Στέρεο, στη Γκαλερί Nitra

Η Nitra Gallery παρουσιάζει την έκθεση των Λίας Ψωμά, Βιργινίας Μαστρογιαννάκη, Ελένης Στεργίου, Αγγελικής Τροκάνα και Χάρη Μάρτη, η οποία θα εγκαινιαστεί στις 20 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως και τις 19 Οκτωβρίου 2013.

Η Nitra Galleryπαρουσιάζει την έκθεση των Λίας Ψωμά, Βιργινίας Μαστρογιαννάκη, Ελένης Στεργίου, Αγγελικής Τροκάνα και Χάρη Μάρτη, η οποία θα εγκαινιαστεί στις 20 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως και τις 19 Οκτωβρίου 2013.

 

Eπιμέλεια: Αρετή Λεοπούλου (ιστορικός τέχνης-επιμελήτρια)

Καλλιτέχνες: Λία Ψωμά (εικαστικός), Βιργινία Μαστρογιαννάκη (εικαστικός), Ελένη Στεργίου (φωτογράφος), Αγγελική Τροκάνα (γραφίστρια) και Χάρης Μάρτης (3-Danimator).

 

Στερεο

στερεός-ή-ό: 1. (α) αυτός που χαρακτηρίζεται από πυκνότητα και συνεκτικότητα στη σύσταση και την κατασκευή του ΣΥΝ. συμπαγής (β) (ειδικότ.) αυτός που δεν έχει ρευστή φύση, που δεν είναι ούτε υγρός ούτε άεριος 2. αυτός που είναι σταθερά συνδεδεμένος με τη βάση του, που δεν υπάρχει περίπτωση να πέσει ή να μετακινηθεί ΣΥΝ. σταθερός, αμετακίνητος 3. αυτός που δεν κινείται 4. ανθεκτικός, γερός (μτφ.) 5. αυτός που παραμένει όπως είναι, που δεν κλονίζεται ΣΥΝ. ακλόνητος 6. αυτός που έχει γερές βάσεις, που δεν ανατρέπεται εύκολα.

 

Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι υπάρχει κάτι απολύτως στερεό; Ότι θα προτιμούσε να ήταν όλα απολύτως παγιωμένα και αμετάβλητα γύρω του; Κι όμως, σε εποχές που επικρατεί αβεβαιότητα, μία από τις κύριες ανθρώπινες ανάγκες είναι ο εντοπισμός όσων παραμένουν στέρεα· η εντύπωση, η αίσθηση, έστω η επίφαση σταθερότητας, η ανάγκη μιας δομής ή μιας αξίας που κατορθώνει να παραμένει αναλλοίωτη, όταν όλα μεταβάλλονται ανεξέλεγκτα.

 

Η ανθρώπινη αυτή ανάγκη υπήρξε και η αφορμή της έκθεσης «στερεο». Η αναζήτηση ανάλογων δομών, η προσέγγιση ενός τέτοιου σκεπτικού είτε αφορά στη φύση είτε στο ανθρώπινο σώμα είτε σε συναισθήματα συγκεκριμένα, αλλά και αφηρημένα. Παρουσιάζονται απόπειρες απόδοσης στερεών εικόνων και ιδεών. Τα έργα αποτελούν εκδοχές μιας στερεότητας που άλλοτε αμφισβητείται και άλλοτε αντιμετωπίζεται ως βεβαιότητα, όπως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει και με κάθε έκφανση της ζωής.

 

Για τους παραπάνω λόγους η έκθεση αυτή δομήθηκε σε μια αντίστοιχη λογική και ως προς τη δημιουργική ταυτότητα των συμμετεχόντων. Δε συμμετέχουν μόνο εικαστικοί καλλιτέχνες, αλλά και άνθρωποι διαφορετικών δημιουργικών πεδίων. Πέντε καλλιτέχνες, ο καθένας από διαφορετικό επαγγελματικό και εκφραστικό υπόβαθρο, με διαφορετικές αφετηρίες και μέσα, επιχειρούν να προσεγγίσουν την έννοια αυτή. Αλληγορικά, συμβολικά, επιστημονικά, συναισθηματικά ή μαθηματικά, αβίαστα ή με αγωνία. Η ερμηνεία τους, εκ των υστέρων, αφήνεται στην οπτική και νοητική μας αντίληψη και κρίση. Για ό,τι μπορεί εν τέλει να είναι στερεό, για ένα αποτέλεσμα που ελπίζουμε να είναι –αν μη τι άλλο­– στερεό αισθητικά.

