Ο λόγος για το «ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ», μία θεατρική «σειρά” που παρουσιάζει περιοδικά τα κεφάλαιά της, η οποία έχει ως σημείο εκκίνησης τη συνάντηση του Χρήστου Πασσαλή με την Ελένη Βεργέτη.

Τα πρώτα τρία κεφάλαια του «ΒΙΒΛΙΟΥ», αντιστοιχούν σε δύο  διαφορετικές παραστάσεις -τόσο ως προς το ύφος όσο και ως προς το περιεχόμενο- οι οποίες παρουσιάζονται εναλλάξ στο χώρο του BIOS. Αυτή η παράξενη σκηνική αφήγηση αφορά την ιστορία μιας γυναίκας που χάνει τον εραστή της υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, τις προσπάθειές της να αντιμετωπίσει την απώλεια, καθώς επίσης και τις προσπάθειές της να συναντηθεί ξανά μαζί του.

«Το ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ είναι για μας μια προσπάθεια να φωτίσουμε τις σκοτεινές περιοχές της ερωτικής επιθυμίας και καλλιτεχνικά, μια απόπειρα αναζήτησης της ελευθερίας”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο Χρήστος Πασσαλής.

O ίδιος, μας μίλησε γι’ αυτό το «άτυπο ημερολόγιο” που θα συνεχίζει να γράφεται στα χρόνια που ακολουθούν, για την μάχη με τους προσωπικούς του φόβους, για την Αγάπη που μπορεί και τους ξορκίζει, καθώς και για τα επόμενα κεφάλαια της καλλιτεχνικής του διαδρομής, τα οποία περιλαμβάνουν μία νέα κινηματογραφική «περιπέτεια”.

Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου


Culture Now: Ποιο ήταν το σημείο εκκίνησης και η κύρια πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του «ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ»;

Χρήστος Πασσαλής: Πηγή έμπνευσης ήταν η συνάντηση με την Ελένη Βεργέτη.

Το σημείο εκκίνησης ήταν το σενάριο της ταινίας που έχουμε γράψει με την Ελένη.

Η ταινία αφηγείται την ιστορία 2 εραστών που μετά από ένα αυτοκινητικό δυστύχημα και αρνούμενοι να χάσουν ο ένας τον άλλον, συναντιούνται σε έναν κόσμο ονείρου προκειμένου να συναντηθούν για μια τελευταία φορά.

Από την αφήγηση αυτή, κρατήσαμε την ηρωίδα ως πρωταγωνίστρια του ΒΙΒΛΙΟΥ και τις προσπάθειές της να συναντηθεί με τον νεκρό εραστή της.

Ο τίτλος,  πιο ειδικά, προέρχεται από μια φράση του ελβετού συγγραφέα Robert Walser, ενός ταραγμένου και ιδιότροπου συγγραφέα των αρχών του περασμένου αιώνα.

Cul. N.: Πείτε μας λίγα λόγια για τον θεματικό πυρήνα του «ΒΙΒΛΙΟΥ». Η ερωτική ιστορία που αφηγείται, μέχρι ποιο σημείο είναι πραγματική ή επινοημένη;

Χρ. Π.: H ερωτική αυτή ιστορία είναι επινοημένη και εμφανώς επηρεασμένη από το μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης.

Είναι μια ιστορία για την απώλεια, για τον έρωτα και το θάνατο.

Αφηγείται τις περιπέτειες μιας γυναίκας που επαναστατεί ενάντια στη λογική και ενάντια στον εαυτό της μετά από την τραγική απώλεια του εραστή της.

Cul. N.: Πόσο κοντά βρίσκεται η ηρωίδα και οι περιπέτειές της στις ανησυχίες του σύγχρονου ανθρώπου;

Χρ. Π.: Αυτό δεν μπορούμε να το πούμε εμείς. Νομίζω πολύ κοντά. Ίσως και υπερβολικά κοντά.

Cul. N.: Γιατί επιλέξατε να παρουσιάσετε τα κεφάλαια του «ΒΙΒΛΙΟΥ» περιοδικά, ως θεατρικήσειρά; Ποιες είναι οι δυσκολίες αλλά και οι προκλήσεις, ενδεχομένως, που καλείσθε να αντιμετωπίσετε;

Χρ. Π.: Μας ενδιαφέρει πολύ αυτή η φόρμα. Μας ενδιαφέρει ένα έργο να έχει συνέχεια μέσα στο χρόνο, να παίρνει περισσότερο το χαρακτήρα εμπειρίας και η εμπειρία μόνο μέσω του χρόνου χτίζεται.

