Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016
Ρυθμός, χρώμα, γέλιο, χαρά στη Φαύστα του Μπόστ: Κριτική θεάτρου
Δημοσίευση: Σάββατο, 13 Ιουλίου 2013 12:32
Ρυθμός, χρώμα, γέλιο, χαρά στη Φαύστα του Μπόστ: Κριτική θεάτρου

Πόσο χρήσιμος μας είναι σήμερα ο Μπόστ, πόσο απαραίτητο μας είναι το χαμόγελό του, όταν όλοι μας εν αρχή του 21ου αιώνα τελούμε εν ομηρεία του ίδιου μας του πολιτικού βίου; - Γιώργος Πεφάνης

 

Από την Ερριέττα Μπελέκου

 

Μία παράσταση «γιορτή» ανέβασε με επιτυχία το «Θεσσαλικό Θέατρο», συμπληρώνοντας 30 χρόνια από την μετατροπή του σε Δημοτικό θέατρο. Ο λόγος για την Φαύστα του Μπόστ, ένα ιδιόμορφο έργο που δεν μοιάζει με κανένα άλλο της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας, ιδιάιτερα αγαπητό στο ευρύ κοινό για το ¨εξοντωτικό¨ του χιούμορ. Ο συγγραφεας, σε αυτό το δείγμα παρωδιακής γραφής, σατιρίζει "με το γάντι" οικεία ήθη και αναγνωρίσιμα κοινωνικά φαινόμενα, και σαρκάζει το μικροαστικό οικοδόμημα και τον εξευτελισμό της γλώσσας. Επιπλέον, συνθέτει ένα έργο-κολάζ στο οποίο, ρίμες, σκοτωμένη καθαρεύουσα, δράμα και κωμωδία αναμειγνύονται. Η τραγικότητα υπολανθάνει κάτω από μία κωμική επιφάνεια, σε ένα "σκηνικό παιχνίδi" που στηρίζεται σε παράλογες καταστάσεις. Στον πυρήνα της πλοκής ένα κοριτσάκι, το Ριτσάκι, που χάνεται δύο φορές κάτω από περίεργες και εξωφρενικές συνθήκες. Η επιτυχία του έργου «οφείλεται στον αφελή μύθο, στην ιδιομορφία της γλώσσας, στην δυνατότητα των ηθοποιών να αυτοσχεδιάζουν και στην ελευθερία που παρέχει στους σκηνοθέτες να πειραματίζονται με τις απόψεις του», όπως είπε ο ίδιος ο Μπόστ.

 

Σκηνική πραγμάτωση

Με μικρές αλλαγές στο κείμενο και σεβασμό στον συγγραφέα, το αποτέλεσμα της σκηνοθετικής ματιάς του Κώστα Τσιάνου ήταν μία άρτια παράσταση με δημιουργικό οίστρο, φαντασία και χορευτικό ρυθμό, που σκόρπισε σπάταλα απόλαυση στο κοινό.

Τραγουδιστικά και μουσικοχορευτικά διαλείμματα, που συνιστούν ένα είδος «παρωδίας μέσα στη παρωδία» ενίσχυσαν την κωμική υπονόμευση, σε συνεργασία με τα γλωσσικά και κινησιακά σημεία των ηθοποιών.

Όσον αφορά τους ερμηνευτές, υπηρέτησαν επάξια τους «χάρτινους ρόλους» που μοιάζουν σαν να ξεπηδούν από τις γελοιογραφίες του Μπόστ. Αναστέλλεται οποιαδήποτε πορεία ταύτισης του θεατή με τον ηθοποιό και του ηθοποιού με το ρόλο του, οι χαρακτήρες προκύπτουν μέσα από τις πράξεις που απεικονίζουν. Υπερβολική σε όλα της, η Νικολέτα Βλαβιανού υποδύεται τη Φαύστα, αποδίδοντας με επιτυχία τη πνευματική και κοινωνική ημιμάθεια που εκφράζεται με την ¨ακουστική ανορθο-ομιλία¨ της.(- σίγουρα στις σκηνικές οδηγίες του Μπόστ υποφώσκει μία σκωπτική διάθεση απέναντι στο ελληνικό Διδακτικό Θέατρο και στο μελοδραματικό υποκριτικό ύφος -).

 

Ο Πάνος Σταθακόπουλος ξεκαρδιστικός στο ρόλο του Γιάννη και ως ψάλτης!, σπαρταριστή φιγούρα ο Σταύρος Νικολαϊδης ανταποκρίνεται με άνεση στους δύο ρόλους που υποδύεται με ιδιαίτερες χορευτικές δυνατότητες! Απ’ την άλλη, ο Χάρης Φλέουρας ως Ριτσάκι, με υπερτονισμένα τα στοιχεία μιμικής, υιοθέτησε επιτυχώς μηχανιστικές κινήσεις και κινήσεις κούκλας για να διακωμωδήσει την ρεαλιστική εικόνα της ζωής . Η Μαίρη Σαουσοπούλου, ο Βασίλης Γιαβρής και ο Ηλίας Μπερμπέρης παίζουν, χορεύουν, τραγουδούν μεταδίδοντας ενέργεια και γέλιο. Όλοι οι ηθοποιοί κινούνται στο απαιτούμενο υπερεαλιστικό επίπεδο του έργου, αποτυπώνοντας το σουρεαλιστικό χιούμορ της μπόστειας πλοκής, παίζοντας το αφύσικο ως φυσιολογικό.

 

Ο Σπύρος Καβαλιεράτος ενορχήστρωσε την παράσταση με εξαίρετα μουσικά κομμάτια εμπνευσμένα από ελαφρά και λαϊκά τραγούδια και ελληνικές οπερέτες, που ερμηνεύονται ζωντανά από τους ηθοποιούς. Όλα συμπήρωναν την εικόνα ενός εύθυμου περιβάλλοντος, από τον ήχο παιδικού τραγουδιού αντί για κουδούνι πριν την έναρξη της παράστασης, το νανούρισμα, το τσιφτετέλι, μέχρι τα ακουστικά εφέ και τις χορογραφίες του Κώστα Τσιάνου, που εκτελούνται άψογα από το υποκριτικό επιτελείο. Εύστοχα και λειτουργικά τα σκηνικά του Θάνου Καρώνη : πίνακες του Μπόστ γλάστρες με λουλούδια και ελάχιστα χρηστικά αντικείμενα. Στη μεση της σκηνής, πίσω από το πεδίο δράσης των ηθοποιών, ένα παράθυρο με αυλαία που εξυπηρέτησε το «θέατρο εν θεάτρω» και λειτούργησε σαν σχόλιο στην ίδια τη παράσταση. Οι περούκες, το έντονο μακιγιάζ που θύμισε όπερα στο Πεκίνο και κλόουν σε τσίρκο , τα κουστούμια και οι φωτισμοί που επιμελήθηκε το εργαστήρι του «Θεσσαλικού Θεάτρου» ακολούθησαν τη σκηνοθετική γραμμή πλαισιώνοντάς την αρμονικά. Άξια μνείας η Νίκη Τηγανιτάκη που χορογράφησε το τραγούδι Mack the knife του Μπ. Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ.

 

Τελικά, εγώ το διασκέδασα πολύ στην καταπράσινη Ρεματιά Χαλανδρίου, βλέποντας αυτή τη καλοκαιρινή Φαύστα που σε ταξιδεύει στις εικόνες μίας άλλης χαρούμενης Αθήνας, δίνοντας παράλληλα ένα κοινωνικό και πολιτικό πορτρέτο της σύγχρονης Ελλάδας. Μην τη χάσετε, την συστήνω ανεπιφύλακτα!

 

Ταυτότητα της παράστασης

Συγγραφέας: Μπόστ (Χρύσανθος Βοσταντζόγλου 1918-1955)
Σκηνοθεσία- Επεξεργασία κειμένου- Χορογραφίες: Κώστας Τσιάνος
Μουσική επιμέλεια: Σπύρος Καβαλιεράτος
Σκηνικά: Θάνος Καρώνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Βασίλης Γιαβρής
Τις ενδυμασίες, τους φωτισμούς, το σχεδιασμό αφίσας και προγράμματος επιμελήθηκε το εργαστήρι του θεσσαλικού θεάτρου.

