Πώς θα ήταν ένας πλανήτης χωρίς τεκτονικές πλάκες; Πώς θα ήταν η ζωή χωρίς μουσική;

Το TectonicsAthens έρχεται για άλλη μια φορά να ανατρέψει όσα γνωρίζαμε για τον ήχο και τη μουσική και να «ταρακουνίσει» την Αθήνα από τις 3 έως τις 5 Δεκεμβρίου. Από διάφορους χώρους μέσα στη Στέγητου Ιδρύματος Ωνάση έως το Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, από το Ρομάντσο έως το Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης (Βαλλιάνειο Μέγαρο), η τρίτη αθηναϊκή έκδοση του φεστιβάλ Tectonics συνεχίζει σταθερά να εξερευνά και να αναδεικνύει την υλικότητα του ήχου, σε μια εποχή όπου τα όρια μεταξύ φυσικού και εικονικού θολώνουν.

Aντικείμενα καθημερινής χρήσης σε ρόλο μουσικών οργάνων, πρωτότυπες ηχητικές εγκαταστάσεις, πολυφωνική μουσική, ο ήχος της σειρήνας ως σύμβολο αντίστασης και καταπίεσης, παραδοσιακά τραγούδια, κλασική μουσική σε νέες περιπέτειες, σύνθετες μουσικές φόρμες, μουσικά όργανα που βυθίζονται στο νερό, dance μουσική, ελεύθερος αυτοσχεδιασμός, μπαρόκ ήχοι και goth ηλεκτρονική μουσική. Όλα χωρούν στο διεθνές φεστιβάλ μουσικής Tectonics.

Το φεστιβάλ Tectonics έκανε το ντεμπούτο του στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας το 2012. Από τότε, έχει πραγματοποιήσει 27 διοργανώσεις σε διάφορες πόλεις. Κύριος επιμελητής του είναι ο φημισμένος μαέστρος IlanVolkov, ο οποίος ξεκίνησε το φεστιβάλ με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ισλανδίας.Το επίκεντρό του είναι η νέα μουσική, από την κλασική ορχηστρική μουσική έως τις σόλο αυτοσχεδιαστικές παραστάσεις, την ηλεκτρονική μουσική, τα νέα όργανα, τις μουσικές εγκαταστάσεις και πολλά άλλα.Εκτός από την ανάπτυξη ενός ευρέος διεθνούς δικτύου καλλιτεχνών και την εμβάθυνση στο έργο τους, το φεστιβάλ εστιάζει επίσης στην εκάστοτε τοπική σκηνή, δίνοντας νέες και ασυνήθιστες ευκαιρίες σε καλλιτέχνες και κοινό να συναντηθούν και να εξελίξουν μια νέα σχέση.

Την πρώτη μέρα του TectonicsAthens αντικείμενα καθημερινής χρήσης μεταποιούνται από τον FrédéricLeJunter σε μουσικά όργανα, προσωπικά αντικείμενα στο έργο “SpiritCatchers” της AnneaLockwood ανασύρουν αφηγήσεις, και ένα βιολοντσέλο βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με το σώμα και τη φωνή της JudithHamann.

Η δεύτερη μέρα του Tectonics Athens συμπεριλαμβάνει ένα μεγάλο εύρος διαφορετικών προσεγγίσεων στη σύγχρονη σύνθεση. Από ηχητικές εγκαταστάσεις μέχρι την dance μουσική, και από παραδοσιακά τραγούδια της Σικελίας μέχρι τις σύνθετες μουσικές φόρμες που ερμηνεύουν οι ΤΕΤΤΤΙΞ υπό τη διεύθυνση του εμπνευστή του Tectonics, Ilan Volkov. Ποιο είναι το μέλλον της κλασικής μουσικής; Και πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την εγγενή αντίφαση της συγκεκριμένης ερώτησης; Η δεύτερη μέρα του Tectonics συμπεριλαμβάνει ένα μεγάλο εύρος διαφορετικών προσεγγίσεων στη σύγχρονη σύνθεση.

