Η ιδέα για την δημιουργία της παράστασης «Αλεξάνδρεια», ήταν ένα όνειρο του Φωκά Ευαγγελινού που ήθελε εδώ και χρόνια να πραγματοποιήσει. Όταν τον Μάιο του 2024 το μοιράστηκε μαζί μου, αρχίσαμε να βαδίζουμε μαζί σε έναν μαγικό δρόμο προς την εμβληματική εκείνη πόλη, την Αλεξάνδρεια του κοσμοπολιτισμού, την Αλεξάνδρεια των Ελλήνων, την Αλεξάνδρεια του Καβάφη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, δεκαετία 1930
Στο αποκορύφωμα της ακμής της, η Αλεξάνδρεια ήταν μια πόλη-σταυροδρόμι πολιτισμών, αντιθέσεων και συμφερόντων. Κοινωνικές διακρίσεις, πολιτικά παιχνίδια και υπόγειες συνωμοσίες διαμόρφωναν τη ζωή σε κάθε επίπεδο. Μέσα σ’ αυτό σκηνικό, το ελληνικό πνεύμα άνθιζε. Οι Έλληνες ζούσαν και δημιουργούσαν κάτω από τον απέραντο ουρανό της πόλης. Μιας πόλης με δυο πρόσωπα. Από τη μια οι αριστοκρατικές συνοικίες, το Καρτιέ Γκρεκ, το Μοχαραμπέη, οι δρόμοι με τα πολυτελή μαγαζιά όπως η Ρου Σερίφ, τα διάσημα καφέ Delice, Αθηναίος, Παστράμης. Κι από την άλλη η υποβαθμισμένη μεριά της πόλης, εκεί όπου ρακένδυτοι άνθρωποι, ξυπόλητα παιδιά, άντρες με ναργιλέδες να ρουφούν τ’ άρωμα της Ανατολής δίνοντας την ψευδαίσθηση ενός χρόνου νωχελικού, που δεν βιάζεται. Εκεί ζούσαν και οι περισσότεροι Έλληνες, ανάμεσα σε Ιταλούς, Σύρους, Αρμένιους, Μαλτέζους κι Αιγύπτιους. Ένα αλεξανδρινό χωνευτήρι, φυλών, γλωσσών και θρησκειών, που δεν τους χώριζε αλλά τους ένωνε.
Η Αλεξάνδρεια, στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, αποτέλεσε κέντρο αποφάσεων για όλα όσα θα διαδραματίζονταν στη φλεγόμενη Μέση Ανατολή. Σχεδόν έναν αιώνα μετά, η Μέση Ανατολή συνεχίζει να φλέγεται και να αποτελεί μια ατελείωτη αρένα διεκδίκησης αντίθετων συμφερόντων.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
ΤΟ ΕΡΓΟ
Σε αυτό το μοναδικό περιβάλλον διαδραματίζεται το έργο «Αλεξάνδρεια». Η ιστορία ξετυλίγεται μέσα από την αφήγηση της Άννας (Άννα Μάσχα), μιας φημισμένης ηθοποιού, η οποία καλείται να αντιμετωπίσει το παρελθόν της όταν ένας νεαρός δημοσιογράφος εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή της. Ένα παλιό βιβλίο γίνεται η αφορμή να ξυπνήσουν μνήμες που είχε για χρόνια κρυμμένες. Και τότε, αναδύεται από μέσα της… η Αλεξάνδρεια της δεκαετίας του ’30.
Η νεαρή τότε Άννα (Εριέττα Μανούρη) ονειρεύεται έναν διαφορετικό κόσμο. Το έμφυτο ταλέντο της την οδηγεί σε μια λαμπρή αλλά και επικίνδυνη κοινωνία. Εκεί, θα γεννηθεί ένας δυνατός έρωτας ανάμεσα σ’ εκείνη και τον Αλέξανδρο (Αλκιβιάδης Μαγγόνας) – ένας έρωτας παγιδευμένος μέσα σε ταξικές διαφορές, προκαταλήψεις και φόβους. Η σχέση τους γίνεται καθρέφτης των κοινωνικών και ηθικών συγκρούσεων της εποχής.
Την ίδια στιγμή, η Μέση Ανατολή βρίσκεται σε αναβρασμό, καθώς Άγγλοι, Γάλλοι, Άραβες και Εβραίοι διεκδικούν επιρροή και κυριαρχία, με τα παρασκήνια της εξουσίας να παίζουν καθοριστικό ρόλο. Ένα έγκλημα ανατρέπει την προσωπική πορεία της Άννας και τη φέρνει αντιμέτωπη με τα μεγάλα γεγονότα της Ιστορίας. Μέσα από τη δική της αφήγηση, φωτίζεται όχι μόνο η προσωπική της διαδρομή, αλλά και η σκοτεινή, ανεξερεύνητη πλευρά μιας εποχής που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στον κόσμο.
Κι όλα αυτά, πλέκονται αναπόφευκτα με την ποίηση του Καβάφη. Γιατί ο Καβάφης χρειάζεται την Αλεξάνδρεια, όσο και η Αλεξάνδρεια τον Καβάφη…
Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Η Αλεξάνδρεια σήμερα έχει αλλάξει. Δεν θυμίζει σε τίποτα το παλιό της πρόσωπο. Οι μυστικοί της ήχοι έχουν παύσει. Όμως μέσα από την παράσταση η μελωδία της πόλης θα ξαναγεννηθεί. Με την μοναδική σκηνοθετική ματιά του Φωκά Ευαγγελινού, η αίσθηση της Αλεξάνδρειας θα ζωντανέψει, κάνοντας το εμβληματικό θέατρο Παλλάς να πλημμυρίσει από τις μυρωδιές της. Η απόκρυφη μουσική της θα ακουστεί ξανά μέσα από τις μελωδίες της Ευανθίας Ρεμπούτσικας. Και η πόλη θα εμφανιστεί μπροστά μας με τα σκηνικά του Μανόλη Παντελιδάκη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη και τους φωτισμούς του Γιώργου Τέλλου. Κι ένα ταξίδι στην αιώνια Αλεξάνδρεια πρόκειται να αρχίσει.
Photo Credit Κεντρικής εικόνας ανάρτησης: Διονύσης Κούτσης
Διαβάστε επίσης:
Αλεξάνδρεια, της Ζέτης Φίτσιου σε σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού στο Θέατρο Παλλάς