Βαγγέλης Γκόκας – omnia caritatis: Ατομική έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Την ατομική έκθεση του Βαγγέλη Γκόκα, με τίτλο «omnia caritatis», παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων.

Η έκθεση omnia caritatis είναι μια επιλεκτική αναδρομή στο ζωγραφικό έργο του Βαγγέλη Γκόκα. Περιλαμβάνει πίνακες της τελευταίας δεκαετίας, δίνοντας κυρίως έμφαση στην πρόσφατη δουλειά του, μια σειρά από σχέδια μεγάλων διαστάσεων με κάρβουνο. Παρουσιάζονται επίσης σπουδές, προσχέδια και λάδια σε καρτολίνες. Στο σύνολό της, η έκθεση επιχειρεί να δείξει την εξελικτική πορεία, το προσωπικό ιδίωμα και τις εμμονές του ζωγράφου.

Τα νέα του έργα καλύπτουν την περίοδο 2018-2021 και, φαινομενικά τουλάχιστον, ανήκουν σε δύο διακριτά είδη, την προσωπογραφία και το τοπίο. Όπως διευκρινίζει όμως ο καλλιτέχνης, η ταυτότητα των εικόνων του είναι διαφεύγουσα, ρευστή, κι αυτό κλονίζει την καθαρότητα των ειδών: «Όλα είναι μεταπαραγωγές από πίνακες. Όλα είναι αναφορές. Και από φωτογραφίες. Το πορτρέτο του Ντελακρουά είναι από τη φωτογραφία του Ναντάρ. Μια ερμηνεία της φωτογραφίας του Ναντάρ. Της Λούξεμπουργκ επίσης είναι από μια γνωστή φωτογραφία που κυκλοφορεί. Δεν είναι κάτι άλλο. Στην ουσία όλα είναι post-mortem. Μεταπαραγωγές. Ό,τι είδα εγώ από τον Ναντάρ που είδε τον Ντελακρουά. Είναι δηλαδή ερμηνείες, ερμηνείες, ερμηνείες… Τώρα κάνω τον Ευαγγελισμό του Φρα Αντζέλικο. Σχεδόν σε φυσικό μέγεθος. Αλλά έχει αποχωρήσει η Παναγία, γιατί δεν ήρθε ο άγγελος και αποχωρεί η Παναγία. Είναι σχεδόν ένας άδειος χώρος, με το σκαμνί και την Παναγία που μπαίνει στον άλλο χώρο».

Οι εικόνες του Βαγγέλη Γκόκα -ιδίως στα τελευταία του σχέδια- αποπνέουν μια αίσθηση γαλήνης και ευλάβειας. Τόσο οι χώροι όσο και τα πρόσωπα παραμορφώνονται όπως σε ένα όνειρο. Η ρητορική της ασάφειας (obscurity) που χαρακτηρίζει αυτά τα έργα επιβεβαιώνει τη σχέση του Γκόκα με τον Ρομαντισμό. Στην postmortem αυτοψία που επιχειρεί ο ζωγράφος, η ποιητική του αινίγματος είναι τελικά εκείνη που θα εμφυσήσει πνοή στο πτώμα της ζωγραφικής.

Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και εικαστικών δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ

Βαγγέλης Γκόκας

O Βαγγέλης Γκόκας γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1969. Σπούδασε στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1988-1994) με καθηγητή τον Βαγγέλη Δημητρέα και στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης (1995-1997). Το 2006 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην ΑΣΚΤ, στο Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών. Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε εννέα ατομικές εκθέσεις, καθώς και σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά: Θεωρήματα, Ένωση Ελλήνων Τεχνοκριτικών, AICA Hellas, ΕΜΣΤ (2018)· 3η Μπιενάλε της Αθήνας ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ (2011) και Σε ενεστώτα χρόνο: Νέοι Έλληνες καλλιτέχνες, ΕΜΣΤ (2007). Έργα του βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 2011 διδάσκει ως αναπληρωτής καθηγητής στο Εργαστήριο Ζωγραφικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ζει και εργάζεται στα Γιάννενα.

Στον εκθεσιακό χώρο θα τηρηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας. Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Βαγγέλης Γκόκας, Aftershave, 2014, λάδι σε ξύλο, 30 x 40 εκ.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