Κυψέλες: Φεστιβάλ Αναγνώσεων, στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων εγκαινιάζει το φεστιβάλ “Κυψέλες”, που παρουσιάζει σύγχρονα κείμενα, τα οποία προσεγγίζονται με θεατρική ματιά και θα διαρκέσει από την Τετάρτη 5 έως Κυριακή 9 Ιουνίου 2013.

Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων εγκαινιάζει το φεστιβάλ “Κυψέλες”, που παρουσιάζει σύγχρονα κείμενα, τα οποία προσεγγίζονται με θεατρική ματιά και θα διαρκέσει από την Τετάρτη 5 έως Κυριακή 9 Ιουνίου 2013.

Φιλοδοξεί να ανοίξει τη συνθήκη του θεατρικού αναλογίου σε μη θεατρικές γραφές (μυθοπλασία, ντοκουμέντο, δοκίμιο…) όπως και σε άλλες μορφές τέχνης (βίντεο, μουσική, φωτογραφία).

Συνοπτικό πρόγραμμα

• Γαμ. : ο Δ. Μπογδάνος + 13 ηθοποιοί διαβάζουν Κατερίνα Έσσλιν (05.06., 21:00)

• Η μαμά μου η Κασσάνδρα : η Λήδα Μανιατάκου διαβάζει Α. Κορτώ, Μ. Καραπάνου (06.06., 21:00)

• Κενή Διαθήκη : συνάντηση με τον Πάρι Τακόπουλο (07.06., 20:00)

• Οδός Πιλανγκό (Το φωτογραφικό άλμπουμ της Βέρας Γκούρντα) : οι Ά. Αρμαγανίδης, Ν. Καμόντος, Έ. Μεγγρέλη, Α. Παπαθεμελή διαβάζουν Χρήστο Χρυσόπουλο (08.06., 21:00)

• Οι δυο μας τώρα : η ομάδα Pequod διαβάζει Χρήστο Αγγελάκο (09.06., 21:00)

Αναλυτικό πρόγραμμα:

Τετάρτη 5 Ιουνίου, 21:00

Κατερίνα Έσσλιν

Γαμ.

Μυθιστορήματα του ενός λεπτού

Σκηνοθετική επιμέλεια: Δημήτρης Μπογδάνος

είσοδος 5 ευρώ, διάρκεια: 70′

2 λόγια για το κείμενο

« Γαμ. δεν σημαίνει απολύτως τίποτα και ποτέ παρά μόνο κάθε νύχτα στις τρεις και πέντε τα ξημερώματα – τότε που η λέξη γαμώτο τρώει μια τσεκουριά και σπάει στα δύο. Γαμ. είναι μια λέξη σε εκκρεμότητα. Όπως ο αναγνώστης του βιβλίου, έτσι και ο θεατής, ειδικά αν δεν αρέσκεται σε εκκρεμότητες, καλείται να αφήσει τα συναισθηματικά μπότοξ στην άκρη, καλείται να γελάσει, να τσαλακωθεί και ίσως να αλλάξει τη ζωή του για πάντα. »

2 λόγια για την ανάγνωση

« Το Γαμ. είναι μια ανάγνωση που περιμένει περισσότερο να την αισθανθείτε με τα μάτια που κρύβετε κάτω από τη μπλούζα σας, παρά να την παρακολουθήσετε. Αν τυχόν οι σκηνές της σας φανούν κομμένες ή κοφτερές είναι γιατί κάτω από τη φόδρα τους κρύβουν ξυραφάκια.

Αν σας φανούν απαλές είναι γιατί στα κρυφά καταπίνουν καραμέλες. To Γαμ. δεν είναι ούτε κωμωδία, ούτε δράμα. Είναι απλώς η αλήθεια. Όπως κι η ζωή. Mια ανάγνωση διόλου αποστασιοποιημένη που ανήκει στον ηθοποιό όσο ανήκει και στον θεατή. Συνέβη σε μένα, συνέβη σε σένα.»

Συντελεστές:

Σκηνοθετική επιμέλεια: Δημήτρης Μπογδάνος

Πρωταγωνιστούν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Χάρης Αττώνης, Αθηνά Δελιάδη, Ναταλία Καλημερατζή, Χάρης Κρεμμύδας, Αγγελική Μαρίνου, Αγγελική Μαχαίρα, Ιωάννα Μπακαλάκου, Ιωάννα Νασιοπούλου, Φάνης Παυλόπουλος, Γιώργος Στάμος, Υβόννη Τζάθα, Στέλιος Ψαρουδάκης

Σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια: Μαρίζα Παγκάκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Μαρίνου

 

Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013, 21:00

Αύγουστος Κορτώ

Η Μαμά μου η Κασσάνδρα

Μαργαρίτα Καραπάνου

Η Κασσάνδρα και ο Λύκος

Διαβάζει η Λήδα Μανιατάκου

Είσοδος 5 ευρώ, διάρκεια: 70′

Με αφετηρία το μονόλογο Η Μαμά μου η Κασσάνδρα, αφιέρωμα του Αύγουστου Κορτώ στη μητέρα του και στη Μαργαρίτα Καραπάνου, η Λήδα Μανιατάκου, που πρωταγωνίστησε πέρυσι στην παράσταση Η Κασσάνδρα και ο Λύκος, διαβάζει αποσπάσματα από το έργο των δύο συγγραφέων, κάνοντάς μας να ακούμε τον υπόκωφο και τρυφερό τους διάλογο, κάποτε ανέλπιστα φωτεινό, κάποτε ανυπόφορα γυμνό.

2 λόγια για την Κασσάνδρα

« Για τη Μαμά μου την Κασσάνδρα δυσκολεύομαι ακόμα να μιλήσω. Ήταν αρχές του 2003. Η μητέρα μου μόλις είχε αυτοκτονήσει, και λίγες εβδομάδες πριν είχα πάει να επισκεφθώ τη συχωρεμένη την Καραπάνου στο σπίτι της — μια συνάντηση που, παρά τη συντομία και την αβρότητά της, με είχε διαλύσει. Κι έτσι, όταν η Λώρη Κέζα μού είχε ζητήσει ένα βιωματικό κείμενο για το τρίτο τεύχος του ανυπέρβλητου Να ένα μήλο, κάθισα και σκάρωσα αυτόν τον αρσενικοθήλυκο μονόλογο, που περιέχει όλον μου τον σπαραγμό. »

(Αύγουστος Κορτώ)

« Όταν είχα τελειώσει το βιβλίο της Μαργαρίτας Καραπάνου, Η Κασσάνδρα και ο Λύκος, ένιωθα πως ήταν από αυτά που ήθελα να είχε λίγο ακόμη. Καιρό μετά νιώθω σαν να βρίσκω ξαφνικά κάποιες χαμένες σελίδες που κάπου είχαν παραπέσει της Μαργαρίτας. Και της είχαν παραπέσει στα Ορφανά του Αύγουστου Κορτώ.

Το αφήγημα κινείται στο ίδιο “παράλογο” κλίμα με την Κασσάνδρα και τον Λύκο, μόνο που εδώ ο Αύγουστος Κορτώ σαν να ανακάθεται συχνά στο ψυχαναλυτικό ντιβάνι, σαν ενίοτε να βηματίζει μέχρι την πολυθρόνα, συγχέοντας τους ρόλους, και να μας δείχνει τις σημειώσεις του. Λανθάνουν κραυγάζοντας με τρόπο τρυφερό, γλυκύ και οπωσδήποτε σπαραξικάρδιο οι εξηγήσεις.

[…]

Το να διαβάζεις […] την Κασσάνδρα και τον Λύκο της Καραπάνου ή τα Ορφανά του Κορτώ, αν και σου αφήνει ένα σημάδι σαν εκείνο από το ματοβαμμένο δήγμα της Κασσάνδρας, χωρίς τύψεις ομολογώ πως είναι ευχάριστο. Γιατί, πραγματικά, η γραφή και των δύο είναι απολαυστική, ασχέτως του περιεχομένου. Έχει μια αλλόκοτη υφέρπουσα σπιρτάδα, λίγη απ’ την τρυφερότητα και την οξύνοια των δημιουργών. »

(Γεωργία Μανάφη)

 

