Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Χάρης Σαββίδης: Χορός και Ψυχή. Οι μονοκοντυλιές του autocad, στην Αίθουσα Τέχνης Καπλανών 5

Χάρης Σαββίδης: Χορός και Ψυχή. Οι μονοκοντυλιές του autocad, στην Αίθουσα Τέχνης Καπλανών 5
Η Αίθουσα Τέχνης Καπλανών 5 παρουσιάζει την έκθεση σχεδίων του αρχιτέκτονα Χάρη Σαββίδη με τίτλο Χορός και Ψυχή. Οι μονοκοντυλιές του autocad ... 

 

Η έκθεση αποτελείται από 15 έργα σε επιφάνειες Plexiglas με επικολλημένες έγχρωμες ταινίες ελάχιστου πάχους.  Τα σχέδια, στιγμιότυπα χορού, είναι επεξεργασμένα στο autocad ένα πρόγραμμα που χρησιμοποιείται – κατά κύριο λόγο ως σήμερα - ως σήμερα για την εκπόνηση τεχνικών σχεδίων. 

 

Η περιπέτεια της τεθλασμένης γραμμής

(… Γιατί η παραγωγή συναισθημάτων είναι το μόνο πραγματικό άθλημα που όταν γίνει άθλος έρχεται η κάθαρση…)
 
του Χάρη Σαββίδη, αρχιτέκτονα d.p.l.g.

 

Ο Χάρης Σαββίδης ασχοληθηκε από πολύ μικρός με διάφορες εκδοχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Η μουσική ως έναρξη διεργασιών σημαδεύει ακόμα τη ζωή του. Και ύστερα η φωτογραφία, μέσο αποτύπωσης που χρησιμοποιεί από 7 χρονών σχεδόν καθημερινά. Ακολούθησε η αρχιτεκτονική με το γραμμικό σχέδιο, τα όργανα , τα εξαρτήματα, τα computer. Ο σκοτεινός θάλαμος υπήρξε μια αλλιώτικη διεργασία, μια τέχνη από μόνος του. Η ζωγραφική ως ένα μέσο αποτύπωσης αισθήσεων. Μετά η χαρακτική ως ένας σκοτεινός θάλαμος της ζωγραφικής. Και τώρα οι μονοκονδυλιές του autocad. Όλα λειτούργησαν και έχουν αξία ως μέσο αποτύπωσης της αίσθησης της στιγμής, της sequence που άφησε ένα στίγμα.

 

Η δουλειά αυτή που ολοκληρώθηκε τα δύο τελευταία χρόνια, έχει ως στόχο να ανιχνεύσει τη στιγμιαία σύλληψη του ανθρώπινου σώματος εν κινήσει και την αναπαράστασή της με γραμμές.


Αναλύονται με γραμμές οι εικόνες;

Κατά τη γνώμη μου όχι. Οι εικόνες είναι αυτό που προσλαμβάνει διαρκώς το οπτικό νεύρο. Παρόλο που ποτέ δε σταματά, συνεχώς προσλαμβανει νέες εικόνες, και μετά, ανά διαστήματα τις συνθέτει, τις αφομοιώνει και δημιουργεί sequences. Εκεί πάνω, τις αποτυπώνει. 

Οι γραμμές που θα δείτε, προέρχονται από μια εναλλασσομενη διαδικασια συνθεσης- αφαιρεσης: Σύνθεση ως εικόνα, που από μόνη της έχει χαρακτηριστικά γνωρίσματα… Μετά όμως αφαίρεση. Από την εικόνα, με τα σχήματα, τα χρώματα και τον όγκο, προς τη απλή – άνευ πάχους - γραμμή, τις δύο διαστάσεις, την αφαίρεση κάθε εξάρτησης από τις τρεις διαστάσεις, το υλικό, τον όγκο, το πλήρες γενικά.

 

Χορός και Ψυχή

Η παραπάνω σειρά αποδίδει στιγμιότυπα χορού. Προέρχονται από αντίστοιχες προσωπικές μου φωτογραφίες παραστασεων των Μπαλέτων του 20ου αιώνα του Maurice Bejart στο Παρίσι (το 1995) καθώς και άλλων πρωτοπόρων σχημάτων από την Ευρώπη και την Αμερική. Όμως ο χορός είναι η αφορμή και τα εν λόγω σχέδια ασχολούνται περισσότερο με το ανθρώπινο σώμα και την κίνηση. 

Οι φωτογραφίες αυτές, αφού ψηφιοποιήθηκαν, αναλύθηκαν σε γραμμές-διανύσματα τα οποία επανασχεδιάστηκαν, μεταβλήθηκαν και οριστικοποιήθηκαν μέσω του αρχιτεκτονικού λογισμικού autocad.  Από αυτό το πρόγραμμα προέκυψαν τα γραμμικά σχέδια τα οποία παρουσιάζονται εδώ.  Πρόκειται για μία μέθοδο cad (computer-aided design) με το συγκεκριμένο λογισμικό που δεν γνωρίζω να έχει χρησιμοποιηθεί από άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες .

 

Η ανθρώπινη φιγούρα, χάρη στην απαλοιφή φόντου, χρωμάτων, υλικών και οποιουδήποτε άλλου εξωτερικού γνωρίσματος, εμφανίζεται στην πιο απλή της μορφή δίνοντας έτσι έμφαση μόνο σε αυτό που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο κάθε φορά instantané. Τα σώματα παρουσιάζονται απαλλαγμένα (κατά το δυνατό) από οποιαδήποτε ξένα στοιχεία.  Το μόνο που μετρά είναι η δυναμική τους στάση και η αποτύπωση μιας στιγμής κίνησης.

 

Τα στιγμιότυπα αυτά αποδόθηκαν με μια νέα τεχνική επικόλλησης σχεδίων κομμένων σε ταινία επάνω σε πλεξιγκλάς, καθώς και σε έντυπη μορφή βιβλίου – λευκώματος, με ένα κείμενο του Paul Valery σε μετάφραση της Μελισσάνθης, το οποίο επιμελήθηκαν οι εκδόσεις Διάττων με τη φροντίδα του Νίκου Βοζίκη.