Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016
Ταινία: Ο συνήγορος, του Ρίντλεϊ Σκοτ
Δημοσίευση: Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2013 13:26
Ταινία: Ο συνήγορος, του Ρίντλεϊ Σκοτ

«Εγώ, εσύ και ο διάβολος. Δεν χρειάζεσαι άλλη αγάπη», είναι η φράση που θα μπορούσε εύκολα να σταθεί ως υπότιτλος κάτω από τον «Συνήγορο». Ο βραβευμένος με Πούλιτζερ Κόρμακ Μακάρθι γράφει το πρώτο του σενάριο και επαναφέρει τον αλύτρωτο, μηδενιστικό κόσμο όπου ζούσαν οι ήρωες στο «Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους».


Με έντονο το στοιχείο του νουάρ και με διαλόγους που φιλοσοφούν περί ηθικής, βούλησης και ευθύνης, ο ΜακΚάρθι πριονίζει την καπιταλιστική Αμερική και τον δήθεν καθωσπρεπισμό της, αλλά πλάι σε έναν σκηνοθέτη που δείχνει υπέρμετρη εμπιστοσύνη στο σενάριο και μάλλον χωρίς να το πολυκαταλαβαίνει, το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό και στενάχωρο, καθώς τα πρώτης ποιότητας υλικά του δεν ταίριαξαν ποτέ μεταξύ τους.


Ο Μάικλ Φασμπέντερ είναι ο συνήγορος: φρεσκο-αρραβωνιασμένος με την γυναίκα της ζωής του (Πενέλοπε Κρουζ) αποφασίζει να πιάσει την καλή και εμπλέκεται σε μια ιστορία διακίνησης ναρκωτικών. Παρά τις προειδοποιήσεις των από μέσα, Μπαρδέμ και Πιτ, ο συνήγορος κλειδώνει το deal προσδοκώντας σε μια άνετη και πλουσιοπάροχη ζωή. Όταν το «φορτίο» εξαφανιστεί, ο συνήγορος θα βρεθεί στην δίνη του τυφώνα των καρτέλ, χτυπώντας με τον χειρότερο τρόπο πάνω στην κυνική και γεμάτη ειρωνεία διαπίστωση της Ντίαζ, «It’s a strange world. Not mine. Yours».


Ο Συνήγορος Φασμπέντερ γίνεται στα χέρια του σεναριογράφου ΜακΚάρθι ο αντίποδας του σερίφη Τόμι Λι Τζόουνς όταν στην ταινία των Κοέν έλεγε: «Δύσκολα καταλαβαίνεις τα σημερινά εγκλήματα. Όχι ότι τα φοβάμαι. Πάντα ήξερα ότι πρέπει να είσαι πρόθυμος να πεθάνεις σ’ αυτή τη δουλειά. Αλλά δεν θέλω να ρισκάρω και να συναντήσω κάτι που δεν το καταλαβαίνω. Ρισκάρεις την ‘ψυχή’ σου έτσι. Λες “εντάξει”, θα γίνω μέρος αυτού του κόσμου». Ο Φασμπέντερ, δίχως να καταλαβαίνει ποιό μέρος του κόσμου γίνεται, τι είναι το ρίσκο που παίρνει και ποιό τελικά είναι το έγκλημα που διαπράττει, γίνεται θύμα των ίδιων του επιλογών. Η διαφορά που χωρίζει το «Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους» από τον «Συνήγορο» είναι ότι οι Κοέν, διασκευάζοντας τον ΜακΚάρθι παρέδωσαν όχι μόνο ένα εξαιρετικό νιχιλιστικό θρίλερ , αλλά και μια αριστουργηματική σπουδή χαρακτήρων. Στην αντίπερα όχθη, «Ο Συνήγορος» δεν σκάβει τόσο βαθιά στην ανατομία ούτε των ηρώων, ούτε του σύμπαντος που στήνει.