Στόχος μας είναι το ΒΙΒΛΙΟ να συνεχίσει να γράφεται μέσα στα επόμενα χρόνια με καινούρια κεφάλαια.

Η πρόκληση είναι να καταφέρουμε να γράψουμε μια ενδιαφέρουσα, αντικανονική ιστορία, μια ιστορία που θα ακολουθεί τις δικές μας προσωπικές αλλαγές μέσα στα χρόνια που ακολουθούν αλλά και τις πολιτικές ή κοινωνικές αλλαγές γύρω μας και ταυτόχρονα μια ιστορία που θα γοητεύσει τους ανθρώπους που θα την παρακολουθήσουν και θα τους κάνει να περιμένουν τα επόμενά της κεφάλαια.

Είμαι πραγματικά περίεργος να δω πως θα είναι το κεφάλαιο που θα παρουσιαστεί σε 5 χρόνια από σήμερα.

Χωρίς να έχει επ’ ουδενί αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, υποθέτω ότι αυτή η φόρμα θα έχει τη μορφή ενός άτυπου ημερολογίου.

 © Ευτυχία Βλάχου

Cul. N.: Τα πρώτα κεφάλαια του «ΒΙΒΛΙΟΥ» (Κεφάλαια 7 & 12, 33) αντιστοιχούν σε δύο ιδιαίτερες παραστάσεις και παρουσιάζονται εναλλάξ στο BIOS. Τί θα δει ο θεατής σε καθεμία από αυτές;

Χρ. Π.: Στο Κεφάλαιο ΠΙΣΤΗ, Η Ε. η ηρωίδα του ΒΙΒΛΙΟΥ έχει χάσει τον εραστή της υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.
Βρίσκεται σε έναν παράξενο χώρο, μέσα σε έναν λαβύρινθο γεμάτο με κλασέρ και ταριχευμένα ζώα. Το σώμα του νεκρού εραστή της είναι εκεί, μαζί της.
Μια τηλεόραση ακούγεται κάθε τόσο.
Η ηρωίδα του ΒΙΒΛΙΟΥ εκτελεί τις προσωπικές της τελετές, εξομολογείται σε έναν αόρατο θεό και προετοιμάζεται για να αποχαιρετήσει τον εραστή της για πάντα.
Η ιστορία της διακόπτεται από την είσοδο μιας ομάδας τουριστών.

Στο Κεφάλαιο ΑΓΑΠΗ, η Ε. αποφασίζει να εγκαταλείψει αυτόν τον κόσμο και να κατέβει στον Κάτω Κόσμο, προκειμένου να συναντήσει τον νεκρό εραστή της.
Μια Αντιλόπη της δίνει συμβουλές.
Στον Κάτω Κόσμο θα συναντήσει τους 3 Κριτές και τη Σκιά του εραστή της.

Cul. N.: Δουλεύετε ήδη τα επόμενα κεφάλαια του «ΒΙΒΛΙΟΥ»; Αν ναι, θα θέλατε να μας δώσετε κάποιες πρώτες ενδείξεις;

Χρ. Π.: Θα είναι το Κεφάλαιο 1 – ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ, όπου περιγράφεται η συνάντηση της Ε. με τον εραστή της σε ένα άδειο επαρχιακό ξενοδοχείο.

Στο Κεφάλαιο 122 – GENA ROWLANDS, που θα έχει τη μορφή συναυλίας, η Ε. συμμετέχει σε μια συναυλία, επηρεασμένη από τη φιλμογραφία του John Cassavetes

Cul. N.: Τί συμβολίζει για εσάς προσωπικά το «ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ» και τι θα θέλατε να πάρει από αυτή την παράσταση ο θεατής, φεύγοντας;

Χρ. Π.: Το ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ είναι για μας μια προσπάθεια να φωτίσουμε τις σκοτεινές περιοχές της ερωτικής επιθυμίας και καλλιτεχνικά, μια απόπειρα αναζήτησης της ελευθερίας.

