Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Μαριάννα Βαρβιάνη: Το σώμα σαν εφαλτήριο είναι η δίοδος που έχουμε διαλέξει στη δουλειά μας

Μαριάννα Βαρβιάνη: Το σώμα σαν εφαλτήριο είναι η δίοδος που έχουμε διαλέξει στη δουλειά μας

Ένας σούπερ ήρωας με ένα σούπερ γλυκό όνομα έχει κάνει την εμφάνισή του στην πόλη εδώ και αρκετές ημέρες! Ο Σούπερ Γλυκός Περγαμόντος ήρθε για να δώσει λύσεις και να σώσει κόσμο από την κατάσταση ακινησίας και εφησυχασμού! Το όπλο του; Φυσικά το γλυκό περγαμόντο και οι μαγικές του ιδιότητες!

Η Μαριάννα Βαρβιάνη, μέλος της ομάδας «Ha! Theatre Ensemble» και σκηνοθέτης της παράστασης «Σούπερ Γλυκός Περγαμόντος» που παρουσιάζεται στο Olvio μας συστήνει το νέο σούπερ ήρωα της πόλης…!

 

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη

 

Culturenow.gr: Μπορεί ένας σούπερ ήρωας να ονομάζεται Γλυκός Περγαμόντος; Και αν ναι, ποια χαρακτηριστικά έχει αυτός ο ήρωας;
Μαριάννα Βαρβιάνη:
Ένας σούπερ ήρωας στην Αθήνα πρέπει να έχει κάτι χαρακτηριστικό. Όπως η πόλη μας κρύβει μέσα της την παράδοση, ξενόφερτα και μοντέρνα στοιχεία, έτσι και ο σούπερ ήρωάς της. Ψάχναμε να βρούμε τί θα εξέφραζε, ποιους θα βοηθούσε, ποιον θα πολεμούσε. Καταλήξαμε στο ότι για να ξορκίσει το κακό και το πρόβλημα της εποχής θα πρέπει ο καθένας να βρει μέσα του θάρρος και ελπίδα. Έτσι ο Σούπερ Γλυκός Περγαμόντος ξεμπλοκάρει τους ανθρώπους της δικής μας Gotham από μια κατάσταση ακινησίας. Και η μυστική του συνταγή; γλυκό κουταλιού περγαμόντο.

 

Cul.N.: Ποια θεματολογία πραγματεύεται η παράσταση; Πείτε μας λίγα λόγια για το κείμενο / τα κείμενα αλλά και το devised theatre στο οποίο βασίζεται.
M.B.: Η θεματολογία της παράστασης έχει να κάνει με την αφύπνιση και το θάρρος της αλλαγής που μπορεί να έρθει μέσα από τη συνεργασία. Ως ομάδα χρησιμοποιούμε τη μέθοδο του devising  σε όλες μας τις δουλειές. Είναι μια ομαδική διαδικασία μέσα από την οποία γεννιούνται ιδέες, εικόνες, σκηνές, κείμενο και δημιουργείται η παράσταση . Στην συγκεκριμένη παράσταση ξεκινήσαμε με έρευνα πάνω στους Σούπερ Ήρωες αλλά και την κινησιολογία των σύγχρονων Αθηναίων. Η πρώτη φάση της παράστασης που τελείωσε πέρσι στο Bob Theatre Festival με ένα work-in -progress έφερε ένα κινησιολογικό αποτέλεσμα  πάνω στην ιδέα της ιστορίας μας. Συνεχίζοντας την δουλειά καταλήξαμε στη νέα μορφή της παράστασης που είναι κατά 80% διαφορετική από την πρώτη.

Η τελική μορφή του Σούπερ Γλυκού Περγαμόντου έχει την κλασική δομή των Σούπερ Ηρώων, με σκηνές και κείμενα που έγραψαν οι ηθοποιοί για τους χαρακτήρες τους, πρωτότυπη μουσική που γράφτηκε για τις ανάγκες της παράστασης και σκηνικά από φωτογραφίες της Αθήνας.