2 λόγια για τον Αύγουστο Κορτώ

Ο Πέτρος Χατζόπουλος, όπως είναι το πραγματικό όνομα του Αύγουστου Κορτώ, γεννήθηκε το 1979 στη Θεσσαλονίκη. Έχει εκδώσει διηγήματα, μυθιστορήματα, ποιήματα, νουβέλες, κριτικές και βιβλία για παιδιά (Η βιογραφία μιας σκύλας, Διόπτρα, 2013, Τα Ορφανά, Ποταμός, 2012, Ο αφανισμός του Νίκου, Εκδ. Καστανιώτη, 2008…)

 

2 λόγια για τη Λήδα Μανιατάκου

Γεννήθηκε στις 5 Δεκεμβρίου. Σπούδασε στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στη Δραματική Σχολή Γ. Κιμούλη, και πιάνο στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Έχει μεταπτυχιακό (MFA Performance and Interactive Media Arts) από το City University της Νέας Υόρκης.

Έχει πάρει μέρος στις ταινίες Νύφες του Παντελή Βούλγαρη (2004), Το Πέταγμα του Κύκνου του Νίκου Τζίμα (2010). Το 2012, πρωταγωνίστησε με μεγάλη επιτυχία στην παράσταση Η Κασσάνδρα και ο Λύκος της Μαργαρίτας Καραπάνου σε σκηνοθεσία της Γεωργίας Ανδρέου.

 [Τα Ορφανά του Α. Κορτώ κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ποταμός.]

[Η Κασσάνδρα και ο Λύκος κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.]

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013, 20:00

Κενή Διαθήκη: συνάντηση με τον Πάρι Τακόπουλο

είσοδος ελεύθερη, διάρκεια: 80′

 

«Με ρωτούν πολλές φορές, γιατί Κενή Διαθήκη; Συνήθως, απαντώ αποφεύγοντας ν’ απαντήσω.»

Στα πλαίσια του φεστιβάλ αναγνώσεων «Κυψέλες», το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων καλεί τον συγγραφέα και ποιητή Πάρι Τακόπουλο να μιλήσει για το μεγάλο του work in progress, την Κενή Διαθήκη, το μοναδικό ανάλογο, στην ελληνική γλώσσα, της γραφής του Finnegans Wake του James Joyce.

Ο συγγραφέας θα μιλήσει για τη σημασία του όρου work in progress, έργο εν προόδω, για μια λογοτεχνία που διαμορφώνει την ίδια της τη γλώσσα πλάθοντας καινούργιες λέξεις («τελευτέλος», «αγιαπούσε», «ηλιθιάλλοθι»…), για τη συνέχεια και την εξέλιξη του εγχειρήματός του, από τα πρώτα του σατιρικά ποιήματα και το πρώτο του σατιρικό μυθιστόρημα, Κλεινόν Άστυ, τις εκατοντάδες Αντικριτικών κειμένων του, μέχρι τα πενήντα περίπου θεατρικά έργα του, και κυρίως τoν Προτελευταίο των Μόνικιν, μονόλογο χωρίς αρχή και τέλος όπου διακωμωδείται η ελληνική πολιτική, κοινωνική και πνευματική πραγματικότητα.

Θα μιλήσει για τον James Joyce, που ανακάλυψε μαζί με τον φίλο του Eddie Duckworth το 1948, καθώς και για τους συμπαραστάτες του, τον Beckett, τον Eliot και τον Pound, που εξακολουθούν και του κρατούν συντροφιά, μαζί με τον Καβάφη, τον Ροΐδη και την Ανθολογία των Αποστολίδηδων. Θα εξηγήσει στο κοινό πώς έγραψε, γράφει και θα συνεχίσει να γράφει την Κενή Διαθήκη, αυτό το πολυτονικό μουσικό κείμενο με τα άπειρα σταυρόλεξα και τους αποκαλυπτικούς λαβυρίνθους του. Θα διαβάσει αποσπάσματα από το νέο ανέκδοτο ακόμα βιβλίο Η Κενή Διαθήκη δι’ Αναρχαρίους και από το υπό έκδοση βιβλίο-αφιέρωμα για την Κενή Διαθήκη που επιμελείται ο ποιητής Κώστας Σοφιανός.