Όλο και περισσότερο γύρω μας, τόσο στο ελληνικό όσο και στο ευρωπαϊκό θέατρο, βλέπουμε θεάματα ιδιαιτέρως καλοφτιαγμένα αλλά όλο και πιο συμμορφωμένα, όλο και περισσότερο κανονικά, τόσο στο επίπεδο της φόρμας όσο και στο επίπεδο της αφήγησης.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ προτείνει ένα ταξίδι στις υπόγειες περιοχές του εαυτού έχοντας παράλληλα τη φιλοδοξία να επικοινωνήσει με τους θεατές αυτή την αντικανονικότητα, αυτή την ελευθερία και τη μη συμμόρφωση με αυτό που ονομάζουμε κοινή γνώμη και κυρίως κοινή λογική.

© Ευτυχία Βλάχου

Cul. N.: Αν κάνετε μία αναδρομή στο «βιβλίο» της ζωής σας (τόσο σε προσωπικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο), μπορείτε να εντοπίσετε τους μεγαλύτερους φόβους σας;

Χρ. Π.: Οι φόβοι αλλάζουν πρόσωπα και μορφή με τα χρόνια, είναι ένα δυναμικό φαινόμενο. Και οι μεταμορφώσεις τους έχουν μεγάλο ενδιαφέρον καθώς επίσης και η γενναιότητα με την οποία μάχεται κανείς εναντίον τους.

Για μένα αυτή είναι σημαντική μάχη, τόσο προσωπικά όσο και πολιτικά. Το πως θα επαναστατήσεις εναντίον του εαυτού σου και των φόβων σου, το πως τελικά θα νικήσεις τον εαυτό σου.

Νομίζω πάντως ότι ο φόβος ότι δεν θα γίνω ο άνθρωπος που θα ήθελα να γίνω ή ο καλλιτέχνης που ονειρευόμουν να γίνω επιμένει μέσα στα χρόνια.

Cul. N.: Η Πίστη και η Αγάπη έχουν την δύναμη να ξορκίσουν κάποιους από αυτούς τους φόβους;

Χρ. Π.: Η Αγάπη, ο Έρωτας οπωσδήποτε.

Είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να έχει γνήσια ανατρεπτικό χαρακτήρα.

Cul. N.: Αντιμετωπίζετε το μέλλον με αισιοδοξία; Ποια θα θέλατε να είναι τα επόμενα «κεφάλαια» της καλλιτεχνικής σας διαδρομής;

Χρ. Π.: Είμαι εκ φύσεως αισιόδοξος άνθρωπος.

Κουράστηκα να περιβάλλομαι από ανθρώπους που παραπονιούνται και που η πρωτογενής τους αντίδραση είναι η άρνηση και η δυσπιστία. Χωρίς ενθουσιασμό δεν μπορεί να υλοποιηθεί τίποτα.

Παρά τη δυσκολία της εποχής στην οποία ζούμε (ούτως ή άλλως δεν υπήρξε ποτέ εποχή που δεν ήταν δύσκολη), παρά το γεγονός ότι ζούμε σε μια χώρα που μεταξύ άλλων όχι μόνο δεν στηρίζει τους καλλιτέχνες αλλά μάλλον τους υποτιμά και τους ταπεινώνει, παρά τον παγκόσμιο φόβο που όλο μεγαλώνει και που σπρώχνει τις κοινωνίες προς όλο και βαθύτερο συντηρητισμό.

Η ιστορία του ανθρώπινου είδους είναι γεμάτη αίμα, ήττες και νίκες, υποχωρήσεις και άλματα προς τα εμπρός.

Το πραγματικό ρίσκο βρίσκεται στο να ελπίζει κανείς και να εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς αφέλεια, χωρίς άγνοια αλλά και μακριά από τον κυνισμό και το μηδέν, που έχει πάντα μια τρομερή γοητεία.

Συνεχίζουμε με ορμή ξέροντας ότι η τελευταία πράξη θα είναι κατά πάσα πιθανότητα αιματηρή.

Όσο για τα επόμενα κεφάλαια της καλλιτεχνικής διαδρομής, η ταινία που βρίσκεται τώρα στο στάδιο της προ-παραγωγής είναι μια μεγάλη, καινούρια περιπέτεια για την οποία ανυπομονώ.

Φωτογραφία θέματος © Nyssos Vasilopoulos


Τα τρία πρώτα κεφάλαια από το «ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΟΥ” αντιστοιχούν σε δύο παραστάσεις οι οποίες παρουσιάζονται εναλλάξ στο BIOS. Περισσότερες πληροφορίες, εδώ