Η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων συνδιοργανώνουν στις 22, 23 και 24 Απριλίου 2015 την εαρινή γιορτή του ελληνικού ντοκιμαντέρ με τίτλο «Με τα μάτια ανοιχτά» στην Τεχνόπολη, στο Γκάζι.

Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών:

Τετάρτη 22 Απριλίου

Πρώτη Ζώνη

• Καλάβρυτα (112’) του Ηλία Γιαννακάκη  (2014) / Ώρα 17.00

Καλάβρυτα. Δεκέμβριος 1943. Εκτέλεση ολόκληρου του ανδρικού πληθυσμού από 14 ετών και πάνω. Πυρπόληση όλων των σπιτιών.
Περισσότερο από ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ πάνω στη φρίκη, μια ταινία συλλογικό πορτρέτο, ένα ψυχογράφημα των επιζώντων που προσπαθούν, 70 χρόνια τώρα, να καταλάβουν ποιοι είναι και τι πραγματικά τους συνέβη.

Σενάριο – Σκηνοθεσία-έρευνα : Ηλίας Γιαννακάκης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Claudio Bolivar
Ηχοληψία: Γιώργος Πόταγας
Μοντάζ: Δώρα Μασκλαβάνου

Δεύτερη Ζώνη

• 100 Ώρες του Μάη (18’) των Δήμου Θέου και Φώτου Λαμπρινού  (1964)/ Ώρα 19.00

Τα τεκμήρια της πολιτικής δολοφονίας  του βουλευτή της Αριστεράς Γρηγόρη Λαμπράκη, όπως αποκαλύφθηκαν στη διάρκεια των ερευνών από τους δημοσιογράφους, συνδυάζονται στην ταινία με το αστικό-περιθωριακό περιβάλλον όπου ενυπάρχουν εκείνα τα στοιχεία που επιστρατεύονται από τους παρακρατικούς μηχανισμούς προκειμένου να υπηρετήσουν σκοτεινές πολιτικές επιδιώξεις. Έτσι, μία πολιτική δολοφονία αναδεικνύεται ως κοινωνικό, πρωτίστως, φαινόμενο.

• Ο Ηρακλής, ο Αχελώος και η Γιαγιά μου (28’) του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου (1997) /  Ώρα 19.30

Η Δήμητρα Κουτσιαμπασάκου είναι 88 ετών, και ζει μόνη στο χωριό Αρματωλικό της Πίνδου, στις όχθες του ποταμού Αχελώου. Το σπίτι της Δήμητρας βρίσκεται πολύ κοντά στο υπό κατασκευή μεγάλο φράγμα του Αχελώου, και στέκει ακριβώς στο μέσον της περιοχής που, με την ολοκλήρωση του φράγματος, θα γίνει λίμνη. Ο Δημήτρης, ο Κώστας και ο Πέτρος αποφασίζουν να επισκεφθούν τη γιαγιά τους και να γυρίσουν ένα ντοκιμαντέρ.

Τρίτη Ζώνη

• Άκουσα το Θεό να κλαίει (83’) της Ελπίδας Σκούφαλου /  Ώρα 20.10 – ΠΡΕΜΙΕΡΑ

Ένα ιδιότυπο ντοκιμαντέρ που έχει άξονα τρεις τελετές φαινομενικά ασύμβατες. Το συνταραχτικό μοιρολόγισμα γυναικών στη Λίβινα της Αλβανίας,  το αναστενάρικο πανηγύρι και την θρηνητική τελετή «Ασούρα» των Σιϊτών Πακιστανών.  Τρεις τελετές συνδεδεμένες με τη μουσική και το χορό, που εκφράζουν και διαπραγματεύονται οριακά συναισθήματα. Όλες ξεκινούν με κεντρικό πυρήνα τους το θρήνο, που οδηγεί λυτρωτικά στην υπέρβαση των ορίων. Ο προσωπικός θρήνος γίνεται συλλογικός, η μουσική πυροδοτεί τον πόνο, οδηγεί στην υπέρβαση των ορίων. Οι πρωταγωνιστές επικοινωνούν με το Θείο ή το Θάνατο.

Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν σε Ελλάδα , Αλβανία και Συρία και είχαν  διάρκεια δέκα χρόνια . Το μεγαλύτερο World Music Festival, το WOMEX 2012 συμπεριέλαβε την ταινία στο πρόγραμμα και στην περιοδεία του.
Η ταινία τελεί υπό την Αιγίδα της Ελληνικής Επιτροπής της ΟΥΝΕΣΚΟ

Σκηνοθεσία-σενάριο –κάμερα : Ελπίδα Σκούφαλου
Πρωτότυπη μουσική έχει γράψει ο Γιάννης Αγγελάκας
Μοντάζ –color crading  Ρουσσέλος Αραβαντινός
Επιστημονικοί σύμβουλοι: Μιράντα Τερζοπούλου, Νίκος Διονυσόπουλος

• Θέμις (85’) του Μάρκου Γκαστίν  (2009) /  Ώρα 21.45

Ένας στους δέκα Έλληνες πηγαίνει, τουλάχιστον μια φορά το χρόνο, στα δικαστήρια. Το ακροατήριό τους είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας, ένα μικρό θέατρο στο οποίο παίζονται και λύνονται οι καθημερινές διαφορές. Για πρώτη φορά μια κάμερα μπαίνει στα ακροατήρια του Πρωτοδικείου Αθηνών και καταγράφει «κοινές» δίκες, αυτά τα συναρπαστικά μικρά δράματα της καθημερινότητας.

Σκηνοθέτης-Παραγωγός: Μάρκος Γκαστίν
Φωτογραφία: Δημήτρης Κορδέλας
Ήχος: Θύμιος Κολοκούσης, Μαρίνος Αθανασοπούλος, Κώστας Βαρυμπομπιώτης, Emmanuelle Simon
Μοντάς: Χρόνης Θεοχάρης
Παραγωγή: Minimal Films, ΕΡΤ με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=ZTYsqncwFxI

Πέμπτη 23 Απριλίου
 
Πρώτη Ζώνη

• Μακεδονικός Γάμος (22’) του Τάκη Κανελλόπουλου (1960), Ώρα 17.00

Το πολυβραβευμένο ελληνικό ντοκιμαντέρ (Α΄ Βραβείο στα Φεστιβάλ Βελιγραδίου και Μόσχας) του Τάκη Κανελλόπουλου για τα έθιμα του Μακεδονικού Γάμου στη Δυτική Μακεδονία. Η ταινία γυρίστηκε το 1960 στο Βελβεντό Κοζάνης

• Νέοι Καστιλλιάνοι (67’) του Ροβήρου Μανθούλη (1989) /  Ώρα 17.25

1492, μια μεγάλη ημερομηνία. Οι καθολικοί βασιλιάδες απελευθερώνουν την Ανδαλουσία από τους Άραβες. Την ίδια εποχή, οι (Χριστιανοί πλέον) Τσιγγάνοι της Ελλάδας εκπατρίζονται στην Ανδαλουσία, όπου θα εξολοθρευτούν κατά 90% από την Ιερά Εξέταση. Από τα μοιρολόγια τους γεννήθηκε το φλαμένκο κι από αυτό η ταινία του Ροβήρου Μανθούλη για την γαλλική τηλεόραση (La sept FR3). Μια ταινία σταθμός που δείχνει τι μπορεί να κάνει μια σοβαρή δημόσια τηλεόραση.

Δεύτερη Ζώνη

• Κατινούλα (47’) της Μύρνας Τσάπα (2010) /  Ώρα 18.35  

Κάιρο 2010. H Κατινούλα γέρασε αλλά ακόμα υπηρετεί μια συνομήλική της Ελληνίδα της Αιγύπτου. Κάνει τις δουλειές του σπιτιού, παζαρεύει με τους Αιγύπτιους στο παζάρι, τιμάει την κάθε μέρα κι ας γίναν όλοι οι αγαπημένοι της γελαστές φωτογραφίες.

Πού πήγαν τόσοι άνθρωποι; Πού πήγαν τα χρόνια;
Άσ’ τα να πάνε εκεί που πάνε…

trailer:  https://www.youtube.com/watch?v=nJIZDZiG-xA

• Στο Λύκο (74’) των Χριστίνας Κουτσοσπύρου και Aran Hughes (2013) /  Ώρα 19.35  

Σ’ ένα  απομακρυσμένο χωριό της Ναυπακτίας η ταινία παρακολουθεί τη ζωή δύο βοσκών και τη μάχη τους για επιβίωση κατά τη διάρκεια τεσσάρων ημερών αδιάκοπης βροχής και αέρα. Μια καταγραφή της πραγματικότητας με ντόπιους πρωταγωνιστές και μια συνταρακτική αλληγορία της σύγχρονης Ελλάδας.
Σκηνοθεσία, σενάριο, φωτογραφία, μοντάζ, ήχος: Χριστίνα Κουτσοσπύρου, Aran Hughes

Trailer: https://vimeo.com/60660523

Τρίτη Ζώνη

• Ολυμπία (45’) του Σταύρου Ψυλλάκη (2015) , Ώρα 21.00
17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2015 (Βραβείο κοινού-πρεμιέρα Αθήνας )