Και ενώ θα μπορούσε να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση νέο-νουάρ, καθώς όλα τα στοιχεία του είναι συγκεντρωμένα προς αυτήν την κατεύθυνση, δεν παίρνουν ποτέ σειρά για να μιλήσουν την γλώσσα του. Περιλαμβάνοντας μία από τις πιο σκληρές σκηνές θανάτου και μία από τις πιο σέξι, «Ο Συνήγορος» θα μπορούσε να συζητιέται για πολύ καιρό. Όχι μόνο για τις δύο αυτές σκηνές, αλλά και για το εγχείρημα να συγκροτηθεί ένα πρώτης τάξεως σύγχρονο νουάρ με τις ηθικές προτάσεις του σήμερα. Αλλά το παζλ των Σκοτ και ΜακΚάρθι δεν ενώνεται ποτέ και εσύ περιμένεις, σαν τον σερίφη των Κοέν, για αυτό που θα έρθει. Αλλά επειδή εδώ δεν έχει Κοέν, το «αυτό» τελικά δεν έρχεται ποτέ.  


Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ
Σενάριο: Κόρμακ ΜακKάρθι
Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Πενέλοπε Κρουζ, Κάμερον Ντίαζ, Μπραντ Πιτ
Διάρκεια: 98΄
Διανομή: Odeon

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ταινία: Μέλι (Miele), της Βαλέρια Γκολίνο
17.01.2014 16:00
Η Βαλέρια Γκολίνο, γνωστή μέχρι τώρα ως μια σπουδαία ιταλίδα ηθοποιός διεθνούς βεληνεκούς, περνάει πίσω από την κάμερα και κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο της με ταινία μυθοπλασίας κοινωνικού προβληματισμού για το βιοηθικό ζήτημα της ευθανασίας.
Ταινία: Ρενουάρ, του Ζιλ Μπουρντό
09.01.2014 15:01
Ο Ζιλ Μπουρντό μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, στην Γαλλική Ριβιέρα του 1915, εκεί όπου ο γάλλος ιμπρεσιονιστής Ρενουάρ (Μισέλ Μπουκέ), βιώνει για ακόμη μια φορά το μυθικό άγγιγμα της Μούσας και ζωγραφίζει τους τελευταίους πίνακές του.
Οι δέκα καλύτερες ταινίες του 2013
08.01.2014 10:42
Ακόμα μία κινηματογραφική χρονιά έφτασε στο τέλος της και το culturenow.gr κάνει τον απολογισμό της.
Ταινία: Οh boy, του Γιαν Όλε Γκέρστεν
23.12.2013 16:18
Ταινία περιπλάνησης προς εύρεση νοήματος ενός νεαρού που πλησιάζει τα 30, ζει ακόμα με τα λεφτά του πατέρα του, έχει παρατήσει την Νομική εδώ και δύο χρόνια και απλά δεν ξέρει ακόμα τι σχήμα πρέπει να πάρει, και αν θέλει στην τελική να πάρει, ώστε να ταιριάξει στο παζλ της πόλης του.
Ταινία: Ο γελαστός πρίγκιπας, του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
20.12.2013 13:45
Ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν διασκευάζει το Ισλανδικό «Either Way / Α Annan Veg» (2011) του Χαφσταίν Γκούναρ Σίγκουρδσον και παρόλο που πατάει εξολοκλήρου πάνω στα χνάρια του πρωτότυπου σεναρίου κερδίζει την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο φετινό φεστιβάλ Βερολίνου.
Ταινία: 12 χρόνια σκλάβος, του Στιβ ΜακΚουίν
12.12.2013 13:17
«Hunger» (2008), «Shame» (2011), «12 Χρόνια Σκλάβος» (2013): 66 ημέρες απεργίας πείνας, εθισμός στο σεξ, 250 χρόνια δουλείας.
Ταινία: Carrie, της Κίμπερλι Πιρς
06.12.2013 10:22
Όταν αποφασίζεις να κάνεις ριμέικ μια ταινία που έχει περάσει στο πάνθεον του κλασικού πρέπει να έχεις σοβαρούς λόγους, και πιο συγκεκριμένα, όραμα και διάθεση ανανέωσης. Να βάλεις την προσωπική σου σφραγίδα και να εξετάσεις πτυχές που καλούν προς διερεύνηση με σύγχρονους όρους.
Ταινία: Behind the candelabra, του Στίβεν Σόντερμπεργκ
05.12.2013 14:55
Η τελευταία ταινία του Σόντερμπεργκ που δεν βρήκε ποτέ τον δρόμο προς τις κινηματογραφικές αίθουσες της Αμερικής, καθώς ήταν “too gay” για να βρει στουντιακή υποστήριξη, προβλήθηκε από το κανάλι του HBO.