Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Έκθεση της Αλεξάνδρας Μαράτη και του Γιώργου Διβάρη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας

Έκθεση της Αλεξάνδρας Μαράτη και του Γιώργου Διβάρη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας παρουσιάζει την έκθεση της Αλεξάνδρας Μαράτη και του Γιώργου Διβάρη, με τίτλο Επί-phanies, από την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014.


Η έννοια της επιφάνειας με την ανά τους αιώνες σημειολογική της πολλαπλότητα είναι ο συνδετικός κρίκος στα έργα δύο αυτόνομων, καλλιτεχνικά και αισθητικά, καλλιτεχνών που όμως διασταυρώνονται στις επιφάνειες των εικαστικών τους δημιουργιών.


Η θεωρητικός τέχνης, Ανθή Αργυρίου, θέτει το βασικό ερώτημα και προτείνει ένα ερμηνευτικό σχήμα που διατρέχει όλη την έκθεση:

Με ποιο τρόπο πραγματεύονται τα μορφοπλαστικά τους μέσα δύο καλλιτέχνες που έχουν ως αφετηρία δύο τελείως διαφορετικές κοσμοθεωρίες, ακολουθώντας ο ένας μία καθαρά υπερβατική θέαση που θέλει τον καλλιτέχνη μάγο και θεραπευτή και ο άλλος μία κατεξοχήν υλιστική αντίληψη με κοινωνικοπολιτική κατεύθυνση; Πόση απόσταση χωρίζει την αναπαράσταση του ‘ιερού’ από αυτή του ‘βέβηλου’ και ποια η διαφορά ανάμεσα στις επιφάνειες μιας οιονεί θείας αποκάλυψης και αυτές των τηλεοπτικών δεκτών που διαμεσολαβούν την ανθρώπινη συνθήκη;

Το σώμα των έργων της τελευταίας ενότητας δουλειάς της Αλεξάνδρας Μαράτη και του Γιώργου Διβάρη συγκροτεί μια απόπειρα αρχιτεκτονικής ταξινόμησης και ανασύνταξης του κατακερματισμένου κόσμου. Οι δύο σύγχρονοι εικαστικοί δίνουν ο καθένας τη δική του βιωματική κατάθεση μέσα από ένα προσωπικό ιδίωμα που εισβάλει στο πεδίο της γλυπτικής κατασκευής αποδίδοντας ως επί το πλείστον τρισδιάστατα κλιμακωτά έργα (Μαράτη) ή ψηφιακές εκτυπώσεις σε σκληρά υλικά (Διβάρης).

Πιστή στην αναπαράσταση μιας υπερκοσμικής διάστασης με όρους συμπαντικούς και κάθε άλλο παρά γήινους, η Αλεξάνδρα Μαράτη χρησιμοποιεί άλλοτε τη ζωγραφική και άλλοτε την κατασκευαστική της ικανότητα για να συγκροτήσει μαγνητικά πεδία μέσω της δημιουργίας πυραμίδων ποικίλων διαστάσεων που ακτινοβολούν φως, αυστηρών γεωμετρικών κατασκευών με κιναισθητικές ιδιότητες ή βωμών-βιβλίων οικουμενικής σοφίας και γνώσης. Η τοποθέτησή τους στον χώρο δεν είναι ποτέ τυχαία ή συγκυριακή: κάθετες και οριζόντιες ορίζουν την ροή της ύλης και του πνεύματος, καθορίζοντας την ενεργειακή τοποθέτηση των σωμάτων στον χώρο της μύησης. Η απάντησή της στην απομάγευση του κόσμου φέρει έναν τόνο νοσταλγίας που μετουσιώνει την θεραπευτική του πρόθεση σε μια πρόσκληση για μύηση. Η επιμονή στην χρήση κατοπτρικών στοιχείων στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό κάθε γλυπτικής κατασκευής, καθώς και στη βάση τοποθέτησής τους στον χώρο, έρχεται να επιβεβαιώσει την αρχή “As above, so below”.