Η Ολυμπία στα 33 της χρόνια και ήδη 3 μηνών έγκυος, μαθαίνει πως έχει καρκίνο στον πνεύμονα. Πρόκειται για ένα σπάνιο και ξεχωριστό ιατρικό περιστατικό. Μετά από πολλές αμφιταλαντεύσεις και δυσκολίες, θα κρατηθεί το έμβρυο και θα γεννηθεί ένα υγιέστατο μωρό, ο Παναγιώτης. Τέσσερις μήνες μετά τον τοκετό και ενώ ο καρκίνος καλπάζει, με πρωτοβουλία του γιατρού της, Ιάκωβου Άντζελ, θα μείνουμε για τέσσερις ημέρες κοντά στην Ολυμπία και την οικογένειά της, καταγράφοντας ό, τι μπορούσαμε και ό, τι μας επέτρεπε η κατάσταση…

• Πρώτη ύλη (78’) του Χρήστου Καρακέπελη (2014) / Ώρα 22.00
Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί επτά συλλέκτες scrap, οι οποίοι ταΐζουν με φτηνή πρώτη ύλη τα καμίνια των χαλυβουργιών, πλουτίζουν μια αλυσίδα μεσαζόντων και κρατούν το πάθος του κόσμου για την παραγωγή αγαθών άσβεστο. Σε ανταμοιβή, κερδίζουν ένα πιάτο φαΐ και γίνονται εφήμεροι θεατές μιας μεγαλούπολης που διογκώνεται αδιάκοπα γύρω τους.

Trailers:  https://www.youtube.com/watch?v=XFQnaFmT1fs
https://www.youtube.com/watch?v=sMlHJMBICVY
https://www.youtube.com/watch?v=TivvpihVS3o

Παραγωγή: CL PRODUCTIONS-FALIRO HOUSE PRODUCTIONS
Παραγωγοί: Κώστας Λαμπρόπουλος – Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος
Associate producer : Ζωή Λισγαρα
Σκηνοθεσία : Χρήστος Καρακέπελης
Σενάριο: Νατάσα Σέγκου – Χρήστος Καρακέπελης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος
Διεύθυνση Παραγωγής: Δημήτρης Χατζηβογιατζής
Ήχος: Ορέστης Καμπερίδης
Μοντάζ: Γιάννης Χαλκιαδάκης  

Παρασκευή 24 Απριλίου

Πρώτη Ζώνη

• Παράδοξη Πατρίδα (56’) του Νίκου Ασλανίδη (2015) / Ώρα 17.00
17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης  (Βραβείο Κοινού, Πρεμιέρα Αθήνας)

Την περίοδο της γερμανικής κατοχής, ο Στάθης ήταν μόλις οκτώ ετών. Όταν οι ναζί επιτέθηκαν στο χωριό του, έκαψαν ζωντανούς 353 κατοίκους και ανάμεσά τους την 28χρονη μητέρα του, τη γιαγιά και τα τέσσερα αδέλφια του. Στη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου ο πατέρας του καταδικάζεται σε θάνατο… Λίγο πριν εκτελεστεί, γράφει ένα γράμμα δίνοντας εντολή στο γιό του να σπουδάσει… Ο Στάθης γίνεται οδοντίατρος και ζητά πολιτικό άσυλο στη Γερμανία λόγω της αντιδικτατορικής του δράσης…

• Αθήναι (26’) της Εύας Στεφανή  (1995) / Ώρα 18.25

Κάποια βράδια στον Σταθμό Λαρίσης την άνοιξη του 1995. Θαμώνες, άστεγοι, φαντάροι, φίλαθλοι, ποιητές.

Σκηνοθεσία, κάμερα: Εύα Στεφανή
Ήχος: Laurentiu Calciu
Μοντάζ :Gideon Boulting
Παραγωγή :The National Film & TV School

Δεύτερη Ζώνη

• Ο Τυφλός Ψαράς (37’) των Στρατή Βογιατζή και Θέκλας Μαλάμου (2011) / Ώρα 19.05

Ο Γιάννης Κουκούμιαλος όντας τυφλός και χωρίς χέρι, ψαρεύει στη θάλασσα τα τελευταία 70 χρόνια της ζωής του. Με εικόνες πραγματικές, αυτές των παιδικών του χρόνων, μ’ έναν κόσμο ταξινομημένο και οργανωμένο στο μυαλό του, με τη διαίσθησή του και μια δύναμη θεϊκή –όπως ο ίδιος λέει –, συνθέτει το χάρτη του και παρέα μ’ αυτόν ταξιδεύει τα τελευταία 70 χρόνια στη θάλασσα. Στην ταινία, σαλπάρουμε με τον κυρ Γιάννη σ’ ένα ταξίδι όπου το παραμύθι και ο ρεαλισμός είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος, φανερώνοντας τις αντιθετικές και συναρπαστικές δυνάμεις που χρωματίζουν την ανθρώπινη ψυχή.

