Η Ισπανία είναι μια πολύ όμορφη και ιδιαίτερη χώρα, η οποία έχει βγάλει εξαιρετικά ταλέντα σε όλες τις μορφές Τέχνης. Πρόσωπα που έχουν συζητηθεί κι έχουν αφήσει το δικό τους στίγμα, και που είτε τα έργα τους σου αρέσουν είτε όχι, δεν μπορείς παρά να παραδεχθείς πως αδιάφορα δεν είναι σε καμία περίπτωση.

Η Lea Vélez είναι ένα από τα πρόσωπα αυτά, με τις εκδόσεις Κλειδάριθμος να φέρνουν και στη χώρα μας το βιβλίο της, “Η χειρουργός της Πάλμα”, ένα έργο που μέσα από τις σελίδες του αποδεικνύει περίτρανα την αγάπη της συγγραφέως, όχι μόνο για τη χώρα της και την Ιστορία, αλλά και για τον ίδιο τον άνθρωπο και κυρίως, την αγάπη της προς την γυναίκα, με κάθε της λέξη να αποτελεί έναν διακριτικό ύμνο σε αυτήν και μια περήφανη ωδή στα κατορθώματά της.

Βρισκόμαστε στο 1835, όπου η Τάνα ντε Αγιούσο, μαζί με τον ιατροδικαστή σύζυγό της, φτάνουν στο νησί της Πάλμα προκειμένου εκείνος να αναλάβει τα καθήκοντά του, και οι δυο τους να χτίσουν το νέο τους σπιτικό στο αρχοντικό του Καν Μοελφόρ. Όμως η Τάνα δεν είναι μια συνηθισμένη γυναίκα. Αντίθετα με αυτό που φαίνεται, είναι μια ιδιαίτερα χαρισματική και ταλαντούχα γιατρός, η έφεση της οποίας σχετίζεται με την εξιχνίαση ύποπτων υποθέσεων. Τώρα, στο νέο της σπίτι, που κρύβει μια τραγική δολοφονική ιστορία ανάμεσα στους τοίχους του, η Τάνα καλείται να βοηθήσει με τον δικό της τρόπο στην διαλεύκανση ενός μυστηρίου που αν και χάθηκε στον χρόνο, δεν ξεχάστηκε, ενώ μέσα από την περιπετειώδη διαδρομή της θα γνωρίσει ανθρώπους και συναισθήματα που ίσως και να μην ήξερε πως μπορούσαν να υπάρξουν.

Χωρίς καμία φεμινιστική διάθεση, πρέπει να παραδεχτώ πως η δυναμική του βιβλίου βρίσκεται στον τρόπο με τον οποίο η συγγραφέας χειρίζεται τη θέση της γυναίκας μέσα στην ιστορία της, αλλά και μέσα στην ίδια την Ιστορία. Ταξιδεύοντας πίσω στο χρόνο, σε μία εποχή που οι γυναίκες ήταν δύσκολο να ξεχωρίσουν ή να υψώσουν το ανάστημά τους, το να υπάρχουν γυναίκες σαν την Τάνα ήταν προκλητικό, ίσως και ακραίο, όμως η Vélez καταφέρνει να της δώσει μια συγκρατημένα δυναμική φωνή, που δεν κραυγάζει τις αξίες της, δεν απαιτεί τη αναγνώριση ή τον σεβασμό, αλλά που τα κερδίζει, τελικά, με το σπαθί της μέσα από την ηρεμία και την αξιοπρέπειά της, αλλά και τον αυτοσεβασμό της και την προσωπική της πίστη στις δυνατότητές της. Η Τάνα είναι μια παθιασμένη ηρωίδα μεν, ωστόσο δεν καταφεύγει ποτέ σε φτηνούς γυναικείους μελοδραματισμούς, και είναι αδύνατον να μην την θαυμάζεις ή να μην σε γοητεύσει.

Ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται η Vélez την ιστορία της αλλά και τους ήρωες που κινούνται μέσα σε αυτήν, είναι μοναδικός. Σύγχρονος μεν, με ένταση και πάθος που κινούν τους τροχούς των εξελίξεων με γρήγορους ρυθμούς, έχοντας παράλληλα στοιχεία που μας ταξιδεύουν σε εποχές αλλοτινές, σε λογοτεχνικά μονοπάτια πιο κλασσικά, ποτισμένα με νότες νοσταλγίας, τοποθετημένα όλα σε ένα περιβάλλον γοτθικής ατμόσφαιρας κι αισθητικής. Το κείμενο είναι αριστοτεχνικά γραμμένο, με διαλόγους γεμάτους ένταση και θεατρικότητα, ενώ η περιγραφική δεινότητα και η ικανότητα δημιουργίας εικόνων μέσω της αφήγησης της συγγραφέως, είναι χαρακτηριστικά που δεν μπορούν να μείνουν ασχολίαστα, αλλά και είναι αξιοζήλευτα, ίσως και παράδειγμα προς μίμηση και πηγή συγγραφικής έμπνευσης.

“Η χειρουργός της Πάλμα” είναι ένα ιστορικό, κοινωνικό μυθιστόρημα, που καταφέρνει να συνδυάσει πολλά διαφορετικά στοιχεία και να τα φέρει σε αρμονία, προσφέροντάς μας ένα ολοκληρωμένο έργο που κερδίζει τις εντυπώσεις. Ένα μυθιστόρημα με ιστορικές προεκτάσεις, που σκιαγραφεί την εικόνα μιας ολόκληρης εποχής, των κοινωνικών και πολιτιστικών της χαρακτηριστικών που συνθέτουν το όλον της. Ένα σωστά δομημένο ψυχογράφημα χαρακτήρων, εξαιρετικά ενδιαφέροντων που έχει ο καθένας τους να προσφέρει κάτι το ξεχωριστό. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα εποχής που εντυπωσιάζει με την πρωτοτυπία του και σε καθηλώνει με τον γρήγορο ρυθμό της. Και τέλος, μια ιστορία που δεν στερείται συναισθήματος, με τον έρωτα και την αγάπη να μην βρίσκονται σε πρώτο πλάνο, αλλά να καταφέρνουν τελικά να κερδίσουν την καρδιά σου.

Το βιβλίο της Lea Vélez, Η χειρουργός της Πάλμα, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος.