Στήβεν Αντωνάκος – Οροθετώντας τον χρόνο: Ατομική έκθεση στην Γκαλερί Citronne

Ο Στήβεν Αντωνάκος και το μοναδικό του έργο φιλοξενούνται από την Γκαλερί Citronne στην ατομική έκθεση “Αντωνάκος: Οροθετώντας τον χρόνο“.

Πρόκειται για μια επιλεκτική αναδρομή (1960-2009) στο έργο του σημαντικού εικαστικού Στήβεν Αντωνάκου, όπου “οροθετείται” ο χρόνος. Παρουσιάζονται 29 έργα: επιτοίχια έργα νέον, ανάγλυφα της ενότητας «ΑΛΦΑΒΗΤΟΣ», ζωγραφικά έργα σε περγαμηνή, σχέδια έργων, όπως επίσης και η ενότητα χαρακτικών “Tears.” Είναι έργα – σταθμοί στην πορεία του καλλιτέχνη, ως προς τα μέσα και τις κεντρικές του ιδέες.

Ο Στήβεν Αντωνάκος έζησε και εργάστηκε στην Νέα Υόρκη, όπου και διακρίθηκε για τα λιτά του έργα με λυχνίες νέον. Από το 1960 χρησιμοποίησε ένα υλικό ταυτισμένο με τον μαζικό χαρακτήρα της διαφήμισης και, ειδικότερα, του αμερικάνικου καταναλωτισμού – τους ηλεκτρικούς λαμπτήρες νέον. Στην χρήση του υλικού αυτού, όμως, ο καλλιτέχνης ακυρώνει κάθε αναφορά στον ρεαλιστικό διαφημιστικό χαρακτήρα του νέον και υιοθετεί μια αυστηρά αφαιρετική και μινιμαλιστική μέθοδο γραφής. Το φως από τους λαμπτήρες νέον σταδιακά αποκτά μια διαφορετική νοηματική και πλαστική αξία.

Η μη παραστατική, μινιμαλιστική του τέχνη είναι βασισμένη στην δυναμική ένταση ανάμεσα σε πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές μορφές, ορθογώνια, τετράγωνα, κύκλους και γραμμές, καθώς και έντονα χρώματα. Τα γλυπτά και οι πίνακες διαθέτουν εμφανή αρχιτεκτονικά στοιχεία· οι καθαρές συνθέσεις καταγράφουν μια εικονογραφική πραγματικότητα η οποία εστιάζεται στην σχέση ανάμεσα σε χρώματα και αφηρημένες μορφές. Κυριαρχεί μία έντονη αίσθηση ρυθμού, κίνησης και πνευματικότητας. Αυστηρά αφαιρετικός, χαρακτηρίζει το έργο του ως «real things in real spaces in the here and now» – άμεση οπτική και χωρική εμπειρία, χωρίς ψευδαισθήσεις, συνειρμούς ή αναφορές έξω από το ίδιο το καλλιτέχνημα. Πίνακες, χρωματικοί ή καλυμμένοι από φύλλα χρυσού, με λυχνίες χρωματιστού νέον πίσω από τις ακμές, έργα σε περγαμηνή, εγκαταστάσεις, ∆ωμάτια ∆ιαλογισμού, Παρεκκλήσια και Βιβλία Καλλιτέχνη απετέλεσαν το υλικό για πολλές εκθέσεις στις Ηνωμένες πολιτείες και στην Ευρώπη, επί σαράντα και πλέον χρόνια.

Αυτή η κομβική περίοδος παρουσιάζεται στην Citronne. Πρόκειται για μια ενότητα από 9 σπάνια σχέδια, από τα πρώτες μελέτες του Αντωνάκου για την κατασκευή εγκαταστάσεων, με την οποία πειραματίστηκε την δεκαετία του 1960 -70. Όλα τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις είχαν αφετηρία τα σχέδια του σε χαρτί. Στα εικαστικά αυτά περιβάλλοντα προεκτείνει την σχεδιαστική ιδιότητα του νέον μέσα στον τρισδιάστατο χώρο.

Από το 1980 ο Αντωνάκος έχει συχνή επαφή με την Ελλάδα. Πειραματίζεται με έργα – αντιπαραθέσεις ανάμεσα στην ακτινοβολία του ηλεκτρικού φωτός και τις στερεές χρωματιστές επιφάνειες, με πλούσιες τονικές διαβαθμίσεις και χρωματικές επιστρώσεις, όπου το νέον μετατρέπεται σε μυστηριακό φως. Αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται από έργα με πνευματική αύρα, στα οποία διακρίνονται και συγκεκριμενοποιούνται οι αναφορές στην Βυζαντινή τέχνη. Στα έργα της έκθεσης του 2009 το νέον, σαν λαμπερό φωτοστέφανο, ακτινοβολεί μυστηριακά πίσω από τις επιχρυσωμένες ξύλινες επιφάνειες.

Ο Στήβεν Αντωνάκος, (Λακωνία 1930 – Νέα Υόρκη 2013) Έλληνας της Διασποράς, είναι ένας πρωτοπόρος καλλιτέχνης, με ευρεία καταξίωση. Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας 1970 ήταν διεθνώς καθιερωμένος εικαστικός, με μεγάλο αριθμό έργων σε συλλογές μουσείων και δημοσίους χώρους σε όλο τον κόσμο. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 εγκαταστάθηκαν μόνιμα πάνω από 45 μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα του στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ιαπωνία.

Η έκθεση στην γκαλερί CITRONNE θα λειτουργήσει εκ παραλλήλου με την έκθεση σχεδίων του Στήβεν Αντωνάκου στην γκαλερί Bookstein Projects της Νέας Υόρκης τον Μάιο του 2021.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