Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Το Σώμα-Οδηγός, το Σώμα-Σύμμαχος, στο Αβγό

Το Σώμα-Οδηγός, το Σώμα-Σύμμαχος, στο Αβγό

Το Αβγό του Μουσικού Χωριού διοργανώνει εργαστήριο με τίτλο «Το σώμα-οδηγός, το σώμα-σύμμαχος»…

… κατά την περίοδο 6-29 Μαίου 2013.


Το εργαστήριο αυτό αποτελεί φυσική συνέχεια της κατεύθυνσης «Το Σώμα του Μουσικού» που λειτουργεί για 7 συνεχή χρόνια στα πλαίσια του Μουσικού Χωριού. Διοργανώνεται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη και είναι ανοιχτό σε όλους όσους ασχολούνται με τις παραστατικές τέχνες (μουσική, χορός, θέατρο), όπου η σωματική λειτουργία και έκφραση έχει πρωτεύοντα ρόλο, αλλά και στον καθένα που επιθυμεί να εμβαθύνει στο θέμα, ανεξαρτήτου ηλικίας, επαγγελματικής ιδιότητας ή προ-υπάρχουσας γνώσης περί σώματος.


Το σώμα μας συντροφεύει διαρκώς και, ανά πάσα στιγμή, εκφραζόμαστε (ή όχι) μέσα από αυτό. Πέραν από μία απλή μηχανή που ορίζουμε κατά βούληση, καλώντας την να εκτελεί δραστηριότητες και επιθυμίες, είναι εκείνο που μας “φέρει” και που εκφράζει ανά πάσα στιγμή τον “ζώντα” εαυτό μας. Η ευχαρίστηση που νιώθω, είναι η ευχαρίστηση που νιώθει το σώμα μου και αντίστροφα. Η δυσφορία που βιώνει το σώμα μου, είναι η δυσφορία που βιώνω εγώ.


Ο Πάνος Λαμπρόπουλος και ο Χρήστος Νούλης ξεκινούν ένα εργαστήρι στοχευμένης αυτοπαρατήρησης και εξερεύνησης της κίνησης που απευθύνεται σε όσους θέλουν να βιώσουν την ελευθερία από τα περιορισμένα μοτίβα που μας επιβάλει η καθημερινή ζωή ή που συχνά επιβάλουμε ασυνείδητα εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας.


Το εργαστήρι αυτό σας αφορά εάν νιώθετε ότι μέρα με τη μέρα:
•      Το σώμα σας αρχίζει και σας εγκαταλείπει
•      Έχετε λιγότερο έλεγχο του σώματος και των κινήσεών του
•      Καθημερινές λειτουργίες γίνονται ολοένα και πιο δύσκολες
•      Η διάθεση και η αντοχή σας λιγοστεύει
ή απλά αν θέλετε να εξερευνήσετε το δυναμικό σας αναπτύσσοντας την ενσυναίσθησή και τη συνειδητή σχέση με το σώμα σας.


Οι τετράωρες συναντήσεις θα γίνονται σε δεκαπενθήμερη βάση και θα καλύψουν ένα ευρύ φάσμα σωματικών αναγκών μέσω:
•      Κινητικής εξερεύνησης
•      Αισθητηριακής εξερεύνησης
•      Δια χειρός καθοδήγησης από τους εισηγητές
•      Αποσαφήνισης σωματικών παρεξηγήσεων

 
Η Σωματο-ψυχοπαιδαγωγική
Η Σωματο-ψυχοπαιδαγωγική είναι μία εκπαιδευτική μέθοδος που έχει σαν στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σωματικού πόνου και της ψυχολογικής δυσφορίας και την ανάπτυξη της ισορροπίας του ατόμου. Η θεωρητική και πρακτική δομή της είναι αποτέλεσμα των ερευνών του καθηγητή Danis Bois και μίας ομάδας θεραπευτών και ερευνητών που προέρχονται από το χώρο της ιατρικής, της επιστήμης, της εκπαίδευσης και της τέχνης. Ο Δρ. Danis Bois ξεκίνησε σαν κινησιοθεραπευτής και οστεοπαθητικός, και σήμερα είναι καθηγητής Σωματο-Ψυχοπαιδαγωγικής και διευθυντής του Κέντρου Μελετών και Εφαρμοσμένων Ερευνών στην Αντιληπτική Ψυχοπαιδαγωγική (CERAP), στο Σύγχρονο Πανεπιστήμιο της Λισσαβόνας.


