Το Φιλάνθρωπο Όπλο είναι η ιστορία ενός φόνου, μιας οικογενειακής βεντέτας στην Κρήτη. Ένας έμπορος μεταξιού, ο Εμμανουήλ Γεωργίου Ζερβός, η κόρη του κι ο σύζυγός της εμπλέκονται σε ένα τρίγωνο βίας και στοργής. Ποιο είναι το κίνητρο του φόνου; Πώς αντιμετωπίζεται το πένθος; Πότε αποδίδεται η δικαιοσύνη;

Στην σκηνοθεσία αυτή με ενδιέφερε ο συνδυασμός της αφηγηματικής γλώσσας με μια ισχυρή παραστατική πραγματικότητα. Οι ηθοποιοί αφηγούνται με τη φωνή και τις δράσεις τους, με το συναίσθημα και τη λογική τους. Αναπαράσταση και φαντασία διαπλέκονται και συνομιλούν.

Ταυτόχρονα η παράσταση αξιοποιεί ένα ισχυρό εικαστικό, μουσικό και φωτιστικό περιβάλλον. Με αφορά η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σκηνικού κόσμου, ενός σύμπαντος ερεθισμάτων. Η μουσική του Σπύρου Εμμανουηλίδη φέρνει στο προσκήνιο ήχους από τα αντικείμενα και τις λέξεις του κειμένου: ήχοι μετάλλων για τα κέρματα και τους φονικούς κάλυκες, το ηλεκτρονικό πριόνισμα για τις βουλιμικές κάμπιες του μεταξιού, πένθιμοι ήχοι ενός βωβού πιάνου και μεταλλικές δοξαριές για την ατμοσφαιρική αγωνία της παράστασης.

Στην παράσταση υπάρχει επίσης το μοτίβο της πεταλούδας. Η πεταλούδα συμβολίζει την ψυχή, ταυτόχρονα όμως είναι η κάμπια που γίνεται πεταλούδα, κι η κάμπια συμβολίζει το μετάξι και το κεφάλαιο. Η ψυχή μας διχάζεται ανάμεσα στο πνεύμα και την ύλη, η ψυχή μας είναι μια πεταλούδα διφορούμενη.

Όλα στην παράσταση στροβιλίζονται: νοήματα, αισθήσεις, σώματα. Ταυτόχρονα όμως η αφήγηση είναι γραμμική, ώστε ο θεατής να ακολουθεί ένα ασφαλές νήμα. Δημιουργώ με τη σκηνοθεσία μου χώρους λογοκεντρικής παρεκτροπής, αισθητηριακές μήτρες.

Η παράσταση είναι ένα σκηνικό εγχειρίδιο ζωής και θανάτου, μια πλάγια επισκόπηση της οικονομικής κρίσης και της οικογενειακής ζωής. Μέσα από μια γοητευτική αφήγηση, γεμάτη δοξασίες και σκηνικές δράσεις, ξετυλίγεται μια περιήγηση στα πάθη της ζωής.

Η δραματουργία της παράστασης διασκευάζει το αριστουργηματικό μυθιστόρημα «Ιστορία» του Γιώργη Γιατρομανωλάκη, που τιμήθηκε με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος.

Info: Ο Ζαφείρης Νικήτας είναι συγγραφέας και σκηνοθέτης. Σπούδασε Νομική και Θέατρο στο ΑΠΘ. Έκανε μεταπτυχιακό στην Ιστορία, Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία του Δικαίου καθώς και στην Παραστασιολογία και Ιστορία Σκηνοθεσίας.

 

Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς θεατρικούς φορείς σε Ελλάδα και εξωτερικό, όπως η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, τα Δημήτρια, το ΚΕΤ στην Αθήνα, και έχει συμμετάσχει στην πανευρωπαϊκή πλατφόρμα νέων σκηνοθετών του Mozarteum Universität στο Σάλτσμπουργκ, σε συνεργασία με τη σχολή θεάτρου SEAD και το ευρωπαϊκό δίκτυο θεάτρων MITOS.



Το Φιλάνθρωπο Όπλο παρουσιάζεται στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων για 6 μόνο παραστάσεις