Αλεξάνδρεια – Δημοσθένης Γαλλής: Έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στον Κ.Π. Καβάφη

Η Πινακοθήκη Βαλκανικής Τέχνης του Κοντιά Λήμνου παρουσιάζει την έκθεση του φωτογράφου Δημοσθένη Γαλλή με τίτλο “Αλεξάνδρεια”, η οποία στη συνέχεια θα ταξιδέψει και σε άλλες τοποθεσίες.

Υπό την Αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, σε διοργάνωση τού Ο.Ε.Π.Α. Δήμου Λήμνου και της Πινακοθήκης Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης Κοντιά, με τη συνεργασία του Πολιτιστικού Συλλόγου Κοντιατινών Λήμνου και του γραφείου πολιτισμικών & μορφωτικών δράσεων «Ανάπλους» εγκαινιάζεται το Σάββατο, 31 Αυγούστου 2013, στις 20:00, η έκθεση φωτογραφιών του Δημοσθένη Γαλλή με τον τίτλο «Αλεξάνδρεια».

 

Πρόκειται για μία μονογραφική έκθεση φωτογραφιών, αφιερωμένη στον ποιητή Κωνσταντίνο Π. Καβάφη (1863-1933), την οποία επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Μεγακλής Ρογκάκος.

 

Ο καλλιτέχνης, εμπνεόμενος από 29 ποιήματα του αλεξανδρινού πνευματικού δημιουργού, αριθμός που υπαινίσσεται την ημερομηνία γέννησης και αποδημίας του Κ.Π. Καβάφη (29 Απριλίου), επιδιώκει με το πρότυπο φωτογραφικό έργο του να συμβάλει στη γνωριμία του επισκέπτη – θεατή με το περιεχόμενο των ποιημάτων μέσα από μια διαδρομή εικαστικών ερεθισμάτων.

 

Η έκθεση μπορεί να λειτουργήσει και ως εργαλείο στο πλαίσιο της διαθεματικής διδασκαλίας που εφαρμόζεται στη Β)βάθμια εκπαίδευση. Αφενός παρουσιάζει την ιδιαίτερη τεχνοτροπία του Δημοσθένη Γαλλή, που αφορμάται από τον αγγλικό αισθητισμό του 19ου αιώνα τον οποίο εκτιμούσε ο Καβάφης, και αφετέρου παραπέμπει ευθέως σε αυτά και οδηγεί στην ανάπτυξη συλλογισμών που αφορούν τη σχέση των φωτογραφικών έργων με τους τίτλους και το περιεχόμενο των ποιημάτων στα οποία αναφέρονται.

 

Στο σχόλιό του ο Μεγακλής Ρογκάκος γράφει: «Ο Γαλλής καταφέρνει να συγχρονίσει την ‘Αλεξάνδρειά’ του με την αιώνια στιγμή της ποίησης του Καβάφη. Επίσης, φρόντισε η παρούσα ‘Αλεξάνδρεια’ να συνάδει με βασικές αρχές του πάλαι ποτέ Αισθητισμού. Οι φωτογραφίες απεικονίζουν με μία καλλιτεχνική προσέγγιση, ανάλογη εκείνης των αισθητικών καλλιτεχνών, μοναχικές ανθρώπινες μορφές και των δύο φύλων, ιδανικά όμορφες και γυμνές. Μέσα από τις στάσεις τους, τις εκφράσεις τους, τις ρωγμές τους, το ξεθώριασμά τους από τη πατίνα του καιρού εκφράζεται ο εσωτερικός τους κόσμος, όπως τον αντιλαμβάνεται ο δημιουργός – συναισθήματα, σκέψεις, απώλειες, απουσίες, κενά, συγκρούσεις μακραίωνες με τον εαυτό, τη συνείδηση, το χρόνο, και τη ζωή».

 

Βιογραφικό σημείωμα καλλιτέχνη

 O Δημοσθένης Γαλλής γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα. Αυτοδίδακτος φωτογράφος, υπηρετεί την τέχνη της φωτογραφίας για περισσότερα από 20 χρόνια. Έργα του βρίσκονται στις μόνιμες συλλογές του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος και της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων, καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς του εκτίθεται μόνιμα στον ιστότοπο: www.dimosthenisgallis.com.

