Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2017
«Τρειςευτυχισμένοι»: Ο φαύλος κύκλος της απιστίας
Δημοσίευση: Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2017 13:59
«Τρειςευτυχισμένοι»: Ο φαύλος κύκλος της απιστίας

Ποιος είναι αυτός που κρύβεται στις ντουλάπες, ανεβαίνει τις υδρορροές , τραυματίζεται, χάνει χρήματα και αντικείμενα και ζει διαρκώς με το άγχος της αποκάλυψης; Ο εραστής. Ενώ αντίθετα, ποιος δέχεται συνεχώς δώρα, έχει την προσοχή όλων πάνω του, απολαμβάνει φροντίδες στην αρρώστια του και ζει διαρκώς σε ένα ευτυχισμένο σύννεφο, χωρίς να υποψιάζεται και να νοιάζεται για τίποτα; Μα φυσικά ο σύζυγος.

 

Όλη η υπόθεση οικοδομείται πάνω σε μια παράδοξη αντιστροφή. Ο εραστής, που εργάζεται χωρίς κέρδος στο σπίτι, περιποιείται συνεχώς το μακάριο σύζυγο της αγαπημένης του, τον οποίο ζηλεύει παράφορα, ενώ αυτός έχει ό,τι ζητήσει χωρίς κόπο, από τη γυναίκα και την ερωμένη, μέχρι την περιουσία.

 

Η Ερμάνς και ο Ερνέστος, διατηρούν παράνομο δεσμό και ζουν σε κατάσταση αγωνίας,  μιας και η πρώτη είναι παντρεμένη με τον πλούσιο Μαρζαβέλ, ενώ ο δεύτερος είναι ο πιστός βοηθός του.  Η ερωτική τους περιπέτεια, τους βάζει συνεχώς σε μπελάδες, αφού δίνουν μάχη τόσο για να μην αποκαλυφθεί η απιστία τους, όσο και να κρατούν τον Μαρζαβέλ απασχολημένο και ικανοποιημένο, ώστε να μην του γεννηθεί η παραμικρή υποψία. Είναι μάλιστα τόσο «τρισευτυχισμένος» με την ζωή του, που αν και αντικρίζει τον νεαρό ανάμεσα στα φουστάνια της γυναίκας του, δεν χάνει την εμπιστοσύνη του και πιστεύει αμέσως όλα τα ψέματα που του αραδιάζουν. Όμως, δεν είναι η πρώτη φορά που πέφτει θύμα απάτης. Η προηγούμενη γυναίκα του, η οποία μοιάζει εκπληκτικά με την τωρινή, τον απατούσε με τον Ζομπλέν, ο οποίος τυχαίνει να είναι και θείος του Ερνέστου. Ένα γαϊτανάκι παρανομίας και… έρωτα στήνεται γρήγορα, στο οποίο δεν αργούν να μπλεχτούν τόσο οι νέοι Αλσατοί υπηρέτες του Μαρζαβέλ, όσο και η ξαδέρφη του Ερνέστου που θέλει διακαώς να τον παντρευτεί…

 

Λίγα χρόνια μετά την «Υπόθεση της οδού Λουρσίν», το Θέατρο Πορεία ξαναστρέφεται στα κείμενα του Λαμπίς και τον σχολιασμό του περί απιστίας και διάλυσης των σχέσεων.  Στον Λαμπίς, όπως και στον Φεντώ, κυριαρχούν τα ερωτικά τρίγωνα. Όμως ειδικά στον «Πιο ευτυχισμένο από τους τρεις», όπως είναι η ακριβής μετάφραση του τίτλου, οι κώδικες του είδους έχουν εκραγεί. 

