Προβολές ταινιών για την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με επίκεντρο την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου στις 23 Απριλίου, πραγματοποιεί μία σειρά από εκδηλώσεις αφιερωμένες στο βιβλίο, σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Στο πλαίσιο αυτό η Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου προβάλλει δύο εμβληματικές ταινίες του ελληνικού κινημ/φου εμπνευσμένες από λογοτεχνικά έργα:

– το ψηφιακά αποκατεστημένο βωβό διαμάντι της συλλογής της Δάφνις και Χλόη, βασισμένο στο ομώνυμο ειδύλλιο του Έλληνα Λόγγου, με μουσική του διάσημου συνθέτη Νίκου Πλατύρραχου και του διεθνούς φήμης Μαέστρου Μίλτου Λογιάδη την Κυριακή 23 Απρίλιου στις 19.00 

– το Χάππυ Νταίη του Παντελή Βούλγαρη, βασισμένο στο διήγημα Ο λοιμός του Αντρέα Φραγκιά την Κυριακή 23 Απριλίου στις 21.00

ΔΑΦΝΙΣ ΚΑΙ ΧΛΟΗ

Μυθοπλασία, Ελλάδα, 1931, 65΄, α/μ

Βασισμένη στο ομώνυμο ειδύλλιο του Έλληνα Λόγγου, η ταινία γυρίστηκε στη Μυτιλήνη και τη λίμνη της Βουλιαγμένης και σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η αποκατάσταση του φιλμ έγινε από την Ταινιοθήκη με υλικό που βρέθηκε στην Αμερική με τη επίβλεψη του ίδιου του Λάσκου.

Στην πρώτη του σκηνοθετική δουλειά, ο Ορέστης Λάσκος μεταφέρει, με το θάρρος του πρωτόπειρου και παρά την άγνοια της κινηματογραφικής τεχνικής, στην οθόνη το περίφημο ομώνυμο ερωτικό ειδύλλιο του Λόγγου (2ος αιώνας μ.Χ.) σε μετάφραση του Ηλία Βουτιερίδη.

Αν και βωβή, η ταινία προβλήθηκε με μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό (Πολωνία, Ρουμανία, Γερμανία και Αμερική). Δυο χρόνια μετά τον πόλεμο ο Λάσκος θα κυκλοφορήσει και μια ομιλούσα εκδοχή της ταινίας. Ο Δημήτρης Μεραβίδης, που έχει την διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας, χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα παγχρωματικό φιλμ, στο οποίο τονίζονται με καθαρότητα όλες οι  αποχρώσεις του γκρίζου.

Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν εξ’ ολοκλήρου στα τοπία της Μυτιλήνης, με εξαίρεση τη σκηνή του λουτρού, η οποία γυρίστηκε στη λίμνη της Βουλιαγμένης και στην οποία η ηρωίδα απεικονίζεται γυμνή, με πρωτόγνωρα αγνό ερωτισμό. Η σκηνή αυτή αποτελεί και το πρώτο γυμνό στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Το 1969 ο Λάσκος θα ξανασκηνοθετήσει το ριμέικ  της ταινίας του.

Στη Λέσβο, ο βοσκός Λάμωνας βρίσκει κάποια μέρα ένα εγκαταλειμμένο αγοράκι να βυζαίνει μια γίδα και το υιοθετεί, ονομάζοντάς το Δάφνι. Την ίδια περίπου εποχή, ένας άλλος βοσκός, ο Δρύαντας, βρίσκει κι αυτός ένα εγκαταλειμμένο κοριτσάκι κι επίσης το υιοθετεί, ονομάζοντάς το Χλόη. Ο Δάφνις και η Χλόη μεγαλώνουν μαζί και περνώντας το κατώφλι της εφηβείας νιώθουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Δεν ξέρουν όμως τι τους συμβαίνει, ώσπου μια όμορφη γυναίκα, που επιθυμεί ερωτικά τον Δάφνι, τον μυεί στα μυστικά του έρωτα. Ο Δάφνις με τη σειρά του μυεί και τη Χλόη. Στο μεταξύ, αποκαλύπτεται ότι ο Δάφνις είναι γιος του άρχοντα Διονυσιοφάνη και η Χλόη κόρη ενός άρχοντα της Λέσβου, του Μεγακλή.

Λίγα λόγια για την αποκατάσταση

Το Τμήμα Αποκατάστασης της Ταινιοθήκης, ύστερα από έρευνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό (στην Αμερική όπου και ανακάλυψε μεγάλο μέρος της ταινίας με αγγλικούς υπότιτλους), κατόρθωσε να αποκτήσει σημαντικό μέρος του υλικού αυτού και προσπάθησε να αποκαταστήσει την ταινία στην πρώτη της μορφή, μοντάροντας τα κομμάτια που είχε στην κατοχή της με όλα όσα είχε βρει (αρνητικά και θετικά, κυρίως στις ΗΠΑ), τα οποία συμπλήρωσαν τις ελλείψεις. Το πρόβλημα με την αποκατάσταση της συγκεκριμένης ταινίας προέκυψε από το γεγονός ότι τα κομμάτια που υπήρχαν διαθέσιμα ήταν ομιλούντα, ενώ η αυθεντική ταινία ήταν βουβή. Οι εργασίες αποκατάστασης ολοκληρώθηκαν το 1992 με την επίβλεψη και τη συνεργασία του ίδιου του Ορέστη Λάσκου που προσπάθησε να «θυμηθεί» την ταινία καρέ-καρέ, αλλά και να ανασυνθέσει τους αυθεντικούς μεσότιτλους, αντικαθιστώντας έτσι τα ηχητικά μέρη με ομιλία.

ΧΑΠΠΥ ΝΤΑΙΗ

Μυθοπλασία, Ελλάδα, 1976, 100΄, έγχρ.

Βασισμένη στο διήγημα Ο λοιμός του Αντρέα Φραγκιά, πρόκειται για την πρώτη ταινία μυθοπλασίας που αναφέρεται στη Μακρόνησο αντιμετωπίζοντας το στρατόπεδο ως μικρόκοσμο του διχασμού και της αγριότητας που επικρατούσε στη χώρα. Ο Βούλγαρης προσεγγίζει το θέμα με τον ουμανισμό του νεορεαλισμού διανθισμένο με σουρεαλιστικά στοιχεία πετυχαίνοντας ένα συγκλονιστικό αποτέλεσμα.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