Η εικαστικός Mary Cox, η οποία διαχειρίζεται αυτή την περίοδο το χώρο τέχνης FoKiaNou 24/7 στο Παγκράτι, μας μίλησε για την έκθεση που παρουσιάζεται αυτή τη περίοδο στο χώρο με τίτλο This is not normal, την οποία επιμελήθηκε η ίδια και συμμετέχει και ως καλλιτέχνης.

Συνέντευξη: Στρατής Πανταζής

  

Culture Now: Γιατί ο τίτλος της έκθεσης προέκυψε από τον κωμικό John Oliver;

Mary Cox: Η φράση «This is not normal» προέκυψε από την πολιτική σατυρική εκπομπή “Last Week Tonight” του John Oliver, μέσα από την οποία προειδοποίησε τη μη-κανονικότητα του Donald Trump ως πρόεδρο. Η φράση αυτή έγινε hashtag στο Twitter και υιοθετήθηκε από πολλές ομάδες, οι οποίες είναι κατά της εκλογής του Trump. Από την άλλη μεριά, ο τίτλος έχει και μια δεύτερη ερμηνεία, αυτής που προκύπτει από το γεγονός ότι οι προσεγγίσεις των καλλιτεχνών στην έκθεση είναι μη-κανονικές (not normal).    

CN: Οπότε η έκθεση έχει και μία πολιτική διάσταση;

MC: Τα έργα της έκθεσης δεν είναι ξεκάθαρα πολιτικά, αλλά η προσοχή τους σε θέματα που αφορούν την πνευματικότητα, τη φύση, την ιστορία και το χρόνο αποκαλύπτουν μια αντίθεση στην τρέχουσα πολιτική κρίση. Για παράδειγμα το βαθύ βλέμμα της Sarah Barsness στα μάτια των πουλιών αποτελεί μία αλληγορία της προσπάθειας να κατανοήσουμε και να προσεγγίσουμε τον Άλλον.

Sarah Barsness, Birds’ Eye View (Savannah Sparrow), 2016, πιληματοποιημένο ύφασμα από μαλλί και μετάξι

CN: Γιατί σας ενδιαφέρει να εκθέσετε έργα καλλιτεχνών που εκπροσωπούν την καλλιτεχνική σκηνή του Σαν Φρανσίσκο στην Αθήνα; Πιστεύετε ότι έχουν κάτι κοινό οι καλλιτεχνικές σκηνές των δύο πόλεων;

 

MC: Αυτήν την ομάδα καλλιτεχνών την χαρακτηρίζουν οι αντισυμβατικές απόψεις και η αντίσταση στο κατεστημένο, στοιχεία που έχω παρατηρήσει και στους καλλιτέχνες στην Αθήνα. Θα μπορούσα να πω ότι το Σαν Φρανσίσκο αποτελεί την πόλη της Αμερικής που είναι πιο κοντά στην Αθήνα όσον αναφορά το πνεύμα αντίστασης που συναντάμε εκεί.

CN: Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες προέρχονται από πολιτιστικά υπόβαθρα και δουλεύουν με διαφορετικά μέσα. Πιστεύετε ότι μοιράζονται μια κοινή καλλιτεχνική προσέγγιση και φιλοσοφία λόγω της διαμονής τους στο Σαν Φρανσίσκο; Ποιο είναι το κοινό τους σημείο;


MC: Από την άποψη ενός κοινού τρόπου δράσης, αυτοί οι καλλιτέχνες ως ομάδα δεν δειλιάζουν να δουλέψουν με νέα και μη-συμβατικά υλικά, και όλοι τους ακολουθούν μία ιδιαίτερη διαδικασία στα έργα τους. Για παράδειγμα, καθένα από τα έργα του Brad Brown συνήθως αποκτούν διαφορετικά γεωλογικά στρώμματα κατά τη διάρκεια πολλών ετών με αποτέλεσμα να διατηρούν τα σημάδια του περάσματος του χρόνου. 

