Θέατρο Χώρος: Το πρόγραμμα για την σεζόν 2022-2023

Το Θέατρο Χώρος παρουσιάζει τον προγραμματισμό του για την θεατρική περίοδο 2022-2023.

Με τις τραγωδίες «Άλκηστις» και «Βάκχες» του Ευριπίδη και το κλασικό έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ το θέατρο Χώρος συνεχίζει και φέτος την έρευνα της σκηνοθέτιδας Έλενας Μαυρίδου γύρω από τα όρια μεταξύ διαφορετικών τεχνών, της κινηματογραφικής αφήγησης, του θεάτρου σκιών, της περφόρμανς και του θεατρικού δρώμενου.

Μετά την επιτυχημένη παράσταση του Λάμπρου του Δ. Σολωμού, η Έλενα Μαυρίδου εξελίσσει ακόμη πιο πολύ το προσωπικό σκηνοθετικό της ύφος κάνοντας καινούργιες προτάσεις. «Χειροποίητοι» κόσμοι με τα υλικά τους να είναι αναλογικά μηχανήματα, επιδιασκόπια, χάρτινες φιγούρες-μαριονέτες μιας ναΐφ αισθητικής και βεβαίως μάσκες. Παραδοσιακά μουσικά όργανα, λύρες Μακεδονίας και Θράκης, αναμειγνύονται με σύγχρονα μέσα της ηλεκτρονικής μουσικής και της ambient noise. Μουσική που συνέθεσε και παίζει live στις παραστάσεις ο Γιώργος Μαυρίδης. Επίσης με χαρά, το θέατρο Χώρος θα φιλοξενήσει ξανά την παράσταση «Το Μήνυμα» του Αργύρη Χιόνη από την θεατρική Ομάδα APUS, σε σκηνοθεσία Ανθής Φούντα για 8 νέες παραστάσεις.

Για 7ο χρόνο το Ετήσιο Εργαστήρι Υποκριτικής με την Έλενα Μαυρίδου και τη Δήμητρα Κούζα συνεχίζει την επιτυχημένη του λειτουργία, έχοντας ως κεντρικό άξονα την υποκριτική με μάσκα. Μία μέθοδος κι ένα εργαλείο που δημιουργεί το κατάλληλο έδαφος, ώστε ο ηθοποιός να εξασκήσει σε βάθος τις προσωπικές του δυναμικές, ποιότητες και δυνατότητες και να ανακαλύψει τον σκηνικό του εαυτό. Το εργαστήρι αυτή τη χρονιά αλλάζει μορφή σε τρίμηνους σεμιναριακούς κύκλους, εμπλουτίζοντας και διευρύνοντας το εκπαιδευτικό του υλικό με νέους δασκάλους χορού, yoga, λόγου-φωνής καθώς και guest ηθοποιούς-σκηνοθέτες σε κάθε κύκλο.

Θέατρο Χώρος – Πρόγραμμα 2022-2023:

Α Λ Κ Η Σ Τ Ι Σ
του Ευριπίδη
Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
14.10.22-30.12.22

«Πολλών λογιών είναι τα Θεϊκά πράματα, πολλά τελειώνουν οι Θεοί ανέλπιστα. Όσα περιμέναμε δεν έγιναν και για τα’ απίστευτα ηύρε μέσο ο Θεός.»
Χορός, «Άλκηστις» Ευριπίδη

Η «Άλκηστις» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου, μετά την επιτυχημένη παρουσίαση της στο πλαίσιο της σειράς «Παραβάσεων» του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) τον Απρίλιο του 2022, μεταφέρεται στο Θέατρο Χώρος.

Με προσωπικό ύφος που εξερεύνησε η σκηνοθέτης στην παράσταση ο «Λάμπρος» του Διονύσιου Σολωμού (υποψήφια παράσταση για το βραβείο σκηνοθεσίας Κάρολος Κουν) η «Άλκηστις» είναι μια παράσταση με αναλογικού τύπου εργαλεία, όπως το επιδιασκόπιο και χάρτινες φιγούρες μιας ναΐφ αισθητικής, που παντρεύει τον υπέροχο ποιητικό λόγο του Ευριπίδη με τις live λύρες και την τεχνολογία του ήχου.

Ένα οπτικοακουστικό σύμπαν για την κατάδυση της ψυχής στον Άδη και τη γιορτή της ζωής. Μια παράσταση με χιούμορ που ακροβατεί ανάμεσα στην τραγωδία και το σατυρικό δράμα και που διερευνά τα όρια των παραστατικών τεχνών, του θεάτρου και της περφόρμανς.

Ο θεός Απόλλωνας είναι τιμωρημένος από τον Δία.