Η ζωή είναι κίνηση. Πέραν από την κίνηση που αντιλαμβανόμαστε όταν μετακινούμαστε μέσα στο χώρο (εξωτερική κίνηση), υπάρχει μιά διαρκής εσωτερική κίνηση των ιστών μέσα στο σώμα που οργανώνει τις λειτουργίες του, φροντίζει για την αυτορύθμιση του οργανισμού, προετοιμάζει και υποστηρίζει την όποια εξωτερική κίνηση στο χώρο, και αντιδρά άμεσα στα φυσικά και συναισθηματικά ερεθίσματα του περιβάλλοντός μας. Η κίνηση αυτή, η οποία τροφοδοτεί και την αίσθηση που έχουμε για το σώμα μας ανά πάσα στιγμή, στο μεγαλύτερό μέρος της παραμένει ασυνείδητη. Μαθαίνοντας να την αντιλαμβανόμαστε, αναπτύσσουμε σταδιακά μία βαθύτερη σχέση με το σώμα και τον εαυτό μας προλαμβάνοντας καταστάσεις που μπορεί να το επιβαρύνουν και να το οδηγήσουν στον πόνο ή την ψυχική δυσφορία. Παράλληλα, απελευθερώνουμε ένα μέρος του δυναμικού μας που δεν έχουμε μάθει ακόμα να αναγνωρίζουμε.


Οι πρακτικές της Σωματο-ψυχοπαιδαγωγικής επιδιώκουν να ενισχύσουν την αντίληψη της ζωτικής κίνησης που μας συνοδεύει τοποθετώντας το σώμα σαν κεντρικό άξονα της σχέσης μας με τον εσωτερικό και τον εξωτερικό κόσμο. Χρησιμοποιώντας απλές κινητικές αλληλουχίες που αποκαθιστούν τη φυσική συνοχή των μερών του σώματος, ενισχύεται η αντίληψη της εσωτερικής κίνησης και απελευθερώνεται το κινητικό και εκφραστικό δυναμικό του ατόμου, με αποτέλεσμα να αισθάνεται και να “κατοικεί” καλύτερα το σώμα του.


Τεχνική Alexander
Η Τεχνική Alexander προτείνει διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης των κινητικών μας ζητημάτων και μας εξοπλίζει με τις απαραίτητες γνώσεις για να κινούμαστε με ελευθερία. O Alexander ανακάλυψε ότι χρησιμοποιούμε περισσή μυϊκή προσπάθεια στις δραστηριότητές μας. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε ένταση, σφιξίματα, κούραση, πόνο και ανεπαρκή συντονισμό στις κινήσεις μας. Η Τεχνική Alexander μας διδάσκει πώς είμαστε σχεδιασμένοι να κινούμαστε και πώς να ελευθερώνουμε τους εαυτούς μας νοητικά και σωματικά από κινητικά μοτίβα συνήθειας. Με άλλα λόγια μας διδάσκει πώς να σκεφτόμαστε πιο εποικοδομητικά ούτως ώστε να μπορούμε να ελέγχουμε τις αντιδράσεις μας σε κινητικά ερεθίσματα και να κινούμαστε με ευκολία και ελευθερία.


Στα μαθήματα διαλέγουμε μία δραστηριότητα της αρεσκείας μας την οποία θέλουμε να βελτιώσουμε. Χρησιμοποιώντας τα χέρια για μία διακριτική καθοδήγηση, ο δάσκαλος ενθαρρύνει τους μαθητές να βιώσουν μία διαφορετική χρήση του σώματός τους η οποία προκύπτει από την μείωση της έντασης και της παραπανήσιας μυϊκής προσπάθειας και από την επανατοποθέτηση της σκέψης που σχετίζεται με την κίνηση. Μερικοί από τους φανατικούς μαθητές της Τεχνικής Alexander είναι οι συγγραφείς Aldous Huxley, George Bernard Shaw, και Roald Dahl, οι ηθοποιοί Judi Dench, Jeremy Irons, Kevin Kline, Paul Newman και οι μουσικοί Sting, Yehudi Menuhin, Madonna, Paul McCartney και πολλοί άλλοι. Η Τεχνική διδάσκεται ανά τον κόσμο σε πανεπιστήμια, ειδικές εκπαιδευτικές σχολές καθώς και σε ιδιαίτερα και ομαδικά μαθήματα.