Trailer: https://vimeo.com/93360203

Σκηνοθεσία: Στρατής Βογιατζής, Θέκλα Μαλάμου
Σενάριο: Στρατής Βογιατζής, Ιωάννα Πογιαντζή, Θέκλα Μαλάμου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στρατής Βογιατζής, Θέκλα Μαλάμου
Μοντάζ: Ιωάννα Πογιαντζή
Ήχος: Chrysanthos Christodoulou
Μουσική:  Chrysanthos Christodoulou, Στρατής Βογιατζής, Θέκλα Μαλάμου

• Food for Love (78’)  της Μαριάννας Οικονόμου (2013) / Ώρα 20.00

Τρεις Ελληνίδες μάνες μαγειρεύουν με πάθος για να ταΐσουν τα παιδιά τους που σπουδάζουν μακριά από το σπίτι, ενώ ο ‘ταχυδρόμος των τάπερ’  μεταφέρει το φαγητό της μαμάς σε όλη την Ελλάδα.  Με χιούμορ και διεισδυτικότητα, το ντοκιμαντέρ ανοίγει ένα παράθυρο στην ιδιαιτερότητα της Ελληνικής οικογένειας με τη μάνα κεντρική μορφή και τα παιδιά ως άρχοντες’.  Μέσα από το ρόλο που παίζει το φαγητό στα χέρια της Ελληνίδας μάνας, εξετάζεται  η μητρική αγάπη καθώς και τα στοιχεία της θυσίας και της κυριαρχίας.   

Trailer:  https://vimeo.com/60158152

Τρίτη Ζώνη

• Agora – Από τη Δημοκρατία στις Αγορές (117’) του Γιώργου Αυγερόπουλου (2015) / Ώρα 21.30

Η Ελλάδα βιώνει σήμερα κοινωνικές συνθήκες που κανείς στη μεταπολεμική ιστορία της Ευρώπης δεν φανταζόταν ότι θα αντιμετώπιζε ξανά. Το όνειρο της ευημερίας μετατρέπεται σε εφιάλτη και η πολιτική σκηνή των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών ανατρέπεται. Ο Γιώργος Αυγερόπουλος  καταγράφει την εξέλιξη της κρίσης από τα πρώτα στάδια, ενώ αφουγκράζεται τον αντίκτυπό της στις ζωές απλών ανθρώπων, τους οποίους παρακολουθεί σε βάθος χρόνου. Παρακολουθεί την άνοδο του φασισμού αλλά και των κινημάτων αλληλεγγύης, ενώ παράλληλα αναζητά απαντήσεις από τις σημαντικότερες πολιτικές προσωπικότητες της χώρας, καθώς και από ειδικούς αναλυτές και αρμόδιους για τη λήψη αποφάσεων από τη διεθνή πολιτική σκηνή.

• Λάμπουν στο σκοτάδι (71’) του Παναγιώτη Ευαγγελίδη (2013) / Ώρα 23.40

Ο Μάικλ και ο Τζιμ είναι δύο μεσήλικες γκέι φίλοι που έχουν χαθεί για πάνω από είκοσι χρόνια μέχρι που ο Μάικλ ψάχνει και βρίσκει τον Τζιμ, που έχει επιστρέψει στην οικογένειά του άρρωστος με Aids, άνεργος και με διαλυμένη ζωή. Του προτείνει να ενώσουν τις τύχες τους και να πάνε να ζήσουν στη Νέα Ορλεάνη, που είναι η αγαπημένη πόλη του Μάικλ, εκεί όπου έφηβος κατέφυγε – όταν το έσκασε από το σπίτι του – και όπου για χρόνια έζησε πουλώντας το κορμί του. Φτάνουν στη Νέα Ορλεάνη αμέσως μετά τον τυφώνα Κατρίνα και προσπαθούν να επιβιώσουν φτιάχνοντας και πουλώντας κουκλάκια. Κουβαλάνε και οι δύο ένα παρελθόν που από τη μία τους πονάει, ενώ από την άλλη τους βοηθάει να βρίσκουν το κουράγιο να συνεχίζουν παρά τη δύσκολη οικονομική κατάσταση και τα προβλήματα υγείας τους, ζώντας μέρα με την ημέρα, σαν κομήτες που λάμπουν για μερικές στιγμές καθώς πέφτουν από το στερέωμα.

Κάμερα – Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Ευαγγελίδης
Παραγωγός: Αμάντα Λιβανού, Παναγιώτης Ευαγγελίδης
Εμφανίζονται: Michael Sterling, Jim Baysinger
Μοντάζ: Αρασέλη Λαιμού
Μουσική: Jim Baysinger