Υπηρετεί σαν κοινός θνητός τον βασιλιά των Φερών, τον Άδμητο. Για αντάλλαγμα της φιλοξενίας και της καλής του συμπεριφοράς προσφέρει στον Άδμητο ένα προνόμιο για τη ζωή του: Να αποφύγει τον πρόωρο θάνατο, αρκεί να δεχτεί κάποιος άλλος να πάρει τη θέση του και να θυσιαστεί. Η Άλκηστη, η γυναίκα του Άδμητου, προσφέρει τον εαυτό της και θυσιάζεται για να ζήσει ο άντρας της. Η Άλκηστη είναι νεκρή και άταφη, όταν αναπάντεχα επισκέπτεται το παλάτι ο Ηρακλής. Μέσα στη βαριά ατμόσφαιρα του παλατιού πίνει και γλεντάει, αφού ο Άδμητος δεν του αποκαλύπτει τα δυσάρεστα νέα. Ένας υπηρέτης του παλατιού του αποκαλύπτει το θάνατο της και ντροπιασμένος ο Ηρακλής αποφασίζει να φέρει την Άλκηστη πίσω από το Θάνατο.

Συντελεστές της παράστασης

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Χρηστομάνος
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
Πρωτότυπη μουσική – Σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Μαυρίδης
Επιμέλεια σκηνικών: Γεωργία Μπούρδα
Κοστούμια: Νίκος Αποστολόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμών: Περικλής Μαθιέλλης
Σχεδιασμός φιγούρων: Έλενα Μαυρίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Κυριακή Μουλιού
Οργάνωση παραγωγής: Γιάννα Αλ Νακά
Υπεύθυνη Γραφείου Τύπου & Επικοινωνίας: Μαρία Τσολάκη
Social Media: Δανάη Γκουτκίδου

Φωτογραφίες: Σπύρος Χατζηαγγελάκης
Σχεδιασμός – Γραφιστική επιμέλεια: Θωμάς Παπάζογλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Έλενα Μαυρίδου, Δημήτρης Λάλος, Σωτήρης Τσακομίδης, Δήμητρα Κούζα, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Στέργιος Κοντακιώτης

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ
του Αργύρη Χιόνη
Σκηνοθεσία: Ανθή Φουντά
19.10.22-10.11.22

Τί μένει από τον άνθρωπο αν του πάρεις την αρχή και το τέλος;

Η Θεατρική Ομάδα APUS επιστρέφει με την τραγελαφική φάρσα του Αργύρη Χιόνη «Το Μήνυμα» σε σκηνοθεσία Ανθής Φουντά για ένα νέο κύκλο 8 παραστάσεων.

Μετά από μια επιτυχημένη σειρά παραστάσεων στο Ανοιχτό Θέατρο Γκράβας (Ιούλιος 2021), το Θέατρο Φούρνος (Οκτώβριος 2022) και το Θέατρο Χώρος (Μάιος 2022), «Το Μήνυμα» του Αργύρη Χιόνη θα παρουσιάζεται από τις 19 Οκτωβρίου και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00 στο Θέατρο Χώρος. «Εκείνοι» τους έδωσαν ένα μήνυμα να το μεταφέρουν σε «Εκείνον». Τους είπαν να τραβήξουν ίσια, όμως έχουν χαθεί και δεν μπορούν να θυμηθούν το μήνυμα. Είναι δύο αγγελιοφόροι χωρίς αγγελία. Δύο αγγελιοφόροι χωρίς όνομα. Είναι ο Α και ο Β και έχουν ξεχάσει από πού ξεκίνησαν και πού πηγαίνουν. Περπατούν για εβδομάδες, μήνες, χρόνια ή και αιώνες φτιάχνοντας διαρκώς νέα μηνύματα, τα οποία διαρκώς ξεχνούν. Θα μπορέσουν να θυμηθούν το μήνυμα;

Το έργο είναι ένα από τα τρία και μοναδικά θεατρικά κείμενα που έγραψε ο Αργύρης Χιόνης την περίοδο 1971-1973. Σύμφωνα με τον ίδιο, έμπνευση για το «Μήνυμα» αποτέλεσε το έργο του Franco Sacchetti, Ιταλού συγγραφέα της Αναγέννησης, στο οποίο εντόπισε πρώιμα ψήγματα του θεάτρου του παραλόγου και ειδικότερα ομοιότητες με το έργο «Περιμένοντας τον Γκοντό», του Μπέκετ.

Μια υπαρξιακή φάρσα με σαφείς επιρροές από το θέατρο του παραλόγου. Μια ευρηματική και βαθιά ανθρώπινη παράσταση που χωρά ολόκληρη στα αυστηρά όρια ενός σκηνικού που μοιάζει βγαλμένο από ξύλινο παιχνίδι-γρίφο.

