Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη και το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Psarokokalo παρουσιάζουν στο Ίδρυμα Μάργαρη στην

Αμφιλοχία την Έκθεση «Πειράματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας στον Κινηματογράφο» η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Ιουλίου αλλά και προβολές ταινιών μικρού μήκους, το διήμερο 23 και 24 Ιουλίου.

Σε υπαίθριο χώρο προβολών θα μετατραπεί ο κήπος του ιδρύματος Μάργαρη φέτος στην Αμφιλοχία όπου θα προβληθεί μια επιλογή από το διαγωνιστικό πρόγραμμα του φετινού 4ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους – Psarokokalo που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στην Αθήνα.

Πρόκειται για ταινίες που θίγουν ζητήματα που απασχολούν το σύγχρονο άνθρωπο συλλογικά και ατομικά, ανεξάρτητα όμως και πέρα από τοπικές ιδιαιτερότητες.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Psarokokalo είναι ένα ετήσιο φεστιβάλ που διοργανώνεται -από την αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Κύκλος- κάθε Φεβρουάριο στην Αθήνα με στόχο την προβολή, την ανάπτυξη, την έρευνα και την πρόοδο της κινηματογραφικής τέχνης και πρακτικής με έμφαση στη μικρού μήκους ταινία νέων κινηματογραφιστών από όλο τον κόσμο.

Το Διεθνές διαγωνιστικό τμήμα περιλαμβάνει προβολές επιλεγμένων ταινιών μικρού μήκους από όλο τον κόσμο (μυθοπλασίας, κινούμενο σχέδιο, ντοκιμαντέρ και πειραματικές ταινίες). Οι περισσότερες ταινίες έχουν συμμετάσχει και διακριθεί σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ (Καννών, Βενετίας, Βερολίνου, Σάντανς, Κλερμόντ Φεράντ κ.α) και προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Και οι εσωτερικοί εκθεσιακοί χώροι του Ιδρύματος όμως θα μετατραπούν σε υποβλητικό σκηνικό για να φιλοξενήσουν την έκθεση «Πειράματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας στον Κινηματογράφο» του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη, η οποία οργανώνεται σε συνεργασία με  το ΚΜΣΤ και την Altervision και παρουσιάζει πειραματισμούς της κινούμενης εικόνας μέσα από ταινίες της δεκαετίας του 1920.

Οι καλλιτέχνες της ρωσικής πρωτοπορίας είχαν βρει έναν επιπλέον εκφραστή των ιδεών τους μέσα από τον κινηματογράφο και την κινούμενη εικόνα, κυρίως επειδή το μέσο αυτό συνδυάζει τους πειραματισμούς πολλών τεχνών μαζί, δίνει ζωή στην εικόνα και μπορεί να είναι προσιτή στα λαϊκά στρώματα.

Η διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μαρία Τσαντσάνογλου υπογραμμίζει ότι «καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920, το ενδιαφέρον αυτό συνεχίζεται με τις θεωρίες του Καζιμίρ Μαλέβιτς για τον κινηματογράφο, την κινηματογραφική δραστηριότητα του Αλεξάντρ Ρότσενκο και της Βαρβάρα Στεπάνοβα, που κυμάνθηκε από το γραφιστικό σχεδιασμό κινηματογραφικών περιοδικών στο σχεδιασμό κοστουμιών και σκηνικών και στο σχεδιασμό τίτλων αρχής και τέλους, το σχεδιασμό από την Αλεξάντρα Έξτερ των κοστουμιών και των σκηνικών για μια από τις πρώτες ταινίες επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του κινηματογράφου, της Αελίτας του Ιακώβ Προταζάνοφ κλπ.»

Οι ιστορικοί τέχνης-επιμελητές του ΚΜΣΤ, Αρετή Λεοπούλου και Θοδωρής Μάρκογλου, συμπληρώνουν ότι «τόσο καλλιτέχνες, όσο και σκηνοθέτες, εκπρόσωποι της ρωσικής πρωτοπορίας, προσπαθούσαν να επαναπροσδιορίσουν την κινηματογραφική γλώσσα, τις δομές της, αλλά και τη σχέση της με τις υπόλοιπες τέχνες, με απώτερο σκοπό να δημιουργήσουν ριζοσπαστικά έργα που θα ανταποκρίνονταν στις δυνατότητες της νέας τεχνολογικής εποχής και στις προσδοκίες της Επανάστασης».

Υπεύθυνοι παρουσίασης στην Αμφιλοχία για λογαριασμό του ΚΜΣΤ: Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου (ιστορικοί τέχνης-επιμελητές του ΚΜΣΤ)
Μουσειολογική επιμέλεια: Νίκος Βρανίκας (αρχιτέκτονας, στήσιμο έκθεσης στο Ψαροκόκαλο)

Συνδιοργάνωση: Ίδρυμα Μάργαρη, Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Psarokokalo, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη & Altervision
Υποστήριξη: Δήμος Αμφιλοχίας, Συλλογή Μπέλτσιου

Όλες οι ταινίες προβάλλονται με αγγλικούς υπότιτλους