3 Ιουλίου 2015 μια δράση για παιδιά από 6 έως 9 χρονών με τίτλο «Pop-upελευθερώνοντας τη δημιουργικότητα». Συντονίζει η Εύη Θανέλλα.

Πόση δημιουργικότητα κρύβεται μέσα στη ζέστη του Ιουλίου;

Τι αξία έχει ένα χαρτοκούτι για τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού;

Πώς παίζεται ένα βιβλίο;

Η αγάπη και η εμπιστοσύνη στα παιδιά και το βιβλίο είναι η κινητήρια δύναμη αυτής της δράσης! Δομημένες προτεινόμενες δραστηριότητες με βιβλία και ελεύθερο παιχνίδι είναι οι τρόποι που επιλέγουμε να εφαρμόσουμε την αγάπη και την εμπιστοσύνη!

Δύο κύκλοι τρίωρων συναντήσεων από 3 έως 22 Ιουλίου 2015, κάθε Τετάρτη και Παρασκευή 10.30 με 13.30.

10.30-12.00 παιχνίδια γνωριμίας και ενεργοποίησης, δραστηριότητα με βιβλία (διαφορετική σε κάθε συνάντηση)

12.00-12.30 διάλειμμα για μικρό γεύμα και ξεκούραση στον κήπο

12.30-13.30 ελεύθερο παιχνίδι με απλά υλικά (χαρτόκουτες, υφάσματα, σκοινάκια, καπάκια και λοιπά υλικά που δεν κοστίζουν, ούτε περιορίζουν στον τρόπο που μπορεί να παίξει κανείς με αυτά και έτσι τα παιδιά μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν ή και να τα μεταποιήσουν όπως εκείνα θέλουν)

Σε όλη τη διάρκεια της 3ωρης συνάντησης τα παιδιά θα μπορούν να ξεκουραστούν ή να κινούνται και να παίζουν ανεξάρτητα στο χώρο (θα υπάρχουν διαθέσιμα βιβλία, μαξιλάρια και απλά υλικά) και δε θα υπάρχει πίεση να συμμετέχουν στα προτεινόμενα ομαδικά παιχνίδια. Ο ρυθμός του κάθε παιδιού είναι σεβαστός και η αίσθηση της ομάδας χτίζεται σταδιακά.

Το κάθε παιδί μπορεί να συμμετάσχει στον έναν ή και στους δύο κύκλους Pop-upελευθερώνοντας τη δημιουργικότητά του!

Γιατί δραστηριότητες με βιβλία;

«Για να μάθουμε να “διαβάζουμε καλά”;

Οχι βέβαια. Το να μάθει κανείς τεχνικές ανάγνωσης είναι απλώς ένα (σύντομο) στάδιο της ζωής ενός αναγνώστη και υπάρχουν μέθοδοι γι’αυτό. Σκοπός είναι […] να μάθουμε να αγαπάμε τα βιβλία. Μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες και με αφετηρία ένα βιβλίο, το παιδί θα παίξει, θα ζωγραφίσει, θα ανακαλύψει, θα συζητήσει,… Είναι πολλοί οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να ανάγουμε το βιβλίο από πηγή μάθησης σε πηγή ψυχαγωγίας, η οποία έχει ως στόχο την καλλιέργεια της φαντασίας και των άλλων πνευματικών και ψυχικών ικανοτήτων του παιδιού που είναι απαραίτητες για την ηθικοπνευματική ολοκλήρωσή του.»

(1001 δραστηριότητες για να αγαπήσω TO ΒΙΒΛΙΟ- διηγούμαι, ανακαλύπτω, παίζω, δημιουργώ, Philippe Brasseur, ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, 2005)

Γιατί ελεύθερο παιχνίδι;

To παιχνίδι είναι έμφυτη ανάγκη που συνεχίζει να υπάρχει και στην ενήλικη ζωή. Για τα παιδιά έχει ζωτική σημασία και τα παιδιά έχουν την ικανότητα να διευθύνουν το παιχνίδι τους καλύτερα από οποιονδήποτε ενήλικο. Το παιχνίδι είναι η ειδικότητά τους και η γλώσσα τους.

Οι ενήλικες χρειάζεται να προσφέρουμε χώρο και χρόνο, να εξασφαλίζουμε για τα παιδιά τις συνθήκες που σπανίζουν στις σύγχρονες κοινωνίες, όπου τους επιτρέπεται να παίζουν ελεύθερα. 

Στο ελεύθερο παιχνίδι τα παιδιά μπορούν να διαδράσουν με το χώρο και μεταξύ τους, να χρησιμοποιήσουν ή και να μεταποιήσουν τα διαθέσιμα υλικά όπως, και αν, θέλουν, χωρίς κάποιος ενήλικος να κατευθύνει το παιχνίδι τους, χωρίς να πρέπει να ανταποκριθούν σε απαιτήσεις ή ιδέες που προέρχονται από τους ενήλικες. Οι ενήλικες μπορούν να συμμετέχουν στο ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών αν τα τελευταία τους προσκαλέσουν!

Γιατί “Pop-up”;

Pop-up σημαίνει εμφανίζομαι ξαφνικά από κάπου που δεν φαινόμουν ή που κρυβόμουν.