“Αν είχα χρόνο, θα ήμουν άλλο πράγμα” – Β

Τι είναι τέλος πάντων ένας αγγελιοφόρος χωρίς το μήνυμά του;

Σκηνοθετικό Σημείωμα:

“Είναι σαν αυτό, που δεν μπορείς να σταματήσεις να κάνεις κάτι, χωρίς να ξέρεις ακριβώς γιατί στο καλό το κάνεις. Καλύτερα να κάνεις κάτι χωρίς να ξέρεις γιατί, παρά να σταματήσεις να κάνεις κάτι. Ε; Ποιοί θα ήμασταν αν δεν κάναμε κάτι; Καλύτερα να είμαστε εγκλωβισμένοι σε αυτό που ξέρουμε και εμπιστευόμαστε, παρά να κινδυνέψουμε να μην είμαστε. Έτσι δημιουργούμε τις κινήσεις που μας περιφράσσουν, τις φράσεις που λέμε κουτί. Σαν την ιστορία με το παιχνίδι αστροναύτη -ναι, τον Buzz Lightyear- που μέσα στο κουτί νόμιζε πώς έχει διανύσει γαλαξίες, για να μάθει κάποτε πώς δεν έχει κάνει ούτε ένα βήμα. Στο “Μήνυμα” του Αργύρη Χιόνη, ο Α και ο Β δεν είναι άνθρωποι με σάρκα και οστά, είναι δύο σκίτσα, φτιαγμένα τραγελαφικά για να μπορούν να αντέχουν το πέρασμα μέσα από ένα ατελείωτο ακίνητο ταξίδι.” -Ανθή Φουντά

Συντελεστές της παράστασης

Κείμενο: Αργύρης Χιόνης
Δραματουργική επεξεργασία: Oμάδα APUS (Ανθή Φουντά, Αντώνης Κυριακάκης, Γιώργος Πατεράκης)
Σκηνοθεσία/ Σκηνογραφία: Ανθή Φουντά
Επιμέλεια Κίνησης: Ευθύμης Χρήστου
Σκηνικά: Σταμάτης Λεόντιος, Κυριάκος Κουτσερινάκης
Κοστούμια: Functional Clothing Lab
Φωτογραφίες: Δημήτρης Κυριακάκης
Trailer: Apus
Αφίσα: exidas.com
Επικοινωνία: Cont Act (Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας)
Παραγωγή: ΝΑIF

Παίζουν οι ηθοποιοί: Αντώνης Κυριακάκης, Γιώργος Πατεράκης

Διάρκεια της παράστασης: 75 λεπτά

ΡΩΜΑΙΟΣ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΕΤΑ
του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
05.12.22-31.01.23

«ΡΩΜΑΙΟΣ -Ευλογημένη, ευλογημένη νύχτα! Πώς φοβάμαι,
μην, όντας νύχτα, όλ’ αυτά είναι μόνον όνειρο
πάρα πολύ γλυκό για να ’ναι αλήθεια.»
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

Το αξεπέραστο δράμα του Σαίξπηρ σκηνοθετείται στο Θέατρο Χώρος από την Έλενα Μαυρίδου. Τα κυρίαρχα θέματα της αγάπης και του μίσους, η προσωπική διαδρομή των δραματικών προσώπων και η υπέροχη σαιξπηρική γλώσσα καθιστούν το δράμα

“Ρωμαίος και Ιουλιέτα” ένα από τα συγκλονιστικότερα δράματα της παγκόσμιας δραματουργίας.

Η σκηνοθέτης φέρνοντας στην επιφάνεια ζητήματα που μας αγγίζουν έως και σήμερα, στο εδώ και το τώρα, ανεβάζει το κλασικό έργο του Σαίξπηρ επιδιώκοντας μια συνομιλία ανάμεσα στην προπαρασκευαστική διαδικασία δημιουργίας της παράστασης με το ίδιο το σκηνοθετικό αποτέλεσμα. Ελεύθεροι οι συντελεστές της παράστασης, ως σκεπτόμενοι καλλιτέχνες, «σχολιάζουν» και κρατούν μία «στάση» απέναντι σε αυτή την παράσταση συνόλου, με μία αναστοχαστική και παιγνιώδη διάθεση.

Η Έλενα Μαυρίδου τονίζει τη διαχρονικότητα του έργου φωτίζοντας τόσο τα θέματα ιεραρχίας αλλά και όσα σχετίζονται με έναν κόσμο που καταρρέει, κάτω από το βάρος των παθογενειών, που φτάνουν και εντοπίζονται μέχρι το παρόν της σύγχρονης κοινωνικής δομής.