Στη δεύτερη μέρα του φεστιβάλ οι καθιερωμένες μουσικές έννοιες, όπως και οι αντίστοιχοι χαρακτηρισμοί και συσχετισμοί, αποκτούν ρευστή σημασία.
Η επιβολή της ευρωπαϊκής μουσικής στους γηγενείς πληθυσμούς της Νότιας Αμερικής, η πολυφωνική μουσική της Αλβανίας, το μπαρόκ τσέμπαλο και η goth ηλεκτρονική μουσική, ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός, ο ήχος της σειρήνας ως σύμβολο αντίστασης και καταπίεσης, αποτελούν μερικές από τις θεματικές της τρίτης και τελευταίας μέρας του Tectonics Athens. Παράλληλα, η ηχητική εγκατάσταση της AnneaLockwood, “ASoundMapoftheDanube”, προσφέρει ένα χώρο αναστοχασμού και προβληματισμού αναφορικά με τη σχέση ανθρώπου και περιβάλλοντος.

Συντελεστές
Επιμέλεια φεστιβάλ: Ilan Volkov, Anne Hilde Neset, Μιχάλης Μοσχούτης
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ TECTONICSATHENS 2021

Παρασκευή 3 Δεκέμβριου

21:00 | Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών (Πεσμαζόγλου 1, Αθήνα)
• Judith Hamann
• “Spirit Catchers” (Annea Lockwood, 1974)4 ομιλούσες φωνές (Κωστής Κηλύμης, Μάγδα Λαμπροπούλου, Annea Lockwood, Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου/ Bunny), προσωπικά αντικείμενα, τετραφωνική μίξη (Γιώργος Μιζήθρας)
• Frédéric Le Junter

Σάββατο 4 Δεκέμβριου

14:00-23:30 | Στέγη | Back of House
“A Sound Map of the Danube“
Ηχητική εγκατάσταση της Annea Lockwood

17:00 | Στέγη | Galaxy Studio
Annea Lockwood, Ομιλία

19:00 | Στέγη | Εκθεσιακός Χώρος -1
Marina Rosenfeld + Marino Formenti: “aABCb”, 2021

20:30 | Στέγη | Κεντρική Σκηνή
• ΤΕΤΤΤΙΞ

“Thirteen Studies for Instruments” (Frederic Rzewski, 1977)
“Saba” (Νίκος Γαλενιανός, 2017)
“Traveller Song” (Cassandra Miller, 2017)
Μουσική διεύθυνση: Ilan Volkov
• Klein

22:30 | Στέγη | Μικρή Σκηνή
• Cassandra Miller – “Epirotika”
• I broke the vase

00:00 | Ρομάντσο
• KMRU
• Lost Girls
• Ice_Eyes

Κυριακή 5 Δεκέμβριου

14:00-23:30 | Στέγη | Back of House
“A Sound Map of the Danube“
Ηχητική εγκατάσταση της Annea Lockwood

15:00 | Στέγη | Galaxy Studio
Aura Satz, Ομιλία

17:00 | Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης
“Eupepsia/Dyspepsia – An Archive of Appropriations”
Σύλληψη: Karin Harasser και Eva Reiter

19:00 | Στέγη | Εκθεσιακός Χώρος -1
Marina Rosenfeld + Marino Formenti: “aABCb”, 2021

20:30 | Στέγη | Κεντρική Σκηνή
• Grupi Lab (πολυφωνικό σχήμα)
• MMMD featuring Alem
“L’âge de l’absolutisme”
Guest: Κέλλυ Μητροπούλου

22:30 | Στέγη | Μικρή Σκηνή
• Κώστας Τζέκος
• Aura Satz + Mazen Kerbaj – “Preemptive Listening”

Αναλυτικό πρόγραμμα TectonicsAthens 2021

Παρασκευή 3 Δεκέμβριου

21:00 | Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών (Πεσμαζόγλου 1, Αθήνα)
Εισιτήρια: Κανονικό: 7, 10 € | Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 8 € | Κάτοικος Γειτονιάς, Παρέα 10+ άτομα: 7 € |Ανεργίας, ΑμεΑ, Συνοδός ΑμεΑ: 5 € |Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@onassis.org

JudithHamann

Η βιολοντσελίστρια JudithHamann παρουσιάζει τη μουσική από την εντυπωσιακή διπλή κυκλοφορία της, “ShakingStudies” και “MusicforCelloandHumming”. Στο “ShakingStudies” χρησιμοποιεί μικροπαλμούς και μακροπαλμούς για να διερευνήσει διαφορετικά είδη δονήσεων, καθώς και την επίδρασή τους στη χροιά και στις δομές των αρμονικών – φέρνοντας συγχρόνως στο προσκήνιο ηλεκτρονικούς ήχους. Τα «κομμάτια βουητών», που δημιουργούν μια οικειότητα, προέκυψαν από τις μελέτες της Hamann στον καθαρό συντονισμό (κούρδισμα), σε ψυχοακουστικά φαινόμενα και στη σχέση μεταξύ φωνής και σώματος. Το βουητό εισέρχεται εδώ σε μια λεπτή παρεμβολή στο τσέλο, διαφεύγοντας σε έναν ακουστικό ρυθμό και εισάγοντας αστάθεια σε κατά τ’ άλλα πιο τυπικές δομές πλέγματος.

