Το 80ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας τιμά τους Λιλιάνα Καβάνι & Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι

Η Λιλιάνα Καβάνι (Liliana Cavani) και ο Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι (Tony Leung Chiu-wai) θα λάβουν Χρυσούς Λέοντες για το Βραβείο Συνολικής Προσφοράς (“Lifetime Achievement”) στο 80ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

Η σκηνοθέτις Λιλιάνα Καβάνι (Liliana Cavani), και ο ηθοποιός Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι (Tony Leung Chiu-wai) θα λάβουν Χρυσό Λιοντάρι, για το βραβείο Συνολικής Προσφοράς (“Lifetime Achievement”) στο 80ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Biennale di Venezia. Την απόφαση έλαβε το Διοικητικό Συμβούλιο της Μπιενάλε, μετά από εισήγηση του Διευθυντή του Φεστιβάλ, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα (Alberto Barbera).

Λιλιάνα Καβάνι

«Είμαι πολύ χαρούμενη και ευγνώμων στη Biennale di Venezia για αυτή την υπέροχη έκπληξη», είπε η Λιλιάνα Καβάνι σχολιάζοντας τη βράβευσή της.

Η Ιταλίδα σκηνοθέτις και σεναριογράφος Λιλιάνα Καβάνι συμμετείχε πρώτη φορά στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 1965 με το ντοκιμαντέρ «Philippe Pétain: Processo a Vichy», το οποίο κέρδισε τον Λέοντα του Αγίου Μάρκου στην κατηγορία Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Το 1966 ακολούθησε η πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους με ηθοποιούς, που είχε τίτλο “Francesco d’Assisi”, η οποία προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στην εποχή της. Η επόμενη δουλειά της, που επίσης ήρθε σε σύγκρουση με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, ήταν το “Galileo” (1968). Το 1970 παρουσίασε την ταινία “I Cannibali”, η οποία μεταχειρίζεται τον μύθο της Αντιγόνης ώστε να εκθέσει το τότε πολιτικό σκηνικό της Ιταλίας. Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, εκτός διαγωνιστικού τμήματος, τη συναντάμε επίσης, το 2002, με την ταινία «Το παιχνίδι του Κυρίου Ρίπλεϊ» (Il gioco di Ripley), η οποία βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ. Τέλος, το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ της “Clarisse” (2012), προβλήθηκε στο 69η διοργάνωση του Φεστιβάλ ().

Το παιχνίδι του Κυρίου Ρίπλεϊ

Σχετικά με τη βράβευσή της Λιλιάνα Καβάνι ο διευθυντής του Φεστιβάλ Αλμπέρτο Μπαρμπέρα δήλωσε: «Μια από τις πιο εμβληματικές πρωταγωνίστριες του Νέου Ιταλικού Κινηματογράφου της δεκαετίας του 1960, της οποίου η δουλειά εκτείνεται σε πάνω από έξι δεκαετίες ιστορίας του θεάματος, η Liliana Cavani είναι μια πολύπλευρη καλλιτέχνις που συχνάζει στην τηλεόραση, το θέατρο και την όπερα με το ίδιο αντισυμβατικό πνεύμα και διανοητικές ζυμώσεις που έχουν κάνει διάσημες τις ταινίες της. Η νοοτροπία της ήταν πάντα αντικομφορμιστική, απαλλαγμένη από ιδεολογικές προκαταλήψεις και αποσυνδεδεμένη από κάθε είδους πλύση εγκεφάλου· οδηγείται από τη συνεχή αναζήτηση μιας αλήθειας που κρύβεται στις πιο εσοχές και μυστηριώδεις γωνιές της ανθρώπινης ψυχής, μέχρι τα όρια της πνευματικότητας. Οι χαρακτήρες των ταινιών της τοποθετούνται σε ένα ιστορικό πλαίσιο που δείχνει μια υπαρξιακή ένταση προς την αλλαγή, νέους ανθρώπους που αναζητούν απαντήσεις σε σημαντικά ερωτήματα, σύνθετους και προβληματικούς χαρακτήρες που αντανακλούν την άλυτη σύγκρουση μεταξύ ατόμου και κοινωνίας. Το βλέμμα της είναι πολιτικό, με την ύψιστη έννοια του όρου, αντιδογματικό, αδέσμευτο, γενναίο στον τρόπο που αντιμετωπίζει ακόμη και τα πιο δύσκολα ταμπού, ξένο στις τάσεις, ανθεκτικό στον συμβιβασμό και τον παραγωγικό οπορτουνισμό. Αντίθετα, η Καβάνι είναι ανοιχτή σε μια δημιουργική ασάφεια στους χαρακτήρες και τις καταστάσεις που παρουσιάζει. Ένα γόνιμο μάθημα τόσο αισθητικής όσο και ηθικής, από μια πρωταγωνίστρια του κινηματογράφου μας που καθορίζει την αέναη νεωτερικότητά του».