Έχει στήσει έναν σκηνικό χώρο ενός πάρτυ με live ηλεκτρονική μουσική, παράγοντας ένα ευφάνταστο σκηνικό τοπίο, όπου επικρατεί ο πολυτροπικός ήχος και η χρήση της μάσκας. Η παράσταση αποτελεί έναν διάλογο του «Ρωμαίου και της Ιουλιέτας» με τα σύγχρονα παραστατικά εργαλεία, συνθέτοντας έναν κόσμο κάτοπτρο του πραγματικού, δηλαδή γεμάτο με πικρό χιούμορ.

Συντελεστές της παράστασης

Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
Δραματολόγος: Κατερίνα Διακουμοπούλου
Πρωτότυπη μουσική – Σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Μαυρίδης
Σκηνικά- Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Μάσκες: Newman’s Commedia Mask Company
Σχεδιασμός φωτισμών: Περικλής Μαθιέλλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κυριακή Μουλιού
Οργάνωση παραγωγής: Γιάννα Αλ Νακά
Υπεύθυνη Γραφείου Τύπου & Επικοινωνίας: Μαρία Τσολάκη
Social Media: Δανάη Γκουτκίδου
Σχεδιασμός – Γραφιστική Επιμέλεια: Θωμάς Παπάζογλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Δήμητρα Κούζα, Χριστίνα Μαριάνου, Δημήτρης Μανδρινός, Στέργιος Κοντακιώτης, Γιάννης Καράμπαμπας, Πέτρος Αλαφούζος, κ.α

Β Α Κ Χ Ε Σ
του Ευριπίδη
Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
13.02.2023-28.03.2023

«Βακχεύω σημαίνει βιώνω ένα είδος θρησκευτικής εμπειρίας,
την εμπειρία της κοινωνίας με τον θεό,
και μεταμορφώνει ένα ανθρώπινο ον σε βάκχων»
E. R. Dodds

Η Έλενα Μαυρίδου παρουσιάζει τις «Βάκχες» του Ευριπίδη σαν ένα σύγχρονο δραματοποιημένο εικαστικό – μουσικό δρώμενο που έχει ρίζες στα παλιά, ενσαρκωμένο από ένα υποκριτικό κουαρτέτο.

Τι μένει στο τέλος για το κοινό και τους ήρωες, όταν η μουσική σταματάει και καλούμαστε να συλλογιστούμε το ανθρώπινο αδιέξοδο της ύπαρξης μας; Είναι ζωντανός ο Διόνυσος σήμερα;

Με αυτά και όχι μόνο τα ερωτήματα καταπιάνεται η Έλενα Μαυρίδου, στοχεύοντας στη δυναμική ερμηνεία του λόγου του Ευριπίδη και στη σωματικότητά του.

Ο Διόνυσος εδώ είναι μια φωνή. Η φωνή αυτή μέσα μας που μας συνδέει με τα ζωώδη ένστικτά μας. Ένας Διόνυσος που μεταμορφώνει τον Πενθέα, που μεταμορφώνει τον κόσμο γύρω του.

Η λατρεία του Διονύσου είναι η ένωση με τη ζωώδη δύναμη.

Η σκηνοθέτης αξιοποιώντας τόσο την εκφραστικότητα των σωμάτων, τις φιγούρες θεάτρου σκιών, καθώς και τους ήχους της λύρας και του νταουλιού, δημιουργεί ένα μοναδικό ηχοτοπίο και καταφέρνει όχι μόνο να σωματοποιήσει το έργο του Ευριπίδη, αλλά και να οδηγήσει τον ίδιο τον θεατή σταδιακά στην εξερεύνηση της προσωπικής του Βακχείας, όπως και «στο αίσθημα κατοχής από κάποια ξένη προσωπικότητα που δημιουργεί συχνά ο χορός στους χορευτές» ( E. R. Dodds)

Συντελεστές της παράστασης

Σύλληψη – Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
Μετάφραση: Θ.Κ. Στεφανόπουλος
Πρωτότυπη μουσική – Σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Μαυρίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Σχεδιασμός φιγούρων: Έλενα Μαυρίδου
Σχεδιασμός φωτισμών: Περικλής Μαθιέλλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κυριακή Μουλιού
Οργάνωση παραγωγής: Γιάννα Αλ Νακά
Υπεύθυνη Γραφείου Τύπου & Επικοινωνίας: Μαρία Τσολάκη
Social Media: Δανάη Γκουτκίδου
Φωτογραφίες- Βίντεο: Γιώργος Καπλανίδης
Σχεδιασμός – Γραφιστική επιμέλεια: Θωμάς Παπάζογλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Δήμητρα Κούζα, Δημήτρης Μανδρινός, Χριστίνα Μαριάνου, Μαρία Παρασύρη
Φωνή Διονύσου: Θανάσης Δόβρης

Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Μαυρίδης, Χάρης Πορφυρίδης

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