“SpiritCatchers” (AnneaLockwood, 1974)4 ομιλούσες φωνές (Κωστής Κηλύμης, Μάγδα Λαμπροπούλου, AnneaLockwood, Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου/ Bunny), προσωπικά αντικείμενα, τετραφωνική μίξη (Γιώργος Μιζήθρας)

4 ομιλούσες φωνές (Κωστής Κηλύμης, Μάγδα Λαμπροπούλου, Annea Lockwood, Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου/ Bunny), προσωπικά αντικείμενα, τετραφωνική μίξη (Γιώργος Μιζήθρας)

Ζητήθηκε από τέσσερα άτομα να φέρουν μαζί τους από ένα αντικείμενο που έχουν εδώ και πολλά χρόνια, ένα αντικείμενο που δεν θα το εγκατέλειπαν σε μια μετακόμιση, κάτι που να μοιάζει προσκολλημένο στην ατομική ιστορία του κατόχου του, μια «αρπάγη πνευμάτων» (σαμανιστικός όρος για κάποιο αντικείμενο, π.χ. μια πέτρα, στο οποίο έχουν αποθηκευτεί σύμμαχα πνεύματα ή έχουν αιχμαλωτιστεί εξορκισμένα πνεύματα)… Τα τέσσερα άτομα μιλούν στον εαυτό τους, σκέφτονται δυνατά, είναι εσωστρεφή και θα πρέπει να έχουν ως στόχο να αγνοούν τα πάντα εκτός της μνημονικής διεργασίας, να αγνοούν το κοινό, την ενίσχυση, τους άλλους ομιλητές. *

* Αποσπάσματα από την παρτιτούρα του “Spirit Catchers” (Anne Lockwood, 1974)

Frédéric Le Junter

Ο FrédéricLeJunter θα χρησιμοποιήσει αυτοσχέδια όργανα και μηχανικές συσκευές σε μια ιδιοτοπική περφόρμανς στον αντηχητικό χώρο του Παλαιού Χρηματιστηρίου Αθηνών. Ο ίδιος περιγράφει ως εξής τη δημιουργική διαδικασία:

«Κι εδώ ανακύπτει ένα άλλο ερώτημα: να δημιουργείς ήχο στον χρόνο ή στον χώρο; Εδώ κι εκεί;
Αποφάσισα ότι στην περίπτωση αυτή θα είναι ένα Μπες Βγες, ένα είδος βόλτας στο εσωτερικό, στην κουζίνα μου με τα σκεύη της, σε ένα ορθογώνιο σχεδιασμένο στο δάπεδο. Αλλά θα σταματάω ανά διαστήματα για μερικά κομμάτια, προετοιμασμένα, με έναν αβέβαιο αριθμό κινήσεων».

Σάββατο 4 Δεκέμβριου

14:00-23:30 | Στέγη | BackofHouse
Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσης

“ASoundMapoftheDanube“
Ηχητική εγκατάσταση της AnneaLockwood

Η AnneaLockwood ηχογραφεί ποτάμια από το 1970, «όχι για την τεκμηρίωσή τους, αλλά για την ιδιαίτερη νοητική και σωματική κατάσταση που δημιουργούν οι ήχοι του νερού που κυλάει όταν ακούει κανείς με προσοχή το σύνθετο πλέγμα ρυθμών και τόνων». Η συγκεκριμένη εγκατάσταση ακολουθεί τον ρου του δεύτερου μεγαλύτερου ποταμού της Ευρώπης, του Δούναβη, από τον Μέλανα Δρυμό στη Γερμανία έως το Δέλτα του στη Μαύρη Θάλασσα. Οι ηχογραφήσεις περιλαμβάνουν ήχους από τις όχθες του, πάνω και κάτω από το νερό, ζώα, έντομα και συνεντεύξεις με ανθρώπους που ζουν πλάι στον μέγα ποταμό.
Είσοδος ελεύθερη

17:00 | Στέγη | GalaxyStudio
Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσης
AnneaLockwood, Ομιλία
Η AnneaLockwood μιλάει για την ηχητική εγκατάσταση “ASoundMapoftheDanube”, αλλά και για το σύνολο του έργου της, το οποίο εκτείνεται από ηλεκτροακουστικές συνθέσεις μέχρι και καταγραφές πιάνων που καίγονται ή βυθίζονται στο νερό.