[Η Κενή Διαθήκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καλλιγράφος.]

Σάββατο 8 Ιουνίου 2013, 21:00

Χρήστος Χρυσόπουλος

Οδός Πιλανγκό

Το φωτογραφικό άλμπουμ της Βέρας Γκούρντα

Σκηνοθετική επιμέλεια: Νίκος Καμόντος

είσοδος 5 ευρώ, διάρκεια: 60′

Το έργο

Ο συγγραφέας και φωτογράφος Χρήστος Χρυσόπουλος ανακάλυψε τυχαία το φωτογραφικό άλμπουμ της Βέρας Γκούρντα, την Κυριακή 2 Αυγούστου 2009, στην υπαίθρια αγορά Pécsi Vásár της ουγγρικής πόλης Πετς. Από το αρχικό του μέγεθος, είχαν απομείνει μόνο 5 φύλλα διαστάσεων 29 Χ 23.5 εκ. καλυμμένα με διαφανές πλαστικό. Περιείχε 12 φωτογραφίες και ένα απόκομμα. Στο εσώφυλλο υπήρχε γραμμένη με μπλε μελάνι η ένδειξη: «Το φωτογραφικό άλμπουμ της Βέρας Γκούρντα». Δεν υπήρχαν άλλες γραπτές σημειώσεις. Κάτω από τις φωτογραφίες αυτές, ο Χρυσόπουλος έγραψε, στο πρώτο πρόσωπο, ένα είδος ημερολογίου, χωρίς άλλες πληροφορίες παρά αυτές που παρέχει η φαντασία. Στα σύνορα της λογοτεχνίας, του δοκίμιου και του ντοκουμέντου, Το φωτογραφικό άλμπουμ της Βέρας Γκούρντα πλέκει την προσωπική με την ιστορική αφήγηση, τη μυθοπλασία με τα πραγματικά συμβάντα, και εξερευνά, μ’ έναν τρόπο παρόμοιο μ’ εκείνο του W. G. Sebald, τη λογοτεχνική διάσταση της φωτογραφίας.

Ο συγγραφέας

Ο Χρήστος Χρυσόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 1968. Είναι πεζογράφος και δοκιμιογράφος. Έχει τιμηθεί με το βραβείο Αφηγηματικού Πεζού Λόγου της Ακαδημίας Αθηνών (2008). Έχει γράψει δώδεκα βιβλία, με πιο πρόσφατο το χρονικό Φακός στο στόμα (Πόλις 2012). Βιβλία του έχουν μεταφραστεί και εκδοθεί στη Γαλλία, Σλοβενία, Σουηδία, Αλγερία, ΗΠΑ, Νέα Ζηλανδία και Ουγγαρία. Σε συνεργασία με τον ποιητή Χάρη Βλαβιανό, έχει γράψει το δοκίμιο Το διπλό όνειρο της γραφής (Πατάκης, 2010). Συνεργάζεται επίσης σε μικτά έργα εικόνας – λόγου με την αμερικανίδα φωτογράφο Diane Neumaier · έργα τους έχουν εκτεθεί και εκδοθεί στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Αρθρογραφεί τακτικά στα περιοδικά «Ποιητική» και «Athens Review of Books». 

Οι συντελεστές

Σκηνοθετική επιμέλεια: Νίκος Καμόντος

Δραματουργία. Νίκος Φλέσσας

Ερμηνεύουν: Άρης Αρμαγανίδης, Νίκος Καμόντος, Έλενα Μεγγρέλη, Αγγελική Παπαθεμελή