 

Cul.N.: Το σώμα αποτελεί σημαντικό εργαλείο της ομάδας σας. Ποιες είναι οι ελευθερίες που προσφέρει σε έναν σκηνοθέτη ή ηθοποιό και ποιοι οι περιορισμοί στους οποίους πρέπει να υπακούσει.
M.B.: Το σώμα σαν εφαλτήριο είναι η δίοδος που έχουμε διαλέξει στη δουλειά μας. Θεωρώ ότι μόνο προσφέρει και δεν περιορίζει. Μέσω του σώματος ανακαλύπτουμε εικόνες, χαρακτήρες, σκηνές, δυναμικές, χωρίς αυτό βέβαια να αποκλείει το λόγο. Μια κίνηση, μικρή ή μεγάλη έχει ένα συνειδητό ή ασυνείδητο αντίκτυπο. Η επικοινωνία μας άλλωστε βασίζεται πάνω στη γλώσσα του σώματος και τη γλώσσα που μιλάμε. Ως εργαλείο δεν μπορεί κάποιος να το παραβλέψει και του προσφέρει χιλιάδες επιλογές.

 

Cul.N.: Πώς θα χαρακτηρίζατε τη σκηνοθεσία του έργου; Ποιοι ήταν οι άξονες γύρω από τους οποίους κινηθήκατε;
M.B.: Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε στη σκηνή , μια κινηματογραφική αίσθηση. 2D versus 3D. Μας ιντρίγκαρε η ιδέα του να φέρουμε το φανατικό κοινό των Σούπερ Ηρώων στο θέατρο. Όντας κι εμείς οι ίδιοι κοινό αυτών των έργων, μελετήσαμε περισσότερο τη δραματουργία και τις ιστορίες των Σούπερ Ηρώων.

Ως κύριο άξονα είχαμε την ιστορία του ήρωα, την ιστορία με την οποία θα συνδέεται το κοινό. Επίσης θελήσαμε να τονίσουμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο λαμβάνει χώρα η ιστορία μας, που είναι η πόλη και οι κάτοικοί της, γιατί μέσα από αυτούς τελικά θα επέλθει και η αλλαγή. Σταθήκαμε επίσης στο θέμα της εικόνας. Με φωτογραφίες της Αθήνας για σκηνικά που κινούνται στο χώρο μαζί με τους ηθοποιούς θελήσαμε να δημιουργήσουμε την αίσθηση της πόλης, φωτίζοντας κομμάτια που διαλέγουμε ή τυχαίνει να προσπερνάμε. 

 

Cul.N.: Πείτε μας λίγα λόγια για την ομάδα «Ha! Theatre Ensemble», τους στόχους και τα μελλοντικά της σχέδια.
M.B.: Η ομάδα «Ha! Theatre Ensemble» ξεκίνησε πριν από 4 περίπου χρόνια από τον Θεοδόση Κώνστα, τη Μάρω Μάνθου και εμένα. Στόχος μας είναι να δημιουργούμε σύγχρονες παραστάσεις που μας αφορούν μέσα από το σωματικό θέατρο και το devising. Το πρώτο μας έργο , "Αστραξίδι" κέρδισε το 1ο βραβείο Scratch του Bob Theatre Festival. Ακολούθησε "η Εποχή της Μπεκάτσας", το "Χρωματιστό Νερό" και τώρα ο "Σούπερ Γλυκός Περγαμόντος". Είμαστε τυχεροί γιατί έχουμε ένα σύνολο καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργαζόμαστε που εμπλουτίζει τη σύσταση της ομάδας, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε project.

Σε κάθε παράσταση ψάχνουμε στοιχεία για μετεξέλιξη, έτσι ώστε να μη μένουμε στάσιμοι σε κάτι που μπορεί να δούλευε μέχρι χτες.

Προς το παρόν οι στόχοι μας αφορούν στο "Σούπερ Γλυκό Περγαμόντο", μελλοντικά σχέδια πάντα υπάρχουν όπως και ιδέες άλλα το επίκεντρο είναι η παράστασή μας τώρα!