19:00 | Στέγη | Εκθεσιακός Χώρος -1
Εισιτήρια 5 — 10 €
MarinaRosenfeld + MarinoFormenti: “aABCb”, 2021
Το νέο έργο της MarinaRosenfeld για τον πιανίστα MarinoFormenti ακολουθεί τα ίχνη που εγκαθίδρυσαν αντικείμενα και σχέδια μιας πρόσφατης έκθεσης, επαναμουσικοποιώντας διαδρομές που είχαν προηγουμένως οριοθετηθεί ως κανάλια ανατροφοδότησης και αφηρημένα κυκλώματα ανταλλαγής μεταξύ γλυπτικής, αρχιτεκτονικής και ήχου. Βασιζόμενος στη συνεργατική τους προσέγγιση πάνω στο προηγούμενο πρότζεκτ της Rosenfeld με τίτλο “Deathstar” (ShelterPress, 2020), ο Formenti θα παρουσιάσει δύο μη ταυτόσημες ερμηνείες του “aABCb”, αναπτύσσοντας ελεύθερα μια μη διαδοχική σύνθεση, με ενίσχυση της έντασης από τον εκθεσιακό χώρο της Στέγης.

20:30 | Στέγη | ΚεντρικήΣκηνή
Εισιτήρια 5 — 12 €

ΤΕΤΤΤΙΞ

“Thirteen Studies for Instruments” (Frederic Rzewski, 1977)
“Saba” (ΝίκοςΓαλενιανός, 2017)

“Traveller Song” (Cassandra Miller, 2017)

Ο καταξιωμένος μαέστρος IlanVolkov συμπράττει για πρώτη φορά με τους ΤΕΤΤΤΙΞ, το σχήμα που μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια έχει επαναπροσδιορίσει τη θέση της σύγχρονης σύνθεσης στην εγχώρια μουσική σκηνή, ενσωματώνοντας σταθερά σε ζωντανές παραστάσεις διαφορετικά μουσικά είδη και διακαλλιτεχνικές πρακτικές. Το πρόγραμμα ξεκινάει με τις 13 σπουδές του εμβληματικού συνθέτη FredericRzewski, ένα έργο που ισορροπεί μεταξύ προκαθορισμένων δομών και ελεύθερου αυτοσχεδιασμού. Στη συνέχεια, η σύνθεση του Νίκου Γαλενιανού –έχοντας ως αναφορά τον όρο Saba που στην ιαπωνική παράδοση περιγράφει τη φυσική διάβρωση των πραγμάτων– ξεκινάει από διάφανες και εύθραυστες υφές, οι οποίες σταδιακά αποκτούν σώμα για να πραγματωθούν τελικά σε μια έκρηξη. Το πρόγραμμα κλείνει με το “TravellerSong” της CassandraMiller, σε μια νέα ενορχήστρωση από τη συνθέτρια ειδικά για τους ΤΕΤΤΤΙΞ. Το “TravellerSong” είναι βασισμένο στο τραγούδι ενός οδηγού κάρου στη Σικελία, όπως ηχογραφήθηκε από τον εθνομουσικολόγο AlanLomax το 1954. Αναπαράγοντας και ηχογραφώντας εκ νέου τη μελωδία σε πολλά διαφορετικά και παράλληλα επίπεδα, η Miller αποτυπώνει μια διαδικασία μετάβασης, η οποία αφορά ευρύτερα την έννοια του ταξιδιού.

