Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Κατερίνα Μπερδέκα: The 24 Hour Plays Athens... μια θεατρική γιορτή στην Αθήνα

Κατερίνα Μπερδέκα: The 24 Hour Plays Athens... μια θεατρική γιορτή στην Αθήνα

Το The 24 Hour Plays, το θεατρικό project που ξεκίνησε από το Broadway, έρχεται στην Αθήνα για δεύτερη φορά για δύο μόνο παραστάσεις. Η Κατερίνα Μπερδέκα, μία εκ των σκηνοθετών, μας βάζει στο κλίμα ...

του αθηναϊκού The 24 Hour Plays.

 

Το The 24 Hour Plays Athens θα παρουσιαστεί για δύο μόνο παραστάσεις στο θέατρο Τζένη Καρέζη, στις 3 και 10 Απριλίου 2012.

 

 

 

 

 

 

Συνέντευξη στον Νώντα Δουζίνα
Photo: Πέτρος Αρβανιτάκης

 

CultureNow: Το «24 Hour Plays Athens» είναι μια πρωτότυπη ιδέα αναμφίβολα…

Κατερίνα Μπερδέκα: Άκουσα πρώτη φορά για την ιδέα του «24 Hour Plays Athens» από τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο πριν τέσσερα χρόνια, και νομίζω ότι είναι η πιο προκλητική, θεατρική ιδέα που έχω ακούσει. Αυτό που με εξίταρε ήταν ότι σε πύκνωση χρόνου εμπεριέχει την ίδια την ουσία του θεάτρου. Τη δημιουργία ενός καλλιτεχνικού όντος που εν τη γενέση προετοιμάζεται ήδη για τον θάνατό του.

 

C. N.: Πώς προέκυψε η συγκεκριμένη θεατρική πρόταση;

Κ. Μ.: Συνεργάζομαι με τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο σχεδόν εννέα χρόνια στο κομμάτι της θεατρικής παραγωγής. Δεν συνεργάστηκα ποτέ μαζί του ως σκηνοθέτης. Είναι δύσκολο να μιλάς με έναν παραγωγό- ακόμα κι αν είναι εξαιρετικά δημιουργικός όπως είναι ο Γιώργος- καθημερινά για παραστάσεις και συντελεστές που πρόκειται να γίνουν και να «αυτοπροταθείς» ως σκηνοθέτης. Η συγκεκριμένη είναι μια ευτυχής, ανώδυνη συγκυρία και για τους δυό μας.

 

C. N.: Η πηγή έμπνευσης του κάθε συγγραφέα, θα είναι ο ηθοποιός;

Κ. Μ.: Μπορεί και όχι. Σίγουρα όμως, όταν πρέπει κάποιος να ολοκληρώσει ένα κείμενο μέσα σε ένα βράδυ και το οποίο θα σκηνοθετηθεί και θα ερμηνευθεί από τον ηθοποιό σε λίγες ώρες, λαμβάνει υπόψιν του… για το καλό όλων ό,τι έχει στα χέρια του, δηλαδή τον ηθοποιό και ένα σκηνικό αντικείμενο.

 

C. N.: Τι είναι πιο απαιτητικό; Η συγγραφή ενός έργου σε τόσο λίγο χρόνο, ή η απόδοσή του;

Κ. Μ.: Είναι και τα δύο εξίσου τρομακτικά και προκλητικά. Είχα την χαρά να συμμετάσχω σε κάτι ανάλογο. Γράψαμε μαζί με την Αλίκη Δανέζη Knutsen το σενάριο Euphoria για το “48hours Project” (το ανάλογο project για ταινίες μικρού μήκους). Περάσαμε ένα υπέροχο, δημιουργικό αγωνιώδες βράδυ και είδαμε το ξημέρωμα με ένα έτοιμο κείμενο στα χέρια μας. Φαντάζομαι και ελπίζω ότι το συναίσθημα μου το βράδυ της Τρίτης 3 Απριλίου στο θέατρο Καρέζη θα είναι το ίδιο.

 

C. N.: Η δική σας θέση θα βρίσκεται στην οργάνωση καθαυτή, ή και στην σκηνοθεσία;

Κ. Μ.: Μου αρέσει αυτή η ερώτηση. Περιγράφει το πώς υπάρχω στο θέατρο από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Θα σκηνοθετήσω αλλά δεν μπορώ και δεν θέλω να αποφύγω να ανακατευτώ στην οργάνωση αυτού του τεράστιου εγχειρήματος. Ήδη, εδώ και μήνες συζητάμε γι΄αυτό με τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο και σίγουρα εκείνη την μέρα κάτι θα μπορώ να κάνω «άτυπα» για να βοηθήσω.

 

C. N.: Σκηνοθετικά, ποιες είναι οι ιδιαίτερες απαιτήσεις του συγκεκριμένου έργου;

Κ. Μ.: Ότι όλα όσα γίνονται μέσα σε δύο-τρεις μήνες πρέπει να γίνουν σε λίγες ώρες… Τα όπλα του σκηνοθέτη δεν μπορεί παρά να είναι μόνο το κείμενο και ο ηθοποιός . Αυτή η συνειδητοποίηση όμως είναι σπουδαία, γιατί μέσα στις πολύμηνες πρόβες ξεχνάμε πως αυτά είναι και θα έπρεπε να είναι τα όπλα του σκηνοθέτη πάντα.

 

C. N.: Εκτός από τις Η.Π.Α., η παράσταση αυτή έχει διαμορφωθεί έτσι και σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα;

Κ. Μ.: Στο Λονδίνο, όπου πια έχει σταθερή συνεργασία με το Old Vic του Κέβιν Σπέισι και στην Μπιενάλε της Βόννης.