Η παράσταση «Σούπερ Γλυκός Περγαμόντος» παρουσιάζεται στο Θέατρο Olvio

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Θέμελης Γλυνάτσης: Ο δικός μου Ζάντμαν είναι το σκοτάδι
21.02.2017 12:37
Ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης, με σπουδές Συγκριτικής Λογοτεχνίας και Θεάτρου στην Αγγλία και διδακτορική διατριβή πάνω στο «θέατρο της σκληρότητας» του Antonin Artaud, είναι ένας αξιόλογος καλλιτέχνης της νεότερης γενιάς, σταθερά ανερχόμενος και πολλά υποσχόμενος. Με αφορμή την παράσταση «Enter Sandman» που παρουσιάζεται στο Skrow Theater μας μίλησε, τόσο για τον κόσμο που πλάθει ο Χόφμαν και την σκηνική γλώσσα της παράστασης όσο για το τραγούδι που σημάδεψε την εφηβική του ηλικία και για τον δικό του Ζάντμαν· και είχε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα να πει.
Σοφία Φιλιππίδου: Η σκηνοθεσία είναι το καλύτερο ταξίδι και το πιο ενδιαφέρον παιχνίδι
10.02.2017 16:52
Η Σοφία Φιλιππίδου είναι μια ηθοποιός που ξέρει να ισορροπεί άψογα ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα. Όλα αυτά τα χρόνια την έχουμε δει να μεταμορφώνεται με το ιδιαίτερο υποκριτικό της ταπεραμέντο σε πολλές κωμικές ή δραματικές φιγούρες του ελληνικού και του διεθνούς ρεπερτορίου. Και καταφέρνει πάντοτε να κερδίσει τον θεατή, άλλοτε ως μπριόζα «Ιοκάστη» στο «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης» και άλλοτε ως «Γουίνι» στις «Ευτυχισμένες μέρες».
Γεωργία Μαυραγάνη: Δουλειά μου είναι να αναδείξω την τέχνη που μαρτυρεί η ίδια η ζωή
26.09.2016 17:26
Η επιτυχημένη παραγωγή του Μικρού Θεάτρου Αγρινίου «Από πρώτο χέρι – Μια παράσταση για τα καπνά», μετά από μια σειρά παρουσιάσεων με μεγάλη αποδοχή σε Αγρίνιο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, επανέρχεται για λίγες μόνο παραστάσεις στο θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ. Με αυτή την αφορμή, η Γεωργία Μαυραγάνη μας μίλησε «από πρώτο χέρι» για τους βασικούς θεματικούς άξονες της παράστασης που «χτίστηκε» με υλικά πραγματικές μνήμες και πολύτιμες εμπειρίες, για τις παιδικές αναμνήσεις της από την πατρογονική γη που «μυρίζουν» καπνό, καθώς και για τις πρώτες αντιδράσεις του κοινού του Αγρινίου, τις οποίες δεν θα ξεχάσει ποτέ.
Περικλής Μουστάκης: Η Παλαιά Διαθήκη ενέχει σπερματικά την όλη κατάσταση του ανθρώπου
23.09.2016 15:40
Τα «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», μια ιδιαίτερη παράσταση που στήθηκε με αφορμή ένα όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ, παρουσιάζεται και πάλι στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Περικλή Μουστάκη. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο σημαντικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, μας μιλά για την διαδικασία σύνθεσης της παράστασης και τις ενδιαφέρουσες προεκτάσεις της και τους σχολιασμούς που αφορούν την εποχή μας.
Αφροδίτη Ματκάρη: Το θέμα της παράστασης
10.06.2016 15:58
Η Θεατρική Ομάδα Σκευή παρουσιάζει την παράσταση "Είδομεν(η) Ξενίου γη", την Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016, στο πλαίσιο του φεστιβάλ νέων θεατρικών ομάδων Off off Athens, που επιστρέφει για όγδοη χρονιά φέτος στο Επι Κολωνώ.