Μουσική Διεύθυνση: IlanVolkov
Μέλη των ΤΕΤΤΤΙΞ: Άνα Κίφου (φλάουτο), Γκουΐντο ντε Φλάβιις (σαξόφωνο), Ρέα Πικίου (φαγκότο), Παναγιώτης Ζιάβρας (κρουστά), Μίσλαβ Ρέζιτς (κιθάρα), Κατερίνα Κωνσταντούρου (πιάνο), Σταμάτης Πασόπουλος (ακορντεόν)
Καλεσμένοι: Παναγιώτης Σιωράς (κλαρινέτο), Γωγώ Ξαγαρά (άρπα), Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης (κοντραμπάσο)

Klein

Το τελευταίο άλμπουμ της Klein με τίτλο “Harmattan”, η κυκλοφορία του οποίου ανακοινώθηκε πρόσφατα από τη γνωστή δισκογραφική εταιρεία κλασικής μουσικής Pentatone, χαρακτηρίστηκε από τον FredMoten ως «ένα σάουντρακ επικής εξέγερσης ενάντια σε αρχές και τέλη», διευρύνοντας την ιδέα που έχουμε για το τι μπορεί να είναι κλασική μουσική. Ζωντανά, αυτές οι εξερευνήσεις προχωρούν περαιτέρω – η σκηνή καταλαμβάνεται από την παρόρμησή της να πειραματιστεί παιγνιωδώς και να ωθήσει τα όρια, προσκαλώντας σας στο μοναδικό ηχητικό της σύμπαν. Προσαρμοσμένα όργανα, παράξενα φωνητικά και παραμορφωμένα ηχητικά τεχνουργήματα συγκρούονται για να δημιουργήσουν μια ιλιγγιώδη τοιχογραφία υπερρεαλιστικών πειραματικών ηλεκτρονικών ήχων.

22:30 | Στέγη | ΜικρήΣκηνή
Εισιτήρια 5 — 10 €

CassandraMiller – “Epirotika”

Τα «Ηπειρώτικα» είναι ένα σύνολο διαλογιστικών κομματιών για σόλο φωνή και μαγνητοταινία, που βασίζονται σε ηχογραφήσεις του Αλέξη Ζούμπα. Με καταγωγή από το χωριό Γραμμένο Ιωαννίνων, ο Ηπειρώτης Ζούμπας μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1910. Οι ηχογραφήσεις που έκανε στη Νέα Υόρκη μαρτυρούν μια ακαταμάχητη νοσταλγία για την πατρίδα του. Η συνθετική μέθοδος της Miller εμπλέκει τον διαλογισμό και το παράλληλο τραγούδι πάνω στις ηχογραφήσεις αυτές, επιτρέποντας τόσο στη μουσική όσο και στην ίδια να μεταμορφώνονται κατά τη διαδικασία. Σε αυτό το σύνολο κομματιών, η Miller κατοικεί μέσα στους θρήνους του Ζούμπα, σαν να επρόκειτο για μεταφυσικούς χώρους στους οποίους ονειρεύεται κανείς. Παρότι η φωνή της είναι αδούλευτη, η Miller έχει καλλιεργήσει το τραγούδι της μέσα από διάφορες σωματικές πρακτικές, ανάμεσα στις οποίες είναι και αυτό το «αυτόματο τραγούδι» – αποκαλύπτοντας όχι μόνο τις εσωτερικές μελωδικές παρορμήσεις της, αλλά επίσης προσωπικές ασυνέπειες και τρωτότητες, εξυμνώντας συγχρόνως τον δισταγμό και την παραφορά.

Ibrokethevase

Τι συμβαίνει όταν αποφασίζεις να οργανώσεις ένα συρτάρι; Μπορεί να βρεις πολλά πράγματα που είχες ξεχάσει ότι υπήρχαν. Μπορεί να βρεις παλιές κασέτες και χαρτιά με ποιήματα. Στην περφόρμανς “toorganizeadrawer”, οι Ibrokethevase θα παρουσιάσουν συνθέσεις που συνδυάζουν ηχογραφήσεις και ποιήματα με συνθεσάιζερ, πνευστά και beats, καθώς εξερευνούν τα περιεχόμενα του συρταριού.

00:00 | Ρομάντσο
Εισιτήρια 5 — 10 €

KMRU

Ο JosephKamaru, πιο γνωστός ως KMRU, παρουσιάζει ένα ηλεκτροακουστικό σετ το οποίο εκτείνεται σε ολόκληρο το ακουστικό φάσμα, δημιουργώντας ένα έντονο και συνεχώς μεταβαλλόμενο συχνοτικό πλέγμα. Ακολουθώντας την παράδοση της ambient μουσικής, ο KMRU δομεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο μπορούν να συνυπάρχουν ταυτόχρονα ποικίλες αφηγήσεις και διαφορετικές συναισθηματικές ή νοητικές καταστάσεις.

