Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Βάνα Παρθενιάδου: Όπως κι αν διαμορφώνεται κάθε κοινωνία, οι σχέσεις των ανθρώπων θα έχουν πάντα πρωταρχικό ρόλο

Βάνα Παρθενιάδου: Όπως κι αν διαμορφώνεται κάθε κοινωνία, οι σχέσεις των ανθρώπων θα έχουν πάντα πρωταρχικό ρόλο

Το θέατρο Επί Κολωνώ παρουσιάζει το έργο της Ελένης Τζάρου, Έρως και τέλος ή τα δάκρυα του ψαριού μέσα στη θάλασσα, ένα πρωτότυπο ελληνικό θεατρικό κείμενο που ολοκληρώθηκε το 2010 ...

και ανεβαίνει από την ομάδα ΛΟΓΩ ΧΟΡΟΥ. Εκ μέρους της ομάδας μας μιλάει για το έργο η ηθοποιός Βάνα Παρθενιάδου.

 

 

 

 

Συνέντευξη Αθηνά Πούλιου

 

 

 

CultureNow: Την φετινή σεζόν πρωταγωνιστείτε στο θέατρο Επί Κολωνώ στην παράσταση Έρως και τέλος ή τα δάκρυα του ψαριού μέσα στη θάλασσα, την οποία δημιουργήσατε συλλογικά με την ομάδα ΛΟΓΩ ΧΟΡΟΥ. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το έργο; Πότε δημιουργήθηκε και ποιοι είναι οι βασικοί συντελεστές του;

Βάνα Παρθενιάδου: Το έργο μας σκηνοθετεί η Ελένη Τζάρου και το έγραψε η ίδια το 2010. Mαζευτήκαμε λοιπόν φέτος στο "Επί Κωλωνώ" για την παράσταση οι ηθοποιοί Μάνος Τριανταφυλλάκης, Λευτέρης Βασιλάκης, Έφη Γούση και η ίδια, Βάνα Παρθενιάδου, οι χορευτές Κώστας Νικολαίδης, Αμαλία Κοσμά, Μάνος Χριστοφακάκης, Δώρα Τρουπή και ο εικαστικός-ενδυματολόγος Βασίλης Παυλίδης. Είναι ένα γλυκόπικρο έργο με εναλλασσόμενες εικόνες που φωτίζουν καθημερινές καταστάσεις της ζωής με το μαγικό τρόπο της θεατρικής πράξης. Έχει κωμικά και δραματικά στοιχεία, είναι έργο ηθοποιών (στην περίπτωσή μας και χορευτών) με την έννοια ότι οι ίδιοι οι ηθοποιοί με την φαντασία και την ευρηματικότητά τους δημιουργούν τον χώρο όπου ξετυλίγονται οι ιστορίες τους ή, αν προτιμάτε, τα κομμάτια μιας κοινής λίγο-πολύ ιστορίας.

 

C. N.: Πρόκειται για ένα ανθρωποκεντρικό έργο γραμμένο στην Ελλάδα του 2010. Τι ζητήματα θέτει σε σχέση με τον άνθρωπο στη σύγχρονη κοινωνία;
 
Β. Π.: Ό,τι κι αν συμβαίνει στη σύγχρονη κοινωνία, όπως κι αν διαμορφώνεται κάθε κοινωνία (όχι μόνο η σύγχρονη) οι σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους θα έχουν πάντα πρωταρχικό ρόλο. Το έργο μας λοιπόν θέτει ζητήματα που αφορούν αυτό το κομμάτι της ύπαρξης: Πώς συναντιόμαστε στον έρωτα, στην φιλία, στην απώλεια; Tί ερωτήματα μάς γεννιούνται σε διάφορες καταστάσεις; Πού πάει ο έρωτας όταν γεράσει; Είμαστε οι μόνοι στην πλάση που κλαίμε; Θα μας θυμούνται μετά;

 

C. N.: Η παράσταση αποτελείται από επί μέρους σκηνές που συνδέονται όμως μεταξύ τους. Πείτε μας λίγα λόγια σχετικά με τις ιστορίες που ξετυλίγονται επί σκηνής και τι σχέση έχουν μεταξύ τους οι καταστάσεις και οι ήρωες;
                   
