Tutto Verdi: Πρωτοχρονιάτικο γκαλά όπερας με την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προτείνουν στο κοινό τους, λίγο πριν την Πρωτοχρονιά, τη λαμπερή, πανηγυρική συναυλία «Tutto Verdi» για την υποδοχή του Νέου Έτους: ένα διττό αφιέρωμα στην αειθαλή μουσική του Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901) και στη θρυλική φυσιογνωμία της Μαρίας Κάλλας (1923-1977), από τον θάνατο της οποίας συμπληρώνονται 40 χρόνια, το 2017.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προτείνουν στο κοινό τους, λίγο πριν την Πρωτοχρονιά, τη λαμπερή, πανηγυρική συναυλία «Tutto Verdi» για την υποδοχή του Νέου Έτους: ένα διττό αφιέρωμα στην αειθαλή μουσική του Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901) και στη θρυλική φυσιογνωμία της Μαρίας Κάλλας (1923-1977), από τον θάνατο της οποίας συμπληρώνονται 40 χρόνια, το 2017.

Έτσι, αυτό το πρωτοχρονιάτικο γκαλά όπερας στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης (30/12, 20:30) σηματοδοτεί την έναρξη των επετειακών εκδηλώσεων στη μνήμη της απόλυτης ντίβας της όπερας, οι οποίες εντάσσονται στον Κύκλο Αφιέρωμα στη Μ. Κάλλας. Δύο λυρικοί πρωταγωνιστές με διεθνή καλλιτεχνική πορεία, η σοπράνο Τσέλια Κοστέα [Celia Costea] και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, τραγουδούν διάσημες άριες και ντουέτα του Βέρντι που η μεγάλη υψίφωνος σφράγισε με τις ανεπανάληπτες ερμηνείες της. Στο πόντιουμ, ο Μίλτος Λογιάδης. Θα ακουστούν αποσπάσματα από τα έργα Η δύναμη του πεπρωμένου, Σιμόνε Μποκκανέγκρα, Χορός μεταμφιεσμένων, Αττίλας, Τροβατόρε, Οθέλλος, Ιωάννα της Λωρραίνης. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του αφιερώματος έχει ο Άρης Χριστοφέλλης.

Η Μαρία Κάλλας και ο Βέρντι
Ο ιταλός μουσικός Αρχιερέας και η ελληνίδα Ιέρεια

Αναφερόμενος στον ρόλο που διαδραμάτισε η μεγάλη ελληνίδα ερμηνεύτρια στην αναβίωση ξεχασμένων έργων του ιταλικού ρεπερτορίου, ο Χάρης Ξανθουδάκης, επιστημονικός συνεργάτης του ΜΜΑ, γράφει στο σημείωμά του για τη συναυλία: «Στη μεταπολεμική αποκατάσταση της μουσικής του Βέρντι πρωταγωνίστησε η διεθνής ελληνίδα “ντίβα” του λυρικού τραγουδιού […]. Παρόλο που είχε συμπεριλάβει άριες του συνθέτη στις “μαθητικές” της συναυλίες από το 1938 έως το 1941, η Κάλλας δεν είχε την ευκαιρία να υποδυθεί στη σκηνή κάποιον ρόλο από τις όπερες του Βέρντι, πριν από την αναχώρησή της από την Ελλάδα, το 1945 […]. Τον Απρίλιο του 1948, τραγούδησε τον ρόλο της Λεονόρας από τη Δύναμη του πεπρωμένου στην Τεργέστη […]. Η οριστική «εγκατάστασή» της στη Σκάλα του Μιλάνου έγινε τον Σεπτέμβριο του 1952, με τους Σικελικούς εσπερινούς. […]

Η ιδανική πρωταγωνίστρια της Τραβιάτας υπήρξε η σημαντικότερη ίσως μεταθανάτια πρέσβειρα της μουσικής του μεγάλου συνθέτη, η οποία ενθουσίασε –και εξακολουθεί να ενθουσιάζει χάρη στις πολυάριθμες ηχογραφήσεις– τους αφοσιωμένους οπαδούς και του ιταλού μουσικού Αρχιερέα και της ελληνίδας Ιέρειας».

