Η Feelgood παρουσιάζει στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες την ξεκαρδιστική κωμωδία του Vinko Brešan, «Θεϊκό Κόλπο», από 14 Αυγούστου 2014.

Το «Θεϊκό Κόλπο» είναι μια έξυπνη, αφοριστική κωμωδία που σατιρίζει τις τακτικές της καθολικής εκκλησίας, αλλά και τη ζωή στις μικρές κοινωνίες, που σφύζει από ίντριγκα και πάθη. Με πολλές σπαρταριστές σκηνές και ξεκαρδιστικές ατάκες, αυτή η ταινία από την Κροατία είναι γεμάτη αξέχαστους χαρακτήρες, πανέμορφα τοπία και γερές δόσεις χιούμορ.

Ο σκηνοθέτης, που έχει σημειώσει εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία με τις ταινίες του,  επιλέγει μια παιχνιδιάρικη προσέγγιση τόσο στην αφήγηση όσο στο ύφος, ενώ ακόμα και όταν τα θέματα της ταινίας γίνονται σοβαρά  καταφέρνει να μας χαρίσει μια γνήσια διασκεδαστική, σαρκαστική κινηματογραφική εμπειρία.

Σύνοψη:

Ο πατήρ Φαμπιάν αναλαμβάνει καθήκοντα σε ένα μικρό νησί των Δαλματικών ακτών που μαστίζεται από υπογεννητικότητα. Υπό την απειλή να μειωθεί το καθολικό ποίμνιο του, συλλαμβάνει ένα σατανικό σχέδιο. Με τη βοήθεια του περιπτερά του χωριού τρυπάνε όλα τα προφυλακτικά που είναι προς πώληση, ενώ αργότερα μπαίνει στο κόλπο και ο φαρμακοποιός του χωριού, ο οποίος αντικαθιστά τα αντισυλληπτικά χάπια με βιταμίνες. Σύντομα, μία σειρά από ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες θα προκαλέσουν το απόλυτο χάος και το αφελές σχέδιο θα φανερώσει όλες τις αδυναμίες του.

Διάρκεια: 96’

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Vinko Brešan

Σενάριο: Mate MatišićLazar Ristovski

Παίζουν: Krešimir Mikić, Nikša Butijer, Marija Škaričić, Dražen Kühn, Jadranka Đokić

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Mirko Pivčević

Μοντάζ: Sandra Botica Brešan

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ, ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2013

Σημείωμα του σκηνοθέτη:

Το γεγονός ότι οι Κροάτες είναι ως επί το πλείστον καθολικοί και το ότι η καθολική εκκλησία είναι ένας κυρίαρχος θεσμός, δεν μου άφησε κανένα περιθώριο ως σκηνοθέτη παρά να κάνω μια ταινία για το θέμα αυτό. Η πρωτοβουλία του πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ’ να επιτρέψει μόνο την  κατά περίσταση χρήση των προφυλακτικών μου έβαλε την ιδέα, σε εμένα τον άμεμπτο, ότι η τοπική ιστορία που ήθελα να διηγηθώ έγινε ξαφνικά παγκόσμια. Προσωπικά, δεν πιστεύω ότι θα μπορούσε να υπάρχει καλύτερο σκηνικό για μια τέτοια υπόθεση από τα Βαλκάνια που βρέχονται από τη Μεσόγειο, τα οποία γνωρίζω πολύ καλά γιατί κι εγώ μεγάλωσα εκεί, σε μια μικρή πόλη της Αδριατικής Ακτής. Αυτή η περιοχή διαθέτει μια καταπληκτική, συναισθηματική και οπτική τρέλα που είναι πειστική και ρεαλιστική και από την άλλη ιδιαίτερα σουρεαλιστική, ενώ η καθολική εκκλησία και τα δόγματα της κουβαλάνε αντιφάσεις ειλικρίνειας και μεθόδευσης, σεξουαλικότητας, αγάπης για τον συνάνθρωπο, θρησκείας και υποκρισίας… Είμαι πεπεισμένος ότι ο θεατής θα αναγνωρίσει όλα αυτά τα στοιχεία σε μία ταινία και θα τα αποδεχτεί ως αληθινά μόνο μέσω του είδους της κωμωδίας, της λαϊκής κωμωδίας, με τα καλαμπούρια και τη χυδαιότητα του είδους που συναντάμε στην commedia dell’ arte. (Και ο Μπουνιουέλ δεν χρησιμοποίησε τον χιουμοριστικό λόγο για τη σουρεαλιστική του αφήγηση;)

 

Ωστόσο, η πραγματικότητα που ζούμε δεν μου επιτρέπει να παραμείνω αποκλειστικά στην κωμωδία και για αυτό στο δεύτερο μέρος της ταινίας έπρεπε να προσθέσω στοιχεία δράματος στην κωμική δομή, στην αρχή ανεπαίσθητα και μετά με περισσότερο προφανή τρόπο. Αυτά τα μικρά δραματικά στοιχεία αποτελούν την ένδειξη ότι το τέλος της ταινίας θα έχει το σημάδι της σοβαρότητας και της τραγωδίας. Απλώς γιατί η ζωή δεν ανήκει αυστηρά σε ένα συγκεκριμένο είδος, αλλά εμπεριέχει την κωμωδία και την τραγωδία.

Vinko Bresan

Βιογραφικό σημείωμα του σκηνοθέτη

Ο Vinko Brešan γεννήθηκε στο Ζάγκρεμπ το 1964. Σπούδασε φιλοσοφία, συγκριτική φιλολογία καθώς και κινηματογράφο και σκηνοθεσία τηλεόρασης. Το ντεμπούτο του, μια ταινία μεγάλου μήκους με χαμηλό προϋπολογισμό και τίτλο “How the War Started On My Island”, έγινε η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία των τελευταίων 20 χρόνων στην Κροατία. Για την ταινία του “Marshal Tito’s Spirit” έλαβε το Bραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ του Karlovy Vary το 2000.  Μετά τη διάκριση στη Berlinale, η επόμενη ταινία του με τίτλο “Witnesses” απέσπασε το βραβείο Philip Morris στο Karlovy Vary το 2004. Το 2009 το “Will Not Stop There” βραβεύτηκε με το Βραβείο FIPRESCI στο ίδιο φεστιβάλ. Σκηνοθετεί επίσης για το θέατρο.

Φιλμογραφία:

1996. – “How the War Started on My Island” (Kako je poceo rat na mom otoku)

1999. – “Marshal Tito’s Spirit” (Marsal)

 2004. – “Witnesses” (Svjedoci)

2008. – “Will Not Stop There” (Nije kraj)

2013. – “The Priest’s Children” (Svecenikova djeca)