2 λόγια για τον σκηνοθέτη

O Νίκος Καμόντος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 2001. Συνεργάστηκε με το θίασο «Ανέμη» και τη σκηνοθέτη Μαρία-Λουΐζα Παπαδοπούλου, με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Αγρινίου-Κοζάνης, και με τη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Το 2004, στο Βερολίνο, πήρε μέρος στην παραγωγή Dialogues 04 της ομάδας Sasha Waltz and Guests (χορογραφία Iztok Kovac) και στη σόλο performance Χ-Wohnung (σκηνοθεσία Kristof Warlikofski, θέατρο Hebbel am Ufer). Συνέχισε στη Βιέννη με το Tanz Atelier (Landbodyscape II) και στο Βερολίνο όπου χορογράφησε την παράσταση Die 9 lügen der Lady Macbeth. Χόρεψε με την ομάδα Toula Limnaios Co (Life is Perfect), με το studio LaborGras (Impro Concert\\Impro on Stage). Τα τελευταία χρόνια συνεργάστηκε στο Βερολίνο με την ομάδα “ad-Lib Dances” της Κ. Παπαγεωργίου ως χορευτής και δραματουργός (Lang, So many Gens Dark, Oh Deep Sea! Corpus I, Αυτό που γδέρνει το τζάμι από τη μέσα πλευρά). Το 2011 ανέβηκε η πρώτη του σκηνοθεσία με τίτλο Σε Κατάσταση Εξαίρεσης.

Κυριακή 9 Ιουνίου 2013, 21:00

Χρήστος Αγγελάκος

Οι δυο μας τώρα

Σκηνοθετική επιμέλεια και ερμηνεία: εταιρεία θεάτρου Pequod

είσοδος 5 ευρώ, διάρκεια: 70′

Το έργο

Μοναδικό — προς το παρόν — και ανέκδοτο θεατρικό έργο του Χρήστου Αγγελάκου, συγγραφέα του πετυχημένου Δάσους των Παιδιών (2011), Οι δυο μας τώρα αποτελείται από 12 θεατρικές εικόνες – 12 διαλόγους, 12 σύντομες ιστορίες, 12 συναντήσεις που διαδραματίζονται σ’ ένα πάρκο, στην Αθήνα, σ’ ένα παγκάκι του Δήμου. Δυο άντρες, δυο γυναίκες εναλλάσσονται στο παγκάκι, άλλοτε σε ζεύγη κι άλλοτε μόνοι τους, παίρνοντας μέρος σε μια σκυταλοδρομία, με σκυτάλη το λόγο. Ο Χ. Αγγελάκος τούς συνοδεύει κρατώντας ίσες αποστάσεις ανάμεσα στην τρυφερότητα και την ειρωνεία, την έκπληξη κι ένα γλυκόπικρο αίσθημα της ζωής.

Est-ce ainsi que les hommes vivent ? ρωτούσε κάποτε ο Aragon.

Έτσι ζουν, άραγε, οι άνθρωποι;

 

Ο συγγραφέας

Ο Χρήστος Αγγελάκος γεννήθηκε το 1962. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και στο Νεοελληνικό Ινστιτούτο της Σορβόννης. Η εργογραφία του αριθμεί πεζά κείμενα (Η τελευταία εικόνα, εκδ. Κέδρος, 1998, Το Δάσος των παιδιών, εκδ. Μεταίχμιο, 2011), μια ποιητική συλλογή (Τα Φώτα απέναντι, εκδ. Ίκαρος, 2008) όπως και μεταφράσεις (Τρεις Μανίες του Jean Starobinski, εκδ. Εστία, 1992).

Οι συντελεστές

Η εταιρία θεάτρου Pequod ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2009 από τους ηθοποιούς Δημήτρη Ξανθόπουλο και Αγγελική Παπαθεμελή, με τη σύμπραξη του συγγραφέα Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη. Μετά από έναν ιδιαίτερα επιτυχημένο Γλάρο, μετέφερε στο σανίδι το Διπλό Βιβλίο του Δημήτρη Χατζή, μυθιστόρημα-σταθμός που διατρέχει ολόκληρη τη σύγχρονη ελληνική Ιστορία, από τον Εμφύλιο μέχρι την πτώση της χούντας (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Θέατρο 104). Οι προβολές που συνοδεύουν τις αναγνώσεις πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της

Πρόσβαση στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων:

Λεωφορεία (στάση Καλλιφρονά): 054, 608, 622, Α8, Β8

Τρόλεϊ (στάση Καλλιφρονά): 3, 5, 11, 13, 14

Τρόλεϊ (στάση Πλατεία Κυψέλης): 2, 4

ΗΣΑΠ στάσεις: Άγιος Νικόλαος (10 λεπτά με τα πόδια)

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