Παρουσίασε τις εξής προσωπικές εκθέσεις: «Γύμνια», Πολυχώρος Αγγέλων Βήμα (Αθήνα 2011) και «Χρόνος – Φύση – Άνθρωπος», Γκαλερί Ηώς (Αθήνα 2009). Επίσης, συμμετείχε στις εξής ομαδικές εκθέσεις: «Cheap Art 13», Στρατόπεδο Κόδρα (Θεσσαλονίκη 2011), «Άνθρωποι, Χρώμα και Σίδερο 5», Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος (Πειραιάς 2011), «Cheap Art 16», Γκαλερί Αντωνοπούλου (Αθήνα 2010), «Συνομιλία Ασπρόμαυρου και Χρώματος»,  Ωχρόφαιο (Αθήνα 2010), «Άνθρωποι, Χρώμα και Σίδερο 4», Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος (Πειραιάς 2010), «Έκθεση Συμπαράστασης στους Εργαζομένους της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος», Πολυχώρος Μ. Λοΐζος (Νίκαια 2009), «Σιωπηλοί Διάλογοι: Προσωπογραφίες Πολυμέσων στο Πέρασμα του Χρόνου», Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος – ACG Art (Αθήνα 2009), «Διεθνής Biennale Νέων Καλλιτεχνών», Mgarr (Μάλτα 2001 – τιμητική διάκριση), και «150 χρόνια της Σκήτης του Αγίου Ανδρέα στο Άγιον Όρος», Γαλλικό Ινστιτούτο (Θεσσαλονίκη 1999-2000). Ο Δημοσθένης Γαλλής ζει και δημιουργεί στην Αθήνα.

 

 

Βιογραφικό σημείωμα επιμελητή έκθεσης

 Ο Μεγακλής Ρογκάκος είναι ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων. Κατέχει πτυχίο Bachelor στην Ιστορία της Τέχνης από το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος – Deree (1997), πτυχίο Master στην Πολιτική & Διαχείριση των Τεχνών με τη διπλωματική Tate Gallery: Η Μεταμόρφωση ενός Ιδρύματος Τέχνης από το City University του Λονδίνου (1998), και επιπλέον πτυχίο Master στην Ιστορία & Θεωρία της Τέχνης με τη διπλωματική ΕρμΑφροδιτισμός: Κουλτούρα της ΣύγΧυσης από το Goldsmiths College του Λονδίνου (1999). Tο 2012 άρχισε τη διδακτορική διατριβή του που τιτλοφορείται Τζοϊσική εξήγηση του Μεγάλου Γυαλιού – Ομηρικά ίχνη στη Μεταμοντέρνα Αισθητικότητα του Μαρσέλ Ντισάν, υπό την εποπτεία της καθηγήτριας Ντον Έιντις στο Πανεπιστήμιο του Έσσεξ. Την περίοδο 2000-2004 εργάστηκε ως υπάλληλος πληροφορικής στην Tate Gallery, προσφέροντας κανονικές και ειδικές ξεναγήσεις στο κοινό και δίνοντας διαλέξεις για την τέχνη. Παράλληλα με την εργασία του στην Tate, διεξήγαγε έρευνα για το βιβλίο του Έντουαρντ Λούσι-Σμιθ με τίτλο Η Τέχνη Αύριο, το οποίο κυκλοφόρησε το 2002 από τις εκδόσεις Πιερ Τερέλ του Παρισιού. Το 2004 διορίστηκε πρώτος επιμελητής τέχνης στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος – Deree (ACG). Υπό την ιδιότητα αυτή, μέχρι το 2012, οργάνωσε τη συλλογή έργων τέχνης του Κολλεγίου, που έγινε γνωστή με την επωνυμία “ACG Art”. Επιπλέον, επιμελήθηκε πρωτοποριακές εκθέσεις με έργα πολυμέσων από σύγχρονους καλλιτέχνες σε θεσμικούς χώρους στην Αγγλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιαπωνία, Ιταλία, Μάλτα, Σλοβενία και Τσεχία. Ο Μεγακλής Ρογκάκος ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

 

Μικρό χρονικό Πινακοθήκης Κοντιά

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κοντιατινών Λήμνου πραγματοποίησε δύο Βαλκανικά Συμπόσια Ζωγραφικής το 1999 και το 2001, στον Κοντιά της Λήμνου. Καρπός των συμποσίων αυτών είναι το μεγαλύτερο μέρος των έργων που αποτελούν τη συλλογή της Πινακοθήκης Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης Κοντιά, η οποία λειτουργεί ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου υπαγόμενο στον Οργανισμό Εκπαίδευσης, Διά βίου Μάθησης, Πολιτισμού & Αθλητισμού του Δήμου Λήμνου. Η Πινακοθήκη στεγάζεται σε ιδιόκτητο ακίνητο που αγοράσθηκε και αναπαλαιώθηκε με δαπάνες και τη φροντίδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Κοντιατινών σε συνεργασία με το Δήμο Νέας Κούταλης.