Συνεπής σε μία πολύχρονη εξελικτική πορεία η οποία εστιάζει την κριτική της στην πληροφορία και την ψηφιακή εικόνα, ο Γιώργος Διβάρης επινοεί νέες σχέσεις υλικών πάντα σε αντίστιξη με την αναπαραγωγή στιγμιοτύπων της επικαιρότητας. Τα αυστηρά γεωμετρικά σχήματα με τα τετράγωνα και παραλληλόγραμμα μοτίβα σε οριζόντια ή σπανιότερα, κάθετη διάταξη, αντηχούν στις ‘μεταλλικές’ του ειδήσεις  και αναμετρώνται μόνο με τις υπομνήσεις του ‘πραγματικού’ κόσμου (μεταλλικά εξαρτήματα, παροπλισμένες ηλεκτρονικές συσκευές και λιωμένο βιομηχανικό πλαστικό) σε μία χειρονομία αποκάλυψης του εμπεδωμένου ανορθολογισμού: μαζική μετανάστευση, κοινωνικές συγκρούσεις, άγρια καταστολή, πολεμικές συρράξεις, ‘χειρουργικοί’ βομβαρδισμοί.

Ο καλλιτέχνης-οδηγός, ο καλλιτέχνης-πύλη, που χτίζει μια διαπερατή επιφάνεια μετάβασης από τον υλικό στον άϋλο κόσμο, έρχεται αντιμέτωπος με τον καλλιτέχνη-καθρέφτη, τον καλλιτέχνη-αγγελιαφόρο κακών ειδήσεων που στήνει ένα μεγεθυντικό κάτοπτρο στο πρόσωπο της ανθρωπότητας.

Επιφάνειες που καλούν σε ανεπαίσθητα περάσματα και επιφάνειες που καλούν σε παύση και αναστοχασμό.

Ανάμεσά τους ένας ολόκληρος κόσμος.»

Από το κείμενο του καταλόγου της έκθεσης


Οι αίθουσες του αρχοντικού της Φλώρινας προσδίδουν την ουδετερότητα αλλά και τη μυστηριακή ατμόσφαιρα που χρειάζεται μια έκθεση τόσο ξεχωριστή, με διαχρονικά μηνύματα από τα βάθη των αιώνων μέχρι τη σημερινή σκληρή και αντιφατική εποχή μας.

Σχετικές ειδήσεις
Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα: έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης
28.11.2016 17:09
Σημαντικές πτυχές της νεώτερης και σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την έννοια του τόπου και τη σημασία του ως πεδίου αισθητικής, καλλιτεχνικής και ευρύτερα πολιτισμικής αναζήτησης, θα παρουσιαστούν στην έκθεση «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα» που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του αφιερωματικού «Έτους Ελλάδας - Ρωσίας 2016».
Διαιρεμένες μνήμες 1940-1950: Έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
17.11.2016 11:31
Στις 7 Δεκεμβρίου 2016 θα εγκαινιαστεί η νέα έκθεση με τίτλο ΔΙΑΙΡΕΜΕΝΕΣ ΜΝΗΜΕΣ 1940-1950. Η απόσταση ανάμεσα στην ιστορία και το βίωμα, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Είναι μία έκθεση του Goethe-Institut Thessaloniki σε συνδιοργάνωση με το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και το Deutsches Historisches Museum του Βερολίνου.
Είναι αλλά δεν είναι: έκθεση της Αλεξάνδρας Μυρεσιώτη στη Δημοτκή Πινακοθήκη Λέφα
13.09.2016 16:33
Στις 4 Οκτωβρίου στις 8 μμ. η Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα στο Ψυχικό παρουσιάζει το έργο της σύγχρονης Ελληνίδας εικαστικού Αλεξάνδρας Μυρεσιώτη με τίτλο «ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ».
Αναδρομική έκθεση για τον Γιώργο Ζογγολόπουλο στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου
15.04.2016 12:36
Το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή οργανώνει στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου γι’ αυτό το καλοκαίρι μια αναδρομική έκθεση στο έργο του διακεκριμένου γλύπτη, Γιώργου Ζογγολόπουλου, με τίτλο "Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης".
Πέρα από την κοινή λογική: έκθεση με έργα ρωσικής πρωτοπορίας στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
15.01.2016 12:45
Η έκθεση «Πέρα από την κοινή λογική. Έργα ρωσικής πρωτοπορίας από τη συλλογή Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» φιλοξενείται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο φορέων.