Β. Π.: Ο κορμός του έργου είναι μια ερωτική ιστορία που στην εξέλιξή της συναντά πλήθος συναισθημάτων και καταστάσεων που συνοδεύουν τον έρωτα όπως και στη ζωή μας - αγάπη, φιλία, συντροφικότητα, συμβιβασμοί, τσακωμοί, αναβίωση του παρελθόντος μέσα από τη μνήμη, όλα αυτά ιδωμένα με χιούμορ και φαντασία. Κι ακόμα, ο έρωτας εκφράζεται σ' ένα δεύτερο επίπεδο κι από τον χορό που σχολιάζει περιδιαβάζοντας τα δρώμενα.

 

C. N.: Ποίηση και χορός είναι οι "πρωταγωνιστές" του έργου;

Β. Π.: Πράγματι, η κίνηση κυριολεκτικά, δηλαδή ο χορός, και μεταφορικά, δηλαδή τα κύματα των συναισθημάτων, και τα δύο ενταγμένα σε ποιητική φόρμα και μάλιστα κάποτε σε αφαιρετικό λόγο, είναι οι πρωταγωνιστές. Και εδώ, νομίζω, είναι και το πολύ ενδιαφέρον στοιχείο του έργου, και για τους συντελεστές και για όσους το παρακολουθούν: Είναι σαν να βλέπουμε το ίδιο θέμα, την ανθρώπινη επικοινωνία, σε κάθε σκηνή με διαφορετικό τρόπο και από διαφορετική οπτική γωνία.

 

C. N.: Σαν ομάδα επικεντρώνεστε στη σύνθεση διαφορετικών ειδών τέχνης με κεντρικό άξονα το θέατρο. Μιλήστε μας λίγο για την δουλειά σας γενικότερα, αλλά και για τον τρόπο που εφαρμόζετε άλλες τέχνες πάνω στο θέατρο.
 
Β. Π.: Πιστεύω ότι το θέατρο εμπνέεται, διδάσκεται και εξυπηρετείται απ' το τεράστιο απόθεμα άλλων τεχνών - λόγος, εικαστικά , χορός, μουσική . Η σύνθεσή τους απαιτεί φυσικά γνώσεις, αγάπη και πολύ κόπο αλλά το αποτέλεσμα είναι τουλάχιστον ενδιαφέρον! Ο σκοπός είναι πάντα (όπως και σε όλες τις τέχνες) η επικοινωνία με τον θεατή, ν' ανακαλύψουμε μαζί πλευρές του κόσμου κάτω από διαφορετικό φώς, πτυχές του κόσμου που στην καθημερινή μας πραγματικότητα περνούν σκοτεινές ή υποφωτισμένες. Η προσήλωση στον στόχο που θέτουμε κάθε φορά, η αέναη εξάσκηση στα εκφραστικά μας μέσα (να συμπεριλάβουμε εδώ την ψυχική και πνευματική μας ευελιξία), το ενδιαφέρον και η παρατηρητικότητα για τον κόσμο γύρω μας είναι χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτουμε. Και τελικά αυτό το πάντρεμα τεχνών κάνει την παράσταση περισσότερο σφαιρική και θελκτική τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για τους θεατές .

 

C. N.: Πότε δημιουργήθηκε η ομάδα ΛΟΓΩ ΧΟΡΟΥ και ποια είναι τα σχέδιά της για το μέλλον;

Β. Π.: Η ομάδα ΛΟΓΩ ΧΟΡΟΥ ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2007 και τα σχέδια της για το μέλλον είναι να συνεχίσει να δημιουργεί παραστάσεις συνδυάζοντας τον λόγο την μουσική και την κίνηση.