 

H στερεότητα των ανθρώπινων συναισθημάτων και καταστάσεων είναι το ζήτημα που κυρίως απασχολεί τη Λία Ψωμά (εικαστικός) προσεγγίζει μέσα από ζωγραφικά έργα τη συνάφεια που μπορεί να έχουν (ή να μην έχουν) συναισθήματα και ανθρώπινες καταστάσεις, επιδιώξεις και προσδοκίες. Η Βιργινία Μαστρογιαννάκη (εικαστικός) αναιρεί τις βεβαιότητες των φαινομενικά στέρεων υλικών (τοίχος, χαρτί κ.ά.), καταστρέφοντας ελεγχόμενα τις επιφάνειές τους και δίνοντας τους διάτρητη υπόσταση. Η Ελένη Στεργίου (φωτογράφος) φωτογραφίζει στέρεα πεδία, παραμένοντας προσηλωμένη στο έδαφος, το χώμα και σε ό,τι αυτό μπορεί να συμβολίζει για τον κύκλο της ζωής. Η Αγγελική Τροκάνα (γραφίστρια) θέτει τους ανθρώπους διαχειριστές στέρεων αντικειμένων, εννοιών και εικονογραφικών συμβόλων μέσα από ψηφιακά κολάζ. Ο Χάρης Μάρτης (3-Danimator) στερεοποιεί απόκοσμα τρισδιάστατα περιβάλλοντα (στην ουσία fractals), τα οποία αν και προκύπτουν από μαθηματικούς τύπους, ωστόσο η σύνθεσή τους πραγματοποιείται ανεξέλεγκτα. Όλοι μαζί συνθέτουν στην έκθεση, ο καθένας με τη δική του μέθοδο, την πλέον στερεή προσέγγιση της πραγματικότητας: αυτήν που επιβεβαιώνει ότι τίποτα δεν παραμένει αμετάβλητο για πάντα.

Αρετή Λεοπούλου, ιστορικός τέχνης-επιμελήτρια

 

Σύντομα Βιογραφικά

Η Ελένη Στεργίου γεννήθηκε το 1980. Σπούδασε Φωτογραφία στο Πολιτιστικό Ι.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις – συμμετοχές: «Submitpictures», 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Βερολίνου (2012) | «Τίποτα δεν πάει χαμένο», Παράλλαξη – Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2010) | 14η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Ευρώπης & Μεσογείου, Σκόπια (2009) | «Δημιουργώ, άρα υπάρχω», Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2008), κ.ά.

 

Η Αγγελική Τροκάνα γεννήθηκε το 1980 και σπούδασε γραφιστική. Ζει κι εργάζεται στη Θεσσαλονίκη ως γραφίστρια από το 2001, ενώ παράλληλα ξεκίνησε να ασχολείται με την φωτογραφία. Συχνά επεμβαίνει στις φωτογραφίες της για να δημιουργήσει κολάζ.

Συμμετοχή σε ομαδική έκθεση αναλογικής φωτογραφίας Stereosis (2011)

 

Ο Χάρης Μάρτης γεννήθηκε το 1969. ΣπούδασεστοUniversityofLeeds (PhD in Media & Communication Studies) καιστοUniversityofWestminster (Audio Production / Hypermedia).Ειδικεύεταισε3D / motion graphics / sound design / post productionκαιείναιιδρυτικόμέλοςτουLesYperYper. ΈχεισυνεργαστείμεπολλάδημιουργικάγραφείακαιεταιρείεςπαραγωγήςσεΕλλάδακαιεξωτερικό, μεταξύάλλωνκαιτις: StateDesign (Βρετανία) | DigitalArts (Βρετανία) | AntiROM/TomatoInteractive (Βρετανία) | MUTErecords (Βρετανία) | Beetroot (Ελλάδα) | AlterVision (Ελλάδα) | Group94 (Βέλγιο) | NoMint (Ελλάδα) κ.ά.

 

HΒιργινία Μαστρογιαννάκη γεννήθηκε το 1979. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (Μεταπτυχιακές σπουδές), στη Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης (Πτυχίο), την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Rouen (D.N.S.E.P.), καθώς και του SaintEtienne (D.N.A.P.).

Επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις – συμμετοχές: “ROOMS 2012”, SaintGeorgeLycabettus – Γκαλερί Καππάτος, Aθήνα (2012) | “Parcoursdelart’’, Avignon, Γαλλία (2011) | ΑΝΑΚΑΤΑ (2010) | “GreatestKitsch 2009 To κιτς σήμερα”, Παράλλαξη-Κέντρο Σύγχρονης Θεσσαλονίκης (2009) | Workshop γλυπτικής “ImbahimCaldi”, Pammukale, Τουρκία (2003) | 6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών film και video, Θεσσαλονίκη 2004 [Διάκριση] | “ParisBerlin”, Rencontres Internationales – Immanence Gallery, Παρίσι, Γαλλία-PodewillContemporaryArtsCentre, Βερολίνο, Γερμανία (2002) κ.ά.

 

HΛία Ψωμά γεννήθηκε το 1979. Σπούδασε στην EcoledesBeauxArtsdeSt.Etienne, Γαλλία (2003) και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Hochschulefur ΒildentenKunst στο Αμβούργο, Γερμανία (2007). Ζεί και εργαζεται στην Θεσσαλονίκη.

Επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις: “Happiness”, ‘Ίδρυμα Μάργαρη & LesYperYper στο KulturhusetStockholmSupermarketArts, Στοκχόλμη, Σουηδία (2013) | 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινούμενης Εικόνας (IMF), Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία, Κυπρος (2013) | “Rooms 2009”, SaintGeorgeLycabettus – Γκαλερί Καππάτος, Aθήνα (2009) | «Το όμορφο δεν είναι παρά η αρχή του τρομερού», Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη, 2009 | «Κολάζ. Αποκοπή-Επικόλληση», Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη, (2008) κ.ά.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