τσίκι-τσίκι: Έκθεση με έργα του Αλέξη Ακριθάκη στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Το Όνειρο του Πυλάδη, 1967 μελάνι σε χαρτί 50x80 εκ. © 2019 The Estate of Alexis Akrithakis

Το Τελλόγλειο Ίδρυμα παρουσιάζει την έκθεση «Αλέξης Ακριθάκης – τσίκι-τσίκι».

Η έκθεση  «Αλέξης Ακριθάκης – τσίκι-τσίκι» σχεδιάστηκε και πραγματοποιείται με αφορμή την επέτειο της συμπλήρωσης 80 χρόνων από τη γέννηση και 25 χρόνων από τον θάνατο του σημαντικού Έλληνα ζωγράφου, Αλέξη Ακριθάκη, ενώ πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα στο Μουσείο Μπενάκη από τις 24 Σεπτεμβρίου έως τις 17 Νοεμβρίου 2019.

Στο πλαίσιο της έκθεσης παρουσιάζεται το μεγαλύτερο μέρος των «τσίκι-τσίκι», έργων φτιαγμένων με τη χαρακτηριστική γραφή του καλλιτέχνη με μελάνι σε χαρτί και μερικές φορές με την προσθήκη χρωματιστής τέμπερας και σπάνια άλλων υλικών. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, η οποία είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στα έργα αυτά. Συγκεντρώνει περισσότερα από 60 έργα, προερχόμενα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού, πολλά εκ των οποίων παρουσιάζονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά.

Αλέξης Ακριθάκης

Ο Αλέξης Ακριθάκης (Αθήνα 1939-1994), δημιούργησε τα «τσίκι-τσίκι» συστηματικά από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και είναι αυτά τα έργα με τα οποία καθιερώθηκε ως ένας ανατρεπτικός και αυθεντικός καλλιτέχνης της εποχής του. Η ορμητική ζωγραφική του αναγνωρίστηκε ως μια σοβαρή πρόταση. Η επιτυχία των πρώτων του εκθέσεων στην Ελλάδα και το Βερολίνο του εξασφάλισαν την υποτροφία DAAD το 1968 με την οποία εγκαθίσταται μόνιμα στο Βερολίνο, όπου και παράγει το μεγαλύτερο μέρος των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση.

Πορτραίτο Φ.Α., 1968 μελάνι σε χαρτί 65×50 εκ. © 2019 The Estate of Alexis Akrithakis

Ο Αλέξανδρος Ιόλας εξέθεσε στην γκαλερί του στη Γενεύη αποκλειστικά ασπρόμαυρα «τσίκι-τσίκι» το 1971 και στον κατάλογο της έκθεσης το κείμενο υπογράφει ο συγγραφέας Κώστας Ταχτσής. Εξάλλου, η σχέση του με τη λογοτεχνία και τους συγγραφείς υπήρξε χαρακτηριστική. Συχνά συνεργάζεται στον σχεδιασμό εκδόσεων και φτιάχνει «τσίκι-τσίκι» για βιβλία των Κώστα Ταχτσή, Ηλία Πετρόπουλο και της αυστριακής ποιήτριας Friederike Mayröcker. Μετά από τα μέσα του ’70 κι ως το τέλος της ζωής του το «τσίκι-τσίκι» ως μια χαρακτηριστική γραφή και γλωσσικό ιδίωμα επανεμφανίζεται στα έργα του.

Έργα του Αλέξη Ακριθάκη παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το 1963 στην γκαλερί Βέλτσου, ενώ ακολούθησαν οι γκαλερί Κλειώ (1966), ΖΜ (1971) και Kalfayan (2011). Το 1997, τρία περίπου χρόνια μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, εγκαινιάστηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αναδρομική έκθεση του έργου του.

Η ομότιτλη έκδοση, η οποία συνοδεύει την έκθεση, θα διατίθεται στα πωλητήρια του Τελλογλείου.

Επιμέλεια έκθεσης: Χλόη Geitmann-Ακριθάκη και Αλέξιος Παπαζαχαρίας.


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Το Όνειρο του Πυλάδη, 1967 μελάνι σε χαρτί 50×80 εκ. © 2019 The Estate of Alexis Akrithakis

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