Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016
Θέατρο: Η Αφροδίτη με τη γούνα του Ντέιβιντ Άιβς (Θησείον)
Δημοσίευση: Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014 09:53
Θέατρο: Η Αφροδίτη με τη γούνα του Ντέιβιντ Άιβς (Θησείον)

Στην παγκόσμια δραματουργία, είναι ποικίλα τα κείμενα που φέρουν ως έμβλημα τις σεξουαλικές σχέσεις των ηρώων και τις ιδέες ή τις κοινωνικές καταστάσεις που αναδύονται μέσα από τις τολμηρές τους περιπέτειες. Ένα από τα πιο σημαντικά μυθιστορήματα αυτού του είδους είναι «Η Αφροδίτη με τη γούνα» του Λεοπόλδου φον Ζάχερ Μαζόχ, όπου παρουσιάζεται ανεπιτήδευτα η σύνδεση έρωτα, ωμότητας και πάθους. Από το συγκεκριμένο βιβλίο, βγήκε κι ο όρος «μαζοχισμός», που αφορά στο επίθετο του συγγραφέα.

 

Βασισμένο στην «Αφροδίτη με τη γούνα» είναι και το ομώνυμο θεατρικό του Ντέιβιντ Άιβς, το οποίο αφορμάται από το έργο του Μαζόχ, όμως διαθέτει περισσότερη πολυπλοκότητα και αμφισημία. Αρκετά σαρκαστικό, διεισδυτικό και σεξιστικό, επιδέχεται πολλών αναλύσεων και προεκτάσεων.

 

Όλα ξεκινούν όταν ο φέρελπις σκηνοθέτης και συγγραφέας Τόμας, ετοιμάζεται να αποχωρήσει απογοητευμένος από μια θεατρική οντισιόν, κατά τη διάρκεια της οποίας στάθηκε αδύνατο να εντοπίσουν την ιδανική πρωταγωνίστρια για το έργο του, «Αφροδίτη με τη γούνα». Λίγο πριν φύγει όμως, εισβάλλει σαν τυφώνας στην αίθουσα, μια νεαρή αδέξια και ακαλλιέργητη ηθοποιός , η Βάντα. Δείχνει φτηνή, αφελής, χωρίς αισθησιασμό και ο Τόμας αρνείται πεισματικά να την ακούσει. Όμως η επιμονή της νικά και το άχαρο, ανόητο κορίτσι, διαβάζοντας το κείμενο του Μαζόχ, μετατρέπεται στην ιδανική πρωταγωνίστρια, αισθησιακή και ύπουλη, πράγμα που ξαφνιάζει και αφοπλίζει τον συγγραφέα. Τότε ξεκινά ένα παράδοξο γαργαλιστικό παιχνίδι ρόλων, που εξαφανίζει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Ο Τόμας σταδιακά μετατρέπεται στον Σεβερέν, ενώ πλέον είναι εκείνος που επιθυμεί διακαώς να συνεχίσουν την ανάγνωση. Οι στιχομυθίες μοιάζουν ειλικρινείς, τα πάθη βγαίνουν στην επιφάνεια και οι δύο τους χάνουν κάθε μέτρο, μην μπορώντας να καταλάβουν αν μιλούν εκείνοι ή τα μυθιστορηματικά πλάσματα. Παράλληλα, τις στιγμές επαναφοράς στην πραγματικότητα, η Βάντα μοιάζει αλλόκοτη και μυστήρια, ενώ αποδεικνύεται πως είναι κάτι παραπάνω από αυτό που δείχνει.

 

Σχέσεις εξουσίας και υποταγής, ηδονή που συντροφεύει την ταπείνωση, ο έρωτας που συνδέεται με την βαρβαρότητα. Και μέσα σε όλα αυτά, η συμβολικά αυστηρή τιμωρία της θεάς για τόσους αιώνες ύβρεων απέναντι στη γυναίκα και σεξιστικής μεταχείρισής της από τους διάφορους λογοτέχνες και καλλιτέχνες εν γένει.

 

Έχοντας πολλά ανάλογα στοιχεία, θυμίζει αρκετά έργα του Ντε Σαντ και άλλων ελευθερίων συγγραφέων, με τους σπιρτόζικους διαλόγους, την θεοποίηση του ωραίου και της ελευθερίας του σώματος, όπως επίσης τις φιλοσοφικές ή κοινωνιολογικές αναλύσεις.

 

Η Βίκυ Παπαδοπούλου, που είχε τον πιο πολυσύνθετο ρόλο, στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Η πλευρά της Βάντας ως αφελούς ηθοποιού, είχε κάποιες υπερβολές, που θα ήταν καλύτερα να εξέλειπαν, όμως ως ηρωίδα του Μαζώχ, ήταν πειστική, αισθησιακή, διεισδυτική και διέθετε αυτόν τον ακραίο δυναμισμό που απαιτείτο. Ο Γιώργος Παπαγεωργίου, δίνει μια πολύ ικανοποιητική ερμηνεία, μεταβάλλεται ανάλογα τις επιταγές του ρόλου του, άλλοτε εσωστρεφής, άλλοτε αφήνει τα ακραία πάθη του ήρωα να τον καθοδηγήσουν. Διαθέτει ωστόσο και εύστοχη κωμική χροιά. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Οικονόμου, είναι έξυπνη, μοντέρνα και γρήγορη, αν και το κλείσιμο ίσως ήταν κάπως επιπόλαιο. Η μετάφραση της Δάφνης Οικονόμου, δεν ολίσθησε σε ευκολίες. Τα σκηνικά του Γιώργου Βελινόπουλου, ήταν λιτά και συμβολικά. Ένα γραφείο, το ντιβάνι και οι καθρέπτες που οι ήρωες αντίκριζαν κατάματα τον εαυτό τους… ή και το alter ego τους.

 

Η «Αφροδίτη με τη γούνα» είναι μια ιντριγκαδόρικη πολυεπίπεδη παράσταση , που αναλύεται τελικά σε ψυχολογικό και κοινωνικό πεδίο. Ενδιαφέρουσα και προκλητική, περιμένει το κοινό να την απολαύσει.

 

 

 

"Η Αφροδίτη με τη γούνα" σας περιμένει να την ανακαλύψετε στο Θησείον, ένα Θέατρο για τις τέχνες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.