Διανομή (με σειρά εμφάνισης):
Νικολέττα Βλαβιανού, Σταύρος Νικολαίδης, Πάνος Σταθακόπουλος, Μαίρη Σαουσοπούλου, Βασίλης Γιαβρής, Χάρης Φλέουρας, Ηλίας Μπέρμπερης.


ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
• ΔΕΥΤΕΡΑ 26 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΒΟΛΟΣ
ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ “ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ” 9 μ.μ.
• ΤΡΙΤΗ 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΥΚΙΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
“ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜΟΤIKO ΘΕΑΤΡΟ ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ” 9.μ.μ.
• ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΕΛΑΣΣΩΝΑ
“ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ” 9μ.μ.
• ΠΕΜΠΤΗ 29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΤΥΡΝΑΒΟΣ
“ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΤΟΜΙ” 9μ.μ.
• ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ “ΧΡΥΣΑΛΙΔΑ” ΑΓΙΑΣ 9μ.μ.
• ΣΑΒΒΑΤΟ 31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΒΕΡΟΙΑ
“ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ” 9μ.μ.

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Exhibit B» του Μπρετ Μπέιλι: Μία συγκλονιστική ανθρώπινη εγκατάσταση
17.06.2016 14:00
Η πάντα εξωστρεφής –ευτυχώς για όλους μας- Στέγη, στο πλαίσιο του 3ου Fast Forward Festival, παρουσίασε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες καλλιτεχνικές δημιουργίες που ξεπερνάνε τα γεωγραφικά, ιδεολογικά, κοινωνικά και πολιτισμικά σύνορα, καταργούν τα στερεότυπα, διευρύνουν τα συμβατικά όρια των τεχνών, εκφράζοντας μία πολιτική και κοινωνική διαμαρτυρία για φλέγοντα ζητήματα και προβληματισμούς της σύγχρονης εποχής. Το κτίριο της πρώην Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου (Ακαδημίας 23) στέγασε για λίγες μέρες την συναρπαστική, αφυπνιστική έκθεση- περφόρμανς «Exhibit B» του Μπρετ Μπέιλι, η οποία περιλάμβανε μία σειρά εγκαταστάσεων με ζωντανά «εκθέματα / πειστήρια».
Ο Σαίξπηρ μέσα από παραστάσεις και προβολές στο Φεστιβάλ Αθηνών!
31.05.2016 12:33
Το Φεστιβάλ Αθηνών συμμετέχει στον κύκλο εκδηλώσεων που διοργανώνονται παγκοσμίως με αφορμή την επέτειο των τετρακοσίων χρόνων από το θάνατο του σπουδαίου Άγγλου ποιητή και θεατρικού συγγραφέα Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, εντάσσοντας στο φετινό του πρόγραμμα ελληνικές και διεθνείς παραγωγές. Τρεις θεατρικές παραστάσεις και τρεις κινηματογραφικές προβολές πάνω στο έργο του Σαίξπηρ αποκαλύπτουν εκ νέου τη δύναμη και τη διαχρονικότητα της γραφής του.
Πειραματική Σκηνή - «Θέμα Εμφύλιος»: Βήμα και «φωνή» σε νέους καλλιτέχνες
30.03.2016 11:48
Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, που άνοιξε ξανά τις πόρτες της για να δώσει βήμα και «φωνή» σε νέους καλλιτέχνες, με καλλιτεχνικούς διευθυντές τους άξιους Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη, διοργανώνει κατά το διάστημα 30 Μαρτίου έως και 3 Απριλίου 2016 ένα Θεματικό φεστιβάλ για τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, από την έναρξη του οποίου συμπληρώνονται φέτος 70 χρόνια. Νέοι και ανήσυχοι δημιουργοί (ή συνδημιουργοί), που επιλέχθηκαν για να παρουσιάσουν την δουλειά τους στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, μοιράζονται μαζί μας τις σκέψεις τους για το θέμα «Εμφύλιος» και τις ποικίλες αποτυπώσεις του στο σήμερα…