 
Χρήστος Νούλης
Ο Χρήστος Νούλης εκπαιδεύτηκε στην διδασκαλία της Τεχνικής Alexander μέσω της παιδαγωγικής προσέγγισης I.T.M. (Interactive Teaching Method) υπό την βασική καθοδήγηση του Δόκτορα Don Weed, συνεχιστή της παράδοσης της Τεχνικής έτσι όπως την δίδαξε ο ίδιος ο Frederick Matthias Alexander (1869 – 1955) στην πρώτη του επίσημη μαθήτρια, Marjorie Barstow (1899 – 1995). Σπούδασε στο Royal College of Music του Λονδίνου και στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Είναι επίσης διπλωματούχος των μεθόδων Pilates, Yoga Therapy και Biomechanics. Περιοδεύει στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη δίνοντας διαλέξεις πάνω στην σωματική και ψυχολογική αποκατάσταση των μουσικών από σύνδρομα υπέρχρησης.  Έχει διδάξει στην Μεγάλη Βρετανία στο Royal College of Music JD , στο Music School for Children του Λονδίνου και στο Francis Holland School (ABRSM), στον Καναδά στο Πανεπιστήμιο της Alberta και στη Γαλλία στην σχολή «Sikorski » του Παρισιού. Έχει παρουσιάσει διαλέξεις σε διεθνή συνέδρια όπως το «1ο και 2ο Διεθνές συνέδριο για την Ιατρική των Μουσικών», το “Musicians’ Benevolent Congress”, το διεθνές συνέδριο ISME 2012, στο Opera Studio της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Birmingham Conservatoire και σε πληθώρα ωδείων και μουσικών σχολών ανά την Ελλάδα. Διδάσκει πιάνο και Ορθοσωμική για Μουσικούς© στο Δημοτικό Ωδείο Θέρμης και στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.


Πάνος Λαμπρόπουλος

Ο Πάνος Λαμπρόπουλος κατάγεται από την Αθήνα. Οι σπουδές του και οι δραστηριότητές του μοιράζονται ανάμεσα στις ανθρωπιστικές επιστήμες και πρακτικές και στην τέχνη της μουσικής. Σπούδασε Ψυχολογία στο Αμερικάνικο Κολλέγιο της Αθήνας (Deree College), απ’όπου αποφοίτησε με διάκριση το 2004, και προχώρησε σε μεταπτυχιακές σπουδές Εθνομουσικολογίας στο School of Oriental and African Studies, στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, απ’όπου αποφοίτησε επίσης με διάκριση το 2006.

Ξεκίνησε τη μουσική του εκπαίδευση σε ηλικία έξι ετών μαθαίνοντας πιάνο, ενώ αργότερα ασχολήθηκε με το φλάουτο πλάι στην Αλέγρη Βουλγαράκη και τον Νίκο Νικόπουλο. Τα τελευταία χρόνια στράφηκε προς τη μελέτη των μουσικών παραδόσεων της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου πλάι σε μουσικούς όπως o Omer Erdogdular, ο Ross Daly, ο Χάρης Λαμπράκης , ο Ευγένιος Βούλγαρης και ο Σωκράτης Σινόπουλος, επιλέγοντας ως μουσικό εργαλείο το νέυ. Έχει κάνει ζωντανές εμφανίσεις σε Ελλάδα, Αγγλία, Ρουμανία και Κιργιστάν.


Η ενασχόληση του με τις σωματικές πρακτικές ξεκίνησε μετά από τη γνωριμία του με τον Χρήστο Νούλη το καλοκαίρι του 2006. Έκτοτε παρακολούθησε εντατικά μαθήματα Τεχνικής Alexander με τον Νίκο Μαστροκωστόπουλο στην Αθήνα, συμπληρώνοντας πάνω από 100 ώρες σπουδής. Στη συνέχεια, αφιερώθηκε στη τετραετή φοίτηση της Σωματο-ψυχοπαιδαγωγικής στο ανώτατο ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Point d’ Appui στο Παρίσι, με καθηγητές τον ιδρυτή της μεθόδου Danis Bois, και τους Mark Humpich, Hélène Bourhis, Nadin Quéré και Agnès Noël. Έχει επίσης παρακολουθήσει σεμινάρια κίνησης με βάση το σύστημα Axis Syllabus με τους Frey Faust και Baris Mihci. Ζεί στη Θεσσαλονίκη όπου ασκείται και ασκεί την τέχνη της Σωματο-ψυχοπαιδαγωγικής και της μουσικής.