LostGirls

Η μουσική αμφιταλαντεύεται• ανάμεσα σε ρυθμούς κλαμπ και αυτοσχεδιαστικές κιθαριστικές υφές• ανάμεσα σε απαγγελία και μελωδικές φωνητικές υφές• ανάμεσα σε αφηρημένους και αρμονικούς ήχους συνθεσάιζερ. Σε όλη τη διάρκεια του κομματιού, η κιθάρα του Volden και η φωνή της Hval συναντιούνται ως ίσες, περιπλανιούνται, αναρωτιούνται, ελίσσονται. Μοιράζονται τον χώρο. Μια ανθρώπινη παράσταση που θυμίζει ρέιβ πάρτι, αλλά αφότου το πάρτι έχει τελειώσει και η μουσική έχει κλείσει. Κι αυτό που απομένει είναι ένας συλλογικός εσωτερικός μονόλογος. Οι ρέιβερ έχουν ξεχάσει ότι μια νύχτα μπορεί και να τελειώσει και, καθώς ανατέλλει ο ήλιος, αργά αργά απολιθώνονται ή λιώνουν σε νερό ή είναι εν μέσω κάποιας άλλης μεταμόρφωσης που είναι κάτι παραπάνω από την επάνοδο στη νηφαλιότητα.

Ice_Eyes

Οι σκληροί ηλεκτρονικοί ήχοι, τα πειραγμένα beats και ο έντονος χορευτικός παλμός των Αθηναίων Ice_Eyes θα κλείσουν το clubnight του φετινού Tectonics. Υλικό από την πρόσφατη κυκλοφορία της Hypermedium με τίτλο “ViciousCircles”, αλλά και νέα κομμάτια σε ένα δυνατό και αιχμηρό σετ ηλεκτρονικής μουσικής.

Κυριακή 5 Δεκέμβριου

14:00-23:30 | Στέγη | BackofHouse

Είσοδος ελεύθερη
“A Sound Map of the Danube“
Ηχητική εγκατάσταση της AnneaLockwood

15:00 | Στέγη | GalaxyStudio

Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσης
Aura Satz, Ομιλία
Η καλλιτέχνις AuraSatz σε μια ανοιχτή συζήτηση μαζί με την επιμελήτρια του φετινού φεστιβάλ, AnneHildeNeset, για τη συνολική καλλιτεχνική της πορεία.

17:00 | Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης

Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσης
“Eupepsia/Dyspepsia – An Archive of Appropriations”
Σύλληψη: Karin Harasser και Eva Reiter

Το πρόγραμμα αναπτύσσει τα μοτίβα της ευπεψίας/δυσπεψίας ως μεταφορές, αλλά και ως πρακτική των διατλαντικών σχέσεων. Παίρνοντας ως αφετηρία ένα αρχείο έργων ευρωπαϊκής μπαρόκ μουσικής στους ιθαγενείς Τσικίτος της Βολιβίας, το “Eupepsia/Dyspepsia” απηχεί τις λειτουργίες οικειοποίησης, αποσιώπησης και προβολής που χαρακτήριζαν (και εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν) τις σχέσεις μεταξύ ιθαγενών και ευρωπαϊκών πολιτιστικών πρακτικών. Η μουσική χρησιμοποιήθηκε από τους Ιησουίτες ιεραποστόλους ως μέσο προσηλυτισμού και «εκπολιτισμού». Η ιδέα αυτή εξακολουθεί να διέπει σύγχρονες πολιτιστικές στρατηγικές. Η διατάραξη των αυτόχθονων κόσμων από τους Ευρωπαίους ήταν τοξική και καταστροφική, ενώ παρήγαγε αντίσταση και υβριδισμούς, που με τη σειρά τους αρθρώθηκαν μουσικά. Το πρόγραμμα, λοιπόν, πειραματίζεται με υβρίδια μπαρόκ και σύγχρονης μουσικής, συνθέσεων από την Ευρώπη και τον Νέο Κόσμο, καθώς και κολάζ κειμένων και ήχων, που όμως δεν εκλαμβάνονται ως λύσεις ή θεραπείες, αλλά ως δύσπεπτα ηχητικά αντικείμενα προκειμένου να προβληματίσουν για τη μακραίωνη πολιτιστική επιβολή και βία.