 

«Η ιδέα για μια Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής τέχνης στη Λήμνο και ειδικότερα στον Κοντιά είναι αλήθεια πως έμοιαζε εκ πρώτης όψεως με μεγαλεπήβολη ουτοπία. Πολύ περισσότερο αφού μια τόσο εστιασμένη γεωγραφικά και χρονικά Πινακοθήκη δεν είχε προηγούμενο σε ολόκληρη την Βαλκανική. Κι όμως χάρη στο μεράκι κάποιων φωτισμένων Κοντιατινών, την έμπνευση και την ακάματη εμμονή τους η ουτοπία ήρθε κι έγινε τόπος. Το στοίχημα κερδήθηκε. Και μπορεί το στίγμα στον χάρτη να είναι μικρό και απόμερο, το επίτευγμα όμως μεγάλο.»

Χρήστος Μπουλώτης, Συγγραφέας – Αρχαιολόγος βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών

 

Τον Αύγουστο του 2007 έγιναν τα εγκαίνιά της, και από τότε η Πινακοθήκη λειτουργεί αδιάλειπτα παρουσιάζοντας έργα Ελλήνων και Βαλκανίων ζωγράφων σε μόνιμη έκθεση και διοργανώνοντας θεματικές περιοδικές εκθέσεις. Τα έργα της μόνιμης συλλογής – εμπνευσμένα κυρίως από τη Λήμνο – είναι δημιουργήματα σπουδαίων καλλιτεχνών, έγιναν κατά την παραμονή τους σε διάφορα χρονικά διαστήματα στο νησί και καθιστούν, με αυτόν τον τρόπο, την Πινακοθήκη μια αληθινή κιβωτό τέχνης για τον τόπο και την Ελλάδα.

 

Συγκεκριμένα, η μόνιμη συλλογή της Πινακοθήκης αποτελείται από έργα των κάτωθι δημιουργών: Κώστας Αγγελάκης (Ελλάδα), Μιχάλης Αγγελάκης, (Ελλάδα), Kleves M. Chrisicos (Αλβανία), Julian Vitalis Cojocariu (Ρουμανία), Κώστας Γόγαλης, (Ελλάδα), Andrei Daniel, (Βουλγαρία), Katarina Djordjevic (Σερβία), Suzana Fantanariu (Ρουμανία), Yasar Ali Günes (Τουρκία), Dilek Ilgen (Τουρκία), AleksandarCane Jankulovski (ΠΓΔΜ), Λουίζα Κακίση (Ελλάδα), Yordan Kisyov (Βουλγαρία), Ράλλης Κοψίδης (Ελλάδα), Zdravko Krulj (Μαυροβούνιο), Απόστολος Λασπατζής (Ελλάδα), Plamen Legkostup (Βουλγαρία), Gordana Mijanovic (Μαυροβούνιο), Dessislava Mintcheva (Βουλγαρία), Gheorghe Marcel Muntean (Ρουμανία), Θεόδωρος Παπαγιάννης (Ελλάδα), Σύνη Παπαγιάννη (Ελλάδα), Penio Penev (Βουλγαρία), Chavtar Petrov (Βουλγαρία), Encho Pironkov, (Βουλγαρία), Gelton Prifti (Αλβανία), Vlash Prifti (Αλβανία), Margarita RadevaAngeláki (Ελλάδα), Katarina Radojlovic (Σερβία), Stanisa Radojlovic (Σερβία), Sveiltin Roussev (Βουλγαρία), Liliana Rousseva (Βουλγαρία), Ion Salisteanu (Romania), Θωμάς Σφούνης (Ελλάδα), Borche Stojanov (ΠΓΔΜ), Πέτρος Ζουμπουλάκης (Ελλάδα), Vessa Vassilieva (Βουλγαρία).

 

Διευθυντής της Πινακοθήκης Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης Κοντιά είναι ο Θωμάς Σφούνης.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