 

 

Οι γαλλικές αυτές φάρσες συνήθως αντιμετωπίζονται επιφανειακά, εστιάζοντας κυρίως σε χοντροκομμένες κωμικές καταστάσεις ώστε να γελάσει ο θεατής. Ο Γιάννης Χουβαρδάς όμως, δεν είδε τους «Τρειςευτυχισμένους» ως κάτι εύκολο και κυρίως ελαφρό. Διατηρώντας το πνεύμα του είδους, έφτιαξε μια εκρηκτική αλλά και ντελικάτη, αέρινη κωμωδία , που καθοδήγησε με έναν γρήγορο και καταιγιστικό ρυθμό, ώστε να οδηγηθούν οι ήρωες με ακρίβεια στην τρέλα και στο χάος που κρύβεται κάτω από τις ιλουστρασιόν ζωές τους. Μετά την καταιγίδα των αποκαλύψεων δε, τους τοποθετεί νηφάλιους (;) και συμβιβασμένους (;) μέσα σε ένα τοπίο αστικής ζούγκλας, όπου ο καθένας ατενίζει το μέλλον του με αμφιβολία και… πονηριά. Η μετάφραση του Στρατή Πασχάλη ήταν σύγχρονη, στρωτή και καλοδουλεμένη. Η ιστορία ωστόσο, πλαισιώνεται με την έξυπνη και λειτουργική διακόσμηση της Εύας Μανιδάκη, που δημιουργεί ενδιαφέροντα τεχνάσματα εξαπάτησης στον μικρόκοσμο των ηρώων.  Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, είναι εντυπωσιακά, ντελικάτα, κομμένα και ραμμένα πάνω στον κάθε χαρακτήρα. Οι λεπτοί φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου, όσο και οι ταιριαστές μουσικές του Δημοσθένη Γρίβα, συμπληρώνουν άρτια την δημιουργία.

 

Ο δυνατός και ταιριαστός θίασος απεικόνισε όμορφα αυτόν τον φαύλο κύκλο απιστίας. Ο Δημήτρης Τάρλοου είναι ένας απολαυστικός Μαρζαβέλ, με μέτρο και κέφι στην ερμηνεία του, ενώ σε αρκετά σημεία κάνει τον θεατή να αναρωτιέται εάν εξαπατάται ή εάν εξαπατά τους πάντες γύρω του. Ο Χρήστος Λούλης εντυπωσιάζει ως Ερνέστος, με έναν ιδιαίτερο παλμό και μπρίο. Η Άλκηστις Πουλοπούλου χτίζει συμπαθέστατα την τσαχπίνα σύζυγο Ερμάνς, ενώ ο Άγγελος Παπαδημητρίου, πριμοδοτεί με το μοναδικό του υποκριτικό τόνο την παράσταση . Φαντάζει ένας ιδανικός ερμηνευτής για αυτό το θεατρικό είδος. Εξαιρετικός είναι και ο Λαέρτης Μαλκότσης ως υπηρέτης - δεν είναι λίγες οι στιγμές που με τον τρόπο του καταφέρνει να κλέψει τις εντυπώσεις . Η Λένα Παπαληγούρα με δύο μικρότερους, αλλά αβανταδόρικους ρόλους, πλαισιώνει ικανοποιητικά το σύνολο. Τέλος, εντελώς διαφορετική εδώ η Ιωάννα Κολλιοπούλου, βάζει τη δική της πινελιά, με κάποιες όμως στιγμές αμηχανίας.

 

Απιστίες, χιούμορ, εκμετάλλευση, συμφέρον και σιωπηρή αποδοχή της συλλογικής ενοχής. Ακόμα και σε αυτόν τον κωμικό θεατρικό καθρέφτη που χρονολογείται από το 1870, η κοινωνία του 2017 μπορεί να αναγνωρίσει αρκετές πτυχές του εαυτού της.

 

◊ Οι «Τρειςευτυχισμένοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, παρουσιάζονται στο Θέατρο Πορεία. Περισσότερα εδώ

Εκτύπωση
Περισσότερα
«1984»: Δυστοπικά μαρτύρια με διαχρονική σημασία
11.01.2017 15:23
Το μεγαλειώδες κύκνειο άσμα του Τζωρτζ Όργουελ, «1984» γράφτηκε το 1948, όμως αποδείχτηκε ακραία προφητικό, αν αναλογιστεί κανείς πως στις μετέπειτα εποχές, όπως και η δική μας, άνθρωποι «παραδίδουν» την ιδιωτικότητά τους σε κάθε είδους «Μεγάλο αδερφό», ο απολυταρχισμός κάνει και πάλι ορατή την ύπαρξή του μέσα στην κοινωνία και διάφορες χώρες ανά την υφήλιο βρίσκονται σε μια αδιάκοπη πολεμική σύγκρουση.
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.