Ένα περιβάλλον όπου η αυθεντικότητα των παιδιών βρίσκει το χώρο και την ασφάλεια να εμφανίζεται, είναι το περιβάλλον που θέλουμε να προσφέρουμε.

Υπάρχουν βιβλία όπου γυρνώντας τις σελίδες τους αποκαλύπτονται τρισδιάστατες εικόνες. Αυτά τα βιβλία ονομάζονται βιβλία Pop-up!

Αυτές οι εικόνες που, σαν να βγαίνουν από τα βιβλία για να μπουν στον πολυδιάστατο κόσμο μας, μοιάζουν κάπως με τις δραστηριότητες που έχουν αφετηρία το βιβλίο αλλά μπορούν να φτάσουν να εμπλέξουν όλες τις διαστάσεις και τις αισθήσεις!

Μια δουλειά που δίνει έμπνευση και στήριξη σε ενήλικες που ασχολούμαστε σοβαρά… με το παιχνίδι, είναι και αυτή της ομάδας “Pop-up adventure play”. Μία ομάδα ανθρώπων που προωθούν διεθνώς το ελεύθερο παιχνίδι και, μεταξύ άλλων, υποστηρίζουν πως

“κάθε παιδί έχει δικαίωμα να παίζει, με τον δικό του τρόπο και χρόνο και για τους δικούς του λόγους”,

“το ελεύθερο παιχνίδι χρειάζεται να βρίσκεται στον πυρήνα της κάθε κοινότητας ανθρώπων για να είναι αυτή βιώσιμη” και

“υποστηρίζοντας το παιχνίδι των παιδιών με ενσυναίσθηση και χωρίς κριτική επιτρέπουμε να μεγαλώνει η πίστη των παιδιών στις ικανότητες τους και στις δικές μας”.

Κάπως έτσι η έννοια του Pop-up ταίριαξε πολύ!

La Ταξιδεύη (Θανέλλα Εύη)

Ανακάλυψα από πολύ μικρή τι ήθελα να κάνω στη ζωή μου:

να παίζω και να εξερευνώ με περιέργεια τον κόσμο!

Η κίνηση, οι αισθήσεις και η παρατήρηση ήταν τα πρώτα μου εργαλεία και παραμένουν ακόμα τα πρωταρχικά!

Οι θεωρητικές σπουδές μου στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων μπολιάζονται, εδώ και 10 χρόνια, με πλήθος βιωματικών εμπειριών, πιστοποιημένων και ανεπίσημων, σε διάφορες χώρες και χωριά.

Οι ρίζες μου εμπλουτίζονται με στοιχεία από

*Θεατρικό, Κινητικό, Ομαδικό Παιχνίδι

*Σωματικό Θέατρο (κινησιολογική και φωνητική έρευνα-έκφραση, ψυχοσωματική επικοινωνία, και αυτοσχεδιασμός)

*Σύγχρονο Χορό και Αυτοσχεδιασμό, Δημιουργική Κίνηση

*Πρακτικές επικοινωνίας που βασίζονται στην ενσυναίσθηση, την αποδοχή και την ενεργητική ακρόαση (Μη-Βίαιη Επικοινωνία, Way of Council, κ.α.),

* Πρακτικές απελευθέρωσης εντάσεων και δημιουργικής έκφρασης μέσω της κίνησης και του παιχνιδιού (Psicomotricidad, Skinner Releasing Technique, Open Floor moving meditation, κ.α.),

* Yoga (για παιδιά και οικογένειες)

* πιο ειδικές θεματικές που έχω εξερευνήσει μέσω βιωματικών εκπαιδεύσεων:

 #Επίλυση Συγκρούσεων – Διαμεσολάβηση με την προσέγγιση της Μη-Βίαιης Επικοινωνία

 #Μη-Βίαιη Επικοινωνία και παιδιά

 #Μη Κατευθυντική Παρέμβαση

#Bullying & Cyberbullying

 #Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση

 #Art of Participatory Leadership  

 #Graphic Facilitation

Η Κατασκήνωση στη φύση (προσκοπική, ιδιωτική, θεματική, για γονείς και παιδιά μαζί, κ.α.) είναι μία δομή που έχω βιώσει από διαφορετικούς ρόλους (ως κατασκηνώτρια, εργαζόμενη, εθελόντρια, οργανώτρια) και είναι σημείο αναφοράς για μένα.

Το Σχολείο (Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση) έχει υπάρξει ο εργασιακός μου χώρος για δύο χρονιές και το θέμα έρευνάς μου εδώ και αρκετά χρόνια. Στα πλαίσια της έρευνας πραγματοποίησα εκπαιδευτικές επισκέψεις σε εγχειρήματα (σχολεία) βιωματικής εκπαίδευσης στην Ισπανία.

Ο Εθελοντισμός είναι ένας τρόπος ανταλλαγής και γνωριμίας που έχω αξιοποιήσει για μικρά και μεγάλα χρονικά διαστήματα (ενδεικτικά: εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά σε σχολεία και βιβλιοθήκες, συμβίωση και διοργάνωση δραστηριοτήτων με άτομα με αναπηρία, βοηθητικές εργασίες σε φεστιβάλ, παραστάσεις και σεμινάρια, κ.α. )

Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου σε όλους τους δασκάλους, όλων των ηλικιών, που έχω συναντήσει.