Anne Veraldi, The Battle of Little Bighorn/ Delta, 2016, φωτογραφία

CN: Όπως αναφέρετε στο δελτίο τύπου, η πλειοψηφία των καλλιτεχνών έχουν μία σεβαστή καριέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες και έργα τους έχουν συμπεριληφθεί σε σημαντικές εκθέσεις και συλλογές. Ποια ήταν η πρόκληση για αυτούς να λάβουν μέρος σε αυτή της μικρής κλίμακας πρότζεκτ στο χώρο τέχνης FoKiaNou 24/7 στην Ελλάδα;

MC: Με απολαυστικό τρόπο, και χωρίς μπάτζετ, ήμουν αναγκασμένη να μετάφερω πίσω στην Αθήνα όλα τα έργα μέσα στη βαλίτσα μου! Αλλά μικρών διαστάσεων έργα είναι κατάλληλα για έναν μικρό χώρο όπως αυτόν του FoKiaNou 24/7. Οπότε αυτό πραγματικά δεν αποτέλεσε πρόβλημα. Όλοι οι καλλιτέχνες ήταν πολύ ενθουσιασμένοι για τη συμμετοχή τους και χάρηκαν για την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο Αθηναϊκό κοινό. Επίσης στήριξαν την “κάντο-μόνος-σου” (DIY) προσπάθεια του χώρου μας για τη δημιουργία μιας κοινότητας καλλιτεχνών χωρίς αποκλεισμούς, παρακάμπτοντας την εμπορική πλευρά.

CN: Μέσα στα χρόνια, έχετε οργανώσει στον χώρο σας εκθέσεις με καλλιτέχνες από διαφορετικά μέρη του πλανήτη. Είναι ένα εύκολο εγχείρημα; Ποιες είναι οι δυσκολίες και προκλήσεις; Πόσο ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα είσαστε εσείς και οι καλλιτέχνες από το εξωτερικό;


MC: Γενικότερα στις εκθέσεις και τα πρότζεκτ που έχουν πραγματοποιηθεί στο χώρο τέχνης FoKiaNou24/7 έχουν συμπεριληφθεί ντόπιοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα, αν και πολλοί από τους οποίους έχουν εκπατριστεί από άλλες χώρες. Το 2015, επιμελήθηκα την έκθεση Sliced Apple με καλλιτέχνες από τη Νέα Υόρκη, που ήταν παρόμοια με την τωρινή, όσον αφορά το γεγονός ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες είχαν δεσμούς με την Ελλάδα και τη Νέα Υόρκη. Προφανώς η μετακίνηση αποτελεί ένα μεγάλο έξοδο, και με μικρή χρηματοδότηση χρησιμοποιούμε όποια μέθοδο μπορούμε, οπότε για την έκθεση της Νέας Υόρκης επιλέξαμε έργα τα οποία ήταν ήδη στην Ελλάδα. Σε γενικές γραμμές, εμείς και οι καλλιτέχνες είμαστε ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα των εκθέσεων, οι οποίες εχουν αρκετά μεγάλη προσέλευση και παρέχουν ευκαιρίες και προβολή σε πολλούς καλλιτέχνες που δεν συνδέονται με κάποια γκαλερί.

CN: Τι σημαντικό πιστεύετε ότι προσφέρουν ανεξάρτητοι χώροι όπως του FoKiaNou 24/7;

MC: Χώροι που διαχειρίζονται από καλλιτέχνες παίζουν ρόλο ζωτικής σημασίας για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως γιατί προσφέρουν στους καλλιτέχνες την ελευθερία και τη δυνατότητα να πειραματιστούν, τα οποία δεν τους προσφέρονται σε εμπορικούς και εδραιωμένους χώρους. Και είναι σημαντικό το κοινό να κατανοήσει ότι πρέπει να γίνονται τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο, αλλιώς χάνεται ο πειραματισμός, ο οποίος είναι αυτός που φέρνει την αλλαγή και το νέο στο πολιτιστικό τοπίο. Επιπλέον, η κοινότητα που δημιουργείται από τέτοιου είδους χώρους προσφέρει μεγάλη υποστήριξη στους καλλιτέχνες. 

Λεζάντα τρίτου έργου: Κορνήλιος Γραμμένος, Paper Knights2016 (λεπτομέρεια #2), χαρτόνι και μέταλλο

◊ Η έκθεση “This Is Not Normal” σε επιμέλεια της Mary Cox, παρουσιάζεται στο χώρο σύγχρονης τέχνης Fo KiaNou24/7. Περισσότερες πληροφορίες, εδώ