Ictusensemble

AnnaMendelssohn: αφήγηση και προβολές
EvaReiter: βιόλα ντα γκάμπα, φλογέρα και άλλα όργανα, σύνθεση
TomPauwels: ηλεκτρική κιθάρα και άλλα όργανα
TomdeCock: κρουστά και άλλα όργανα
AlexFostier: σχεδιασμός ήχου
AngélicaCastelló: σύνθεση
FredyVallejos: σύνθεση
JorgeSánchez-Chiong: σύνθεση

Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του δικτύου SoundsNow με την συγχρηματοδότηση του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

19:00 | Στέγη | ΕκθεσιακόςΧώρος -1

Εισιτήρια 5 — 10 €
MarinaRosenfeld + MarinoFormenti: “aABCb”, 2021
Το νέο έργο της MarinaRosenfeld για τον πιανίστα MarinoFormenti ακολουθεί τα ίχνη που εγκαθίδρυσαν αντικείμενα και σχέδια μιας πρόσφατης έκθεσης, επαναμουσικοποιώντας διαδρομές που είχαν προηγουμένως οριοθετηθεί ως κανάλια ανατροφοδότησης και αφηρημένα κυκλώματα ανταλλαγής μεταξύ γλυπτικής, αρχιτεκτονικής και ήχου. Βασιζόμενος στη συνεργατική τους προσέγγιση πάνω στο προηγούμενο πρότζεκτ της Rosenfeld με τίτλο “Deathstar” (ShelterPress, 2020), ο Formenti θα παρουσιάσει δύο μη ταυτόσημες ερμηνείες του “aABCb”, αναπτύσσοντας ελεύθερα μια μη διαδοχική σύνθεση, με ενίσχυση της έντασης από τον εκθεσιακό χώρο της Στέγης.

20:30 | Στέγη | Κεντρική Σκηνή
Εισιτήρια 5 — 10 €

Grupi Lab (πολυφωνικό σχήμα)

Το σχήμα GrupiLab ακολουθεί την παράδοση της πολυφωνικής μουσικής της Αλβανίας. Το 2019 οι GrupiLab εμφανίστηκαν ζωντανά στο TUSKFestival στην Αγγλία, στρέφοντας το ενδιαφέρον καλλιτεχνών του πειραματικού ήχου προς αυτό το ιδιαίτερο μουσικό ιδίωμα. Στο φετινό Tectonics, οι GrupiLab θα παρουσιάσουν μουσική η οποία είναι γνώριμη στα αυτιά του εγχώριου κοινού. Μουσική που έχει έναν σύνθετο αλλά, παράλληλα, μονολιθικό χαρακτήρα. Μουσική που υπήρξε και βασικό στοιχείο των πρώτων δισκογραφικών κυκλοφοριών των MMMΔ, του σχήματος που θα διαδεχτεί τους GrupiLab στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης.

MMMDfeaturingAlem

Συμμετέχει η Κέλλυ Μητροπούλου
“L’âgedel’absolutisme”

Οι ΜΜΜΔ, στη σύμπραξή τους με τον δεξιοτέχνη μπαρόκ πληκτροφόρων ALEM, θα παρουσιάσουν σε πρώτη ζωντανή εκτέλεση την πρόσφατη δισκογραφική κυκλοφορία τους, “L’âgedel’absolutisme,” που αποτελεί μια ιδιοσυγκρασιακή προσέγγισή τους σε τρία σημαδιακά αριστουργήματα του ύστερου μπαρόκ: το “Adagio” του AlessandroMarcello από το Κοντσέρτο για όμποε σε Ρε ελάσσονα, τη “Sarabande” του GeorgFriedrichHändel από τη Σουίτα για πληκτροφόρα σε Ρε ελάσσονα (SuitedepièceVol. 2, No. 4) και το “Air” του JohannSebastianBach από την Ορχηστρική σουίτα αρ. 3 σε Ρε μείζονα. Ο χαρακτηριστικός βαθύς ήχος των ΜΜΜΔ προσφέρει ένα γιγαντιαίο συνεχές βάσιμο (bassocontinuo) ώστε να ξεδιπλωθούν με άνεση οι περίτεχνες δεξιότητες του ALEM στα πλήκτρα. Στο ‘’L’âgedel’absolutisme” σχηματίζεται ένα αινιγματικό μανιφέστο, με σποραδικές μαρτυρίες της δωδεκαετούς πορείας των ΜΜΜΔ από τη δυσαρμονία στην αρμονία. Με τη βοήθεια των δεξιοτεχνικών παρεκτροπών του ALEM, ο ήχος βαδίζει σε ένα τεντωμένο σχοινί μεταξύ αυστηρής πειθαρχίας και ελευθερίας, υπέρλαμπρου μεγαλείου και ταπεινών μέσων. Πάνω από όλα, όμως, το ‘’L’âgedel’absolutisme” είναι μπαρόκ μουσική όπως δεν την έχετε ξανακούσει ποτέ.