 

C. N.: Πόσο εύκολο είναι, σε μια τέτοια παράσταση 90 λεπτών, να διατηρηθεί μια ενιαία εικόνα, μια συνοχή;

Κ. Μ.: Η δική μου αίσθηση γι΄αυτή την παράσταση είναι ότι πρόκειται για μια θεατρική γιορτή. Δεν περιμένω μια ενιαία εικόνα και συνοχή. Ελπίζω σε ετερόκλητα στοιχεία που θα συνθέσουν έναν πολύχρωμο θεατρικό καμβά.

 

C. N.: Ποιο είναι το διαφορετικό-καινοτόμο στοιχείο μιας τέτοιας παράστασης;

Κ. Μ.: Να δείξει στο κοινό αλλά και στους ίδιους τους καλλιτέχνες πως το θέατρο είναι πάνω και πέρα απ΄όλα μια ευτυχής συνάντηση ανθρώπων και όχι απαραίτητα - χωρίς να αποκλείεται και αυτό φυσικά - μια μελέτη γραφείου ενός καλλιτέχνη, είτε αυτός είναι συγγραφέας, είτε σκηνοθέτης είτε οποιοσδήποτε άλλος άνθρωπος του θεάτρου.

 

C. N.: Πόσο δύσκολο, είναι εντέλει, το συγκεκριμένο εγχείρημα;

Κ. Μ.: Είναι δύσκολο, εύκολο, προκλητικό, αγχωτικό, χαλαρωτικό, ευχάριστο, όμορφο, επικίνδυνο, και αποτελεί ένα μεγάλο ρίσκο για όλους όσους το δημιούργησαν και θα συμμετάσχουν σ΄αυτό. Είναι ένα κομμάτι ζωής δηλαδή. 24 ώρες.
 

Σχετικές ειδήσεις
Γεωργία Μαυραγάνη: Δουλειά μου είναι να αναδείξω την τέχνη που μαρτυρεί η ίδια η ζωή
26.09.2016 17:26
Η επιτυχημένη παραγωγή του Μικρού Θεάτρου Αγρινίου «Από πρώτο χέρι – Μια παράσταση για τα καπνά», μετά από μια σειρά παρουσιάσεων με μεγάλη αποδοχή σε Αγρίνιο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, επανέρχεται για λίγες μόνο παραστάσεις στο θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ. Με αυτή την αφορμή, η Γεωργία Μαυραγάνη μας μίλησε «από πρώτο χέρι» για τους βασικούς θεματικούς άξονες της παράστασης που «χτίστηκε» με υλικά πραγματικές μνήμες και πολύτιμες εμπειρίες, για τις παιδικές αναμνήσεις της από την πατρογονική γη που «μυρίζουν» καπνό, καθώς και για τις πρώτες αντιδράσεις του κοινού του Αγρινίου, τις οποίες δεν θα ξεχάσει ποτέ.
Τα «Top Girls» του Φεστιβάλ Αθηνών μας συστήνονται
15.07.2016 16:10
Το θεατρικό έργο «Top Girls» της Caryl Churchill, που γράφτηκε το 1982, παρουσιάζεται φέτος στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Αλέξη Ρίγλη, στις 23 & 24 Ιουλίου.
Αφροδίτη Ματκάρη: Το θέμα της παράστασης
10.06.2016 15:58
Η Θεατρική Ομάδα Σκευή παρουσιάζει την παράσταση "Είδομεν(η) Ξενίου γη", την Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016, στο πλαίσιο του φεστιβάλ νέων θεατρικών ομάδων Off off Athens, που επιστρέφει για όγδοη χρονιά φέτος στο Επι Κολωνώ.
Έλλη Παπακωνσταντίνου: Με το «Revolt Athens» προσπαθώ να αφηγηθώ την ιστορία πραγματικών ανθρώπων
08.06.2016 12:04
Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016 είναι πλέον γεγονός! Αμέσως μετά την εναρκτήρια συναυλία – γιορτή, οι «πύλες» της Πειραιώς 260 ανοίγουν για να υποδεχτούν στις 15 & 16 Ιουνίου το «Revolt Athens», της ΟDCEnsemble/Βυρσοδεψείο, ύστερα από την επιτυχημένη πορεία του στο εξωτερικό (Βαρκελώνη, Βιέννη, Βερολίνο, Ζάγκρεμπ). Η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις στις ερωτήσεις μας, σχετικά με την εν λόγω περφόρμανς, το αφήγημα της κρίσης, την εξιδανικευμένη αλλά και την πιο πραγματική απεικόνιση της Αθήνας…
Θανάσης Δόβρης: Το αίμα είναι και θα είναι πάντα στην επικαιρότητα της ζωής μας
09.05.2016 13:27
Ο χαρισματικός ηθοποιός Θανάσης Δόβρης, ο οποίος αυτή την περίοδο καταθέτει μία σπουδαία ερμηνεία στην ιδιαίτερη σκηνική σύνθεση του Περικλή Μουστάκη «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», πρόκειται από 16 Μαΐου να σκηνοθετήσει για πρώτη φορά και μάλιστα ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί σε θεατρική μορφή, το «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Η εν λόγω παράσταση ήταν μόνο η αφορμή για να απευθύνουμε τις ερωτήσεις μας στον Θανάση Δόβρη και να λάβουμε –όπως ήταν αναμενόμενο- ενδιαφέρουσες και κυρίως ουσιαστικές απαντήσεις, που αφορούν σημαντικές στιγμές, μεγάλες απώλειες, ανεπιτήδευτο θέατρο και ανθρώπους...