Galileo

Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι

Φυσικά, ούτε ο ηθοποιός Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι (Tony Leung Chiu-wai) δεν είναι άγνωστος στη διοργάνωση – μιας και έχει πρωταγωνιστήσει σε τρεις ταινίες που έχουν κερδίσει τον Χρυσό Λέοντα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας: «Η πόλη της θλίψης» (“A City of Sadness”, 1989) του Hou Hsiao-hsien (Χου Χσιάο Χσιέν) , Cyclo (1995) του Tran Anh Hung και «Προσοχή, Πόθος» (“Lust, Caution”, 2007) του Ang Lee (Ανγκ Λι).

Τα νέα της βράβευσης ενθουσιάσανε τον ηθοποιό. Συγκεκριμένα ο Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι δήλωσε: «Είμαι συγκλονισμένος και νιώθω απίστευτη τιμή με τα νέα από την Biennale di Venezia. Ελπίζω να γιορτάσω αυτό το βραβείο με όλους τους κινηματογραφιστές με τους οποίους έχω συνεργαστεί. Αυτό το βραβείο αποτελεί φόρο τιμής και σε όλους αυτούς».

Η πόλη της θλίψης (1989)

Σχολιάζοντας το βραβείο του Tony Leung Chiu-wai, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Alberto Barbera δήλωσε: «Ο Τόνι Λιούνγκ είναι ένας χαρισματικός περφόμερ, με μια εξαιρετική διακρατική πορεία στην καριέρα του, η οποία εξελίχθηκε παράλληλα με την επέκταση της παγκόσμιας κυκλοφορίας ταινιών. Δεν είναι απλώς πως οι ρόλοι του Τόνι Λιούνγκ καλύπτουν μια ευρεία ερμηνευτική γκάμα, μα ακόμα πως γεφύρωσαν την τηλεόραση, τη δημοφιλή κουλτούρα με τον καλλιτεχνικό κινηματογράφο σε διαφορετικά πλάτη. Η φήμη του είναι αυστηρά συνδεδεμένη με τη μακροχρόνια συνεργασία του με αναγνωρισμένους και διακεκριμένους δημιουργούς, και έχει σημαδευτεί ανεξίτηλα από την αξέχαστη ερμηνεία του στο “In the Mood for Love” (2000) του Wong Kar-wai, που του “χάρισε” και το βραβείο καλύτερου ηθοποιού στο φεστιβάλ των Καννών. Οι πρωταγωνιστικοί του ρόλοι σε τρεις βραβευμένες με Χρυσό Λέοντα της Βενετίας ταινίες από διάφορα μέρη της Ασίας επιβεβαιώνουν επίσης την κεντρική του θέση στον κινηματογράφο δημιουργού – «Η πόλη της θλίψης» του Hou Hsiao-hsien (1989), “Cyclo” του Tran Anh Hung (1995) και  «Προσοχή, Πόθος» του Ang Lee (2007). Ωστόσο, το παγκόσμιο προφίλ του συνδέεται επίσης με επιτυχίες του box-office που διαφέρουν σε είδος και γλώσσα, όπως το Hero του Zhang Yimou (2002), το Infernal Affairs του Andrew Lau and Alan Mak (2002-03), το Red Cliff του John Woo (2008 -09), και η ταινία της Marvel “Shang-chi and the Legend of the Ten Rings” (2021). Αναγνωρισμένος ως ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς του, διατηρώντας την απίστευτη ευελιξία που τον μετέτρεψε για πρώτη φορά σε κινηματογραφικό και ποπ σταρ στο Χονγκ Κονγκ τη δεκαετία του 1980, έχει επιτύχει ένα μοναδικό προφίλ ως πανασιατικό και παγκόσμιο αστέρι επιβεβαιώνοντας την παρουσία του μέσα σε συνεχώς μεταβαλλόμενες κουλτούρες της οθόνης, αποδομώντας την παραδοσιακή ιδέα του ανδρικού σταρ και φέρνοντας επιτακτική ευαισθησία σε όλους τους ρόλους του».

«Προσοχή, Πόθος» (2007)

Πηγές: labiennale.org, mubi.com, wikipedia.org, cinephilia.gr

Διαβάστε επίσης: 

80ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Tο επίσημο πρόγραμμα
O σκηνοθέτης Γουές Άντερσον θα τιμηθεί στο 80ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