22:30 | Στέγη | Μικρή Σκηνή
Εισιτήρια 5 — 10 €

Κώστας Τζέκος

Ένα αυτοσχεδιαστικό σετ το οποίο θα «χτιστεί» ζωντανά από τον κλαρινετίστα του ErgonEnsemble και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Μέσα από τους ήχους που παράγει το μπάσο κλαρινέτο, φιλτραρισμένο και περασμένο σε λούπες, ο Κώστας Τζέκος θα δημιουργήσει ένα wallofsound γεμάτο παράλληλα ηχητικά επίπεδα, τα οποία θα γεμίσουν τον χώρο με διαφορετικές υφές αυτού του τόσο πλούσιου ηχοχρωματικά οργάνου.

Aura Satz + Mazen Kerbaj – “Preemptive Listening”

Η περφόρμανς θα περιλαμβάνει μια ειδική προβολή στοιχείων του “PreemptiveListening”, ενός πολυετούς ερευνητικού πρότζεκτ και ταινίας μεγάλου μήκους σε εξέλιξη, πάνω στη σειρήνα και τα σήματα συναγερμού, με μια ζωντανή μουσική επένδυση από τον MazenKerbaj και αφήγηση από την AuraSatz. Επανασχεδιάζοντας και ανασυνθέτοντας τη σειρήνα, το πρότζεκτ υιοθετεί τον δυνατό, αργόσυρτο λυγμό της σειρήνας ως ένα ρυθμισμένο και μαθημένο σήμα, το οποίο μπορεί να ανασυνδυαστεί εννοιολογικά και μουσικά. Για το πρώτο μέρος του πρότζεκτ, που γυρίστηκε το 2018, ο Λιβανέζος τρομπετίστας και αυτοσχεδιαστής MazenKerbaj συνέθεσε έναν νέο ήχο σειρήνας χρησιμοποιώντας κυκλική αναπνοή, μαζί με την αφήγηση του ηθοποιού και ακτιβιστή KhalidAbdalla για τη σειρήνα ως εμβληματικό ήχο αντίστασης, καταπίεσης και χαμένου μέλλοντος κατά τη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης. Γυρισμένη σε φιλμ 16mm, η ταινία κυριαρχείται από το σάουντράκ της, καθώς η φωνή γίνεται ένας φάρος, ενεργοποιώντας περιστρεφόμενα φώτα συναγερμού. Μετά την ταινία θα ακολουθήσουν πρόσφατες υπνωτιστικές λήψεις διεθνών σειρήνων πολιτικής άμυνας, από τη Φουκουσίμα και από διάφορες περιοχές της Αμερικής, ιχνηλατώντας το συνεχές πολεμικό πλαίσιο της σειρήνας –με λείψανα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και του Ψυχρού Πολέμου να ανασημασιοδοτούνται για να επικοινωνήσουν τις απειλές της κλιματικής αλλαγής– και καταλήγοντας σε ένα νεκροταφείο σειρήνων.

Πληροφορίες Tectonics Athens 2021

Χώροι:

Στέγη (Κεντρική Σκηνή, Μικρή Σκηνή, Εκθεσιακός Χώρος -1, BackofHouse)
GalaxyStudio (Γαλαξία 2, πίσω από το κτίριο της Στέγης)
Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών (Πεσμαζόγλου 1, Αθήνα)
Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3, Αθήνα)
Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης, Βαλλιάνειο Μέγαρο (Πανεπιστημίου 32, Αθήνα)
Παραστάσεις:
Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου | 21:00 | Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών (Πεσμαζόγλου 1, Αθήνα)
Σάββατο 4 Δεκεμβρίου | 14:00-00:00 | Στέγη & Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3, Αθήνα)
Κυριακή 5 Δεκεμβρίου | 14:00-22:30 | Στέγη & Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης, Βαλλιάνειο Μέγαρο (Πανεπιστημίου 32, Αθήνα)