Τρία τραγούδια για την Οφηλία, μια μουσική περφόρμανς στο θέατρο Άττις

Τα Τρία τραγούδια για την Οφηλία είναι μια μουσική περφόρμανς του συνθέτη Παναγιώτη Βελιανίτη, γνωστού στο χώρο της σύγχρονης

Τα «Τρία τραγούδια για την Οφηλία» είναι μια μουσική περφόρμανς του συνθέτη Παναγιώτη Βελιανίτη, …

γνωστού στο χώρο της σύγχρονης μουσικής πρωτοπορίας και στενού συνεργάτη του σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου από το 1991, ως δημιουργός της μουσικής πολλών παραστάσεων του θεάτρου ΑΤΤΙΣΒάκχες», «Πέρσες», «Οιδίπους Τύραννος», «Ηρακλής Μαινόμενος», «Μάουζερ», «Αlarme» κ.α.).

Στα «Τρία τραγούδια για την Οφηλία» η ποίηση τριών κορυφαίων ποιητών του 20ου αιώνα, του Κ.Π. Καβάφη, του Αρσένι Ταρκόφσκι και του Χάινερ Μύλλερ, μετουσιώνεται σε μουσική περφόρμανς. Ερμηνεύει η διακεκριμένη διεθνώς ρωσίδα σοπράνο Ναταλία Πσενισνίκοβα, γνωστή για τις ερμηνείες της σε έργα της σύγχρονης μουσικής πρωτοπορίας, όπως του Giacinto Scelsi και του John Cage.

Ο εγκλεισμός και οι αυτοκαταστροφικές εμμονές διαφαίνονται στο ποίημα «Τείχη» του Κωνσταντίνου Καβάφη.
Η σύγκρουση κάθε τι ερωτικού και δημιουργικού με τη μοιρολατρική αποδοχή του πεπρωμένου στο ποίημα «Τα πρώτα ραντεβού» του Αρσένι Ταρκόφσκι.

Τέλος, η απόλυτη απελευθέρωση μέσα από τον ίδιο τον θάνατο στην «Οφηλία» του 2ου και 5ου μέρους της «Μηχανής Άμλετ» του Χάινερ Μύλλερ.

Τα τρία οντολογικά αυτά ζητήματα έδωσαν την έμπνευση στο συνθέτη να δημιουργήσει αντίστοιχα τρία τραγούδια για τη σοπράνο Ναταλία Πσενισνίκοβα. Το κάθε ποίημα ερμηνεύεται στην πρωτότυπη γλώσσα του (ελληνικά, ρώσικα και γερμανικά), προκειμένου να διατηρηθεί το ύφος, το ήθος και η προσωδία.

Συγκεκριμένοι (ηχογραφημένοι) ήχοι – βρυχηθμοί ζώων, πολεμικές σειρήνες και ήχοι μηχανών – συνδυάζονται με αμιγώς ηλεκτρονικούς ήχους, δημιουργώντας ένα ηχητικό περιβάλλον σε συνεχή διάδραση με την ανθρώπινη φωνή. Η επεξεργασία γίνεται ζωντανά με τη διαδραστική εφαρμογή Opticoacoustic Reactor, την οποία ο συνθέτης δημιούργησε σε  περιβάλλον MAX/MSP & Jitter. Εξάλλου είναι από τους πρώτους έλληνες συνθέτες που ασχολήθηκαν με τη ψηφιακή μουσική τεχνολογία όπως με το σύστημα της Πολυαγωγίας (UPIC) του Ιάννη Ξενάκη.

Η σκηνοθετική επιμέλεια είναι του Θεόδωρου Τερζόπουλου και το κοστούμι της Ναταλία Πσενισνίκοβα είναι δημιουργία της σχεδιάστριας μόδας Λουκίας.

Ιδέα-Μουσική: Παναγιώτης Βελιανίτης
Ερμηνεία: Ναταλία ΠσενισνίκοβαΣκηνοθετική επιμέλεια: Θεόδωρος ΤερζόπουλοςΚοστούμι: ΛΟΥΚΙΑ

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