Σχετικές ειδήσεις
Ελένη Παργινού: Ο άνθρωπος δεν θα πάψει ποτέ να αναζητά την ελευθερία
21.11.2016 12:42
Το γνωστό διήγημα του Φραντς Κάφκα «Αναφορά σε μια Ακαδημία», η αλληγορική ιστορία ενός πιθήκου που εξανθρωπίζεται προκειμένου να βρει το χώρο του στον κόσμο των ανθρώπων, παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Σημείο, σε σκηνοθεσία Ελένης Παργινού. Η νεαρή σκηνοθέτις, με αφορμή την παράσταση, μας μίλησε για τα εναγώνια ερωτήματα που θέτει ο Κάφκα, την έννοια της ελευθερίας, την αφυπνιστική δύναμη του θεάτρου και την αμφισβήτηση.
Σταύρος Τσακίρης: Ο κόσμος που ζούμε τώρα πεθαίνει σιγά – σιγά
26.02.2016 15:55
Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παίζεται αυτόν τον καιρό το γνωστό δράμα του Μπύχνερ, «Βόυτσεκ», για πρώτη φορά ως ενιαία παράσταση. Ο Σταύρος Τσακίρης που σκηνοθετεί αυτό το μεγάλο εγχείρημα, μας εξηγεί τη σημασία μιας τέτοιας παραγωγής, καθώς και διάφορες παραμέτρους του έργου, που αγγίζουν κάθε εποχή και κοινωνία. Ωστόσο, εκτός από το να φωτίσει τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου ανεβάσματος, αποκαλύπτει και μία μεγάλη και ενδιαφέρουσα φιλοδοξία του για το μέλλον, την παρουσίαση του έπους του «Διγενή Ακρίτα».
Βασίλης Τσιγκριστάρης: Μόνο μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις μπορούμε να κρατήσουμε κάτι δικό μας
22.02.2016 12:04
Η Ομάδα Χρώμα και ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Χατζής επιστρέφουν από τις 24 Φεβρουαρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης για να παρουσιάσουν για δέκα μόνο παραστάσεις το νέο καλλιτεχνικό τους εγχείρημα «Damiens / Φουκώ – Χειμωνάς». Ο Βασίλης Τσιγκριστάρης, που υπογράφει τη διασκευή μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή και ενσαρκώνει τον σύγχρονο Damiens, μας εισάγει στον κόσμο του ήρωά του “που ακροβατεί ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι”, ενώ παράλληλα, μας μιλάει, για τις σύγχρονες μεθόδους σωφρονισμού που χρησιμοποιεί πολύ “έξυπνα”, “διακριτικά” και “ύπουλα” η κοινωνία και για τις ανθρώπινες σχέσεις οι οποίες “δημιουργούν το κάτι διαφορετικό μέσα στον καθένα μας, αυτό που ευτυχώς ποτέ δεν θα μπορέσει να ελέγξει καμία εξουσία” !
Δύο Ιουλιέτες και επτά Ρωμαίοι καταλαμβάνουν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά!
18.02.2016 14:51
400 χρόνια από τον θάνατο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και 450 χρόνια από τη γέννηση του, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει το αριστούργημά του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στη μετάφραση του Δημητρίου Βικέλα, σε μία εντελώς διαφορετική σκηνική εκδοχή υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Ρήγου. Με αφορμή την παράσταση, εννέα ταλαντούχοι και ελπιδοφόροι αντιπρόσωποι της νέας γενιάς ηθοποιών που έχουν αναλάβει να ζωντανέψουν αυτή την «καταδικασμένη από τα αστέρια» ιστορία αγάπης επί σκηνής, περιγράφουν μέσα σε λίγες φράσεις την δική τους προσωπική οπτική για το έργο του Σαίξπηρ και τους ρόλους που ερμηνεύουν.
Βάνα Πεφάνη: Οι άνθρωποι που αγαπώ με γεμίζουν περισσότερο από όλα
19.01.2016 11:23
Η Βάνα Πεφάνη έχει σταθερή παρουσία στα θεατρικά δρώμενα, εδώ και πολλά χρόνια. Δοκιμάστηκε κατά καιρούς σε όλα τα είδη, με μεγάλη επιτυχία, πράγμα που την έχει κάνει αναγνωρίσιμη και αγαπητή στο ευρύ κοινό.