Δύο Ιουλιέτες και επτά Ρωμαίοι καταλαμβάνουν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά!
18.02.2016 14:51
400 χρόνια από τον θάνατο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και 450 χρόνια από τη γέννηση του, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει το αριστούργημά του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στη μετάφραση του Δημητρίου Βικέλα, σε μία εντελώς διαφορετική σκηνική εκδοχή υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Ρήγου. Με αφορμή την παράσταση, εννέα ταλαντούχοι και ελπιδοφόροι αντιπρόσωποι της νέας γενιάς ηθοποιών που έχουν αναλάβει να ζωντανέψουν αυτή την «καταδικασμένη από τα αστέρια» ιστορία αγάπης επί σκηνής, περιγράφουν μέσα σε λίγες φράσεις την δική τους προσωπική οπτική για το έργο του Σαίξπηρ και τους ρόλους που ερμηνεύουν.
«Μιράντα»: Ερμηνευτικές αναλαμπές σε μία εμπνευσμένη διασκευή
03.02.2016 11:40
Ορμώμενος από την σαιξπηρική «Τρικυμία», με κινητήρια δύναμη την ηρωϊδα της, Μιράντα, ο Λιθουανός σκηνοθέτης Όσκαρας Κορσουνόβας, δημιούργησε την δική του ομώνυμη, σκηνική σύνθεση. Η «Μιράντα» του λοιπόν, ύστερα από την παρουσίασή της σε Λιθουανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, ταξίδεψε και στη χώρα μας, στο Θέατρο Πορεία, σε μία εκδοχή ειδικά προσαρμοσμένη για το ελληνικό θεατρόφιλο κοινό.
Μπιλ & Λου - Δημήτρης Μπογδάνος: Κριτική θεάτρου
01.12.2015 12:26
Την γλυκόπικρη ιστορία του Adam Elliot, που περιγράφει την ασυνήθιστη φιλία δύο εκ πρώτης όψεως αταίριαστων ανθρώπων, πήρε ο Δημήτρης Μπογδάνος και την αξιοποίησε με ιδιοφυή και ευφάνταστο τρόπο, μεταφέροντάς την στο στην σκηνή του Skrow Theater, ως Μπιλ & Λου. Στην δική του θεατρική εκδοχή οι πρωταγωνιστές έχουν σάρκα και οστά, δεν είναι από πηλό και έχουν μεγάλη αδυναμία στα στρουμφάκια!
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Μία ιδιότυπη ακουστική περιπλάνηση «Στη μέση του δρόμου», Πρόδρομος Τσινικόρης
10.07.2015 15:00
Φτάνω στη Πλατεία Κλαυθμώνος, εφοδιάζομαι με τον απαραίτητο εξοπλισμό –χάρτη, ακουστικά, MP3- και κατηφορίζω προς την οδό Δραγατσανίου. Ακολουθώ κατά γράμμα τις οδηγίες και φτάνω πολύ γρήγορα στον προορισμό μου, ένα σημείο συνάντησης «Στη μέση του δρόμου», στο οποίο πρόκειται να μοιραστώ μία πρωτόγνωρη εμπειρία με κάποιον άγνωστο συμπολίτη μου.. Με ένα αίσθημα γλυκόπικρης περιέργειας ανεβαίνω στο σταθμευμένο φορτηγό (!), κάθομαι στη θέση του συνοδηγού, πατάω το «PLAY» και περιμένω να ακούσω την συγκινητική ιστορία ενός άστεγου. Αντί γι’ αυτό, ακούω το ντουέτο των Lisa Stansfield και Barry White, "All Around The World".
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Είμαστε οι Πέρσες, Γιολάντα Μαρκοπούλου – Station Athens
12.06.2015 18:56
Οδύσσειες προσφύγων απ’ το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές μπολιάζουν τους Πέρσες και τις Ικέτιδες του Αισχύλου στην παράσταση-ντοκουμέντο Είμαστε οι Πέρσες της Γιολάντας Μαρκοπούλου, που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, 3 και 4 Ιουνίου.