Η Εισαγωγή από τη Δύναμη του πεπρωμένου με το πασίγνωστο «μοτίβο της μοίρας», μία από τις δημοφιλέστερες ουβερτούρες του οπερατικού ρεπερτορίου, θα μυήσει το κοινό στην υποβλητική ατμόσφαιρα του διάσημου λυρικού έργου του Βέρντι. Στη συνέχεια, οι μουσικοί της ΚΟΑ θα πλαισιώσουν την Τσέλια Κοστέα και τον Δημήτρη Πλατανιά στη Σκηνή και Ντουέτο της Αμέλιας και του Δόγη «Favella il Doge ad Amelia Grimaldi…» («Ο Δόγης απευθύνεται στην Αμέλια Γκριμάλντι…») από την Α΄ Πράξη του Σιμόνε Μποκκανέγκρα. Το πρώτο μέρος του γκαλά θα κλείσει με τη Σκηνή της Αμέλιας και του Ρενάτο, την Άρια της Αμέλιας και την Άρια του Ρενάτο «A tal colpa è nulla il pianto… Morrò, ma prima in grazia… Alzati! Là tuo figlio a te concedo riveder» («Τέτοια προσβολή δεν την ξεπλένουν δάκρυα… Πεθαίνω, αλλά πρώτα, ως χάρη… Σήκω! Σου επιτρέπω να δεις τον γιο σου») από τη Γ΄ Πράξη της όπερας Χορός μεταμφιεσμένων [Un ballo in maschera]. Το έργο βασίζεται σε πραγματικό ιστορικό γεγονός, τη δολοφονία του Βασιλιά Γουσταύου Γ΄ της Σουηδίας σε μπαλ μασκέ της Βασιλικής Όπερας της Στοκχόλμης.

Το δεύτερο μέρος του γκαλά θα αρχίσει με την Ουβερτούρα από την Ιωάννα της Λωρραίνης [Giovanna d’Arco], μία από τις πλέον επικές δημιουργίες του Βέρντι. Επικός είναι άλλωστε ο χαρακτήρας του Αττίλα, μιας όπερας του μεγάλου ιταλού μουσουργού που αναφέρεται στον βασιλιά των Ούννων και δεινό εχθρό της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ο Δημήτρης Πλατανιάς θα αποδώσει τη Σκηνή και άρια «Dagli immortali vertici…È gettata la mia sorte» («Από τις αθάνατες κορυφές της αλλοτινής δόξας… Διάλεξα στρατόπεδο») του ρωμαίου στρατηγού Έτσιο/Φλάβιου Αέτιου από τη Β΄ Πράξη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμη δύο εκτενή αποσπάσματα από τον Τροβατόρε [Ιl Trovatore], μια από τις πιο δημοφιλείς όπερες του Βέρντι που ανεβαίνει συχνά στις λυρικές σκηνές του κόσμου. Έτσι, η σοπράνο Τσέλια Κοστέα θα αποδώσει φωνητικά την περίφημη Καβατίνα της Λεονόρας από την Α΄ Πράξη «Tacea la notte placida… Di tale amor» («Ήσυχη η νύχτα απλωνόταν… Τέτοια αγάπη…»), ενώ θα ερμηνεύσει επίσης με τον βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά το Ντουέτο Κόμη ντι Λούνα και Λεονόρας από τη Δ΄ πράξη «Udiste?… Come albeggi, la scure al figlio… Mira, d’acerbe lacrime…» («Ακούτε;… Μόλις η μέρα χαράξει, πέλεκυς στον γιο… Δες τα πικρά μου δάκρυα…»). Στο πρωτοχρονιάτικο γκαλά «Τutto Verdi» θα ακουστούν ακόμη η άρια του Ιάγου «Credo in un dio crudel che m’ha creato» («Πιστεύω σε έναν άσπλαχνο Θεό που με έφτιαξε…») από τη Β΄ Πράξη του Οθέλλου καθώς και η άρια της Δυσδαιμόνας «Ave Maria» («Χαίρε, Μαρία») από την Δ΄ Πράξη.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